• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur välja inverter?

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag har använt vår EcoFlow Delta 2 ganska intensivt i husbilen i sommar, men skulle vilja göra en lite mer fast installation av en 230v inverter.

Ren sinus är ett krav, ca 2400 - 3000W vill jag att den ska klara iaf 5-10 minuter.
Kommer troligen installera en induktionshäll mm, och då vill jag inte ha fel inverter.

Varför kostar det ca 15 tusen för en Victron 12/3000 som dessutom väger mycket, mot tex Renogy 12v 3000W.

Jag vill inte vara dumsnål, men ska man betala så mycket mer vill man ju veta vad man betalar för!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tänk vad olika vi husbilsägare och våra behov är - och det är ju precis så det ska få vara!

Men vi har inte använt vår (lilla) 230voltsinverter en enda gång under årets säsong.

När man läser allt här om kablar och risker med värdeutveckling känns det säkrare med gasol. Tror vi fortsätter med det ett tag till.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Tänk vad olika vi husbilsägare och våra behov är - och det är ju precis så det ska få vara!

Men vi har inte använt vår (lilla) 230voltsinverter en enda gång under årets säsong.

När man läser allt här om kablar och risker med värdeutveckling känns det säkrare med gasol. Tror vi fortsätter med det ett tag till.
Gasol kan också skapa extra värme... Det kommer ju så att säga alltid på köpet om man lagrar och/eller överför större mängder energi.
Alla energislag har ju sina egenskaper, och det finns inget som i alla lägen passar alla
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.456
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har vår inverter igång för jämnan. Med inbyggt prio-relä har alla uttag ström oberoende om utvändig sladden är i eller inte.
Har man aldrig haft det så klarar man sig hyfsat utan.
Men.
Har man väl vant sig att det är som hemma, bara i med sladden och du har alltid ström (ja åtminstone till batteriet är slut),
så är det väldigt svårt att vara utan.
Sedan är det vissa saker som är frågan om det är värt att köra via invertern.
Där finns bl.a. spisen och vattenkokaren (gasolen är minst lika snabb).

Däremot ac, kaffebryggare, kylskåp (vid t.ex. färje överfarter), laddning av elcykel, bakmaskin, airfryer, dammsugare och hårblås är suveränt att kunna använda på samma vis som hemma....
 
Toppen