• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

F

F.d. 25431

Guest
Hej!

Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Jag har en Detleffs I5979 Fiat Esperit Globetrotter, 2003. Enl Dethleffs katalog för 2003 års modeller så finns den både som vinterisolerad och inte.

Gråvattentanken är under bilen och röret från tanken hänger under bilen.

Bilen klarar kylan bra men frågan är om man vågar använda gråvattentanken vid minusgrader?

Om gråvattentanken inte är vinterisolerad skulle jag kunna ha kranen öppen och en uppsamlare under bilen som alternativ? Skulle vattnet frysa i röret under bilen?
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Har du hittat utrustningen som jag visar på bild? Annars så får du fylla tanken lite och slå på värmen, när det är kallt ute så rycker det när du tömmer.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Har du hittat utrustningen som jag visar på bild? Annars så får du fylla tanken lite och slå på värmen, när det är kallt ute så rycker det när du tömmer.

Hej igen!

Det högra brytaren verkar vara till värmaren i gråvattentanken.
Vad tror du om det? Någon annan som vet?

IMG_3038.JPG


R knappen är väl brytaren till värmaren i gråvattentanken?

IMG_3040.JPG
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Har aidrig använt den själv men på verkstan sa de att man skulle vara försiktig vid användning av 12volt, 240 inga probem. Likaså vid start av husbilen och man kör kylskåpet på 12volt, så går det mesta av laddnigen till att driva kylskåpet ,alltså inget laddat bodelsbatteri.

Sten 6655
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Har aidrig använt den själv men på verkstan sa de att man skulle vara försiktig vid användning av 12volt, 240 inga probem. Likaså vid start av husbilen och man kör kylskåpet på 12volt, så går det mesta av laddnigen till att driva kylskåpet ,alltså inget laddat bodelsbatteri.

Sten 6655


På min gamla Pilot så drog gråvattenvärmaren ca. 40w, vet inte hur mycket det är i 12v men det tar mycket av bodelsbatteriet om man har det på ständigt som du säger.

//Pilot
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Strömbrytare märkt R är enligt manualen reservknapp som tillverkaren kan använda till lite av varje. Men på ett annat ställe så beskriver man denna knapp till avloppsvärmning. Sista kapitlet i texten jag bifogar.
Har du hittat elektronikboxen som jag bett dig leta efter? På den finns indikeringslampor. Då kan du prova R knappen och se vad som händer. Avloppstanksgrejset är 12volts installation. Den du frågar efter på bilden är en jordfelsbrytare.
 

Bilagor

  • Reservknapp.jpg
    Reservknapp.jpg
    1,3 MB · Visningar: 5
  • Frostskydd.pdf
    899,7 KB · Visningar: 15
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Strömbrytare märkt R är enligt manualen reservknapp som tillverkaren kan använda till lite av varje. Men på ett annat ställe så beskriver man denna knapp till avloppsvärmning. Sista kapitlet i texten jag bifogar.
Har du hittat elektronikboxen som jag bett dig leta efter? På den finns indikeringslampor. Då kan du prova R knappen och se vad som händer. Avloppstanksgrejset är 12volts installation. Den du frågar efter på bilden är en jordfelsbrytare.


Hej!

Nej något sådan låda fanns inte. Det fanns en samling med 12v kablar i en låda. Det var allt.

Det du säger är en jordfelsbrytare har en köld symbol och en symbol som man kan tolka för värmning av tanken.
 
Toppen