• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsanarkin

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Roger 67 det är just detta vi inom Kommungruppen gör, lobbar kommunerna men tyvärr fattar inte alla kommuner sitt eget bästa och sen är vi inte så många inom gruppen och det görs helt ideellt så vi är tacksamma om fler vill hjälpa till att lobba kommuner.
Olle.

MC-Louis, jag tror ingen missat den strålande insats ni gör :)
Även om jag själv kanske inte brinner för fullt för just ställplatser så tror jag att just den konstruktiva modellen tillsammans med kommunerna är rätt väg att gå.
 
F

F.d. 30436

Guest
Sv: HUsbilsanarkin

Om jag tolkar lagen rätt så finns inte i juridisk mening husbilar i Sverige, utan det heter personbil klass 2.

Vi vet alla vad som menas men om du kommer till rätten, så kan du inte fällas för att du bor i en husbil, då denna enligt lagens mening inte finns. På skyltarna skall det stå personbilklass 2.

Kommunerna kan inte fatta beslut om husbilar då dessa inte finns i juridisk mening. Man måste fatta beslut om personbil klass 2.

Kanske borde de styrande ta reda på vad som gäller till att börja med så det juridiska blir rätt.

Det är fattat beslut om personbil klass 2, vilket det även står på skyltarna.

Marie
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Snart är man nära brottet olaga diskriminering. Som Svensk Nationalitet med husbil PB Ii blir jag diskriminerad av denna kommun. Jag blir inte behandlad som Dansken eller Tysken i Husbilen LB.

9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att inte gå honom eller henne till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra, ska dömas för olaga diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också på den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller innehar allmänt uppdrag.

För olaga diskriminering döms även anordnare av allmän sammankomst eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han eller hon diskriminerar någon på grund av hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom eller henne tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra.

Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs diskriminerar annan på grund av hans eller hennes sexuella läggning, döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (2008:569).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: HUsbilsanarkin

Hej, utan att behöva starta någon diskussion om ämnet tiggeri, men.........

Affärer, kommununer med fl. om jag har förstått det rätt, får inte fatta egna små lokala beslut om att förbjuda tiggeri där man inte tycker det passar, utan det är bara att acceptera i hela Sverige.

Var ligger skillnaden i att kunna hitta på egna diffusa förbud mot att parkera en bil och sova i den ex. på en P-plats, där man egentligen står helt lagligt på alla sätt och vis.
Ett kommunmöte, sedan ska man t.o.m. kunna sätta P-böter på en lagligt parkerad bil.

Kanske inte samma sak visserligen. Men vad avgör vad kommuner får fatta egna beslut om, och vad de inte får lägga sig i. Finns det någon hemlig lista i maktens korridorer :confused:.

Håller med Wberger, det måste nosa på diskriminering snart.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Jag tror våra kommuner många gånger ser på problemet ur ett annat mycket enklare perspektiv:

- Varför skall kommunen och privata markägare stå för parkeringsplatser som från början var avsedda för ”vanliga” bilister men som nu används mer och mer av kringresande semesterfirare för att stanna och sova gratis på?

- Är det meningen att kommuner och privata markägare vid nyanläggning skall planera och betala för P-platser inte bara för lokala boende och besökare utan även lägga till extra platser för att kompensera för de platser som kringresande semesterfirare tar upp? En grupp som f.ö. ökar explosionsartat.

En viss förståelse måste man nog ha för kommunernas agerande. Dom ser en trend som man inte har kontroll över.
Det dröjer nog inte länge innan lagar/regler/skyltar har anpassats till verkligheten och då blir det nog svårare med vårt parasiterande på dem som håller med P-platser för ”vanligt” parkerande.

Lever inte du i en förgången tid nu? Idag är det mycket få kommuner som har gratisparkeringar så vi betalar samma parkeringsavgift som de boende, kanske mera eftersom boendeparkering ofta är rabatterad medan vi får betala fullpris. Har vi stor bil betalar vi kanske två fullprisavgifter.

Med avseende på mina ovanstående rader tycker jag ditt ordval "parasiterande" klingar en smula hårt. En följdfråga blir också hur vi skall göra om vi åker på besök hos någon boende och tar husbilen i stället för den vanliga personbilen. Parasiterar vi då på parkeringsmöjligheterna?

Beträffande kommunernas trendseende och deras avsaknad på kontroll så kunde man kanske tycka att de borde skaffa sig kontroll i stället för att bli överkörda. Kanske de skulle upplåta mark till ställplatser som ligger där husbilsfolket vill stå i stället för att försöka tvinga oss att stå där de tycker att det, på grund av kommunens bekvämlighet, är enklast att ha oss.

Eftersom det enligt dig är så många som "parasiterar" på vanligt parkerande så är det kanske den typen av uppställningsplatser många av oss vill ha. Då borde det falla sig naturligt att anordna denna typ av parkering till ett pris som ligger i paritet med vanlig parkering i närområdena och den något större yta som en husbil behöver. Därmed inte sagt att SCR och andra aktörer som vill satsa på ställplatser med ett stort utbud av faciliteter som några av oss efterfrågar inte skulle få etablera sig där dessa aktörer finner det lämpligt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Snart är man nära brottet olaga diskriminering. Som Svensk Nationalitet med husbil PB Ii blir jag diskriminerad av denna kommun. Jag blir inte behandlad som Dansken eller Tysken i Husbilen LB.

9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att inte gå honom eller henne till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra, ska dömas för olaga diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också på den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller innehar allmänt uppdrag.

För olaga diskriminering döms även anordnare av allmän sammankomst eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han eller hon diskriminerar någon på grund av hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom eller henne tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra.

Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs diskriminerar annan på grund av hans eller hennes sexuella läggning, döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (2008:569).

:) Hmm... tror du får svårt att få opinionen i samhället i övrigt, att ställa sig upp och säga, "STOPP! NU FÅR DET VARA NOG MED DISKRIMINERING av husbilsturisterna......" att jag skrev "av husbilsturisterna", med gemener är inget misstag eller tillfällighet, utan jag tror att vi skall viska fram det sista.

Att förbättra, eller för den delen behålla "staus quo" för förutsättningarna för vårt fritidsintresse, tror jag inte kommer genom att vi gör egna juridiska tolkningar av den begreppsförvirring som idag finns beträffande PBII och bristen på en adekvat skylt som alla förstår.

Förståelsen från samhället tror jag att vi uppnår genom att visa hänsyn och inte provocera i onödan. Blanda inte heller in våra "lyxproblem", med de som verkligen har diskrimineringsproblem!

Tommy
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.952
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HUsbilsanarkin

Snart är man nära brottet olaga diskriminering. Som Svensk Nationalitet med husbil PB Ii blir jag diskriminerad av denna kommun. Jag blir inte behandlad som Dansken eller Tysken i Husbilen LB.

9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att inte gå honom eller henne till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra, ska dömas för olaga diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också på den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller innehar allmänt uppdrag.

För olaga diskriminering döms även anordnare av allmän sammankomst eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han eller hon diskriminerar någon på grund av hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom eller henne tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra.

Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs diskriminerar annan på grund av hans eller hennes sexuella läggning, döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (2008:569).

Hallå. Det här inlägget är ett hån mot de vi verkligen diskriminerar i det här landet. Personer som ex. pga etnicitet, kön eller sexuell läggning har det tufft i vårt samhälle..., varje dag! Diskussioner om uppställning av husbilar är iofs sig intressant, men håll gärna problemet på rätt nivå!

:-/<rister
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: HUsbilsanarkin

Det kanske vore bättre att de lokala företagarföreningarna blev informerade om att vi inte är välkomna i vissa kommuner de är ofta bra på att lobba för sin sak dvs. Sälja till oss, personligen hoppar jag för det mesta Sverige pga. Priserna o krånglet
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Lever inte du i en förgången tid nu? Idag är det mycket få kommuner som har gratisparkeringar så vi betalar samma parkeringsavgift som de boende, kanske mera eftersom boendeparkering ofta är rabatterad medan vi får betala fullpris. Har vi stor bil betalar vi kanske två fullprisavgifter.

Med avseende på mina ovanstående rader tycker jag ditt ordval "parasiterande" klingar en smula hårt. En följdfråga blir också hur vi skall göra om vi åker på besök hos någon boende och tar husbilen i stället för den vanliga personbilen. Parasiterar vi då på parkeringsmöjligheterna?

Beträffande kommunernas trendseende och deras avsaknad på kontroll så kunde man kanske tycka att de borde skaffa sig kontroll i stället för att bli överkörda. Kanske de skulle upplåta mark till ställplatser som ligger där husbilsfolket vill stå i stället för att försöka tvinga oss att stå där de tycker att det, på grund av kommunens bekvämlighet, är enklast att ha oss.

Eftersom det enligt dig är så många som "parasiterar" på vanligt parkerande så är det kanske den typen av uppställningsplatser många av oss vill ha. Då borde det falla sig naturligt att anordna denna typ av parkering till ett pris som ligger i paritet med vanlig parkering i närområdena och den något större yta som en husbil behöver. Därmed inte sagt att SCR och andra aktörer som vill satsa på ställplatser med ett stort utbud av faciliteter som några av oss efterfrågar inte skulle få etablera sig där dessa aktörer finner det lämpligt.

Nja, du missförstod nog mitt inlägg.

Jag försökte bara anstränga mig för att försöka se saker ur ett ”icke husbilsägande” perspektiv.
Mina 2 punkter var menat som tankar som skulle kunna röra sig i huvudet på Bertil på gatukontoret eller Asta i kommunstyrelsen efter att klagomål kommer in om husbilar som ställer sig på vanliga parkeringar och sen sover i sina bilar.

Att vi betalar lika mycket som en personbil förändrar tyvärr inte att vi många gånger använder parkeringsplatsen för något som den inte var tänkt för. Nämligen att parkera en semestrande husbil för att sedan sova i den. Det sticker självklart i ögonen på vissa. Om det sen dessutom finns en camping i närheten eller t.o.m. en ställplats som är tänkt att erbjuda den tjänst man tror vi vill ha är det inte konstigt att förbudsskyltarna kommer upp.

Gällande ”parasiterande” så kanske det var ett hårt ord men det kan nog uppfattas så av utomstående. Att anlägga parkeringsplatser är inte alltid lönande eller ens självfinansierande och om det då kommer husbilar som använder platser för att ”sova billigt” så ser det inte alltid så bra ut. Att "nyttoparkera" är ju givetvis en annan sak.

Sen tror jag fortfarande på modellen att arbeta med kommunen än mot den. Om man kan försöka tänka sig in i deras situation, försöka förstå deras utmaningar och kanske även förstå var eventuella fördomar kommer från så tror jag man kommer mycket längre än att bara tycka att dom är ”dumma” som inte gör som vi säger eller vill.
Det var väl lite tanken med mitt inlägg.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Kenth, så urbota dumt!

Det är de här ideliga provokationerna som skapar dessa nya och trista förutsättningar för oss alla som kollektiv!

Vi kommer tyvärr att sitta med "Svarte Petter" till slut Trist eftersom Sverige idag har en i jämförelse, med länderna nere på kontinenten, en generös attityd mot oss husbilsturister.


Undrar gör jag ?? Sverige är väl inte ett generöst land till husbilar!
Däremot till tiggare som verkar kunna "slå läger" var som helst med enorm nedskräpning ! Husbilar kan väl inte vara mer störande i samhällssynen ?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

:) Hmm... tror du får svårt att få opinionen i samhället i övrigt, att ställa sig upp och säga, "STOPP! NU FÅR DET VARA NOG MED DISKRIMINERING av husbilsturisterna......" att jag skrev "av husbilsturisterna", med gemener är inget misstag eller tillfällighet, utan jag tror att vi skall viska fram det sista.

Att förbättra, eller för den delen behålla "staus quo" för förutsättningarna för vårt fritidsintresse, tror jag inte kommer genom att vi gör egna juridiska tolkningar av den begreppsförvirring som idag finns beträffande PBII och bristen på en adekvat skylt som alla förstår.

Förståelsen från samhället tror jag att vi uppnår genom att visa hänsyn och inte provocera i onödan. Blanda inte heller in våra "lyxproblem", med de som verkligen har diskrimineringsproblem!

Tommy
Detta är ingen egen juridisk tolkning , det är den tolkning som Domstolen skulle gjort av icke författningseniga och hemmasnckrade skyltar. Gällande vanliga bilar har det varit många överklagande. Titta i Stockholm , efter att kommun och vaktbolag åkt på pumpen så har man numera täppt till alla kryphål.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.167
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Är det någon som verkligen har klart för sig vad som egentligen är problemet? Är problemet verkligen att husbilarna "parasiterar" och överutnyttjar parkeringar i attraktiva lägen. Vissa kommuner, främst i Hallands län, likställer övernattning i husbil med camping, något som rättsliga instanser underkänner. Därför förbjuder man parkering mellan klockan 22 och 06, vilket är mer effektivt då överträdelse medför en avgift och någon rättsprocess behövs då inte. Frågan man kan ställa sig här är varför man förbjuder parkering under natten då det inte borde vara lika stor konkurrens om parkeringsytorna. Är det inte bättre att förbjuda parkering på dagtid, då kommuninvånarna behöver parkering på attraktiva lägen.

Är det någon som har insyn i hur kommunstyrena resonerar? Är vi verkligen en sådan pina för kommunerna så att de vill ha bort oss? Kan det vara så illa att vi, vanliga "svennar", skötsamma turister, drabbas av försöken att stävja problemen med vissa sällskap (se andra trådar) som ockuperar mark skräpar ned och ställer till oordning? Det torde vara svårt att selektivt förbjuda vissa grupper med mobilt boende.

Kan det vara så illa att det är en ekonomisk fråga genom att campingägare på något sätt kan påverka kommunstyret att med olika regelverk försöka tvinga in husbilarna på campingplatserna? Många campingägare arrenderar mark av kommunen.

Jag bara undrar....?

En del av problematiken är naturligtvis att vi är så många. Jag bidrar därför gärna med med frånvaro i de aktuella kommunerna och avstår, likt många andra, att besöka dem - under högsäsong i alla fall.

Johan K.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Hallå. Det här inlägget är ett hån mot de vi verkligen diskriminerar i det här landet. Personer som ex. pga etnicitet, kön eller sexuell läggning har det tufft i vårt samhälle..., varje dag! Diskussioner om uppställning av husbilar är iofs sig intressant, men håll gärna problemet på rätt nivå!

:-/<rister

Läs ordentligt , jag skrev att vi börjar närma oss detta brott. Själv blev jag överraskad att även Nationalitet var ett av kriterierna i lagen , de övriga hör man ju talas om dagligen.

Jag vill bli behandlad som alla andra med min husbil , besöka myndigheter , handla och besöka badplatser. Vill man inte ha mig där övenattande och bli av med t.ex. störande motorburen ungdom så är det enkelt att sätta upp Parkering förbjudet 22-06.

Denna enkla skyltning börjar dyka upp på stormarknader mm.
 
Toppen