• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsfirmors omsättning och resultat.

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025
En sammanställning över omsättning, nettoresultat och nettomarginal för de största husbilsfirmornas, siffrorna är från de senaste boksluten. Sorterat efter de med högst nettomarginal, branschsnitt 2,2 % Satt samman dessa siffror som ett inlägg i debatten om överpriser hos vissa handlare, och att man tar ut oskäliga vinster på inbytta bilar.

Företag Omsättning Nettoresultat Nettomarginal
Husvagnsexpo Bromölla 133 milj 14,1 milj 13 %
Forsbergs Fritidscenter 330 milj 22,1 milj 11 %
Hymer Center 213 milj 11,5 milj 9,7 %
Tumbo husbilar 150 milj 9,2 milj 9,5 %
PR husbilar Sollebrunn 120 milj 3,7 milj 7,6 %
Caravanhallen Upplands V 226 milj 8,5 milj 6,8 %
Bengt i Örkeljunga 225 milj 6,6 milj 4,9 %
Husbilslandet 165 milj 5,8 milj 4,8 %
Codat Husbilar 71 milj 1,5 milj 3,7 %
Vinslöf Fritidcenter 107 milj 2,1 milj 3,1 %
Östgöta Camping 340 milj 0,085 milj 2,4 % Vinst 2010 5,1 miljoner.
FJ:s Falkenberg 61 milj 0,6 milj 1,4 %
Husvagns Svensson Lidköping 75 milj 0,45 Milj 1,1 %
Kurts husbilar 119 milj 1,1 milj 0,3 %

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilsfirmors omsättning och resultat.

Lite svårt att göra en relevant bedömning av lönsamheten med utgångspunkt från ett års resultat. Kräver nog även en lusläsning av årsredovisningarna.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Kan med dessa siffror konstatera att mång känd företag inte ger ägarna någon riskpremie på kapitalet alls. Här är med undantag av de fem mest lönsamma en branch i kris.:(

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Är det inte så att dessa siffror inte alls nödvändigtvis speglar hur mycket pengar som genereras i ett företag?

Det lär finnas många sätt att tillgodogöra sig sina pengar om man inte vill visa ett gott resultat i "alla bolag"......

När det gäller överpriser så är dom ett faktum jämfört med Tyskland.
Om man trots denna prisnivå inte kan göra ett bra resultat, så kanske man sysslar med fel sak.

D

Deleted member 11118

Guest

Att vi betalar mer för en husbil i Sverige än i Tyskland är ett faktum.

Siffrorna är säkert helt riktiga, men ett företag visar vad de vill vissa så man får nog ta vinstmarginalen med en nypa salt. Den är förmodligen högre i de flesta fallen annars hade nog inte företaget funnits kvar.

F

F.d. 24356

Guest

Om man räknar husbilar till detaljhandel är det ändå en ganska bra nettomarginal ( 4- 6 % är ganska normalt och räknas som lönsamt) man har ju ganska lite investeringar och utveckling. Jag tror den svenska husbilshandeln har för höga kostnader helt enkelt för lokaler och löner framför allt.

Min husbilsfirma i Italien är ett litet familjeföretag med barn och föräldrar i verksamheten. Lokalerna är små praktiskt taget utan uppvärmning och kylning lönerna låga en del säkert i kontanter därför kan de hålla priser i tysk nivå det tror jag inte en motsvarande firma i Sverige kan göra.

Lönekostnaderna och uppvärmningskostnaderna på en Svensk husbilsfirma får kunderna betala naturligtvis och det syns på priserna. Sen går det säkert att pressa kostnaderna lite och öka effektiviteten det måste man göra i Sverige om man skall hänga med och sälja bilar i fortsättningen annars åker snart alla till Tyskland och handlar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Något man inte heller skall glömma är den korta säsongen, April t.om. September, sedan går de flesta husbilarna i ide, men kostnaderna består till stor del. :confused:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Nu får ni nog tänka efter om ni begär att svenskar skulle jobba gratis bara för att man skullekunna köpa husbilar lika billigt som i tyskland, ingen lön inga pengar vad skulle man då kunna köpa husbilar.

J

Jimbo

Guest

En sammanställning över omsättning, nettoresultat och nettomarginal för de största husbilsfirmornas, siffrorna är från de senaste boksluten. Sorterat efter de med högst nettomarginal, branschsnitt 2,2 % Satt samman dessa siffror som ett inlägg i debatten om överpriser hos vissa handlare, och att man tar ut oskäliga vinster på inbytta bilar.

Företag Omsättning Nettoresultat Nettomarginal
Husvagnsexpo Bromölla 133 milj 14,1 milj 13 %
Forsbergs Fritidscenter 330 milj 22,1 milj 11 %
Hymer Center 213 milj 11,5 milj 9,7 %
Tumbo husbilar 150 milj 9,2 milj 9,5 %
PR husbilar Sollebrunn 120 milj 3,7 milj 7,6 %
Caravanhallen Upplands V 226 milj 8,5 milj 6,8 %
Bengt i Örkeljunga 225 milj 6,6 milj 4,9 %
Husbilslandet 165 milj 5,8 milj 4,8 %
Codat Husbilar 71 milj 1,5 milj 3,7 %
Vinslöf Fritidcenter 107 milj 2,1 milj 3,1 %
Östgöta Camping 340 milj 0,085 milj 2,4 % Vinst 2010 5,1 miljoner.
FJ:s Falkenberg 61 milj 0,6 milj 1,4 %
Husvagns Svensson Lidköping 75 milj 0,45 Milj 1,1 %
Kurts husbilar 119 milj 1,1 milj 0,3 %

Tänkte skriva en lång kommentar men raderade....
De som kan lite om företagsekonomi och resultatredovisningar vet vad jag menar. Åt övriga så låter jag dem leva i villfarelse.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Många som har överskott i sin verksamhet plöjer ner pengarna i nya investeringar typ fastigheter ökat varulager m.m. för att slippa skatta bort det.

Ett företag som går bra brukar ha en massa kul leksaker. Typ bilar båtar semesterlägenheter m.m. BIÖ fastighet var nog inte gratis att bygga.

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Helt rätt, det finns mycket mer man behöver ta hänsyn till i en årsredovisning, men, detta var bara en grov redovisning.

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Hej, du har helt rätt, detta är bara en grov redovisning av några siffror, ska man göra en riktig analys, så fodrar det mycket mer!

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Många som har överskott i sin verksamhet plöjer ner pengarna i nya investeringar typ fastigheter ökat varulager m.m. för att slippa skatta bort det.

Ett företag som går bra brukar ha en massa kul leksaker. Typ bilar båtar semesterlägenheter m.m. BIÖ fastighet var nog inte gratis att bygga.

Helt rätt, kan bara ta ett exempel: Hymer Center har 7 fastigheter registrerade,
bl.a Malung-Sälen Rörbäcksnäs 20:510 samt Båstad Böske 38:18, undrar hur många husbilar man säljer från de här adresserna???

F

F.d. 24356

Guest

Nu får ni nog tänka efter om ni begär att svenskar skulle jobba gratis bara för att man skullekunna köpa husbilar lika billigt som i tyskland, ingen lön inga pengar vad skulle man då kunna köpa husbilar.

Om det var mitt inlägg du syftade på så missförstod du vad jag menade. Folk skall naturligtvis inte jobba gratis och inga löner skall sänkas heller. Vad jag menade var att lönekostnaderna per såld bil behöver sänkas d v s att färre anställda behöver sälja lika många bilar, en helt normal utveckling i alla företag.

Sen tror jag inte det är realistiskt att Svenska priser kommer att bli lika låga som i t ex Tyskland eller övriga Europa vi har helt enkelt högre kostnader än de flesta andra länder på grund av bistert klimat och välfärd vi vill ha kvar. Men lite lägre tror jag de kommer att bli för att klara konkurrensen från andra länder, alternativet är att alla handlar i Tyskland och husbilsförsäljningen i Sverige upphör vilket jag inte tror kommer att hända.

Men en prisanpassning är på väg tror jag och en del sidoverksamheter eller "kostnader som inte ökar kundnyttan" som nämns i förra inlägget kanske måste avvecklas.

Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest

Helt rätt, kan bara ta ett exempel: Hymer Center har 7 fastigheter registrerade,
bl.a Malung-Sälen Rörbäcksnäs 20:510 samt Båstad Böske 38:18, undrar hur många husbilar man säljer från de här adresserna???

För att inte tala om alla underbolag som ex äger fastigheter, personal, fordon..

Varför bygga en fastighet när man kan hyra en....av sig själv (annat bolag)?
Varför ha administrativ personal...när man kan hyra in dem av....sig själv (annat bolag)?
Varför ha verkstadspersonal/verkstad....när man köper tjänsten.....av sig själv (annat bolag)?

Börjar det klarna? :wideeyed:

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Om det var mitt inlägg du syftade på så missförstod du vad jag menade. Folk skall naturligtvis inte jobba gratis och inga löner skall sänkas heller. Vad jag menade var att lönekostnaderna per såld bil behöver sänkas d v s att färre anställda behöver sälja lika många bilar, en helt normal utveckling i alla företag.

Sen tror jag inte det är realistiskt att Svenska priser kommer att bli lika låga som i t ex Tyskland eller övriga Europa vi har helt enkelt högre kostnader än de flesta andra länder på grund av bistert klimat och välfärd vi vill ha kvar. Men lite lägre tror jag de kommer att bli för att klara konkurrensen från andra länder, alternativet är att alla handlar i Tyskland och husbilsförsäljningen i Sverige upphör vilket jag inte tror kommer att hända.

Men en prisanpassning är på väg tror jag och en del sidoverksamheter eller "kostnader som inte ökar kundnyttan" som nämns i förra inlägget kanske måste avvecklas.

Hej, mitt inlägg var inte riktat till någon, bar ge en information, en grov sådan om hur mycket man omsätter och vad man tjänar. Kan ju ge en fingervisning varför man får så dåligt betalt för sin husbil när man ska byta.

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

För att inte tala om alla underbolag som ex äger fastigheter, personal, fordon..

Varför bygga en fastighet när man kan hyra en....av sig själv?
Varför ha administrativ personal...när man kan hyra in dem av....sig själv?
Varför ha verkstadspersonal/verkstad....när man köper tjänsten.....av sig själv?

Börjar det klarna? :wideeyed:

Många av husbils företagen har inga fastigheter registrerade på sig.

J

Jimbo

Guest

Många av husbils företagen har inga fastigheter registrerade på sig.

Precis!

Därför har man flera bolag och flyttar kostnader, vinster, underskott lite som man vill.....

F

F.d. 52943

Guest

Om vårt fåmansbolag hade köpt tjänster av mig själv via löneuttag hade resultatet blivit full skatt på inkomst av tjänst (betydligt dyrare än att lämna pengarna i bolagets resultat).

Om bolaget köpt tjänsterna via min enskilda firma så hade jag fått skatta för överskottet i enskilda firman som inkomst av tjänst. Via enkskilda firman kan man skatteutjämna mellan dåliga och bra år i viss utsträckning - men i slutändan måste merparten av skatten ändå betalas.

Då var det betydligt effektivare att ta ut utdelning ur bolaget - där man kunde dra nytta av 3:12 reglerna i fåmansbolag, och få en del av utdelningen skattefritt och en del skattad som kapitalinkomst. Då lämnar man merparten av vinsten i bolaget och tar bara ut så mycket lön man måste för att följa 3:12 reglerna.

Ser inte några vinster med att artificiellt skriva ner vinster i aktiebolag genom att köpa tjänster av ägarna (om man vill skatteplanera "på gränsen" finns det effektivare vägar att gå - som till exempel räntesnurror via holdingbolag i lågskatteländer (än så länge)).

Ovanstående gäller bara fåmansbolag - inte marknadsnoterade bolag på börsen.

Toppen