• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsfirmors omsättning och resultat.

F

F.d. 5080

Guest
Sv: Husbilsfirmors omsättning och resultat.

Hej, mitt inlägg var inte riktat till någon, bar ge en information, en grov sådan om hur mycket man omsätter och vad man tjänar. Kan ju ge en fingervisning varför man får så dåligt betalt för sin husbil när man ska byta.

Snacka om urusel och meningslös information. Dessa siffror säger absolut ingenting.:spinny:

Stäng tråden!

//Lasse Kba

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vem tror att "IKEA" hade köpt Forsbergs om de hade dålig lönsamhet?????
//W

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Är det inte så att dessa siffror inte alls nödvändigtvis speglar hur mycket pengar som genereras i ett företag?

Det lär finnas många sätt att tillgodogöra sig sina pengar om man inte vill visa ett gott resultat i "alla bolag"......

När det gäller överpriser så är dom ett faktum jämfört med Tyskland.
Om man trots denna prisnivå inte kan göra ett bra resultat, så kanske man sysslar med fel sak.

Visst är det här intressant att diskutera. Vi har ju så många fördomar kring den svenska branschen.

Den stora skillnaden är att de svenska företagen inte ligger i Tyskland, vilket givetvis påverkar kostnadsläget.

* Svensk moms 25% mot tysk 19%
* Importkostnader, t ex registreringsbesiktning eller motsv.
* Transportkostnader
* Särskild utrustning för svensk marknad, ev ombyggnad, komplettering, kortare serier
* Ibland andra och dyrare försäkrings/garantivillkor
* Valutakurser kan spela stor roll
* Inköpsvolymer. Svenska handlare/importörer köper oftast betydligt mindre volymer än tyska dito. Ibland innebär importen också ett extra försäljningsled.
* osv, osv

Det varit bekvämt att kunna bortse från allt detta men det är realiteter och det är mycket pengar. Så att bara idiotförklara den svenska branschen håller inte. Det är ett ogenomtänkt resonemang

:-/<rister

F

F.d. 2621

Guest

Jag är övertygad om att det fortfarande finns tillräckligt många husbilsspekulanter, som värderar det högt, att köpa bilen ifråga av en välkänd svensk firma med gott rykte om sig att ta vara på sina kunder. Jag är en av dom.

Men, om man har de rätta kunskaperna och undviker fallgroparna, så visst kan man väl åtminstone initialt tjäna litet pengar på att köpa utomlands. Att generellt utgå ifrån, att de svenska husbilsföretagen inte skulle kunna konkurrera är väl ändå galet.

Ett pris är ju bara ett pris och säger inte så mycket om andra krav och aspekter vid ett köp.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Oavsett vad orsaken är, så skiljer det € 2300 +moms på priset för en Mercedes i miljonklassen i Tyskland och i Sverige.

INTE 300 TUSEN, som det skiljer på många husbilar i miljonklassen.
(Tyskland VS Sverige)

En priskillnad runt 20 tusen är klart acceptabelt pga transport och eventuellt dyrare lokaler/uppvärming för Svenska handlare.

Jag personligen ger blanka ,,,,, i varför det ser ut så här.
Resultatet är att jag inte köper nyare husbil i Sverige till fantasipriser.

Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Gå gärna in på Alla Bolag och kolla på er lokala bilhandlare , dom flesta små
och medelstora personbilshandlarna skulle vara mycket glada över 7-8% i resultat.

Lasse

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Oavsett vad orsaken är, så skiljer det € 2300 +moms på priset för en Mercedes i miljonklassen i Tyskland och i Sverige.

INTE 300 TUSEN, som det skiljer på många husbilar i miljonklassen.
(Tyskland VS Sverige)

En priskillnad runt 20 tusen är klart acceptabelt pga transport och eventuellt dyrare lokaler/uppvärming för Svenska handlare.

Jag personligen ger blanka ,,,,, i varför det ser ut så här.
Resultatet är att jag inte köper nyare husbil i Sverige till fantasipriser.

Bara momsskillnaden på ditt exempel med Mercan är ca 60 000. Vi kan tycka vad vi vill om prisskillnaderna men det är naivt att inte se de faktiska kostnaderna. Sen ska var och en givetvis dra sina slutsatser och handla där man vill.

Renköpspriset i Tyskland ska givetvis jämföras med det renköpspris man hade fått här hemma, alltså nerprutat och klart utan inbyte..., där finns pengar att tjäna.

Fast med lite självbedrägeri känns ju vinsten med att handla i Tyskland ändå större! :)

Jag köper heller aldrig något till fantasipriser, jag är extremt prismedveten, men har ändå handlat här hemma. Och jag är inte ensam.

Det här har vi diskuterat ett antal gånger tidigare. Exempelvis i tråden:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t64373/

:-/<rister

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Tänkte skriva en lång kommentar men raderade....
De som kan lite om företagsekonomi och resultatredovisningar vet vad jag menar. Åt övriga så låter jag dem leva i villfarelse.

En av grundtankarna med Husbilsklubben är ju att förmedla kunskap mellan oss. Därför vore det väldigt bra om du kunde förmedla vad du vet rörande den aktuella rapporten. Om du förklarar vad som ligger bakom siffrorna så vet vi ,okunniga i företagsekonomi, hur dessa husbilsförsäljare i verkligheten lyckats i sina strävanden att få sin verksamhet att gå ihop. Det gör ju att kunskapen om dessa husbilsförsäljare ökar till gagn för alla dess kunder inom Husbilsklubben. Tack på förhand!

J

Jimbo

Guest

Varför jag raderade mitt inlägg var på grund av att jag inte i sak har granskat de nämnda företagen och vill således inte påstå att just de har den typen av uppbyggnad och företagspolicy.

Har gett några vinkar i mina senare inlägg om hur man får en resultatrapport att spegla en "viss typ av sanning". Och dessa sätt är helt lagliga i mitt vetande. Siffrorna sticker med andra ord inte ut och visar inte vad den egentliga vinsten i bolaget är eftersom man adderat kostnadsposter.

Det vi kan konstatera är som föregående talare även tillagt.....Rapporten säger egentligen ingenting....

Mvh/
J

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Det vöre ju bra då att få veta var den verkligen sanningen finns att hämta. Ena stunden gnäller vi på att husbilsförsäljarna tar ut oskäliga vinster. I nästa stund kommer ett inlägg där en husbilsägare förlorat mycket pengar på att husbilsförsäljaren gått i konkurs. Den husbilsförsäljaren gjorde väl knappast oskäliga övervinster. Det vore väl mycket bra att veta hur våra husbilsförsäljare har det ekonomiskt. Var finns den sanningen att hämta. Till gagn för alla som ska byta husbil

FritidsThomas

FD HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
6273
Medlemskap
2022

Man skall nog inte blanda ihop vinsten i bolaget med höga priser, man kan ju sälja mycket och billigt och ändå tjäna pengar, tex ullared på kläder o grejer, ikea dom tjänar bra med pengar. Får bolaget pengar över så är det väl rätt skött och en tryggare affär för kunden.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Det är ju synd att trådskaparen lägger ned tid och möda på något som tydligen är meningslöst. Fast å andra sidan är vi ju många andra som gör det. Inte minst i den här tråden

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Intressant läsning, men som många påpekar beror resultatet också på på hur stora omkostnader ett företag har, lokaler, verkstadutrustning, personal, utbildning mm som i sin tur gör företaget mer eller mindre redo till att ge bra service åt sina kunder. // Peter

Toppen