Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet
När jag läste igenom tråden idag igen så upptäckta jag att jag missat en viktig sak. Kanske har några antagit att det gäller den passiva säkerheten i bodelen och andra kanske har antagit att det gäller husbilen som helhet. Min ursprungliga tanke med tråden var den passiva säkerheten för de åkandes i bodelen.
-----------------
Allis, det du skriver om flygande luckor och därav tillkommande flygande köksutrusning mm är en av de saker som jag vill minimera risken för. En parantes: (Jag har sett nytillverkade husbilar som saknar mekanisk spärr på luckor, så bara detta med alla saker som flyger ut ur dessa skåp när luckorna öppnas vid en eventuell kollision. . . aj, aj, aj, inte bra!)
Åter igen, problemet är att det saknas standardiserade krockprov för husbilar. Fast det kanske är tur. Det man inte känner till. . . Om det fanns redovisade resultat ifrån standardiserade krockprov så hade jag inte behövt skapa denna tråd. Så tyvärr vet jag inget bättre alternativ än att själv ta tag i saken, diskutera saken, ägna sig åt diverse teorier. Eller tror du att alla "normala" husbilar har så låg passiv säkerhet, i bodelen, att det inte spelar någon roll vilken tillverkare man väljer? Jag tror det är skillnad, kanske t.o.m. stora skillnader.
Att använda hjälm låter inte som någon trevlig lösning. Är lite tveksam att sätta en relativt tung hjälm på ett barn, som redan har ett tungt huvud i förhållande till kroppsvikten. Kroppen sitter fast i säkerhetsältet och huvudet gör det inte. Blir som att välja mellan pest eller kolera. Att låta barnen åka bakåt p.g.a. hjälmen, nja det passar tyvärr inte oss även om det är det rätta att göra.
----------------
Bengt-Åke Linder, även jag vet att utvecklingen går framåt, inte minst gäller det den passiva säkerheten i vanliga personbilar. Om jag minns rätt så kom Volvo 240 ut på marknaden efter det att Volvo visat en experimentbil som fokuserade på hög säkerhet och 240:n fick ärva en del från denna experimentbil.
Vad jag menade med "Jag är inte ute efter någon Volvo-240-husbil" är helt enkelt att husbilens viktigaste egenskaper för oss är att planlösningen, driftsekonomi, mm måste fungera. Jag prioriterar inte den passiva säkerheten så högt att vi t.ex. skulle införskaffa en husvagn eller ett tält istället för en husbil. Hoppas att jag har gjort mig förstådd, det skrivna ordet är lätt att missuppfatta.
------------------
God fortsättning till er alla!
/David