Ok jag tar utmaningen.
- Man nåste kliva över varandra så fort den innerst behöver, av vliken anledning somhelst, gå upp och den andre ligger kvar. Allternativt, man får gå upp bägge.
- Kan vara svårt rent fysiskt att utföra ovanstående.
- Väcker den andra för att utföra ovanstående.
- Tvärbäddarna är smala, obekvämt för många av oss.
- Mindre garage under, för bädden är kortare.
Många ser dessa nackdelar och tycker dom är så allvarliga att tvärbäddsbilar har sämre andrahandsvärde än queen och långbädd bilar.
Vi har haft en tvärbäddbil, för oss var de listade nackdelarna verkliga och typ, "skönt att nu slippa den planlösningen".
Vi bytte bil, en starkt bidragand orsak var ovanstående.
Jag förstår att det kan bli problem i de fallen du skriver.
Vi är lyckligt lottade i de fallen idag.(Men kanske inte imorgon.)
När det gäller måtten på tvärbädden är den 140 cm vid den övre halvan och 120 cm vid nedre delen och sovlängden 212 cm.
Taksängen 160cmx 200cm.
Så skulle man av någon anledning inte vilja dela säng, kan man sova lika flott som på Ramada hotell när det gäller storlek på sängarna.
Så min mening är att för en ung sportig familj med barn, där man prioriterar att få med sig familjen och få med mycket prylar på så liten yta som möjligt.
Då är inte en bil med tvärbädd en dålig lösning.
Plus att mor och far får vara närma varandra.
Nackdelen i vårt fall av bil för yngre förare är vikten, och att man behöver minst ett c1 körkort.
Och vad gäller andrahandsvärdet .
Med större och dyrare husbil, större värdeminskning och mindre kundgrupp.
(Det är min uppfattning).
Krister