Sv: Hur vågar ni sova , gasol
Tänk dig följande experiment: ta en liten skvätt bensin och låt det droppa ner i en tom burk. Förslut burken och gör ett litet hål upptill. Tillför en gnista.
PANG! Det smäller utav h-e och nu pratar vi om så lite bränsle som ryms i en cigarettändare. Detta är f ö exakt samma sekvens som händer i en förbränningsmotor (bensin) när bränslet antänds.
Ändå så har vi bensin i de flesta bilar och ingen tänker ens på denna livsfarliga produkt och vad den kan orsaka!
Cigarettändare förresten...dessa är i princip lika farliga som den gasol som vi brukar i våra husbilar. Det är samma gas. Ändå så kastar vi dessa hur som helst, lagrar dem lite överallt och dom är gjorda av plast så du trampar lätt sönder den. Den innehåller tillräckligt med gas för att orsaka en förödande explosion i en husbil men ändå handskas vi med dem lika respektlöst som vilket dött verktyg som helst....
JA! Man ska ha respekt för gas och brandfarliga vätskor!
NEJ! Man ska inte ligga sömnlös och tro att himlen håller på att ramla ner för att man tror att man hörde ett ljud som man inte känner igen.
Lite OT men jag kan berätta om folk som beter sig så här:
När man målar är det en som håller stegen. Alltid. Ommålning av huset har tagit tre år...
När åskan går så åker
samtliga elkontakter ur sina uttag i hela huset och då bor man ändå mitt i stan i ett modernt hus.
När man läser eller hör om en olycka i stan - oavsett typ - så rings samtliga barn upp för att höra att inte dom varit inblandade.
Mobil med repfritt glas? Nja, bäst att ändå skaffa ett vikbart fodral + ett skärmskydd....
Åka till Turkiet? Nä, dom hade ju en jordbävning ifjol (visserligen i den andra landsändan men det är ju samma land...).
Sex? Javisst, men trippla kondomer ska det vara...(nja, nu fabulerar jag men jag skulle inte förvåna mig om det stämmer...)
Kort sagt: man kan inte ligga och oroa sig för alla faror som finns. Mina föräldrar gjorde inte det och jag gör det heller inte när det gäller mina barn, inget blir bättre och inget förändras om jag går och oroar mig. Punkt.
Detsamma gäller gasol i husbilar, och där finns dessutom en fungerande kontrollapparat att utrustningen är OK.