• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

F

F.d. 25431

Guest
Hej!

Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Jag har en Detleffs I5979 Fiat Esperit Globetrotter, 2003. Enl Dethleffs katalog för 2003 års modeller så finns den både som vinterisolerad och inte.

Gråvattentanken är under bilen och röret från tanken hänger under bilen.

Bilen klarar kylan bra men frågan är om man vågar använda gråvattentanken vid minusgrader?

Om gråvattentanken inte är vinterisolerad skulle jag kunna ha kranen öppen och en uppsamlare under bilen som alternativ? Skulle vattnet frysa i röret under bilen?
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Om du kan se tanken under bilen och den ser ut att vara en vanlig plastlåda så är den med största sannolikhet oisolerad.

Om det inte är alltför kallt så kan du säkert använda tanken för genomströmning till ett annat, yttre kärl (som då kommer att frysa). Risk finns dock att röret kan proppa igen om det är mycket kallt och om avloppsvattnet inte är särskilt varmt och rinner långsamt.

Står du med elanslutning kan du kanske köpa en värmekabel och sticka in i avloppsröret som då kommer att förbli öppet. Clas Ohlson har i olika längder, två meter som kortast för 499:-, kolla här: FrostGuard värmekabel med stickpropp avsedd för fr... - THORIN THORIN | Clas Ohlson
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Hej Michael!

Tack för svaret.

Tanken har en yta som är tjock oh skrovlig. Den är inte plastig.

Tack för tipset om värmekabeln. Det kan vara ett alternativ.

Jag tror att jag skall ta mig ut till husbilen och ta ett kort. Kanske kan vara lättare att se för ett tränat öga om tanken är isolerad.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Jag har aldrig i 15 vintrar hade problem med fruset grått vattentank.
Som regel är mindre än 10 liter, och hade det vara stängda för genomströmning da ta en varm dusch och låt rinna ner i off. avloppet direkt efter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Tjock och skrovlig, det tyder ju på att den skulle kunna vara isolerad, kanske med sprutat skum?

Men även om den är isolerad så kommer vattnet att frysa efter ett tag om det inte finns någon värmetillsats i eller runt själva tanken. Problemet med tömning kvarstår också om inte röret är isolerat och uppvärmt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Vi har ibland råkat ut för att gråvattentanken frusit varvid det inte gått att öppna kranen (frusen), än mindre tömma tanken. Eftersom vi bor i Skåne så brukar inte kylan sitta i så länge utan det har gått att tömma efter några dagar eller ett par veckor. Det är ju ungefär så i Göteborg också.

Värre då om man tänker stå någon vecka i fjällen.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Här uppe i norr är det inte helt ovanligt att man häller en skvätt spolarvätska i gråvattentanken vintertid. Spolarvätskan innehåller normalt ett frostskyddsmedel (etanol eller isopropanol) så att man med varierande utspädning förändrar fryspunkten.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

IMG_3032.JPG
IMG_3033.jpg

Gråvattentanken är skyddad av skumgummi liknande material. Mjukt och tjockt. Så frågan är hur en sådan lösning klarar 10-?
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Här uppe i norr är det inte helt ovanligt att man häller en skvätt spolarvätska i gråvattentanken vintertid. Spolarvätskan innehåller normalt ett frostskyddsmedel (etanol eller isopropanol) så att man med varierande utspädning förändrar fryspunkten.


Hej!

Tack för ditt svar.

Vart häller du ner spolarvätskan någonstans? Slasken i köket?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Jag hade 6 meter 230 V värmekabel i en husvagn för många år sedan. Stack ner den genom duschavloppet, inuti det utanpåliggande, oisolerade avloppsröret. Sedan låg överskottet ett par varv inuti tanken, som också var oisolerad. Hade fri genomströmning, för säkerhets skull och en spann under.. Vintercampade i Sälen ett par år med den lösningen.

:-/<rister
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Jag hade 6 meter 230 V värmekabel i en husvagn för många år sedan. Stack ner den genom duschavloppet, inuti det utanpåliggande, oisolerade avloppsröret. Sedan låg överskottet ett par varv inuti tanken, som också var oisolerad. Hade fri genomströmning, för säkerhets skull och en spann under.. Vintercampade i Sälen ett par år med den lösningen.

:-/<rister

Hej Krister!

Tack för svaret.

Det var en spännande lösning!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

På dina bilder ser det ut som att gråvattentanken är isolerad med cellplast. Avloppsröret samt tömningsventilen förefaller vara isolerade. Jag tror att det kan bli problem i vid temperaturer runt -10 och lägre om du inte vidtar någon åtgärd. Jag skulle nog satsa på öppen ventil och uppsamlingsspann vid stillastående och lite spolarvätska i gråvattentanken vid körning.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Efter att ha använt husvagn i många år, har jag insett nackdelen med att ha en spann stående utanför och låta vattnet rinna ut direkt vid användandet vid temperaturer under ca -15 grader.
När man tex borstar tänderna och använder lite vatten så fryser det till i röret, och det behövs mycket värme för att tina ett igen fruset rör. Jag monterade därför in en avfallstank och kran inne i husvagnen och kunde då släppa ut relativt stor mängd vatten samtidigt. I vår husbil tänker jag montera in en värmare under tanken. Värmaren är en värmesits från Biltema som jag ska montera tillsammans med en termostat. Utanpå detta kommer jag att lägga styrolit som isolering. Fördelarna med detta är att jag kan stå var jag vill utan anslutning till 220 volt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Tanken på bilden är isolerad. Har du ingen bruksanvisning till bilen, bör framgå i den. Där är säker en värmeslinga i tanken också, se om du hittar något sådan som på bilden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/420120 i garderoben. Hittar du det så är där en strömbrytare på elpanelen i bodelen också. Har vintercampat och det har varit runt -27grader men jag har tömt ofta i ett sådant kärl med hjul på.
Du kan tänka på att skydda isoleringen på framsidan då fartvind, grus, skit och mög äter utav frigoliten. Jag har monterat en plåt framför för att slippa byta isoleringen.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Tanken på bilden är isolerad. Har du ingen bruksanvisning till bilen, bör framgå i den. Där är säker en värmeslinga i tanken också, se om du hittar något sådan som på bilden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/420120 i garderoben. Hittar du det så är där en strömbrytare på elpanelen i bodelen också. Har vintercampat och det har varit runt -27grader men jag har tömt ofta i ett sådant kärl med hjul på.
Du kan tänka på att skydda isoleringen på framsidan då fartvind, grus, skit och mög äter utav frigoliten. Jag har monterat en plåt framför för att slippa byta isoleringen.

Hej!

Tack för ditt svar!
Toppen med svar från En Dethleff ägare!

Bra att det är isolerad, toppen.

Jag skall dyka in i garderoben och kolla om värme slinga.
Jag har en knapp på elpanelen i bodelen som jag inte vet var den är till.
Det kanske den som gör att det går så mycket ström :)

Broschyren skall jag läsa en gång till. Har tyvärr ingen bruksanvisning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Ström? Även om knappen är till så måste det vara kallt för slingan skall dra ström. Knappen på bilden som jag monterat pilotskydd på är för värmeslingan.
 

Bilagor

  • IMG_2483.jpg
    IMG_2483.jpg
    1,3 MB · Visningar: 36
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vet jag om gråvattentanken är vinterisolerad?

Ström? Även om knappen är till så måste det vara kallt för slingan skall dra ström. Knappen på bilden som jag monterat pilotskydd på är för värmeslingan.

Hej igen!

Nu har jag lustläst manualen. Det står att alla Esperit modeller har on/off knappen på displayen precis som du har för att värma gråvattentanken. Den går på automatiskt på vid + 5 C.

Då är det bara att hoppas att det är så som det står i manualen.
Kan man ha en isolerad tank på bilen men att de inte har satt in värmare för tanken?
 
Toppen