• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdrömmen har blivit verklighet

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Kör hårt Magirus livet är kort Alltid härligt med goda minnen.
Sov gott, imorgon är en ny dag för nya ideer upptäckter och händelser.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

För dessa uppmuntrande ord krävs mer än att trycka på "tack-knappen"!:D

Min herre, jag bugar, bockar och tackar för eder vänliga uppmuntran av min sargade mekarsjäl. Det värmer mitt ofantliga hjärta.:D:D:D:D:D
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Nu är vi på banan igen!!!:D Det myckna regnandet har tydligen behagat upphöra och solen glimtar till i björken utanför fönstret.
Dutchy är redo för en tur, kylskåpet fullt och golvet skurat. Tut tut sa båten, åsså gick bryggan......

Mot E45 via Hammerdal, vet inte om det blir uppåt eller neråt sedan, vi får se.

Tänkte bjuda på ett foto, om än kanske lite svårt att se, av den monstruösa bordskonstruktionen.
Håll till godo och en trevlig helg.:D:D:D

God helg Sverige, varhelst du är

S4010050.JPG
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Och som i ett trollslag var helgen slut och vi är tillbaks på ruta ett, dvs hemma på går´n.

NU räknar vi med att det inte blir fler turer i höst (såvida inte åktarmen suger för mycket).
Skälen är:
1. Det var kallt och vär värmare går inte att köra utan...(se punkt 2)
2. Bodelsbatterierna sa upp sig, drog till den sälla batterihimlen, tog ner elektronerna............kort sagt, DOG.
3. Vi kan inte vara utan laddningen från motorn och den hinner jag inte göra nu för nu ska jag jaga älg, laga traktorn, köra in veden, städa upp på går´n för snöröjningen.....etc etc. Sen kanske.....

Vi har dock haft en avkopplande helg i övrigt, kollat in några ställen att använda till sommaren.
T.ex kan vi rekommendera, för fricamping, Ammeråstigen (RV 344) mellan Selsviken och Hammerdal. Det finns åtminstone 4 ställen som är märkta med "P" och en husvagnssymbol.
Krångede Naturcamping (mellan Hammarstrand och Selsviken) fungerade bra. Fint vid vattnet.

Nä, inget mer av värde att skriva...
God eftermiddag Sverige, varhelst du är
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Är det inte typiskt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skulle bara "svara på ämne" ock skrev lite kort att jag inte gjort nåt här hemma, bara valsat runt i skogen och tittat på älgar och andra "naturliga" saker, och vad händer!?!?!?!?
Jo, jag lyckas trolla bort mitt svar................ De e de jag alltid har sagt...man ska inte släppa lös analoga bakåtsträvare vid en dator.....dom bara klantar sej (läs MEJ) :twitcy:

Jo, en ska har hänt, jag har nu bägge generatorerna (som jag behöver för min uppfinning) här hemma i garaget. Och för det är jag glad :D

Men nu ere slutt
Ha de
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Visserligen har jag skrivit att det var "slutt" men jag kan inte låta bli att krafsa ner följande meddelande! :D

Herr Dutchy har nu definitivt stallats in i sitt ide för att övervara vintern inom tak och vägg. Fastigheten vi bor på har, förutom boningshuset, en "Carport" med presenningportar.
Denna carport är dimensionerad att klara en hjullastartraktor samt nästan hela längden av en grusbil. (ca 8x8 meter med 4 meters takhöjd på lägsta stället)

Så nu tar andra projekt vid. Vår eminenta snöröjare (Massey-Fergusson 165) ska monteras ihop efter att ha fått stå tillbaka för allt arbete men Dutchy.

Sen ska den bakmonterade vedklyven få nytt hydraulreglage och det bakmonterade snöbladet modifieras med hydrulisk sidotilt. Bara grovsmide!!! :rolleyes:

Därefter blir det snöskotrar för hela slanten så att vårsäsongen kan starta utan otrevliga haverier. Vi är lite udda även där, kör bara 1976 års Skiroule Laser 440+. Detta var en sportskoter som importerades och såldes som både Ockelbo samt Rajd Laser.
Frugans maskin ska få ny matta och en helrenovering av glidboggin och bakaxel. Sedan ska min få annan förgasare samt en ny fjäder i primärvariatorn för att få ett högre inkopplingsvarv. Mera sprutt!! :cool:

Sen bör maj månad inte vara allt för långt bort och då återupptar vi arbetet med att ordna Dutchy för en lång sommarsäsong. Hoppas att inte dieselpriset skjutit allt för långt över horisonten.

Med detta anser jag att det verkligen är "SLUTT".
God höst och vinter Sverige, varhelst du är. :)
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Läser med förtjusning om "Dutchy", men, jag har en liten fundering som jag bara vill ha svar på.
Hur många timmar har dygnet där du bor??????
Själv hinner jag knappt med jobbet.

Ha D gott
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsdrömmen har blivit verklighet

Intressant fråga!!!!!!!!!!!!!!
Den har faktiskt ställts till mig 2 ggr denna barmarkssäsong, första gången vid midsommar av en Australiensare och nu av er (dej?).

OK, så här ligger det till.
Vi visste att det skulle krävas en OERHÖRD massa arbete för att få Dutchy till den status som vi ville ha och att få honom genom besiktningen.
Därför började vi redan i Holland (där bromsarna renoverades och annan förebyggande service gjordes) att göra en "måste fixas" lista.
När vi sedan kom hem så hade sonen/elektrikern börjat projektera och se över bra-att-ha lådornas innehåll. Son nummer 2 hade lagt sig i startgroparna för att rycka in på andra jobb på bilen.
Kära hustrun hade räknat ut vad som krävdes i utrustningsväg etc och själv hade jag gjort en prioritering av listans övriga punkter. Vi hade ganska god koll på vad var och en skulle göra.
När sedan takfrågan kom som en kalldusch :D blev det omprioriteringar. När vi visste omfattningen räknade vi ut att det enda sättet att klara skivan innan 5 september (när den temporära registreringen "tog slut") var att jag inte gjorde annat än sov, for på jobbet, kom hem, åt, arbetade med Dutchy, dusch och i slafen. Uttryckt i timmar, jobbet inkl. resa ca 10 timmar, sömn ca 6 timmar, jobb på Dutchy 5-6 timmar samt resten ägnades åt mat, dusch, handla grejor etc. PÅ helgerna var timmarna på Dutchy ca 12-14/dag.
Tufft? Usch ja! Tight!? Jajamän, men det gick eftersom jag inte behövde ta tag i andra uppgifter här hemma, de sköttes av Fru och son nr 2. Utan dessa hade det inte gått. Däremellan har även de två ryckt in när de haft tid över.
Utöver detta byggdes lådan bak av kompis1. Kompis2 kom och hjälpte mig dagen före besiktning med belysning etc. Kompis3, som också är elektriker ryckte in som förstärkning till son 1 samt hjälpte till med de sista detaljerna innan vi for ner till besiktning. Det är fler som kommit förbi och tittat men som även stannat en stund för att hjälpa till lite, ingen nämnd, ingen glömd! :bock:

Jistanesligen, har jag/vi gjort allt detta!?:swoon:

Jag kan ärligen säga att det har tagit hårt på oss alla men nu är Dutchy användbar, vi trivs så bra med honom som vi räknade med och han verkar finna sig tillrätta i sitt nya hemgarage :) så det är värt allt slit! :)


Förhoppningsvis har jag svarat på din/er fråga men jag svarar gärna om du har fler frågor.
Den här frågan har ju faktiskt medfört att jag tittat tillbaka och insett vilket hästjobb vi har lyckats med i sommar!! :)

Så, godnatt Sverige, varhelst du är!!

Hoppsan, glömde!!!!! Eftersom det inte blir mörkt här under sommarnätterna har vi sisådär en 28-30 timmar på ett dygn!!!!! :D:D:D:D
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen