• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Man bor betydligt fler timmar i husbilen än man färdas, därför är själva boendekomforten kanske viktigast om man skall trivas med sitt husbilsliv.

Säkerheten är klart också viktig, därför bör man ha med den säkerhtesutrustning som finns att tillgå, tex krockkuddar. Har man barn med så ska dom åka bältade om möjligt med ryggarna i färdriktningen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

En sandwich konstruktion behöver inte vara svagare än en plåtkonstruktion om den är limmad med en hård skumkärna och plåt på båda sidor. Se nedanstående länk till tunnelvagn C20 FICAS konstruerad och tillverkad av Bombardier i Kalmar strax före nedläggningen. Fabriken lades ner efter det att den blivit utsedd til Europas bästa fabrik men det var mycket billigare att lägga ner i Sverige än i tex Tyskland.
Det borde gå att få en hållfasthetsanalys/krockanalys från tillverkaren, det måste de rimligen ha gjort en.

2003-07-16 C20F 2000, första dagen i trafik
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Är nog ganska olika om man bor eller färdas mest sin husbil,vi använder vår bil mycket till att färdas i och har därför ordentliga sittplatser med trepunktsbälten,nackstöd,armstöd och även fotstöd i bodelen.Ryggstödet ska gå att luta bakåt för att man ska kunna sitta bekvämt och när det gäller barnens placering är det ju bra att placerar dom med ryggen mot färdriktningen men är barnen lite "halvstora" och inte använder bilbarnstol längre utan vill kunna sitta lika bekvämt som vuxna är det svårare.Då funkar det inte att sitta i en dinett utan stöd ut mot gången och att inte kunna vinkla ryggstödet för en bekväm sittställning,tyvärr tänker sällan bodelstillverkarna så.Det går ju lika bra att sitta och äta i en riktig stol.Utrymmet är ju alltid ett problem och därför vore det ju bra med infällda bilkuddar i ryggstödet som många personbilar har i baksätet så slipper man ju då lösa bilkuddarna när man står still.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Har nu fortsatt min lilla undersökning genom att bland annat läsa testrapporter samt att intervjua några representanter i branchen.

Testrapporter
De testrapporter som jag koncentrerat mig på gäller slagprov på olika utföranden av sandwich. Tyvärr så är det svårt att gämföra resultatet ifrån olika tester då de flesta standardiserade metoder som finns inte lämpar sig för sandwichar med den tjockleken som används till husbilar. Hittade en, enligt mig, bra rapport som ger en inblick i olika provningsmetoder men som även ger en bra inblick i de olika sorters skador som kan uppstå i en sandwichpanel. I denna rapport finns även resultat på vissa husbilsliknande sandwichpaneler. Här är en länk för de som önskar förkovra sig i ämnet:
http://www.vtt.fi/inf/pdf/publications/1996/P281.pdf

Intervjuer
Ringde till tre återförsäljare, Folksam och Motormännens Riksförbund.
När jag frågande om det var skillnad på den passiva säkerheten, i bodelen, så fick jag följande svar. Svaren är nedkortade och sammanfattade av mig. Många började prata om trepunksbälten och nackstöd, men det var ju konstruktionen på bodelen jag var intresserad av!
Representat #1: Bodelar med dubbelsidig aluminium säkrast sedan övriga.
Representat #2: Spelar ingen roll.
Representat #3: Aluminium på yttersida säkrast, sedan övriga sandwichkonstruktioner och efter dessa bodelar med konstruktion av reglar.

Folksam: Har ingen statestik.

Motormännens riksförbund: Sunt förnuft gäller. Sandwichkonstruktioner säkrast sedan bodelar med konstruktion av reglar.

Inte bara väggpanelen
Det är inte bara väggpanelen som är viktig i detta ämne, även hur golv och tak är konstruerade, hur panelerna är sammanfogade, hur inredningen är fastsatt, planlösningen och så vidare.
/David
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

OM en "normal" husbil råkar ut för en allvarlig olycka i trafiken, så är det framför allt säkerhetsbälten och krockkuddar som är mest avgörande för hur vuxna och barn kan klara sig undan allvarliga skador.

OM man vill öka det personliga skyddet för de åkande, ska man dessutom använda sig av skyddshjälmar, som skyddar mot skador som uppstår vid slag mot inredningen, fönster, bord och stolar, övriga medpassagerare och kringflygande föremål som t ex skåpluckor, stegar, köksutrustning mm mm. MEN - hur många föräldrar och barn använder hjälm (godkända c-hjälmar vore utmärkta) då de kör eller åker husbil???

Min personliga gissning är att det är mindre än en av tusen. Klokare är vi tyvärr inte - jag själv inräknad. I stället ägnar vi oss åt diverse teorier om hur olika karossmaterial, inkl vanlig bilplåt eventuellt kan rangordnas när det gäller att skydda oss när olyckan sker. Här är det fritt fram för alla möjliga, icke genom tillräckligt omfattande, praktiska prov bevisade uppfattningar.

Jag var aktiv på 60- och 70-talet med att introducera trepunkts-rullbälten i bilindustrin och har sett massor av krocktester, på testanläggningar och i verkliga förhållanden.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Det var en fin limerick om säkerhet skrivet av en som kör en bil utan tak ;) :) ..

Det finns en fin film om demolition derby med husbilar på www.youtube.com med topgear och även många andra krocktester.
Sen så kan man ju även undvika/förmildra krockar med bra väghållning .

Samt så vill det ju till att man inte har en massa lösa delar som kan flyga runt i husbilen .


Vad skulle innebörden med att skriva "Volvo 240 husbil" innebära ?

Är det tron på säkerhet eller att den skulle vara som en gammaltraktor ?

Då stämmer det ju bra för säkerhet finns ju inte och traktor stämmer bra .

Skulle man skriva säkerhet som en Volvo 940 så är det ju också skrock ..

Titta på detta krocktestet och se om du kan hitta något med husbilar .

YouTube - Fifth Gear Crash-test Volvo 940 estate vs Renault Modus Jag har flera vänner som skrattat före dom tittade på filmen och sen sa dom det var det värsta (svordom) ... Volvo "stridsvagn" mot småbilen Renault Modus .

Fim krocktest med Hymer YouTube - CrashTest: Hymer B-Klasse SL den verkar ju vara stenhård = kroppen får ta större uppbromsning , bilen borde vara lite mera dragspel ifram .
MEN !!! inte för mjuk heller som denna : YouTube - VW T3 Crashtest (dom testar inte bilen utan deras testutrustningen= extra kraftiga påfrestningar men ändå ..)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

När jag läste igenom tråden idag igen så upptäckta jag att jag missat en viktig sak. Kanske har några antagit att det gäller den passiva säkerheten i bodelen och andra kanske har antagit att det gäller husbilen som helhet. Min ursprungliga tanke med tråden var den passiva säkerheten för de åkandes i bodelen.
-----------------
Allis, det du skriver om flygande luckor och därav tillkommande flygande köksutrusning mm är en av de saker som jag vill minimera risken för. En parantes: (Jag har sett nytillverkade husbilar som saknar mekanisk spärr på luckor, så bara detta med alla saker som flyger ut ur dessa skåp när luckorna öppnas vid en eventuell kollision. . . aj, aj, aj, inte bra!)

Åter igen, problemet är att det saknas standardiserade krockprov för husbilar. Fast det kanske är tur. Det man inte känner till. . . Om det fanns redovisade resultat ifrån standardiserade krockprov så hade jag inte behövt skapa denna tråd. Så tyvärr vet jag inget bättre alternativ än att själv ta tag i saken, diskutera saken, ägna sig åt diverse teorier. Eller tror du att alla "normala" husbilar har så låg passiv säkerhet, i bodelen, att det inte spelar någon roll vilken tillverkare man väljer? Jag tror det är skillnad, kanske t.o.m. stora skillnader.

Att använda hjälm låter inte som någon trevlig lösning. Är lite tveksam att sätta en relativt tung hjälm på ett barn, som redan har ett tungt huvud i förhållande till kroppsvikten. Kroppen sitter fast i säkerhetsältet och huvudet gör det inte. Blir som att välja mellan pest eller kolera. Att låta barnen åka bakåt p.g.a. hjälmen, nja det passar tyvärr inte oss även om det är det rätta att göra.
----------------
Bengt-Åke Linder, även jag vet att utvecklingen går framåt, inte minst gäller det den passiva säkerheten i vanliga personbilar. Om jag minns rätt så kom Volvo 240 ut på marknaden efter det att Volvo visat en experimentbil som fokuserade på hög säkerhet och 240:n fick ärva en del från denna experimentbil.

Vad jag menade med "Jag är inte ute efter någon Volvo-240-husbil" är helt enkelt att husbilens viktigaste egenskaper för oss är att planlösningen, driftsekonomi, mm måste fungera. Jag prioriterar inte den passiva säkerheten så högt att vi t.ex. skulle införskaffa en husvagn eller ett tält istället för en husbil. Hoppas att jag har gjort mig förstådd, det skrivna ordet är lätt att missuppfatta.
------------------
God fortsättning till er alla!
/David
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Aktiv/pasiv sikkerhet, stor/liten bobil, karrosseriform, varmeanlegg, planløsning, lengde, pris, alder, o.s.v. o.s.v. er noen av tingene en må ta en stilling til ved kjøp av bobil. Når det her er snakk om passiv sikkrehet og aktiv også for den saks skyld er det et viktig punkt for mange, men min påstand er at den viktigste når det gjelder sikkerhet generelt er den som er mellom ørene på føreren.

Ser trådstarter har flere tråder som gjelder ting en må ta hensyn til ved bobilkjøp, men jeg poster her og holder meg mest til sikkerhetsaspektet.

Siden det settes på dagsorden er det flott og nok der en kan hente mest med hensyn til de endelige resultatet. Når man må tenke trafikksikkerhet for mer enn 2 pesoner blir utfordringene større for da kan ofte det som gir en sikker plass under kjøring bli en mindre bra med hensyn til planløsningen under stillstand.

Hvor stor skal bilen være er jo også viktig i vantyper kan man få 4 stoler rundt et bord med 3 punkts sikkerhetssele intigrert i setet som helt klart gir den beste passive sikkerheten sett med mine øyne. Denne bobilen blir kansje for liten og skal man ha større finner man sjelden mer enn sitteplasser for 3 som har like god sikkring med seler og stol i såkaldte barløsninger.

Og finne biler med 3 punkts seler og sitteretning i kjøreretningen kan bli en stor utfordring og blir gjerne en nyere bobil fordi sikkerhetsbeltekravene er sjerpet inn flere ganger, man får jo eldre bobiler (ca 2000mod) som ikke har sikkerhetseler til alle personer en gang.

En større bobil har vel også større pasiv sikkerhet enn en mindre bare p.g.a. vekten? Og som det sies her er det ofte gjenstander inne i bobilen som kan bli den største faren ved en ulykke?

Det er mye og tenke på ved kjøp av bobil og utrolig mange komromier en må ta. Selv er jeg av den oppfattelse at det er lettere og sette ned noen absolutte krav til bobilen en ønsker og ikke se på alt en kunne ønske seg for da vil en neppe finne noe en blir fornøyd med.

Det paradoksale for oss er at en av tingene vi satt som et krav ved siste kjøp av bobil er blitt det største irritasjonsmomentet ved bobilen vi har nå og vil helt klart bli prioritert annerledes ved neste handel.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Tack Tor H för ditt svar! Det hade varit intressant att veta vad som blivit det största irritationsmomentet i er husbil, det är med största sannolikhet något som jag inte tänkt på. Vill du dela med dig om dina erfarenheter?
--------------
Bakgrunden till denna tråd är att jag hade kommit ganska långt i utvärderingen för begagnade husbilar, hade hittat lämpliga planlösningar på lämpliga chassien o.s.v. från några olika tillverkare inom någorlunda rätt ekonomiska ramar.

Sedan slog det mig, tyvärr (Jag skriver tyvärr för denna fråga gör det inte lättare): Vad händer med de, barnen, som åker i bodelen vid en sidokrock? Frontalkrock? Om man slår runt? Finns det någon/några husbilar som är "tillräckligt" säkra? Eller måste man välja en husbil med dubbelhytt för att barnen ska få åka någorlunda säkert? Frågor som jag försöker få svar på för att kunna gå vidare. Kanske är det så att jag bara måste acceptera att det är som det är.
/David
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Tack Tor H för ditt svar! Det hade varit intressant att veta vad som blivit det största irritationsmomentet i er husbil, det är med största sannolikhet något som jag inte tänkt på. Vill du dela med dig om dina erfarenheter?
--------------
Bakgrunden till denna tråd är att jag hade kommit ganska långt i utvärderingen för begagnade husbilar, hade hittat lämpliga planlösningar på lämpliga chassien o.s.v. från några olika tillverkare inom någorlunda rätt ekonomiska ramar.

Sedan slog det mig, tyvärr (Jag skriver tyvärr för denna fråga gör det inte lättare): Vad händer med de, barnen, som åker i bodelen vid en sidokrock? Frontalkrock? Om man slår runt? Finns det någon/några husbilar som är "tillräckligt" säkra? Eller måste man välja en husbil med dubbelhytt för att barnen ska få åka någorlunda säkert? Frågor som jag försöker få svar på för att kunna gå vidare. Kanske är det så att jag bara måste acceptera att det är som det är.
/David

Jag läste i somras om ett gäng här på HBK som tog ut sin husbil tidigt , jag hittade inte länken men dom åkte neråt Europa och mötte en bil vars förare somnat vid ratten och det var då bilder på bilen som hade lagt sig på sidan .
Karossmässigt var det inte krossad i sidan men det kanske är någon här som hittar sidan som det kan länkas till så kan du även kanske höra med vederbörande hur deras bil klarade smällen .

Sen får man ju även ta med i beräkningarna att man kan inte ha en massa lösa saker liggandes om något händer .

Tänk barna spelar på laptopen och om man skulle krocka i 50km/h vilket hål i framrutan om den missar nackstöden i fram .
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Stämmer , dom är ju lite mera verkligheten än många andra men dock en erfarenhet man vill slippa ....

Snabbt fixat med länken , jag letade ett tag :) .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Et vesentlig punkt i den passive sikkerhet er innfestingen av sikkerhetsseler. Fra ca modten av 90 tallet er 3punkt seler festet i rammer som skal være festet til bilens ramme og tåle samme belastning som det som kreves i en personbil. De fleste produsenter bruker en seteramme utviklet av ALKO og testet av TÜV.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Igår kväll hände det något. Jag blev lite (bara lite :wink:) upphetsad. Idag är jag kär :msn_heart:. Vad jag är imorgon, ja det får jag se. Av en slump möttes vi i den digitala rymden. . .

Jag har på slutet varit helt inriktad på en specifik modell som är en "riktig husbil", men tycker att det är mycket pengar. Har därför även letat efter mer "flexibla" fordon dock utan att finna några bra alternativ för två vuxna med två barn. Många gånger är planlösningen bara gjord för två personer och de få flexibla fordon som fungerar för fyra personer har sett ut till att ha en för låg passiv säkerhet med tanke på sidokrockar.

Detta ändrades igår kväll. Fyra pilotstolar, bred dubbelsäng bak som är nedsänkbar (elektriskt driven), tillräcklig takhöjd, möjlighet för nedsänkbar säng där fram till barnen, flexibel inredning. Ett bra kök med stora avställningsytor. Visst finns det några nackdelar, men detta är ett flexibelt fordon och då är jag beredd att kompromissa på boendekomforten.

Nu återstår bara 4 år och 358 dagar med bröd och vatten. Det jag tycker är konstigt, är att jag har inte sett denna på tillverkarens hemsida, undrar varför? Finns det någon som sett den i verkligheten?

/David
 

Bilagor

  • XPIRIT.pdf
    878 KB · Visningar: 92
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

David, hvis du klarer å finne en Xpirit til salgs så er det flaks. Tror det ble laget under 10 stk totalt, en ren styrkedemonstrasjon fra utviklingsavdelingen i Polch - noen hadde påstått at de ikke hadde peiling på hvordan en skulle lage en halvintegrert. Resultatet bl den eneste slik noensinne fra N+B.

Pilotstolene bak sitter i orginalskinnene i gulver på VW Canter, bak er det en stor luke og dobbeltsengen kan heises opp til like under taket. Lasterommet en får her gir god plass for en hoj, og festeskinnene i gulvet kan brukes for sikkring av nesten alle typer last. Bilen hadde en svært ungdommerlig profil, men ble ikke solgt utenfor fabrikkens miljø.

Øvrige detaljer er tilpasset deler fra Arto linjen.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

David!

Det ser ut som om den har lätt för att hamna på taket:)

Lelle_22
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Nu går jag utanför trådens ämne.

Det hade varit kul att få tag i lite mer information. T.ex. om den nedsänkbara sängen fram var inne i förarhytten eller i bodelen. Tankarnas storlek? Tittar man på bilderna så ser det ut som ett dubbelgolv, men om VW orginalskenor är tillgängliga så kan det väl inte vara ett dubbelgolv?
----------------
knugrone, då har jag flaks. Det finns en Xpirit XP66 till salu, men utan den nedsänkbara sängen fram. Tyvärr förstår jag inte vad du menar med "men ble ikke solgt utenfor fabrikkens miljø." Synd att en sådan bil inte gick i produktion. Jag tror att många barnfamiljer (av den mindre storleken) skulle tycka om denna modell.
----------------
Lelle_22, tycker du att hjulen sitter lång in?
----------------
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

De få eksemplaren som ble laget ble hovedsaklig solgt direkte fra fabrikken, det var et par forhandlere i Tyskland som hadde biler i utstilling, og solgte disse. Tror ikke det var dobbeltgulv på Xpirit, tror gulvet var VW sitt eget med orginale festeskinner. En av grunnene til at den ikke ble forsøkt solgt i Norge var at den ble laget med luftvarme og svakere isolasjon enn vi forventer fra en N+B bil. Det finnes bare en årgang.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

David!
Nej!
När jag klickade på länken var flera bilder upp och ned.

Lelle_22
 
Toppen