• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdrömmen har blivit verklighet

F

F.d. 24718

Guest
Tänka sig att vi har en husbil nu!
Resan dit har varit lång, både i tid och i mil.
I närmare 20 års tid har vi pratat om någon form av boende på hjul och i december 2007 var köpet klart.
En 1952 Magirus-Deutz, f.d. brandbil från Holland. Senare ombyggd till husbil och nu förmodligen den enda i sitt slag i Sverige.
Det känns väldigt spännande att ha kommit sig till denna punkt.

Den hade stått i en lada i närmare 6 år, vi for ner, renoverade bromsarna och fyllde i de nödvändiga papperen. Sedan vidtog en närmare 170 mil lång resa!
Innan resan hade tankarna flugit runt och mest handlat om vilka haverier som man kan råka ut för, vilka förebyggande åtgärder att vidta, vilka kan man ringa om det går sönder etc etc.

Allting kom på skam! En säkring och ett blinkersrelä var de enda haverierna som hände! Däremot tvingades vi åka igenom ett snöfall och detta utan värme. (Motorn är en luftkyld diesel)

Jag kom att tänka på en slogan som både Volkswagen och Lloyd framförde: "Luft fryser inte". Men jag måste tillägga att det gör dom som åker! :twitcy:

Nu står vår pärla här på gården, nymålad och med nästan alla ändringar gjorda som vi tänker genomföra. Har nyss registrerat mig som "intresserad" och har redan funnit en massa bra tips att ta med mej inför vårt "mobila liv".

MVH
Magirus
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

kan vi få se en billd på pärlan
:)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

En bild på favoriten skulle sitta fint!!!


Mvh
Pilot
 
F

F.d. 11538

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Det skulle va riktigt roligt att få se en bild av kärran :spinny:
 
F

F.d. 55309

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Skulle oxå vilja hemskt gärna se en bild.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Jag hoppas att det funkar, jag är väldigt analog.
Bilderna är från Holland, dels på Magirus-Deutz Club Pingstträff samt trailern som bilen fick åka på till stället där vi renoverade bromsar och "utrustade".
 

Bilagor

  • Foto-IIRR3NAZ.jpg
    Foto-IIRR3NAZ.jpg
    69 KB · Visningar: 2.280
  • magirus-lars 013.jpg
    magirus-lars 013.jpg
    856 KB · Visningar: 48
  • magirus-lars 012.jpg
    magirus-lars 012.jpg
    655,8 KB · Visningar: 28

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Den va häftig!
Hälsningar
Tommy HBK-515
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Jep, den knallar på i max 80 så man KAN INTE ha bråttom!
Vi har en till också, en 1951 men den är under renovering och har inte haft skåp. Det är en flakbil som importerades av Armén.

Den låter väldigt säreget eftrsom den är luftkyld=inga vattenmantlar runt cylindrarna som dämpar ljudet.:D
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Jo, jag vet hur motorn låter. Har jobbat med maskiner och motorer sedan 1964.
Trevlig helg
Hälsningar
Tommy
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Den ser helgrymm ut!!!!
Det måste vara en härlig känsla att köra ett fordon med sån imponerande lång motorhuv. På vår Fiat ser man knappt vindrutetorkarna! Lycka till i fortsättningen med denna underbara husbil och, som sagt, vem har bråttom?

Anders & Jessica
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Den är grym! :cool::)

MEN, gå till MDC2002_800x600
kolla in basis

(hoppsan, de blev en lång sträng!:msn_embarrassed:)

Speciellt den helgula (heter ""Vanilie Viking) den är byggd på samma chassie som våran med tillägget 4hjulsdrift.
Dom var till oss strax efter midsommar och hälsade på. Den bilen har ALLT! Vi stod bredvid dom på träffen och man blev väldigt avundsjuk.
Men, när min pensionsålder kommer kanske våran är lika snygg och välgjord.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Jo, jag vet hur motorn låter. Har jobbat med maskiner och motorer sedan 1964.
Trevlig helg
Hälsningar
Tommy

KUL! :)
Kan du berätta mer?
Jag samlar på märkets historia. Motorerna utvecklades under WW2 och var klara för produktion 1943 och har sedan dess används "överallt.
I Sverige verkar det som dom satt i Atlas kompressorer, elverk, grävmaskiner (jag tror det var Attila eller Poclain) samt sorteringsverk etc etc.

Trevlig helg på dej också.
Förreste, till er alla. Roligt forum detta!
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Inspirerad av "Onslow" samt andra kåserande medlemmar tänkte jag tänka en tanke till eller två på den här tråden.
I morgon är det lördag och sedan vi kom hem med "Dutchy" (han heter så eftersom han är holländare) har all ledig tid gått åt till reparationer och förbättringar. Först blev det akut med taket, både invändigt och utvändigt. Under tiden som jag kravlade runt däruppe var det ihärdiga "kan-el barnet" och rumsterade om med kablar, strömbrytare och lampor, både LED och vanliga.

Nu har jag fått flyttat in i bilens bodel och gjort färdigt sovutrymmet. Innertaket har fått ny panel och elspisen har fått sin slutgiltiga placering.
Kylskåpet har kontrollerats och det fungerar!!!!!!!!!!!!!
Taklyset på "dass" är moterat och det lyser.
I morgon ska den stora "gasolboxen" (utan gasol) monteras på bakväggen. Jag tjuvstartade lite i torsdags kväll men hoppas att reservhjul, (7.50x20) dieselvärmare och elverk ska vara på plats innan söndag kväll.

I onsdags hade vi celebert besök av Nisse från Näsåker med fru. Det var jättekul och väldigt bra att få hans synpunkter på vår "sommarstuga".
Fast i en del svaga stunder funderar jag om det inte varit bättre om vi skaffat nåt "färdigt". Hmmm, blir hembyggen någonsin färdiga?

En annan tanke är också hur den förestående besiktningen kommer att avlöpa. Jag tror nog att registreringsbesiktningen kommer att gå bra men kommer det att anmärkas något i den efterföljande kontrollbesiktningen?
Men, det tar jag då.

Nu är det lådan som gäller. Därför är det dags att krypa ner i paulunen för en liten tripp till drömarnas land. Gonatt.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Men vilken bil!! Blir liiiite avundsjuk nu!

Mest imponerad av att ni pratat om att skaffa husbil i så många år sen köper en sån här!! Det finns dom som köper fullt moderna i färdigt skick har jag hört - utan betänketid! :wink:

Vi ska följa denna spännande historia med respekt!!

Lycka till!

/Agne & Elisabeth
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Med dessa vänliga och uppmuntrande ord från Onslow inser jag att det är bara att fortsätta att tänka tankarna högt på den här tråden.
Jag vill dock framföra mina ursäkter till alla som vill "bilda" sig. Jag är usel på att komma ihåg att fotografera och än hopplösare att komma ihåg att ladda bilderna till datorn. MEN, hustrun har tagit lite foton och rätt vad det är så kommer jag i håg att fixa till så att ni som läser mina tankar även kan "bilda" er.

Denna ordlek kommer sig av en god väns berättelse om någon bekants barn.
Barnet fick en tillsägelse att sluta läsa och att släcka och sova. Det omedelbara svaret var:-"Men, jag läser ju inte, jag bara bildar!" :D

Nåväl, sitter här med en liten skvätt "Diplomat", en Dajm och avnjuter Deep Purples första album "Shades of Deep Purple".
Jag tror att en tanke är på G.
Jo, nu kommer den smygandes.......... lådan kom på plats, alla infästningar på bakväggen har fixats. Det finns fyra stycken "bultar" som sticker ut genom bakväggen. Dom har en diameter på ca 20 mm och har från början hållit 2 reservdäck på plats. Jag tror att det kommer att hålla för en häst!!!!!!!!! I och för sig kommer nog engagerad djurvän att protestera om jag lastar en häst i lådan!!!!!
Tyvärr var bultarna inte nog långa för att kunna användas för det reservdäck som finns så jag fick tillverka en annan fastsättning. Det är tur att man inte slänger nått som går att återanvända. En 3 mm plåtbit och en M14x70 bult, ett hål i lådans vägg och vips, ett förstärkt fäste som håller för ett reservdäck av större modesjang. (Tänkte skriva "häst" igen men det blir nog lite tjatigt)
Sonen med det elektriska kunnandet (kan-el barnet) dök upp och fortsatte med att färdigsställa elsystemet. Kopplade färdigt i elcentralen och spänningssatte 12volts anlägget. Det lyste överallt där det ska lysa!!! :msn_idea:

Med lite pust och stånk drogs ledningarna fram till LED-punkterna i taket på den övriga bodelen. Snacka om LED-trådar!! Vet nu vart jag ska gå när jag behöver nån dylik. :twitcy: (uhhh, den var nog i lägsta laget)

Det ska bli intressant och se hur länge 140ah kommer att räcka. Visserligen kommer det att finnas ett elverk men........ det kan man nog inte använda var som helst.
Jag har i alla fall bestämt mig att jag ska montera in två växelströmsgeneratorer senare, en för bodelen och en för fordonets elsystem. I dagsläget finns det bara en likströmmare på 300watt. Det är lite klent och fort kan det bli svart, då står man där. Undrar om man kan kalla sig kontaktsökande då? (har du dåligt med ström i batteriet? Ja, det finns inte ett sk-watt kvar)

Några sista tankar innan jag tar en ny tripp till drömmarnas land, kommer elverket att rymmas i lådan? Hur ska jag dra varmluften från värmaren in i bodelen)
Detta kan jag förhoppningvis svara på i morron kväll.
G´natt Sverige, varhelst du är!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Dags att tänka en tanke igen.
Alla grejorna är nu i lådan och lådan sitter fast på bilen.
Dom fick plats!!!!!!!!! :D
Men min vana trogen glömde jag att ta en bild. :eek: Tänkte faktiskt ha med en i kväll, men jag ska försöka bättra mej till i morgon.

Nu ska "bara" intagen för 230v och 12 v monteras och sen ska det testas i "full drift". Förhoppningsvis har den lille elektrikern tid att komma i morgon.
Provstartade elverket och fick bekräftat att det behövs rejäla gummikuddar för fastsättningen. Det vibrerade rätt bra i golvet. Men återigen bevisades att man ska aldrig kasta nåt! Jag hade fyra kuddar liggandes i en annan låda med "bra att ha saker" och med dom på plats var det inte många "vågor" som kändes.

Däremot blir det en hel del pyssel att få in värmeslangen från diesselvärmaren.
"Någon" har satt en massa balk i vägen under bilen, inge kul!
Men, det måste gå på något vis.

Jag fundrar på hur det ska kännas när "allt" är klart och den rutin jag haft i nästan tre månadar inte längre behöver följas!?
Det kommer nog att kännas lite tomt innan man kommer i gång med att planera nästa sommars arbete och framför allt, alla resor som vi vill göra.
Hmmm, månne dieseln ha passerat 20kronor per liter då?

Näe, det är väl dags att krypa ner i sänghalmen om man ska orka upp på jobbet i morgon.
G´natt Sverige, varhelst du är.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

HJÄLP!:wideeyed:

Nu är vi i skarpt läge! Torsdagen den 21 augusti ska vår pärla registreringsbesiktigas. Helt plötsligt har det blivit allvar!

Eftersom vi kommer att göra detta på en station ca 17 mil hemifrån blir det samtidigt ett prov i skarpt läge på vad som fungerar och inte.
Nu börjar jobbet med att ordna rutiner, ojoj.:swoon:

Denna kvällen blev det inte så mycket gjort. Regnet öste ner (har gjort hela dan) men herr elektriker har i alla fall slutfört elcentralen och det återstår endast LED i taket inomhus.
Jag var hantlangare, dvs jag gjorde kylplåtarna samt några andra små detaljer. Jag hann också med att påbörja fastsättningsanordning för batterierna.

Det nya elverket levererades i eftermiddags och i morgon ska jag sätta fast det. (Det jag provade hade jag bara till låns)

MEN, kors i taket, nu kom jag ihåg kameran så här kommer några bilder.
Håll till godo!

Näe, dags att intaga horisontellt läge.

G´natt Sverige, varhelst du är
 

Bilagor

  • S4010109.JPG
    S4010109.JPG
    1,1 MB · Visningar: 18
  • S4010189.JPG
    S4010189.JPG
    938,7 KB · Visningar: 9
  • S4010199.JPG
    S4010199.JPG
    846,2 KB · Visningar: 11
  • S4010202.JPG
    S4010202.JPG
    1,1 MB · Visningar: 12
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Enligt Murphys lag så kommer allt som kan trassla att göra det.
Med den begynnande prestationsångesten inför besiktningen malande i huvudet for jag hem från jobbet med ambitionen att "Nu jä........ ska här jobbas extra hårt"!
HÅ, PYTTSAN! GLÖM DET! Tji fick jag och allt det där!
Det var dags för den periodiska eldningen för tappvarmvatten i huset men istället för att lägga in, tända på och gå i väg för att göra nåt nyttigt blev det AKUT ringa till rörmokarn om en termisk ventil och en ny cirkulationspump!!:eek:
Pannan kokade och inte blev det något varmvatten i ackumulatortankarna inte!

Nåväl, det är tur att vi har en bra rörmokare för han hade grejorna på hyllan och var faktiskt i grannskapet så inom en timme var allt fixat, jag behövde inte göra ett dyft!!! (Mer än att stå och vara nervös)

Så, därför blev det bara en liten reparation av golvet i elcentralen. Där var ett stort hål ner till sidofacken efter påfyllningen till de gamla färskvattentankarna.

I övrigt har det inte hänt mer eftersom sonen, tillika elektrikern, var iväg och köpte sig en "ny" bil. Men, i morgon kommer han hit och slutför LED och intag samt gör en full provkörning av hela anläggningen. Det är ett måste eftersom vi ska "fricampa" utanför Bilprovningen natten mellan (nästa) onsdag och torsdag.
Jag hoppas på att ni som går in och läser detta håller en tumme för oss onsdagen den 20 och torsdagen den 21. Särskilt klockan 0730-0900.
Sen ska vi försöka ta en tur och vara borta över helgen. Det ska bli spännande.

Näe, nu är det lopplådan nästa!

G´natt Sverige, varhelst du är.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Hej Magirus!
Jag håller alla tummar jag har på att det ska gå bra med besiktningen.
Ang. Deutz motorer så har jobbat lite med Atlas Copco kompressorer samt även grävmaskiner där det satt Deutz. Kan ha varit Atila. Jag tror Du kan historien om Deutzmotorn bättre än jag.

Hälsningar Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Jag tackar och bockar för ditt stöd! :bock:
Det jag kan bäst är väl den militära bakgrunden eftersom mitt intresse för Magirus-Deutz började med den 1951a, med ett förflutet i Svenska försvaret, som vi har och som är under renovering till ursprungsutförande.
Den civila sidan är väldigt höljd i dunkel, särskilt första hälften av 1950-talet. Det kan iofs bero på att Magirus inte blev så stort i Sverige.
Ang. motorerna (Deutz) är det ännu svårare eftersom jag hittills inte riktigt klurat ut i vad dom motorerna satt. Därför är alla pusselbitar intressanta.
Återigen, ett stort tack. :)
 
Toppen