Jag tror att en av dessa märken passar dina prioriteringar:
Niesmann
Concorde
(Morelo går bort, dom är för nya för att passa din budget)
Phoenix
Ovanstående märken, som är 5-15 år gamla har mycket låg värdeminskning.
Dom är så otroligt dyra/mycket pengar att köpa nya, så vill man ha de unika egenskaper dessa bilar erbjuder och ett litet utbud drar det med sig beg värdet upp.
Vad gäller vintercamping är dom bäst på marknaden av serietillverkade bilar.
Se dock upp med att det finns vissa modeller med luftburen värme.
Bodel.
Delar inne i bilen utom möblerna, är standard av det bästa som finns i branchen.
Möbler är av hög kvalitet, du kan hitta tex Concorde som är 10-15 år gamla som är mindre slitna än vad dom billigaste bilarna blir efter 2-3 år.
Denna kvalitet kostar inte bara pengar, utan också vikt.
Se upp med bilar ur denna kategori byggda på Fiat och dom lättaste Iveco, att väga är (som vanligt) ett absolut måste före köp.
Fricamping.
För att kunna fricampa på bästa sätt behöver man definiera hur man tänkt sig att just fricampa.
I skogen, på en grusväg, i ett sandtag, i centrala delar av trånga städer = köp en plåtis, så denna typ av fricamping lämnar jag därhän.
Att kunna stanna länge utan att fylla/tömma/ladda batterier brukar anses vara bra egenskaper för fricamping.
Då gäller att ha elförsörjningen tryggad, enkelt på sommaren, svårt (dyrt) på vintern.
Stor batteribank hjälper inte om man inte kan fylla på denna.
Bland bilarna ovan är det oftast större tankar än vad du finner för samma pengar i nyare bilar.
Det samma gäller elförsörjning, ofta stor batteribank med mer än en solpanel.
Kaross.
Dessa märken är träfria i karossen, utifrån och in: Aluminium-XPS isolering-Aluminium-matta.
Det gör att dessa bilar blir mycket långlivade.
Om tex en taklucka läcker mellan tak och lucka, då läcker vattnet
in i bilen, inte in i en trä eller frigolitkonstrukltion.
Då har vi skrapat på ytan i ämnet.
