• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur välja inverter?

Tom

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag har använt vår EcoFlow Delta 2 ganska intensivt i husbilen i sommar, men skulle vilja göra en lite mer fast installation av en 230v inverter.

Ren sinus är ett krav, ca 2400 - 3000W vill jag att den ska klara iaf 5-10 minuter.
Kommer troligen installera en induktionshäll mm, och då vill jag inte ha fel inverter.

Varför kostar det ca 15 tusen för en Victron 12/3000 som dessutom väger mycket, mot tex Renogy 12v 3000W.

Jag vill inte vara dumsnål, men ska man betala så mycket mer vill man ju veta vad man betalar för!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.039
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Tänk vad olika vi husbilsägare och våra behov är - och det är ju precis så det ska få vara!

Men vi har inte använt vår (lilla) 230voltsinverter en enda gång under årets säsong.

När man läser allt här om kablar och risker med värdeutveckling känns det säkrare med gasol. Tror vi fortsätter med det ett tag till.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Tänk vad olika vi husbilsägare och våra behov är - och det är ju precis så det ska få vara!

Men vi har inte använt vår (lilla) 230voltsinverter en enda gång under årets säsong.

När man läser allt här om kablar och risker med värdeutveckling känns det säkrare med gasol. Tror vi fortsätter med det ett tag till.
Gasol kan också skapa extra värme... Det kommer ju så att säga alltid på köpet om man lagrar och/eller överför större mängder energi.
Alla energislag har ju sina egenskaper, och det finns inget som i alla lägen passar alla
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.475
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har vår inverter igång för jämnan. Med inbyggt prio-relä har alla uttag ström oberoende om utvändig sladden är i eller inte.
Har man aldrig haft det så klarar man sig hyfsat utan.
Men.
Har man väl vant sig att det är som hemma, bara i med sladden och du har alltid ström (ja åtminstone till batteriet är slut),
så är det väldigt svårt att vara utan.
Sedan är det vissa saker som är frågan om det är värt att köra via invertern.
Där finns bl.a. spisen och vattenkokaren (gasolen är minst lika snabb).

Däremot ac, kaffebryggare, kylskåp (vid t.ex. färje överfarter), laddning av elcykel, bakmaskin, airfryer, dammsugare och hårblås är suveränt att kunna använda på samma vis som hemma....
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
179
Kommun
Båstad
Fast om kabeln blir såpass varm att isoleringen smälter och ledaren kommer i kontakt med en metalldel som är ansluten till chassiet är det inte en teoretisk risk, utan en verklig....

Jag vill bl.a. varna för att lita på att kalkylen 24volt.eu (och liknande tillämpningar av ohms lag) är tillförlitliga för kabeldimensioneringar, speciellt betr. inverterinstallationer och annat där höga strömmar förekommer
Så var det kablarna igen. Självklart ska kablar klara upphettning vid tänkbar förläggning som att man lägger kläder över dem etc även om just du inte gör det så länge du har bilen. Man gör likadant i hus och systemspänningen spelar ingen roll för uppvärmningen, bara strömmen, och förläggning som sagt, eftersom den avgör värmetransporten. Jag har lagt in någon tabell någon gång. Och arean beror på strömmen upphöjd med 1,5, och då blir det uppenbart större areor med stora strömmar än en del tror. Detta är helt grundläggande fysik.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
179
Kommun
Båstad
  • Att påtala att dina teoretiska invändningar saknar praktisk betydelse om man använder dimensioneringssnurra på 24v.eu.

  • Inte alls, det räcker att du medger att värmeavgivningen inte har någon betydlse i praktiken, om man dimensionerar enligt 24v.eu.


  • Kommer inte att hända, eftersom jag har rätt. (att uppvärmingen av kablar saknar betydelse om man dimensionerar enligt 24v.er snurran.)

  • Jag förstår mycket väl detta faktum.
  • Jag accepterar inte din slutsats att snurran på 24v.eu inte kan användas för dimensionering i husbilar.
Jag håller helt med om att den inte kan användas utan tillräckligt med tur eftersom den inte tar hänsyn till allt som behöver dimensioneras. Nu har man nog ofta turen på sin sida i dessa fall men varför ens chansa och inte titta i en tabell.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
179
Kommun
Båstad
Och tabellen finns som sagt på bland annat 24v.eu
Men den tog väl inte hänsyn till uppvärmningen? Eller fattade jag fel. Men vi tar ett exempel. Anta att det kan bli 300 A in av 3 kW ut ur invertern och temperaturkravet ger max 13 A vid 1,5 kvadratmilimeter vid rimlig förläggning, kabel under kläder. Ett högst rimligt antagande tror jag utan att ha tabeller här. Det ger ett behov av (300/13)^1,5 * 1,5 kvadratmilimeter = 166 kvadratmillimeter.

Antag att det behövs 1 m kabel i koppar totalt och att vi kan acceptera 1 V spänningsfall totalt. Detta ger ett behov av 5,25 kvadratmillimeter med en resistivitet på 0,0175 ohm kvadratmillimeter per meter. Om jag nu räknar rätt. Man väljer då 166 kvadratmillimeter och inte 5,25. Även om man tar ner tillåtet spänningsfall till 0,1 V så blir det bara 52,5 kvadratmillimeter.

Om inte länken ger i storleksordningen 166 kvadratmillimeter vid den förläggningen skulle jag slå upp värden och räkna själv.

Givetvis blir det mer åt andra hållet, spänningsfallskravet kan bli dimensionerade, om man i all framtid kan garantera en öppen förläggning, tillåter mindre spänningsfall och har lägre ström. Var gränsen går upptäcker man ju när man räknar.
 
Toppen