• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilsbyte

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Jan!
Är det av någon speciell anledning du kör med elfläkt och inte nyttjar bilens orginal värme?

Vi köpte ju nyligen en Carthago med Alde och vi kommer att låta den värmen vara på hela vintern, med lägsta inställningen på termostaten ( runt 8grader).

Så även batterier får sin laddning hela tiden....

Kanske dumt:confused:, detta är våran första bil med Alde (de tidigare 10 bilarna hade Truma och en hade faktiskt Primus )

Hej
Orsaken är att jag är snål.:D Jag har den gamla circulationspumpen som sitter uppe i expamtionskärlet. Jag gjorde som du förr men de pumparna håller inte så länge utan la av efter något års drift. Fläkten kostar mindre än pumpen och håller enligt min eftarenhet ca 3-4 år. På det viset sparar jag några hundra årligen och vi tjörnbor är kända för att vara snåla.:D Jag tror också att det är bra att få litet rotation på luften inne i bilen.
Jag har dock laddning på hela tiden så att batterierna mår bra.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: husbilsbyte

Aha:D
Då får jag testa hur länge en 12V pump håller då;)
Vi köpte ju en ny pump i höstas så ett ärligt test blir det ju.....

Sen är det ju så att jag är Smålänning i grunden och de är ju tillika kända för att vara ........ekonomiska;)
Inget fel i det!

Ursäkta trådkapningen:oops:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Fördelen med att köra det vattenburna systemet är att man får ut värme i t ex mellangolvet där tankar o vattenledningar finns.

Med ett element värmer man bara " husdelen" , risk finns att ledningar,vattenpump, vattenlås o dyl, kan frysa sönder.

Har värmt HBn med det vatteburna systemet så i fem- sex år, o detta har funkat ypperligt.

Dessutom får man batteriladdningen "på köpet" s a s.

Vår förra Carthago användes på detta sätt i tre år utan att vattenpumpen gav upp, det går dessutom att byta pumpen mot den modellen som sitter direkt på pannan son enligt uppgift har mångdubbelt längre livslängd.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: husbilsbyte

Det där Claes låter fint i mina öron:D
Precis så har jag tänkt också. Man skulle ha en Kw-mätare innan husbilen också så att man kan se hur mycket extra elkostnaden blir (smålänningen i mig;))

Sen för att återkoppla till trådstartaren om deras tankar ang. Husbilsbyte.

Vi har som sagt ägt ett gäng med husbilar genom åren och Carthagon är den bilen som jag tycker hitills har bäst kvalitetstänk i detaljerna. Det säger tjooof när man stänger en lucka eller en dörr istället för ploiing;).

Nu har jag inte kollat på så många andra husbilar i det högre segmentet, men jag misstänker att en Carthago står sig rätt hyfstat även där:oops:

Farbror Bestliner kommer nog att påpeka att de även görs med bakhjulsdrift också, hmmm;)
Fast vi personligen har aldrig haft några som helst problem med Fiat, tvärtom har de funkat finfint. Helst då de äldre med bensinmotorer, som aldrig knäckte några växellådor iaf;)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Det där Claes låter fint i mina öron:D
Precis så har jag tänkt också. Man skulle ha en Kw-mätare innan husbilen också så att man kan se hur mycket extra elkostnaden blir (smålänningen i mig;))

Sen för att återkoppla till trådstartaren om deras tankar ang. Husbilsbyte.

Vi har som sagt ägt ett gäng med husbilar genom åren och Carthagon är den bilen som jag tycker hitills har bäst kvalitetstänk i detaljerna. Det säger tjooof när man stänger en lucka eller en dörr istället för ploiing;).

Nu har jag inte kollat på så många andra husbilar i det högre segmentet, men jag misstänker att en Carthago står sig rätt hyfstat även där:oops:

Farbror Bestliner kommer nog att påpeka att de även görs med bakhjulsdrift också, hmmm;)
Fast vi personligen har aldrig haft några som helst problem med Fiat, tvärtom har de funkat finfint. Helst då de äldre med bensinmotorer, som aldrig knäckte några växellådor iaf;)

Med den nya pumpen nere vid pannan håller pumpen men den är rätt dyr. Jag har noga tömt va systemet med sprit i vattenlås mm så att det inte blir frostfritt fullt ut gör inget i mitt fall.
Bakhjulsdrift är bättre om man har behov för det men bra däck och ev snökedjor räcker långt för de flesta. Jag håller med om att Carthago har bra kvalitet och är mycket väl byggda. Ta också och titta på Concorde. De är om möjligt ännu solidare byggda:)
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Hej
Orsaken är att jag är snål.:D Jag har den gamla circulationspumpen som sitter uppe i expamtionskärlet. Jag gjorde som du förr men de pumparna håller inte så länge utan la av efter något års drift. Fläkten kostar mindre än pumpen och håller enligt min eftarenhet ca 3-4 år. På det viset sparar jag några hundra årligen och vi tjörnbor är kända för att vara snåla.:D Jag tror också att det är bra att få litet rotation på luften inne i bilen.
Jag har dock laddning på hela tiden så att batterierna mår bra.

Varför inte montera en 230 pump istället den håller i åtskilda år. En sån sitter i min Carthago. Värmen blir jämn och fin.


JOE
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Varför inte montera en 230 pump istället den håller i åtskilda år. En sån sitter i min Carthago. Värmen blir jämn och fin.


JOE

Det har du helt rätt i men för den kostnaden får jag 5-6 värmefläktar så det är jag för snål för att göra
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Aha:D
Då får jag testa hur länge en 12V pump håller då;)
Vi köpte ju en ny pump i höstas så ett ärligt test blir det ju.....

Sen är det ju så att jag är Smålänning i grunden och de är ju tillika kända för att vara ........ekonomiska;)
Inget fel i det!

Ursäkta trådkapningen:oops:

Har du inte en 220 volts cirkulationspump i din bil? Och från en smålänning till en annan ge f-n i elmätaren:twitcy:
Jag gör som claes 105 kör med elen inkopplad och i år utan kapell så jag med ett knapptryck kan ställa på den och ta en tur tex till skutesjön på nyårsfest.
Att den är framhjulsdriven ser jag inte som ett stort problem.

Lars

Ser att joe 50 hann före, sitter det inte 220 pumpar i dessa premiumbilar?, man häpnar.
 
L

Leif o Lotta

Guest
Sv: husbilsbyte

Vi har en Laika Kreos 7012 med alde värme. En premium husbil för rätta pengar.Testades av en husbilstidning och fick mycket bra betyg.Vi är mycket
nöjda med den,har förut haft både en eura mobil och en Burstner ingen av dessa kan jämföras med Laikan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: husbilsbyte

På vår forrige Flair som vi hadde i 8 år satt den orginale vispen i ekspansjonskarlet fortsatt da vi byttet til ny Flair. Den bilen ble brukt året rundt og om den ble satt vekk for en lengre tid så sto den på el med alde på 1kW og termostaten på 8-10 grader. Når vi var i bilen var termostaten alltid godt over 20 grader :rolleyes:
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: husbilsbyte

Ja vi låter också våran gamla niesmann stå med värme under vintern, runt 10 grader.....pumpen i expansionskärlet är i varje fall inte bytt av oss!
Fantastisk komfort i denna gamla bil extrautrustad med värmeslingor i hytt och radiator även vid framrutan.all eloge till alde som konstruerade 3000 pannan just för niesmann enligt vad de säger!:music-icon:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: husbilsbyte

Hej kära vänner!
funderar på att byta vad ska man välja tänka på?
vill ha en som funkar på vintern -25 ca
dubbelsäng
sepparat wc dusch
helintregerad med säng ovan förarplats
inte för stor max 7.80
180hk
automat
för att resa i sverige och europa
hjälp vad ska vi tänka på
Janne och ullis

För att knyta an till ämnet föreslår jag att du inte glömmer att se på Niesmann+Bischoffs bilar Arto och Flair.
Med deras förstärkningar av originalchassit för ökad vridstyvhet, ordentligt hopskruvad inredning, förstklassiga el- värme- och vatteninstallationer är det en bil som, också på vintern, även i det långa loppet fortsätter att gå tyst och skrammel/gnisselfritt.
Vid besök på deras fabrik i Polch kan du säkert få provköra ordentligt om du hör av dig i förväg.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: husbilsbyte

Jag har en niesmann och den funkar bra på vintern bra värme och komfortabel.
Har framhjuldrift och aldrig kört fast ännu.
Skulle jag köra fast och det inte finns någon Alfa hanne med 4 hjuldrift i närheten så har jag bärgning i försäkringen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: husbilsbyte

Jag har en niesmann och den funkar bra på vintern bra värme och komfortabel.
Har framhjuldrift och aldrig kört fast ännu.
Skulle jag köra fast och det inte finns någon Alfa hanne med 4 hjuldrift i närheten så har jag bärgning i försäkringen.

Ja, vi alfahannar med 4WD, lågväxlar och diffspärrar lever för dessa insatser i vinterfjällen, men tyvärr, den förra vintern endast ett tillfälle till bärgning; en personbil med skotersläp som blev så skrämd för min stora bil att han körde ner i snödrivorna. En annan personbilsförare som alldeles på egen hand köde ut i drivorna var så packad att han inte kunde gå utan stöd så den överlät jag till polisen att hjälpa tillrätta.
Visst är Niesmann utomordentliga bilar ( och jag ägde en på 80-talet), men när man nu kostar på sig, varför inte en Flair med bakhjulsdrift och diffspärrar?

aake
 
Toppen