Och hur kommer det sig att du inte vill acceptera fakta, utan kommer med påhittade idéer om gasning i husbilar. Det blir inte mer sant för att du hittar på.
T.ex. Läckande gas dödade paret i Viken
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Och hur kommer det sig att du inte vill acceptera fakta, utan kommer med påhittade idéer om gasning i husbilar. Det blir inte mer sant för att du hittar på.
Jodå, det finns en mängd saker som kan ta död på folk, däribland en mängd gaser. MEN nu handlar det här om sk gasningar i husbilar, som du tydligen tror kan gå till på det sätt som dödade tomatodlare i Skåne, det har aldrig hänt att gas har använts för att söva eller döda folk i en husbil och det går heller inte att använda på det viset. Du behöver nog lugnt och stilla läsa igenom hela tråden med bilagor, då förstår du säkert.
Hur är det nu det heter? Kanske: Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves.En bra artikel som borde ta död på denna skröna men gissningsvis kommer vissa att hävda att sövning förekommit trots att det aldrig hittats belägg för detta.
Den här diskussionen blir mer och mer tröttsam. Vi som har varit utsatta för rånförsök kanske är lite mer försiktiga och har skaffat narkos och koldioxidlarm. Troligtvis är risken astronomiskt liten att bli utsatt för någon form av gas men med tanke på allt annat kanske onödigt man har med sig så väger ett larm inte mycket. Så tänker jag..
Jag tror inte vi skall vara så säkra på varken det ena eller det andra.
Det finns väl i praktiken endast en gas som kan användas av "amatörer": koldioxid.
En tub för bubbelvatten kostar 20-30 kr på varuhusen. Kolsyreis kan också lätt köpas, men svårare att få in i en husbil.
Koldioxid kan också komma från förbränning av gasol; från värmeaggregat, kylskåp, gasspis. Speciellt om ventilationen stängs.
Effekter fås även av små koncentrationer, se bild.
Hexan (finns i bensin) men blir gas först vid cirka 70 grader, så osannolikt.
Det där borde gå att räkna på...
Om volymen i en husbil sätts till 30m3 och man vill blanda in koldioxid från 400ppm till låt oss säga 3000ppm för att folk skall bli dåsiga (bortser i räkneexperimentet från att koldioxiden till största delen lägger sig längs golvet då den sprutas in pga densiteten är större än för luft...) måste man få in 0,78m3 koldioxid i husbilen.
1m3 koldioxid vid atmosfärstryck väger 1980kg. och därmed väger 0,78m3 1544kg. En gaspatron till Sodastream innehåller 425gr koldioxid vilket ger att det skulle gå åt 3630 gaspatroner...? Tänker jag rätt????