• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil för sex?

F

F.d. 7935

Guest
Sv: Husbil för sex?

Det vore kul att veta vilka som tar 6 personer både bältade och sovplatser. För 2 år sedan när vi letade på Elmia-mässan fanns det bara Rapido 1000 som hade det om man inte skulle upp till de Amerikanska jättebussarna. Inga andra märken hade någon HB som klarade det lagligt då. Import från Tyskland tittade vi inte på då. Hoppas du kan få tag i det du vill ha. Vi hade en Hymer B684 -99 helintegrerad med 7 bäddplatser 6 bältade platser 7 matplatser men den hade bara totalvikt 3500kg (Chassiet klarade 3850kg). De gånger vi var 6-7 pers var det ju alla gånger överlast även om vi var snåla med vattenfyllning och annan last. Den modellen hade varit perfekt idag med totalvikt minst 4250kg. Mot bakstammen var det våningssängar med lastutrymme under med utvändig dörr. Nerfällbar översäng för två. En dinett för 2 på vänster sida och en dinett för fyra på höger sida. Man kunde bädda ihop den så 3 pers kunde ligga utan vidare. Den fanns även som alkovbil. Tillverkades bara 1998 och -99.

Det vore ju perfekt för oss, synd att den inte görs längre.

F

F.d. 7935

Guest

Vår förra bil en Burstner 646 årsmodel 98 hade 6 sovplatser och 6bältade platser. Bilen hade sittgrupp där bak som man bäddade.
Dinett som gick att bädda och alkoven.

Bra exempel, men jag skulle vilja ha en nyare bil. Vi har en -08 idag.

F

F.d. 7935

Guest

Vår Euramobil 685 2008 har 6 bältade platser, alkov och dinett för två plus 2 våningssängar. Känns inte som ovanlig interiör, är det delningen av bäddar som inte överrensstämmer? Rubriken kan ju tolkas annorlunda...

Bra tips! Tack!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lite lustigt. Men först kommer strängen "Husbil för Sex" och därefter "Naturister i husbil".
Kanske ligger de i fel ordning?:twitcy:

Naturisterna struntar jag i, men "husbil för sex" väckte den inte helt urgamle mannens intresse. Undrar hur många som skulle tittat om det frågats om husbil för fem?
Men visst har Ludde rätt, alla husbilar duger. Ni har kanske hört det gamla medicinarskämtet: "Kan man smittas av dryparen på toaletten? Ja visst, men det blir väldigt obekvämt!"

aake

S

Sören-6830

Guest

En nästan granne till mig har precis köpt en Rapido 1000. Den har 6 bältade platser, är ca 8,5 m och har totalvikt 5 ton, fin bil.

F

F.d. 2621

Guest

Ja, det är så sådana trådar ofta börjar och slutar i - just ingenting!

F

F.d. 29925

Guest

Tycker nog att inlägg #28 är glasklart. Fyller i alla fall enl. min åsikt de efterfrågade kriterierna.:confused:

F

F.d. 14324

Guest

Halloj Flat Mates.
I inlägg fyra säger du att du vet fler modeller som skulle duga, men du har inte berättat vilka.
I inlägg 20 får du svar på det och även frågan om vilka modeller du menar men den frågan har du inte besvarat.

I inlägg 29 skriver du att såna här trådar startar och slutar i ingenting.

Varför inte istället berätta de husbilar du känner till som kan tänkas passa trådstartaren? Då kanske tråden slutar på ett annat sätt än just ingenting.

Ber om ursäkt för att jag skriver om saker som inte hör till tråden egentligen, hoppas du hittar vad du söker Sheltiemaffian. :)

mvh jocke

H

hianders

Guest

Sheltie = Shetland Sheepdog

Då tillhör vi också denna "maffia":):)

En härlig hundras!

matte Inger

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Sheltiemaffian välkommen till klubben, har läst ditt första inlägg och tycker du har sakliga frågeställningar, då vi bara är tre som åker i vår bil har jag inga förslag att ge.
Men vad jag vet är att på detta forum finns det många som hjärna hjälper till och du får säkert fler svar av vänliga medlemmar.
Att du fått tråkiga svar kan du försöka bortse från, det finns tyvärr folk som har svårt att hälsa folk välkomna på ett hövligt sätt.
Flat mates inlägg tycker jag strider mot forumreglerna, i vart fall gynnar det inte klubbens utveckling att bemöta en ny husbilsåkare på det viset i hans första tråd.

Så tycker jag.

Lars

F

F.d. 53197

Guest

Hej och välkomna till klubben!
Jag tror att Rimor Europeo 6 skulle funka för er. (6 platser både bältade, sovande och ätande, 3,5 ton)
/Jessika

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Om man vill åka husbil med 6 vuxna personer (och lite annat, kanske hundar och div tillbehör) så bör man nog prel räkna med en minsta verklig erforderlig lastvikt på (5 pass a75 kg = 375 kg), dvs ca 700 kg. Till detta tillkommer om man vill ha mer med sig i bilen än bara passagerarna, t.ex sängkläder, mat, något att äta på bestick, tallrikar, glas etc. Är för min del helt övertygad att verklig lastvikt är det viktigaste att kontrollera sina behov mot.

Tror definitivt inte att dessa behov klaras med en total husbilsvikt under 3,5 ton, hjälper inte hur optimistisk man än är! Tror att om man vill köra helt lagligt, behöver komma upp i en total bilvikt på 5 ton oavsett märke utförande på husbilen!

F

F.d. 7935

Guest

Sheltiemaffian välkommen till klubben, har läst ditt första inlägg och tycker du har sakliga frågeställningar, då vi bara är tre som åker i vår bil har jag inga förslag att ge.
Men vad jag vet är att på detta forum finns det många som hjärna hjälper till och du får säkert fler svar av vänliga medlemmar.
Att du fått tråkiga svar kan du försöka bortse från, det finns tyvärr folk som har svårt att hälsa folk välkomna på ett hövligt sätt.
Flat mates inlägg tycker jag strider mot forumreglerna, i vart fall gynnar det inte klubbens utveckling att bemöta en ny husbilsåkare på det viset i hans första tråd.

Så tycker jag.

Lars

Jag håller med, därför har jag rapporterat Flat Mates. Jag blev riktigt arg och ledsen över hans uppträdande. Får se om forum-administratörerna gör något åt det.

Toppen