Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är enligt Malmös ordningsstadgar förbjudet att campa inom stans gränser annat än på Sibbarps camping.
Malmö Gatukontors jurist anser; "att sova i sin husbil är det samma som att campa. Om hon däremot skulle sova i sin personbil på samma plats då tycker hon inte det är att campa".
På min fråga om det var för att jag hade en bekvämare sovställning som gjorde skillnaden, la hon på luren.
Nu kan vi ändå sova lugnt i våra husbilar inom Malmö Stad om den står på, för parkering, godkänd plats.
Detta eftersom man anser att det inte går att bevisa att man verkligen sovit i sin husbil.
Dessutom vet man att det är krav i trafikförordningen på att man skall vila från bilkörningen om man känner sig trött, i annat fall vid en eventuell olycka kan man fällas för vårdslöshet i trafik.
Samma gäller självklart även Falkenberg oavsett vad deras gatuchef Linda Larsson tycker!
Försök hålla sams i Camping-Sverige
2/8 2014. Det är få debattämnen som den om husbilars uppställning som så säkert återkommer år efter år. Och nästan alltid i ett väldigt högt tonläge. De som av olika orsaker inte gillar husbilar, pekar på avigsidor och avarter med denna typ av turism. Det är husbilsekipage som stått uppställda dygn efter dygn, ockuperandes fyra till fem parkeringsrutor. Det är överfyllda skräptunnor med förmodat husbilsskräp, och det är klagomål mot ”snåla” husbilsägare som inte anser sig ha råd att betala som andra campare.
Och husbilsentusiasterna driver sina teser. Deras form av turism är också viktig, anser de. De vill ha friheten att ställa sig där det är vackert, skönt och lugnt. De har valt friheten framför det ”kollektiva” campandet. Om de inte får fortsätta med detta kommer de att överge den ort som trilskas.
Båda grupperna har, precis som det brukar vara även i upphetsade debatter: både rätt och fel. Det är förvisso inte bara husbilscampare som skräpar ned, parkerar fel och skapar överfulla soptunnor. Både Falkenberg och Varberg, ja hela Hallandskusten, är attraktiva turistmål och vill också så vara. Detta skapar ett och annat problem, men knappast några som inte går att lösa och turismen, oavsett om den är hjulburen eller inte, bidrar till försörjning och välstånd för många människor här i våra bygder.
Den kritik mot hur väl utformat och anpassat det är för husbilsturismen som framförs, är inte utan grund. Ibland är det som om planerare och beslutsfattare inte riktigt har förstått vad det är husbilsentusiasterna är ute efter och önskar sig. Fler förbud och mer och tydligare skyltar är knappast rätt sätt att ”bekämpa” det som många inte gillar och som i en del fall är direkt olämpligt med husbilsturismen. Nej, då är den välkomnande attityden, erbjudandet av enkla och billiga ställplatser på attraktiva ställen, säkert mycket mera effektivt.
På samma sätt som alla Hallandskommuner anser det vara en kommunal angelägenhet att stimulera och underlätta för det så kallade rörliga friluftslivet när det gäller den traditionella campingen bör man göra när det gäller den inte längre så nya husbilsturismen. Och så har också skett i såväl Falkenberg som Varberg, men av en del insändare att döma möjligen inte tillräckligt.
Det som däremot väldigt enkelt borde gå att rätta till på det här området är synen på de olika formerna av turism, attityden mot våra medmänniskor och toleransen gentemot olika människors val.
De som åker omkring i en husbil, om så i miljonklassen, är inte förmer än andra turister. Det är inte givet att det är billigare och enklare att åka runt med en husvagn, bo på vandrarhem, bed & breakfast eller rent av hotell, än det är att turista i ett sådant här ekipage. Den ”dyra” husbilen är kanske snart sagt det enda den här familjen har råd med, man kanske äter alla sina måltider i den och lever snålt resten av året bara för att ha kunna utöva sitt favoritnöje. Det har ”vi” andra vare sig rätt eller anledning att lägga oss i!
Och de som nu kommer till våra populära turistorter har också all anledning att visa ödmjukhet och inte överutnyttja vår gästfrihet. Vi älskar våra sommargäster, är beroende av dem och önskar dem allt gott under deras semester. Men de är våra gäster – inte våra herrar
Själv Falkenbergare med husbil, förfasas jag av denna turistorts avoghet mot husbilsturister. Skyltar på tre språk med texten " Övernattning i husbil förbjuden". Dessutom har man på många ställen satt upp tilläggsskyltar som anger att parkering är förbjuden för husbilar och husvagnsekipage mellan 22.00 och 06.00. Detta på ställen där det är fullt med parkerade bilar på dagen, men nästan inga på natten! Hade man tänkt till hade det varit bättre om det varit tvärt om. Då hade man kunnat stå med sin husbil på natten.
Det är synd att kommunens företrädare liksom näringslivet inte har insett att vi är en köpstark skara som åker omkring, många av oss behöver inte en campings alla faciliteter. Jag tycker inte att det är att snylta när vi står ute i skogen vid en liten sjö. Uppenbart är att campingvärdarnas riksförbund inte håller med, de vill ha klirr i kassan och lobbar kommunerna så gott de kan. Att en del kommuner har fattat att en enkel ställplats lockar oss är ju positivt, åkte förbi Värnäs i Värmland, där fann jag en skylt vid en STOR soptunna vid macken "välkomna att tömma edra resesopor här" inget förbudsgnäll där inte.
Det är ju såklart olika från bil till bil. Vi äter t ex minst ett mål per dag på restaurang. Åker till köpcentra och handlar, där man kan parkera, flera gånger i veckan.
Vi i vår husbil är mycket köpstarka. Det kan bero på att vi är sparsamma när det gäller nattkostnader.