• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur välja inverter?

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag har använt vår EcoFlow Delta 2 ganska intensivt i husbilen i sommar, men skulle vilja göra en lite mer fast installation av en 230v inverter.

Ren sinus är ett krav, ca 2400 - 3000W vill jag att den ska klara iaf 5-10 minuter.
Kommer troligen installera en induktionshäll mm, och då vill jag inte ha fel inverter.

Varför kostar det ca 15 tusen för en Victron 12/3000 som dessutom väger mycket, mot tex Renogy 12v 3000W.

Jag vill inte vara dumsnål, men ska man betala så mycket mer vill man ju veta vad man betalar för!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej !
På vår Concorde går gaslågans effekt att reglera.
Hör och häpna, det gör våran också.
Det är därför jag kan köra på 3kW.

Sammanfattningsvis, jag har en induktionshäll för att jag vill och kan.
För den som inte vill, ta inte med en.
För den som inte kan men vill, där finns också lösningar.

Det kan vara dags att återgå till trådens ämne.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Kul att lära sig om sånt här.

Blev lite fundersam över de höga strömmar som kommer flöda mellan batteriet och invertern, så jag beställde en hydraulisk crimp-tång för att kunna göra kablarna exakt så långa som de behöver vara, och bara säker på att det blir bra.
Hoppas kunna ligga kring en meter, och tänker mig att 50mm2 kopparkabel borde vara mer än väl om jag räknar med 24volt-kalkylatorn.
Men i manualen för en Whisper Power inverter jag tittat på står det AWG 2/0, och det är väl nästan 70mm2...!

Vart köper ni kablar på löpmeter till vettiga priser? Som sagt, vill ha billigt utan att det blir dumsnålt eller tummar på säkerheten.

Tänkte kanske passa på att dra om lite mer saker då jag tycker det är lite klent mellan batteriet och elektroblocket, belysning som svajar när pumpen går osv.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240813-190830-765.png
    Screenshot_20240813-190830-765.png
    147 KB · Visningar: 18
  • Screenshot_20240813-192102-859.png
    Screenshot_20240813-192102-859.png
    109,5 KB · Visningar: 17

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kul att lära sig om sånt här.
........
Hoppas kunna ligga kring en meter, och tänker mig att 50mm2 kopparkabel borde vara mer än väl om jag räknar med 24volt-kalkylatorn.
Men i manualen för en Whisper Power inverter jag tittat på står det AWG 2/0, och det är väl nästan 70mm2...!
.......
Jag har tagit upp detta tidigare, men påminner:
24volt.eu-kalkylen tar, vid kalkylering av kabelarea, enbart hänsyn till spänningsfallet, INTE till temperaturstegringen via värmeutveckligen i kabeln.
Detta är lätt att kontrollera genom att välja t.ex. 0.1 meter kabellängd.
Arean som då kalkylen ger blir uppenbart för klen vid de strömmar det här handlar om.

För att göra en säker och tillförlitlig beräkning av kabelarean bör man göra beräkning av både spänningsfall och värmeutveckling och då välja den grövre arean från de 2 beräkningarna.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Var/ hur kan man beräkna värmeutvecklingen uttryckt i grader i en kabel?
Beräkningen är beroende av flera parametrar.
Exempel på några:
- Ström
- Ledarmaterial (koppar, aluminium)
- Ledararea
- Material i isolering
- Omgivningstemperatur
- Förläggningssätt (enkelledare i luft/vatten, buntad tillsammans med andra ledare, förlagd i rör, förlagd i rör inuti isolering m.m.)

För att göra tillförlitliga beräkningar används idag datorprogram. De som tar fram dessa program tar oftast betalt för användningen av dem. Ett exempel:
el-vis.com
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att göra tillförlitliga beräkningar används idag datorprogram. De som tar fram dessa program tar oftast betalt för användningen av dem. Ett exempel:
el-vis.com
Det kostar minst 7000 kr att använda detta program.
Med andra ord kommer ingen att kunna/vilja räkna på värmeutveklingen i kablar vid installation av inverter i husbil.

Det har ju funkat fint så långt för alla, så värmeutveckling i kablar i husbilar tycks vara en rent teoretisk risk.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det kostar minst 7000 kr att använda detta program.
Med andra ord kommer ingen att kunna/vilja räkna på värmeutveklingen i kablar vid installation av inverter i husbil.

Det har ju funkat fint så långt för alla, så värmeutveckling i kablar i husbilar tycks vara en rent teoretisk risk.
Fast om kabeln blir såpass varm att isoleringen smälter och ledaren kommer i kontakt med en metalldel som är ansluten till chassiet är det inte en teoretisk risk, utan en verklig....

Jag vill bl.a. varna för att lita på att kalkylen 24volt.eu (och liknande tillämpningar av ohms lag) är tillförlitliga för kabeldimensioneringar, speciellt betr. inverterinstallationer och annat där höga strömmar förekommer
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Åter igen, det verkar funka fint utan att betala 7000 för att räkna på hur varm en kabel blir.

Den som har ett exempel på en kabel dimesionerad enligt 24v.eu och fått överhettning får gärna upplysa oss.

Jag har själv dimensionerat enligt deras snurra utan att få höga temperaturer i kablarna.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kostar minst 7000 kr att använda detta program.
Med andra ord kommer ingen att kunna/vilja räkna på värmeutveklingen i kablar vid installation av inverter i husbil.

Det har ju funkat fint så långt för alla, så värmeutveckling i kablar i husbilar tycks vara en rent teoretisk risk.
Jag har konstaterat rejält varma kablar till inverter till en fabriksmonterad inverter i dyr husbil, jag belastade då med 180-200A i ca. 30min. Så nog förekommer varma kablar, jag kunde hålla i dem så kanske <55C.

Startkablar har nog en del av oss "glödgat" nån gång men då är det ju "fri fart" på ström :eek:
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
...................
Den som har ett exempel på en kabel dimesionerad enligt 24v.eu och fått överhettning får gärna upplysa oss.

Jag har själv dimensionerat enligt deras snurra utan att få höga temperaturer i kablarna.
Michael: Vad i hela friden är du ute efter? Ska andra "bevisa" att jag har fel när jag påstår att 24volt.eu inte tar hänsyn till värmeutvecklingen i kablar? Nu får du väl ändå ge dig!

Jag har arbetat som elkonstruktör och dimensionerat kablar i flera år (dock innan datorprogrammens intåg) och kan skilja på spänningsfall och värmeutveckling.
Om du inte förstår denna skillnad får du helt enkelt acceptera att det är som jag skriver.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
  • Vad i hela friden är du ute efter?
  • Att påtala att dina teoretiska invändningar saknar praktisk betydelse om man använder dimensioneringssnurra på 24v.eu.
Ska andra "bevisa" att jag har fel när jag påstår att 24volt.eu inte tar hänsyn till värmeutvecklingen i kablar?
  • Inte alls, det räcker att du medger att värmeavgivningen inte har någon betydlse i praktiken, om man dimensionerar enligt 24v.eu.

Nu får du väl ändå ge dig!
  • Kommer inte att hända, eftersom jag har rätt. (att uppvärmingen av kablar saknar betydelse om man dimensionerar enligt 24v.er snurran.)
Jag har arbetat som elkonstruktör och dimensionerat kablar i flera år (dock innan datorprogrammens intåg) och kan skilja på spänningsfall och värmeutveckling.
Om du inte förstår denna skillnad får du helt enkelt acceptera att det är som jag skriver.
  • Jag förstår mycket väl detta faktum.
  • Jag accepterar inte din slutsats att snurran på 24v.eu inte kan användas för dimensionering i husbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har konstaterat rejält varma kablar till inverter till en fabriksmonterad inverter i dur husbil, jag belastade då med 180-200A i ca. 30min. Så nog förekommer varma kablar, jag kunde hålla i dem så kanske <55C.

Startkablar har nog en del av oss "glödgat" nån gång men då är det ju "fri fart" på ström :eek:
Jo det händer säkert.

Är dessa installationer utförda enligt kabelarea som kan slås upp på snurran 24v.eu...... jag tvivlar.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag har tagit upp detta tidigare, men påminner:
24volt.eu-kalkylen tar, vid kalkylering av kabelarea, enbart hänsyn till spänningsfallet, INTE till temperaturstegringen via värmeutveckligen i kabeln.
Detta är lätt att kontrollera genom att välja t.ex. 0.1 meter kabellängd.
Arean som då kalkylen ger blir uppenbart för klen vid de strömmar det här handlar om.

För att göra en säker och tillförlitlig beräkning av kabelarean bör man göra beräkning av både spänningsfall och värmeutveckling och då välja den grövre arean från de 2 beräkningarna.
Jag vill bara säga att jag är en glad autodidakt som försöker se till att det jag gör inte blir farligt i praktiken.

Men jag vill tänka en extra gång kring riskerna du tar upp med lite kritiskt tänkande.
Värme kan ju bara skapas här pga förluster.

Min tanke där, var att är tappet 1v på 1 meter, så bör värdeutvecklingen motsvara ca 200 watt på en meter vid 200A?
Menar du att om man tex isolerar 13W förlust, eller en kabel kläms någonstans, så stegrar värmen lokalt, vilket skapar högre resistens och ännu högre förluster och värme just där? Osv.

Jag tänker att det bästa vore att verifiera installationen med värmekamera under last.
Men jag tror inte jag har råd med en sån just nu.

Kommer att tänka på ett test:
En förbrukare med känd energikonsumtion används. Förlusten mäts mellan smart shunt och förbrukare. För att visa deltat.
Inte komplett, men det bör kunna visa på om något är riktigt fel. Om förbrukningen går uppåt över 10-30 minuter, finns det risk för ett runaway heat event (vad det nu skulle kallas på fackspråk?).
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag vill bara säga att jag är en glad autodidakt som försöker se till att det jag gör inte blir farligt i praktiken.

Men jag vill tänka en extra gång kring riskerna du tar upp med lite kritiskt tänkande.
Värme kan ju bara skapas här pga förluster.

Min tanke där, var att är tappet 1v på 1 meter, så bör värdeutvecklingen motsvara ca 200 watt på en meter vid 200A?
Menar du att om man tex isolerar 13W förlust, eller en kabel kläms någonstans, så stegrar värmen lokalt, vilket skapar högre resistens och ännu högre förluster och värme just där? Osv.

Jag tänker att det bästa vore att verifiera installationen med värmekamera under last.
Men jag tror inte jag har råd med en sån just nu.

Kommer att tänka på ett test:
En förbrukare med känd energikonsumtion används. Förlusten mäts mellan smart shunt och förbrukare. För att visa deltat.
Inte komplett, men det bör kunna visa på om något är riktigt fel. Om förbrukningen går uppåt över 10-30 minuter, finns det risk för ett runaway heat event (vad det nu skulle kallas på fackspråk?).
Du har rätt när du menar att värmen skapas pga förluster i kabeln.
Ditt exempel med 1V och 200A ger mycket riktigt 200W värme på 1 m. Då är risken överhängande att isoleringen smälter.
Kan du då ta ner spänningsfallet med grövre kabel till 0.1 V blir effekten "bara" 20W på 1 meter.
Om kabeln kläms på något mindre ställe kommer temperaturpåverkan att sprida sig i kabeln några cm men kommer inte att ha någon praktisk betydelse.
Kopparkabelns motstånd påverkas ganska lite av temperaturhöjningen, så det behöver du inte ta höjd för.
Om det blir någon thermal runaway i batteriet vet jag tyvärr inte....
 
  • Gilla
Reaktioner: Tom

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Det här låter ju riktigt bra. Hade aldrig hittat den på egen hand!

Hm, det kanske kan räcka med en sån 2KW inverter då. En sån blistereo-kondensator kanske kan hjälpa till att avlasta strömspikar.

Edit: när jag läser att den väger 20 kg måste jag fundera lite till. Är väldigt begränsad med mina 3.5T, så något annat måste kanske stryka på foten då.
Släng ut frugans 18 par extra skor, vet ja!
 
  • Gilla
Reaktioner: Tom

HW61

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Ibland erkänner jag för mig själv - jag vet en del - jag tror jag skulle kunna- men kan/vill inte - jag får lämna uppdraget till en som kan. Jag vill ha en faktura att visa för försäkringsbolaget om det inte skulle funka.

Det är väldigt mycket ström som ska gå till en så kraftig inverter.

Du är säkert duktigare än jag. Lycka till.
 
Toppen