• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för familj

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Hej,

Vi är en familj på fyra som har åkt båt i många år, tänkte nu pröva på husbil! Vi är ute efter en rymlig modell med långbäddar och nedfällbar säng fram. Rymlig sittgrupp och bra platser för fyra bältade (och en hund :). Gärna fast toatank (har varit väldigt bekvämt i båten). Budget 7-800.000.

Modeller vi kollat på är Knaus Sunliner 800, Frankia 840/8400, Burstner Elegance eller Argos 747(ja, då får vi kompromissa på långbäddar). Några andra tips från någon?

Finns det något att tänka på vad gäller andrahandsvärdet på husbilar, vad gäller märken/modeller/storlek etc. Det verkar finnas ganska många stora husbilar med tre axlar till salu, är dom mindre gångbara på marknaden kanske? Givet att dom flesta husbilar endast har två personer ombord (gissar jag). Vill helst ha en modell som är enkel att sälja om husbilslivet inte alls skulle passa oss.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej.

Fast toatank begränsar nog urvalet rejält. Annars är det väl det vanliga. Kolla att bilen har rejäl lastvikt. Tror nog en alkovbil likt Argosen är lika lätt-/eller svårsåld som en integrerad. Många barnfamiljer är ju intresserade av husbilslivet. Så inte bara pensionärer som gillar långbäddar mao.

Vi har en Dethleffs Trend 7877 som vi är väldigt nöjda med. Rundsittgrupp och rejält med lastvikt är saker vi uppskattar. Dock är ju allt en kompromiss när det kommer till husbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta med fast toatank kan jag absolut hålla med om!

Desvärre, att hitta en bil med fast tank för 7-8 hundra tusen blir inte bara svårt, utan omöjligt.
Skall ni åka fyra personer, samt ha med bagage för alla, då kommer också lastvikten att spela stor roll och begränsa urvalet.

Map andrahandsvärde, undvik bilar med bakre tvärbädd, och Fransk bädd.

Jag förutsätter att du har/kommer att ta ett körkort som ger dig behörighet för bilar över 3,5 ton.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det är ju mässa snart i September Elmia
Åk dit å få lite idéer men det kan bli dyrt om frugan åker med.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag har B-kort taget före 96 så vikten är inget problem. Ja, toatank kanske vi kan glömma. Har sett en Frankia som har det men annars verkar det väldigt ovanligt.

Angående bäddar så är enda problemet att många bilar med långbäddar får en väldigt dålig sittgrupp. T.ex. Dethleffs 7870/50, där tvärbädd ger en stor dinett och långbäddar något som kanske bättre passar två personer.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Vad är det för ålder på barnen?
En planlösning som vi gillar är tex Elnagh Baron 22, finns nån sun-living med liknande också, samt McLouis.
Där har vi en våningssäng tvärställd där bak, så ungarna får varsin säng och inte behöver dela.
Sedan sover vi vuxna i alkoven.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Fast toatank har jag haft. Rejält begränsande. Svårt att hitta tömningsplatser om ni inte alltid vill in på dyra campingar. De rymmer mer det är bra men är svårare att hålla rena.
Jag har löst volym begränsningen med kasett toa med att köpa en extra tank.
Titta på HYMER också men kolla vikten, de anger ofta lastviken med 20L i färskvatten tanken, lurigt 80 kg borttrollade.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Barnen är 15 och 17 så inte alltid dom är med men när som är det så vill dom inte dela säng

Ja, jag har sett planlösningen med våningssängar. Det är en bra lösning men dom bilarna är lite för små (dom jag sett iallafall).
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Kan det være en idé å leie bil i en periode først, til dere ser om det funker for dere? Greit nok, det koster litt der og da, men dere slipper alt styret med salg og verditap hvis det skulle vise seg at bobilferie ikke er noe for dere, og dere får muligheten til å prøve ut flere ulike løsninger uten å brenne av en trekvart million på forhånd.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej,

Vi är en familj på fyra som har åkt båt i många år, tänkte nu pröva på husbil! Vi är ute efter en rymlig modell med långbäddar och nedfällbar säng fram. Rymlig sittgrupp och bra platser för fyra bältade (och en hund :). Gärna fast toatank (har varit väldigt bekvämt i båten). Budget 7-800.000.

Modeller vi kollat på är Knaus Sunliner 800, Frankia 840/8400, Burstner Elegance eller Argos 747(ja, då får vi kompromissa på långbäddar). Några andra tips från någon?

Finns det något att tänka på vad gäller andrahandsvärdet på husbilar, vad gäller märken/modeller/storlek etc. Det verkar finnas ganska många stora husbilar med tre axlar till salu, är dom mindre gångbara på marknaden kanske? Givet att dom flesta husbilar endast har två personer ombord (gissar jag). Vill helst ha en modell som är enkel att sälja om husbilslivet inte alls skulle passa oss.
Tips

Grannen säljer sin husbil, familj på 5 personer i tonåret oh uppåt...
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Kan det være en idé å leie bil i en periode først, til dere ser om det funker for dere? Greit nok, det koster litt der og da, men dere slipper alt styret med salg og verditap hvis det skulle vise seg at bobilferie ikke er noe for dere, og dere får muligheten til å prøve ut flere ulike løsninger uten å brenne av en trekvart million på forhånd.
Ja, kan absolut vara en idé! Men samtidigt känner vi att husbilslivet på många sätt liknar båtlivet så är väl ganska övertygad om att det kan passa oss.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det finns för och nackdelar med tvärbädd i husbilar.
Vi har en Carthago i 44 med tvärbädd, som vi har haft sedan 2009.

_20220817_092000.JPG
Invändigt ser den ut såhär.
Tvärbädd och stor taksäng fram.

Med tvärbädd får du en ca 1 meter kortare bil med plats för ett bra garage under, bättre lastvikt då karossen är kortare, bättre viktfördelning då överhänget från bakaxeln blir kortare, större längd på sängen då den blir som bilens invändiga bredd.
Lättare att få sängen i våg.
Slipper köra runt med ett sovrum som bara används några timmar på natten.

Med kortare bil, lättare att manövrera och hitta parkering. (Vår bil är 6,99 lång, 4,5 ton, lastvikt på pappret 1410 kg ).

Den som ser nackdelarna med tvärbädd får återge dem.

Krister
 
Toppen