Gunillas Kenth
HBK in Memoriam
- Inlägg
- 13.484
- Kommun
- Hässleholm
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jan!
Är det av någon speciell anledning du kör med elfläkt och inte nyttjar bilens orginal värme?
Vi köpte ju nyligen en Carthago med Alde och vi kommer att låta den värmen vara på hela vintern, med lägsta inställningen på termostaten ( runt 8grader).
Så även batterier får sin laddning hela tiden....
Kanske dumt, detta är våran första bil med Alde (de tidigare 10 bilarna hade Truma och en hade faktiskt Primus )
Det där Claes låter fint i mina öron
Precis så har jag tänkt också. Man skulle ha en Kw-mätare innan husbilen också så att man kan se hur mycket extra elkostnaden blir (smålänningen i mig)
Sen för att återkoppla till trådstartaren om deras tankar ang. Husbilsbyte.
Vi har som sagt ägt ett gäng med husbilar genom åren och Carthagon är den bilen som jag tycker hitills har bäst kvalitetstänk i detaljerna. Det säger tjooof när man stänger en lucka eller en dörr istället för ploiing.
Nu har jag inte kollat på så många andra husbilar i det högre segmentet, men jag misstänker att en Carthago står sig rätt hyfstat även där
Farbror Bestliner kommer nog att påpeka att de även görs med bakhjulsdrift också, hmmm
Fast vi personligen har aldrig haft några som helst problem med Fiat, tvärtom har de funkat finfint. Helst då de äldre med bensinmotorer, som aldrig knäckte några växellådor iaf
Hej
Orsaken är att jag är snål. Jag har den gamla circulationspumpen som sitter uppe i expamtionskärlet. Jag gjorde som du förr men de pumparna håller inte så länge utan la av efter något års drift. Fläkten kostar mindre än pumpen och håller enligt min eftarenhet ca 3-4 år. På det viset sparar jag några hundra årligen och vi tjörnbor är kända för att vara snåla. Jag tror också att det är bra att få litet rotation på luften inne i bilen.
Jag har dock laddning på hela tiden så att batterierna mår bra.
Varför inte montera en 230 pump istället den håller i åtskilda år. En sån sitter i min Carthago. Värmen blir jämn och fin.
JOE
Aha
Då får jag testa hur länge en 12V pump håller då
Vi köpte ju en ny pump i höstas så ett ärligt test blir det ju.....
Sen är det ju så att jag är Smålänning i grunden och de är ju tillika kända för att vara ........ekonomiska
Inget fel i det!
Ursäkta trådkapningen
Hej kära vänner!
funderar på att byta vad ska man välja tänka på?
vill ha en som funkar på vintern -25 ca
dubbelsäng
sepparat wc dusch
helintregerad med säng ovan förarplats
inte för stor max 7.80
180hk
automat
för att resa i sverige och europa
hjälp vad ska vi tänka på
Janne och ullis
Har precis hämtat hem en Arto från Tyskland. Helt tyst ingen knäppande eller knarr.
Jag har en niesmann och den funkar bra på vintern bra värme och komfortabel.
Har framhjuldrift och aldrig kört fast ännu.
Skulle jag köra fast och det inte finns någon Alfa hanne med 4 hjuldrift i närheten så har jag bärgning i försäkringen.
Ikke undelig, da Concorde gikk over til ny konstruksjon i 2001 så kopierte de Flair konstruksjonen fra 1994. At de la til masse lull er en annen sakNB gör fina bilar. Nästan i klass med Concorde Lycka till med nya bilen