• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil för sex?

F

F.d. 7935

Guest
Hej!

Jag letar som f-n efter en husbil för sex vuxna. Jag kan hitta bilar med sex sovplatser, men då finns bara fyra sittplatser runt bordet. Jag kan hitta bilar med fem sittplatser, men då finns bara fyra sovplatser, eller så är det en mikroskopisk sängplats.

Har man två tonåringar med respektive, måste man ha plats för sex vuxna, både i sängen och runt bordet.

Vad finns det för alternativ??? Hjälp!

För att ytterligare krångla till det, bör bilen klara 3850 kg. Vi parkerar ofta på vanlig jädra gräsplan utanför hundklubbar Sverige runt, så det går inte att köra ut någon 7-tons bjässe på gräset, då får man anlita lyftkran för att ta sig därifrån om det börjar regna.

Vi har haft Adria och Hymer förut, men vår nuvarande bil behöver nog bytas ut. Men till vad??? Det är frågan!

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbil för sex?

Frågeställningen är inte särskilt ny. Det finns flera fabrikat som har modeller, som klarar dina krav, men då får det inte heta som man ofta hör när svaren ramlat in:

ja, men ingen alkov, det är ju så krångligt att . . . .
ja, men vi vill inte bädda upp i dinetten /-erna. . . .
men, hur ska en enda toa räcka till . . .
avställningytorna är alldeles för små . . . . osv osv

Att leva i / köra husbil med stor familj är möjligt OM man inte är så rädd för besväret att kompromissa.

Jag vet flera modeller som skulle kunna duga för dem, som . . . . .

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Skall du stå på hundklubbar med blöta gräsmattor spelar vikten ingen roll. Huvudsaken bakhjulsdrift och tvillinghjul.

/M

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Det vore kul att veta vilka som tar 6 personer både bältade och sovplatser. För 2 år sedan när vi letade på Elmia-mässan fanns det bara Rapido 1000 som hade det om man inte skulle upp till de Amerikanska jättebussarna. Inga andra märken hade någon HB som klarade det lagligt då. Import från Tyskland tittade vi inte på då. Hoppas du kan få tag i det du vill ha. Vi hade en Hymer B684 -99 helintegrerad med 7 bäddplatser 6 bältade platser 7 matplatser men den hade bara totalvikt 3500kg (Chassiet klarade 3850kg). De gånger vi var 6-7 pers var det ju alla gånger överlast även om vi var snåla med vattenfyllning och annan last. Den modellen hade varit perfekt idag med totalvikt minst 4250kg. Mot bakstammen var det våningssängar med lastutrymme under med utvändig dörr. Nerfällbar översäng för två. En dinett för 2 på vänster sida och en dinett för fyra på höger sida. Man kunde bädda ihop den så 3 pers kunde ligga utan vidare. Den fanns även som alkovbil. Tillverkades bara 1998 och -99.

Håkan o Carina

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2025

Vår förra bil en Burstner 646 årsmodel 98 hade 6 sovplatser och 6bältade platser. Bilen hade sittgrupp där bak som man bäddade.
Dinett som gick att bädda och alkoven.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det vore kul att veta vilka som tar 6 personer både bältade och sovplatser. För 2 år sedan när vi letade på Elmia-mässan fanns det bara Rapido 1000 som hade det om man inte skulle upp till de Amerikanska jättebussarna. Inga andra märken hade någon HB som klarade det lagligt då. Import från Tyskland tittade vi inte på då. Hoppas du kan få tag i det du vill ha. Vi hade en Hymer B684 -99 helintegrerad med 7 bäddplatser 6 bältade platser 7 matplatser men den hade bara totalvikt 3500kg (Chassiet klarade 3850kg). De gånger vi var 6-7 pers var det ju alla gånger överlast även om vi var snåla med vattenfyllning och annan last. Den modellen hade varit perfekt idag med totalvikt minst 4250kg. Mot bakstammen var det våningssängar med lastutrymme under med utvändig dörr. Nerfällbar översäng för två. En dinett för 2 på vänster sida och en dinett för fyra på höger sida. Man kunde bädda ihop den så 3 pers kunde ligga utan vidare. Den fanns även som alkovbil. Tillverkades bara 1998 och -99.

Argos 747 har 6 bältade platser och 7 sovplatser, men väger såklart mer än 3850 kg...

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Vår Euramobil 685 2008 har 6 bältade platser, alkov och dinett för två plus 2 våningssängar. Känns inte som ovanlig interiör, är det delningen av bäddar som inte överrensstämmer? Rubriken kan ju tolkas annorlunda...

Sambal

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2025

Exakt!
Jag har en 5 tons Rapido, 3 axlad.
Med fullt lass har jag axeltryck fram ca. 1900 kilo.
Bak ca: 3000 kilo fördelat på två axlar.
Det blir nog svårt att komma under dessa vikter med en 2 axlad.
Sambal

F

F.d. 50506

Guest

Carado 461 klarar dina önskemål. sex bäddar, sex bältade platser och sitt plats vid bord för sex personer. Vikten håller sig under 3850 kg. Jag tror säkerligen att det finns fler exempel.

F

F.d. 7935

Guest

Carado 461 klarar dina önskemål. sex bäddar, sex bältade platser och sitt plats vid bord för sex personer. Vikten håller sig under 3850 kg. Jag tror säkerligen att det finns fler exempel.

Bra konkret exempel! Tack!

F

F.d. 7935

Guest

Frågeställningen är inte särskilt ny. Det finns flera fabrikat som har modeller, som klarar dina krav, men då får det inte heta som man ofta hör när svaren ramlat in:

ja, men ingen alkov, det är ju så krångligt att . . . .
ja, men vi vill inte bädda upp i dinetten /-erna. . . .
men, hur ska en enda toa räcka till . . .
avställningytorna är alldeles för små . . . . osv osv

Att leva i / köra husbil med stor familj är möjligt OM man inte är så rädd för besväret att kompromissa.

Jag vet flera modeller som skulle kunna duga för dem, som . . . . .

Du får gärna ge konkreta exempel på bilar, så skall jag försöka avhålla mig från extra krav.

Toppen