• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdrömmen har blivit verklighet

F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Ja, nu kan man känna sig upplyst! Vi har nu LED-ljus (vitsen har jag snott i en annan tråd) i bodelen. Allt 12 volt är testat och mätt. Siffrorna finner ni i tråden "Förbrukning". Jag måste i alla fall säga att jag har en duktig son som gjort ett mycket bra arbete.
Som av en "slump" råkade jag på att ha köpt en tårta så kvällens arbete avslutades med kalas för att fira denna lysande avslutning på ett bra jobb!
Nu återstår bara.................(de här blir nog aldrig färdigt) :twitcy:

Usch vad lång listan känns över saker som måste göras innan onsdag nästa vecka. Så, jag har bjudit in några vänner och närmaste grannen och till helgen. (ojojoj, det blir många gentjänster detta) Hoppas att alla kan komma.

Jag har tittat runt lite på andra trådar och de bilder som finns på inredningar i nya husbilar. Jag blir avundsjuk!!!! Men jag får väl trösta mig med att "Onslow" blev lite avundsjuk på våran bil. Tänka sig, att vårat monster, rostig, halvdan och så vidare kan anses som något intressant, det värmer! :bock:

Vid den här tiden nästa vecka ligger jag i det nyrenoverade sovloftet, andas in doften av ny furuplywood och tänker på hur besiktningen ska gå. Kommer det att "gå vägen"? Vad har jag glömt att titta över?
Ja, tusen tankar kommer att fara genom mitt huvud och känner jag mig själv rätt kommer jag inte att sova mycket. Ovanpå det kommer min älskade hustru att titta på mej med sömniga ögon och säga. "De e lugnt! Ta och sov nu". Sen somnar hon och jag ligger och stirrar ut i mörkret.
(Nu har jag målat f-n på väggen) :D

Well, snart är det morgon och nya tag på jobbet innan man får fara hem och göra nåt nyttigt, dvs jobba med bilen.

Sov gott Sverige, varhelst du är.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Torsdag, kväll, trött, regnskurar dansar förbi och retas med mig, inte mycket gjort, less........................
Varför i hela fridens dagar drog jag på mej detta.:quest:......................JO, just ja! Så va de! :)
Det var ju drömmen om att kunna dra dit näsan pekar utan att ha fixat någon form av husrum, stanna till på platser som man förut bara skyndat förbi.
Åka och träffa klubbkompisarna i Holland och samtidigt få köra Magirus.
Den första Magirusen (kallas populärt "Der Alte") har ju inte varit körbar i vår ägo och eftersom vi varit rätt aktiva inom veteranbilshobbyn så har det känts lite hårt när man "läst" klubbtidningen med reportage från träffar. Visst, man kan åka utan "rätt fordon" men då känns det som det saknas en dimension eller två.

Helgen ser lovande ut. Nån väderspåman har lovat att änglarna ska skruva av vattenspridaren så Blå Hallen kommer att ha ett bekvämt klimat för arbete.
Någon eller några vänner kommer att dyka upp för att ge ett handtag, så , om inte Murphy sticker fram sitt fula tryne kan det kanske blir en massa arbete gjort på husbilen.

Inne i huset har det också hänt en del. Gardiner och dynöverdrag har börjat ta form. Där härskar frun oinskränkt och jag står bara bredvid och är imponerad. :applaus: Den dagen någon har uppfunnit elektroder så att man kan svetsa i tyg kanske jag ska prova på att arbeta med textiler.

Nu kom John Blund in och sa att jag inte fick sitta här mer, så, jag avslutar väl som vanligt:
Gonatt Sverige, varhelst du är.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Fredag kväll, hela helgen framför sig. Har just stoppat i mej en bit tårta och en liten skvätt Diplomat. LP:n "Machine head" med Deep Purple i spelarn, på HÖG volym, Livet leker! :cool:
Har jobbat lite med Dutchy, gjort klar batterifastsättningen på startbatterierna och gjort en förhöjningslåda till Porta Pottin. Fick tipset av en Magiruskompis i somras och tyckte att det var en bra idé. Han brukade gömma flaskor med spirituosa därunder vid gränspasseringar men det är väl knappast nödvändigt nuförtiden. :D

I morgon kommer förhoppningsvis förstärkningstrupperna så att jag kan rapportera en massa framsteg frampå kvällskvisten. Jag vet att svågern kommer för att fixa golv och luckorna på sidofacken. Eventuellt kommer en granne som ska ta hand om sidomarkeringarna och själv ska jag fixa resten i och runt lådan bak.
Det nya elverket ska sättas fast på gummikuddar, bakljusrampen ska monteras och kablar ska dras till bakljusen. Nummerplåten ska på, intagskablarna ska in och intagen ska monteras. Dieselvärmarens fästen är klara men värmeslangen ska dras in i bodelen.
Det blir en hel del pyssel. Hoppas vädret blir bra.

Medan jag konstruerade Das(s) låda tog frugan tag i att börja skyffla ut verktyg, kabelskrot, liststumpar och annan bröte. Det kändes fantastiskt att sätta sig på bänken och se att det börjar likna en bostad igen. Hittills har det sett ut som en byggarbetsplats, skitigt och eländigt. Mer än en gång har jag tänkt: "Det här kommer aldrig att bli klart!" Men helt plötsligt, som i ett trollslag ändras situationen! Wow! :D
Jag lovar att jag ska ta några bilder inifrån, på onsdag eftermiddag, innan vi drar iväg på besiktningsresan.

Några gånger har tanken vandrat iväg: "Undrar om det är någon som läser detta". Jag vet egentligen inte varför jag började skriva just här på forumet, för det är länge sedan jag skrev för "publik", men förmodligen kände jag inspirationen smyga sig på mej i och med att jag läst Farbror Claes betraktelser och Onslows dagbok. Nåja, om inte annat så har jag ju dokumenterat arbetet med Dutchy.

Det här börjar likna svammel så jag tror jag avslutar som jag brukar:
-De här är Göte Johansson, för Metropol, ............:msn_ooooh: Det där blev helt fel!!!

Så här ska de ju va:
Gonatt Sverige varhelst du är.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Vi mötte en militärgrön Magirus med klassisk campingpackning stuvad på taket - tisdag den 12/8 vid lunchtid vid Bengtsfors när vi körde söderut. Tyvärr hann vi inte se reg skylten - vet inte ens nationalitet, vi var bländade av den imponerande karossen.

Fördelen med vår modell är väl mångfalden - finns ju alltid delar att hitta till denna massproducerade klassiker.

Nästa stora arbetsinsats för oss (läs Agne) är väl att täta bakdörrarna när rosten i golvet är lagad. Årets monsunväder har orsakat fuktfläckar på väggsnutten mellan bakfönstren.

Men känslan av att ha skapat något själv är väl värd den möda man lägger ner.

/elisabeth

PS. Lycka till - vi ska registreringsbesiktiga vår pärla före 30 september!
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Hej Elisabeth. Kul att höra i från dej.
Om jag inte visste bättre skulle jag gissa att det var våra kompisar Joss och Cobie som ni mötte. Fast jag tror inte att dom varit in i Sverige i år. Dom hade bestämt sig för England och showen på Beltring.
Rost är ett elände. Jag har slitit ett antal timmar med detta gissel, värsta projektet var en Dodge Aspen som jag i stort sett lagade hela bottten på. :wall:
Den målade vi och stripade som amerikansk polisbil.
Jag hoppas att ni inte hittar för mycket rost och önskar er lycka till med jobbet.

I dag har vädrets makter vara oss nådiga med sol och klart väder hela dagen. Som mest var vi fem personer som pysslade och med mycket tur blir vi lika många i morgon också.

Så till dagens resultat. Elverket sitter på plats, på gummikuddar, dock ej provstartat. Dieselvärmaren är fastmonterad i sina fästen och luftslangens dragning påbörjad. Intagskabeln för 230v och 12v är dragen och inne i låddan. Kabelstammen till baklysena är på plats.
Luckorna till sidofacken har fått nya lås och den vänstra främre sitter på plats. Dock kräver den en finjustering.
Inne i bodelen har verktyg och bröte åkt ut och en hel del smådetaljer monterade. Tyvärr upptäckte vi en STOR fuktskada som måste fixas runt det vänstra bakre hjulhuset.:eek: Men det fixar frugan i morgon. Hon är en naturbegåvning med sticksåg och skruvdragare! :msn_star:

Mitt på dagen for en husbil av modernare slag förbi vårt hus men jag hann inte se om den hade HBKdekal. Det har blivit naturligt att kolla sådant numera. Kan inte förstå varför. :D

Egentligen hade jag tänkt att ladda för att skriva nåt klokt och eftertänksamt, men det känns mest som om mina ögon vill sova. Antagligen är det för mycket "här och nu" som gäller i och med att vi har en deadline.
Jag antar att vi kommer att få kasta in lite käk och kläder på onsdag eftermiddag men jag har i alla fall varit så förutseende att jag tagit ut semester även den dagen för att ha tid att fixa de sista detaljerna. Ute på vägen eller på besiktningsstationen är det svårt att göra några reparationer.

Hur mycket ska man egentligen ha med sig för 4 dagar? Vi måste i alla fall ha full last med vatten etc eftersom vi ska väga Dutchy. Jag vet inte om det spelar så stor roll hur mycket han väger eftersom han är av 1952 års modell och därmed skattefri.

Nääe, nu börjar ögona trilla i hop coh datorn stavar så grymt fel så jag avslutar med:
Gonatt Sverige, varhelst du är.
ps Onslow, om ni har vägarna uppåt landet är ni välkomna att titta förbi och ta en titt på 2 Magirusar. :D ds
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Eftersom i går var lördag så borde idag vara söndag. Klockan är 22:25 och vi kom in för en halvtimme sedan, FULL DAG!
Men det har blivit en massa gjort.
Tyvärr uteblev de tre personer som lovat att komma. Dom sa nägot om kräftskiva med för lite kräftor eller nåt. :twitcy:

Men, plyfaskivorna som var mögliga är nu ersatta. Varmluftslangarna från dieselvärmaren är på plats, fattas bara några snygga muffar vid utsläppen. Golvet där vattendunkarna ska stå är klart så i morgon ska det göras en fastsättningsanordning. Vattenpumpens strömförsörjning är fixad men den är inte installerad, ej heller vattenledningarna.
Eftersom vi inte hinner göra i ordning duschutrymmet till besiktningen hoppar vi över den biten av installationen. Det får räcka med vatten vid diskhon. (endast kallvatten :eek: )

Elmonteringen bak i lådan är halvt färdig. Sonen var inte nöjd med 12v uttaget till dieselvärmaren men han skulle skaffa ett som "dög". (Han är noga!!!:) )

I morgon börjar jag med att hänga upp gråvattentanken. Har en 60 liters som får tjänstgöra tillsvidare. Det är ju gott om plats och hyfsat lättarbetat därunder så jag räknar med att byta den till en större framgent. Nu är det viktiga att det funkar på Tour de besiktning. :D

Nä, ska jag orka upp i morgon är det bäst att jag pallrar mej till sängen och intar horisontalläge.

Sov gott Sverige, varhelst du är.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Måndag. ÖSREGN!!!! Precis vertikalt. Jag har inte hört någon som beskriver måndagar bättre än Povel Ramel. "De e månda morron och mitt huvud känns så tungt"
Det var verkligen tungt att fara på jobbet i morse. Enda trösten var att jag inte kunde vara ute och fixa nåt på bilen. Visserligen fanns det att göra inuti men, plikten kallade och jag vill ju gärna ha lönen! :rolleyes:
Inte blev väl humöret bättre av att pannsystemet i huset fortsätter att småkrångla. Rörmokarerepris igen!


Men, över till dagens rapport. Elsystemet i bodelen är färdigt!!!!!!!!!!! Det är testat och mätt enligt alla konstens regler inklusive jordfelsbrytaren. Jag har nog sagt det tidigare men det tål att upprepas, han är noggrann den äldste sonen. :applaus: Tyvärr hann vi inte köra elverket men det ska jag göra i morgon. Ska bara tillverka ett jordspett först samt ordna jordförbindelse mellan ramen, karossen och jordpunkten i lådan.

Det sönderfrusna vattenlåset under diskbänken har jag nu bytt. Hustrun har fixat ännu en plyfa, den som vattendunkarna ska stå på och hon hann göra träbitarna som ska låsa fast dunkarna. Jag är förvisso en lycklig man! :)

Nu hoppas vi på att alla väderleksprognoser slår fel i morgon så att det blir arbetsväder. Den yngste sonen ska jaga runt med fettsprutan och smörja alla leder enligt smörjschemat, se till att strålkastarna går att justera samt fortsätta med de sidoluckor, som pga kräftskiva inte blev monterade i söndags. En eloge till tonåringen som trotsade regnet i dag och gnetade på ett bra tag med detta. Det är ju en hel del pyssel att hitta rätt mått på distansklossarna mellan gångjärn och chassi.

Nä, nu ska jag kolla pannan och om inte grejorna har funkar nu vet jag inte vad jag ska ta mej till. :wall:

Så, nu önskar jag er alla en god natt.
Sov gott Sverige, varhelst du är. :bye:
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Tisdag. Regntunga skyar, vartän jag ser...............
Men det lättade på eftermiddagen så det gick att arbeta utan regnrock, presenning etc.

Herrar luckmakare dök upp och nu är dom på plats. (dvs luckorna, makarna har åkt hem till sitt) Det går till o med att öppna och stänga! :D Jojo, deluxe-luckor, inte illa.
Jordspett och dito anslutningar till ram och kaross blev också gjort, gick ganska bra så jag fick ett anfall av optimism.
Soppa i tanken på elverket och igång gick det. Allt verkade funka fast efter ett tag luktade det konstigt inne i "köket". Det var nu som min optimism straffade sig! :eek:

Vår gamla elspis hade fått spunk och en av plattorna gick inte att stänga av så jag slängde ut eländet. Köp nytt i morgon.
Nästa chock, startade dieselvärmaren,den ville inte tända! Efter en massa mätande kom vi fram till att strömmen inte räckte, spänningsfall!!!!
Tog lös den och häktade upp den på ett bilbatteri på bänken, och si, då gick det! Ett tag! 2-3 minuter sen stängde den ner av sig själv. :msn_teeth:
Så resten av kvällen har gått åt till att fundera på vad det kan vara för fel. Ska ringa till firman och höra i morgon bitti.

Det är i alla fall tur att jag har yngste sonen och hustrun till hjälp. Unge herrn tog sig an att krypa runt på den blöta backen och smörja, så nu är det gjort.
Sedan tog son och fru itu med säkringen av vattendunkarna. Behöver en liten modifiering men den sitter ju där.

I ärlighetens namn är jag skitless på detta nu. Som det känns skulle jag lugnt kunna sälja eländet för en spottstyver, på plats och i befintligt skick. :swoon:

Fast jag vet att bara jag får sova lite så ska jag fixa detta! Jag SKA besikta på torsdag om jag så ska jobba hela natten.
Det är cirka 17 mil till stationen och vi ska vara där klockan 07.30 på torsdag morgon. Det ska gå!!!!
Får jag inte till dieselvärmarn får jag väl ta med en kupévärmare. Hittar jag ingen landström får det bli elverk och tar soppan slut blir det att ligga tätt intill frun under alla täcken. :D

Med lite tur blir vädret varmare (om man ska tro väderspåmännen) och då löser det sig i alla fall.
Vikten är att Dutchy blir besiktad och helst godkänd. Sen kan jag pyssla hur mycket som helst................. nästa besiktning är om 2 år.

Nä, ska det bli nåt sovet av är det bäst att logga ut, stänga av och förpassa min lekamen till den för sömn avsedda platsen.

Kära kamrater, jag önskar er en god natt.

Sov gott Sverige, varhelst du är.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Klockan är en bit över elva och frugan o yngste sonen håller på att packa.
Jag har just plockat i hop alla handlingar som ska med.
Nu funkar värmaren. En god vän fick ta den till Östersund på service över dagen för den ville inte brinna längre än ca 3 minuter i taget.
Ovanpå det så var kabelarean för 12 volt för klen så det blev ett rejält spänningsfall. Detta avhjälptes med bamsekabel, 4x16 kvadrat (2x16 på plus och dito på minus) mellan bodelsbatterierna och lådan. En annan god vän kom och hjälpte mig med det sista och han for nyss hem.
Vi far utan rinnande vatten och avloppet blir a la "brun hink", fast våran är svart, av plast och egentligen en f.d. oljedunk. :D
Vi har inget mobilt internet men jag ska försöka få någon att gå in i morgon och rapportera hur många tvåor vi fick.
Ja, jag kan inte vara optimistisk i detta läget för då blir det väl totalkatastrof. (är det månne ett "mjau"?) :twitcy:

Det känns väldigt tungt just nu men förhoppningsvis släpper det bara vi kommit en bit på väg och jag ser att bilen går som den ska. Sedan vi kom hem från Holland har den inte gått mer än korta förflyttningar på gården.

Nu kvällar jag från författandet med ett:
God natt Sverige, varhelst du är.
ps. glömde!! Spisen knasade också ur så det blev till att köpa en ny! ds.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Plötsligt framstår jobbet med onslow som en bal på slottet!

Men vi byggde ju mest nytt i ett tomt skal - ett lastrutrymme som blev möblerat.

Önskar er lycka till på färden, redan resan till besiktningen verkar ju bli ett riktigt äventyr.

/elisabeth :)
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Hej!
Jag väntar med spänning, hur gick det?
undrar
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Nu är det lördagkväll, vi har kommit hem för sisådär en 5 timmar sedan. Det blev direkt in, lite mat, på med arbetskläderna och börja jobba med bilen igen.
Men nu är det kväll och jag sitter här, nyduschad och med Steppenwolfs 16 greatest hits i CDn.

Vi är VÄLDIGT NÖJDA!!!!!!!! Jag kan bums meddela att det blir en ny tur på fredag kväll!!! :D

Det är dock några mindre detaljer som måste fixas först. Det är......hoppsan:msn_embarrassed: jag har ju hoppat över flera dagar.................. ajaj, nu ska vi se.... JO, onsdag kväll....
Jodå, den blev som bekant natt. Färden ner till Strömsund kan enklast sammanfattas som "total ommöblering i alla skåp och lådor"!!!!
Regnet hade blött upp vägen helt så den var ala tvättbräda. Med ett lastbilschassi ursprungligen designat på slutet av 30-talet blir det lite omskakande. :twitcy:

Ca 01.00 hade vi tankat bilen, värmaren och elverket samt satt i säkringen till instrumentbelysningen. Alla system var "GO" så det var bara att börja vänja sig med den osynkade växellådan och ta vägen ner till Sollefteå. Det regnade lite och då kom ett annat förbiseende fram, glömde täta framrutan. Vid ca 03.00 nådde vi Helgum och då såg jag tomtar vid vägkanten så då blev det nattnatt. Jag kan lugnt säga att jag var lättvaggad! :D

06.00 gick reveljen och hustrun som låg innerst satte resolut fötterna i min rygg och kickade ner mig på golvet. (Okej då, jag överdriver lite) En liten frukost eftesom min mage inte ville ha nåt och strax före 7 drog vi iväg mot Sollefteå och var på plats ca kvart över
På stationen blev vi väl mottagna och hela besiktningen skedde på ett proffsigt och serviceinriktat sätt. Några funderingar blev det men jag hade laddat med all möjlig information om chassit samt handlingarna på den 1951a som står hemma, så frågetecknen rätades ut och allt gick över förväntan!! BLANKA PAPPER!!!!!!:D:D:D:D:D:D:D

Nu är vår "holländare" en certifierad svensk "medborgare". (Jag tänker inte tala om att jag var alldeles "blank" i hjärnan efteråt.) Vi for raka vägen på macken bredvid, frugan tassade in och köpte lite "glömda effekter" och sedan drog vi i väg på en liten skogsväg, sparkade igång elverket, gjorde mat och sedan slocknade jag som ett utblåst ljus. Det var ju nästan 3 månaders anspänning som släppte. Herrn i husbilen hade nu antagit skepnaden av urvriden disktrasa.

Efter en icke angiven tid vaknade jag och fick ett samtal från Nisse i Näsåker. Det hela slutade med att vi drog dit. Det var skönt att få lite kaffe och "husbilssnack". Nisse och hans fru hade många bra tips för oss.
Bland de sista var ett bra ställe att stanna på för natten.

Så, efter att ha firat den lyckliga tilldragelsen med en pizza och skålat i mineralvatten o Cola drog vi iväg för att sova. (igen:rolleyes:)
Mer elverk och lite kvällskaffe och sen kom John Blund.

En ny morgon kom och jag tassade ut för att starta verket varpå chokereglaget hoppade ur. PÅ FULL CHOKE!!!!
Fram med verktygen och en kvart senare var det fixat men jag var inte på något lysande humör:mad:
Nåja, det blev ju ändring på det och vi tog en låååååååååååång frukost, ca tre timmar eller nåt sånt, klockan hade nu totalt fallit i glömska. Därefter singlade vi slant om höger eller vänster, det blev höger och elvakaffet intogs utanför Åsele vid ca 12.50. (Fick ett SMS så jag lade tyvärr märke till klockan)
Därefter sa slanten vänster och vi tankade bil och kyl i Vilhelmina. Nu sa slanten vänster igen och vi hamnade på Stekenjokkvägen.
Man skulle kunna säga att vi for till Sollefteå för besiktning och tog genvägen hem över Gäddede. :twitcy: Slanten fick avgöra att vi skulle ha en natt till i bilen så vi intog Hotell Grusgrop i sällskap med ett 4-axlat 1974 års Kilafors timmersläp med hydrauliskt skjutbara bankar. Ren och skär nostalgi!

Nåväl, erfarenheter............. Jag ska montera en generator till bodelen. Jag hade på känn att strömmen inte skulle räcka till så det var ingen överraskning. Skälet att jag vill dela "systemen" är att bildelen har 12 volt sytemspänning men startmotorn går på 24 volt. Visserligen inget problem men jag har hellre en generator till. Någon som har en växelströmmare från Volvo 240 med dubbel remskiva att sälja?
Avlopps och färskvattensystemen ska monteras under veckan och en del inredningstekniska detaljer ska åtgärdas. Sen far vi på fredag kväll för ytterligare en testtur.

Jo, gjorde ett kort stopp på Alanäs Naturcamping och kollade gästboken. Hittade en hel del HBKare och gjorde givetvis en notering.

Så, nu har jag gjort en liten rapportering. Jag har säkert glömt "tonvis" men "frågor besvaras i turordning" :D:D:D

Nu tar jag och avslutar med ett:
Gonatt Sverige varhelst du befinner dig.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Söndag kväll, sitter här och smurfar runt på forumet, grunnar lite och laddar för en ny rapport med någon tänkvärd tanke eller rent av två. Jag (okej VI) blir lite "rörda" av alla som följt våran odyssé. Tack för ert stöd :)
Det har ju blivit som en rutin att skriva ner lite av vad som hänt under dagen och bara skrivandet i sig självt har hjälpt till att "lösa" vissa trassliga problem. För problem har det varit! :wall: Från början var det ju inte tänkt att det skulle ske så många modifieringar och större renoveringar men fukt och ålder har ju tagit ut sin rätt och vi vill inte dela husrum med gröna svampartade varelser eller annan mög. ;)

Med risk för upprepning kan jag i alla fall säga det att det vi åstadkommit fyller sin funktion och vi kommer att trivas bra i Dutchy.
På annan tråd funderade någon om husbilar ska ha namn. Jag visade det för frun och hon, liksom jag anser att alla bilar bör ha namn.
Vi har under årens lopp bara kört äldre bilar, lite grann som att man tar hand om djur som tidigare ägare tröttnat på.
Hittills har 95% av fordonen fått ett namn eftersom dom uppvisar spår av egna personligheter. Ta till exempel den 65a Amazon som vi åkte med under närmare ett år. Jag pendlade 10 mil om dan till jobbet med den. Vi upptäckte snart att alla startproblem som inte gick att fixa till med normal bilmekanikerkunskap löstes som ett trollslag av att man, innan man öppnade dörren, sade "Startar du inte blir det skroten!" Vi passerade en bilskrot varje morgon och efter att vi infört den proceduren så behövde jag inte skruva många timmar. :twitcy: Okej, det går säkert att förklara detta rent tekniskt men jag föredrar ovan nedtecknade förklaring för den är MYCKET ROLIGARE!

Sen har vi exempel på fler personligheter, en 66a Opel Admiral som vi hade under många år. Han vägrade i sten att starta om det var ett riktigt ösregn. Han gjorde dock undantag om vi var borta och skulle hem eller om det var nödläge. Men gällde det situationer när det inte var av nöden tvunget att fara bort så, nähä, inte ett liv.
En gång hade vi en kompis på besök, han är väldigt insatt i gamla Oplar. Han fnös åt våran förklaring och åtog sig att fixa det hela. Jag tänker inte återge hela historien men slutklämmen blev att han gav upp efter att ha nött ut 3 batterier och gått igenom både tänd och bränslesystem. :D

Well, detta var ett bananskal så åter till ordningen.
Dagen har inte gått i latmaskens tecken. I dag har Dutchy blivit begåvad med ett färskvattensystem. Vi kan nu vrida på en kran och det kommer vatten, rinnandes ner i diskhon! Deluxe på min ära! :applaus:
Samtidigt kompletterades värmeutblåset på dass med en tallriksventil så att vi kan reglera värmen där. Som det var under provturen blev det VÄLDIGT varmt så dörren fick stå öppen för jämnare temp i hela bodelen.

Vidare har fler kamrater tillfrågats om en generator med dubbla remskivor. Det verkar som om alla Volvo 240 har försvunnit från jordens yta!!:confused:
Men, jag har semester i morgon också så det blir till att ringa några skrotar. Däremot har jag trollat fram en liten 35 amp växelströmmare så nu är halva anskaffningen gjord.

Nähä, dags att gå å tryna.

Gonatt Sverige, varhelst du befinner dej. :bye:
 

Bilagor

  • S4010021.JPG
    S4010021.JPG
    1,5 MB · Visningar: 6
  • S4010011.JPG
    S4010011.JPG
    1,7 MB · Visningar: 6
  • S4010010.JPG
    S4010010.JPG
    1,4 MB · Visningar: 10

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Detta är verkligen en ståndsmässig kärra Gillar åldern på bilen storleken på ratten --ja allt...
Lycka till
Hälsningar Bror

PS Har du ingen kontakt med El-Pira? Han borde ha generatorer i massor till de flesta bilar DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Hej Bror och tack för dit svar.
Jodå, bägge herrarna Pira ingår i bekantskapskretsen. Pira den yngre och jag har gjort några försök att hitta en dubbelskiva ur deras lager som passar till det jag har på hyllan innan vi ger oss in på renoverade utbytesgrejor. Jag hade först tänkt att använda en 75amp Nippondenso som låg i ett hörn härr hemma men inga skivor passar. Har även provat på den 55 amp Delco som jag fann längst ner i "bra att ha"-högen" men tji fick jag.
Ska väl som sagt ta nya tag i morgon.
Hur går det med ryggen? Hoppas att det inte var allvarligt.
Flyger du till HAllviken hoppas jag att du hör av dej, bor bara några kilometer från fältet. :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Med ryggen gick det bra, det var väl bara latmasken som kröp fram. Skall absolut höra av mig om vi kommer till Hallviken Är ett par år sedan nu så det kanske är dags,
Sven-Erik Pira med son har jag flugit tillsammans med sedan urminnes tider.
Lycka till med generatorn och hälsa Pira när du ser dem
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Hej Bror,
Ja, latmasken är en lurig en.......smyger sig på när man som minst anar något. :twitcy:
Jag ska hälsa Herrar Pira i morgon, ska dit och lämna åter en remskiva och snattra lite.
Ser fram emot ett besök när du dimper ner. Välkommen.

Nu över till inrikes nyheter.

Förhoppningsvis har jag ringt mitt sista samtal till Vägverket om Magirusen och posten levererade de "riktiga" skyltarna så nu har vi gjort den påställning som en tjänsteman sa att vi inte behövde göra. :confused: Ska man skratta eller gråta??

En generator dök upp idag, 70 amp med dubbel remskiva!!!:D Så nu är det bara att tända svetsen och vässa vinkelslipen. Det är tur att jag har två reservmotorer att mäta på så att jag inte behöver grotta runt under huven. Jag lovar att försöka komma i håg att lägga in några bilder på arrangemanget! Det lär ju bli nåt i hästväg! ;)

I dag lyckades jag äntligen få till en gråvattentank. Jag kom över en vattentank från en husvagn, ca 70 liter, som måttmässigt stämde för att "trycka upp" mellan rambalkarna längst bak. Jag gillar inte att ha saker nära backen.

Vad som händer i morgon är inte riktigt planerat mer än att jag måste åter till grottekvarnen för att tjäna mitt dagliga bröd. Men, det positiva är ju att vi får cash så vi kan åka runt med Dutchy.

Inne i huset, vid köksbordet, pågår tillverkning av nya gardiner och andra textilier som ska försköna vår husbils inre. :D Tänk om det fanns textilelektroder. Då kanske jag kunde våga mig på att slöjda i tyg!!!!!!!!!

Nä, detta var allt från mig för i dag.

Sov gott Sverige, varhelst du är.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Ja, då kan vi hyva i väg den bruna hinken som egentligen är en svart oljedunk. Det gråa vattnets system är komplett med avtappningskran och dito demonterbar förlängningsslang. All material kommer från min och grannens "bra att ha"-lådor. (Man ska aldrig slänga nåt)
Jag tog till ordentligt, 1 tums ledningar, så det borde gå att tömma tanken på en grisblink.
Har även ordnat en avluftning till tanken och tanken :twitcy: med det är att slippa få "tryck" bakvägen vid körning. Vi har nämligen inte hittat nån diskpropp av holländsk standard här i Sverige. Tydligen så fanns den inte i Holland heller eftersom man "snidat" till en egen som inte håller tätt. Jag har pratat med vår rörmokare och han skulle inventera en låda av ovan nämnd karaktär. Annars blir det till att byta bottensil.

Vi har även haft gardinvisning i bilen i eftermiddags, bilder kommer senare eftersom någon illvillig människa släpat in en massa verktyg och annan bråte i bilen. Ständigt denna "någon". :D

Nu är det kväll.
Gonatt Sverige, varhelst du är.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

NU ÄR DET KRIS!!!!!!!!!
Det börjar bli slut på saker att skriva om.................:eek: Vad göra?????
I dag har det inte hänt så mycket så jag vet inte om det lönar sig att skriva in det här.
Jag har ju bara bättrat på svepet till isoleringen på värmeslangen under bilen, bättrat på fastsättningen av ett bromsrör på bakaxeln, skummat igen hålet efter vad jag tror har varit "skorstenen" till en gasolpanna, pluggat igen tre hål i plyfan som fungerar som golv längst bak i bilen, börjat fundera lite på ett bättre bord samt smetat lite underredsmassa i några små förtretliga hål ovanför bakaxelns främre fjäderfäste.
Ok, det mesta har skett liggandes under bilen på marken som är blöt av ihållande regn så det ser ju i alla fall ut som jag jobbat hårt! :twitcy:

Men sen då? Det känns ju lite löjligt att hålla på att skriva om småsaker när de tidigare texterna varit fyllda med "stora" jobb. Ska jag lägga ner tråden????
Jag känner mig nödsakad att citera en av Stefan Sauks figurer, kommer inte i håg vad han kallas men han säger alltid: -"Näe, de e inge rolit nu!"

JO, nu vet jag....:) jag kan ju tala om att vi ska dra ut på fredag....har jag ju redan skrivit..... :eek: hmm, jag kan lägga in lite bild.....har ju glömt att ta några nya......:msn_ooooh:

Jamen, det hade jag ju glömt, jag kan ju nämna att jag håller på att fila på en liten ebersprächer som ska ersätta det som av tillverkaren kallas för värmeanläggning för förarplatsen. Det är en liten sak som tidigare satt i en traktor som hyttvärmare. Men den ska lämnas in till "kunnig fackman" för översyn innan jag börjar fundera var den ska sitta och hur.

Så, då va de gjort..........:confused: Det var ju inte mycket att hänga i julgran...

Ähh, jag ger upp!

Gonatt jord..........sorry, felfelfel,
Gonatt Sverige, varhelst du är
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

I dag är jag tidig!!!:)
Men egentligen är det pga inställt arbete.:( Jag citerar gammal slagdänga (jep, uppvuxen med Melodikrysset på 60 o 70-talet) "Regnet det bara öser ner, och jag är så blöt om både skor och strumpor".
Nu är det inte "love of my life" jag väntar på utan BÄTTRE VÄDER!!!!:msn_teeth: Jag vill ut och göra nåt....fixa ett bättre bord som inte är gjort av 2½tums tjockväggiga rör och 40x40x4 mm vinkeljärn med TUNG 22 mm laminerad spånskiva. Detta "bord" kan utan vidare användas att palla upp en mindre personbil på och visserligen står det still men varenda gång det ska flyttas krävs det bråckband, njurbälte och tyngdlyftartalk!
Men, tillåter vädrets makter att jag gör det? NEJ OCH ÅTER NEJ!!!!!!!
Vad har jag gjort för att drabbas av detta straff? Har jag mördat, stulit, bedrivit hor eller annan dödssynd? NEJ, eh....ok, jag har säkert gjort nåra dumma grejor för länge sen men det kan vi väl tala tyst om, snälla...:eek:

Jaja, det är väl bara bita i det sura rönnbäret och gå över ån efter räven.
Inte för att jag vet vad jag ska med en räv till men....frugan påstår att jag har en bakom varje öra :confused: Vad jag inte förstår är hur dom kommit dit.
Jag vet att jag har en som har magnet i ryggen, är gjord i nåt textilt material och har suttit i alla bilar som jag haft sedan jag var 20. Ja j-r de va tider de..... kommer i håg "Kejsarinnan"... en Merca 200 bensin, 68 års modell, dubbla förgasare, golvspak, sista året som fenan gjordes.... de va en bil de, hon kallades Kejsarinnan eftersom hon var vacker, magnifik, hade total kontroll över mej, hennes undersåte och hon var oerhört dyr i drift. Var det inte kamkedjan som knasade så rasade kopplingen, bakaxeln, topp-packningen och till sist ramlagren. Men vad gjorde det, hon var min, vi susade runt på landets vägar och jag var stolt som en tupp (eller annat passabelt).
Sen blev det en 73a Ford Capri GT, engelskt fullblod som jag pysslade om, förstärkte fjädringen bak, lackade bländvit, åkte land och rike kring med, kallade henne "Blondie"...........
Sen blev jag stor på mej, köpte en 68as Chev C-20 Suburban. En ambulans som gått i Östergötlands läns landsting. Tog ut kopior på tidigare ägare och bunten var 1½ cm tjock.......... hehe, jäsingen, det var den jag hade när jag träffade min älskade fru.......Jamen, nu, där damp 25-öringen ner, nu tändes ett Liljeholmens 3½ Watt...... det var den som mätte 120 cm mellan hjulhusen i skåpet och som vi drog på liten bröllopsresa med...:D:D:D:D

Vi slängde helt sonika in madrassen från sängen i skåpet, raggade upp ett spritkök, köpte en 5-liter dunk för vatten åsså drog vi.
DÄR FÖDDES VÅR LÄNGTAN EFTER EN HUSBIL!!!!!!!! Heureka!!!!

Bröllopsresan blev liten/kort för jag var mitt upp i ett renoveringsprojekt av en M29c Weasel, eller som Svenska Armén kallade den, Bandvagn M48.
Jahej å hå, vilka minnen......känner mej lite enkelspårig, hänger upp minnen på bilar/fordon, musik och kvinnor.......

Ok. lite krystat kan ju detta hänföras till att sköta husbilen..... Jag är nog väldigt av banan, har tappat tråden, är "off topic" som engelsmännren säger...
Så, jag tackar för i afton med orden:
Godkväll Sverige, varhelst du befinner dej



 
Toppen