• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur välja inverter?

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag har använt vår EcoFlow Delta 2 ganska intensivt i husbilen i sommar, men skulle vilja göra en lite mer fast installation av en 230v inverter.

Ren sinus är ett krav, ca 2400 - 3000W vill jag att den ska klara iaf 5-10 minuter.
Kommer troligen installera en induktionshäll mm, och då vill jag inte ha fel inverter.

Varför kostar det ca 15 tusen för en Victron 12/3000 som dessutom väger mycket, mot tex Renogy 12v 3000W.

Jag vill inte vara dumsnål, men ska man betala så mycket mer vill man ju veta vad man betalar för!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan inte tipsa vilken som är bäst för dej, men generellt, ju tyngre desto bättre.

Fundera även på ifall du behöver 3000W, det blir nästan 250A från batteriet.
(Vad i husbilen drar 3kW hos dej?)
Det kräver ett rejält batteri med kraftiga anslutningar och kablar och helst ett större litiumbatteri, ska du belasta ett blybatteri med >3kW i 10min. så blir det både tungt, dyrt, skrymmande.

Det enda min gamla best, en Dometic som peakar 2kW stoppade för, var en dammsugare 1,8kW, fast det var egentligen 3x95Ah AGM som sjönk för lågt i spänning som fick invertern att stoppa på för låg inspänning.

Idag med ett större litiumbatteri som kan leverera 1200A kontinuerligt, så kan jag köra mina apparater väldigt länge.

Jag har hårdkört andra Dometic inverters med litiumbatteri och de har levererat långt över spec. de känns rejäla, men kostar en slant.

Vet en som bytte ut sin spritt nya Dometic inv. till en Victron inv. Victronen pajade efter några månader! Ett nerbyte känner jag personligen.
Det har gått mode i Victronprylar, känner jag. :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför kostar det ca 15 tusen för en Victron 12/3000 som dessutom väger mycket, mot tex Renogy 12v 3000W.
Varför Victron är dyrare kan ha med nästa mening att göra. Om vi tittar på min länk nedan, är nog victrons pris till 75% beroende på varumärket....

Victrons inverter är en lågfrekvens inverter.
Dessa invertrar är mer robusta och klarar höga startspänningar bättre.
Till exempel, en inverter kan har data: 2000W / 6000W
Det innebär 2000W kontinuerligt och 6000W momentant.

För lätta högfrekvensinvertrar är "momentant" delar av sekunder, för lågfrekvensinvertrar är det många sekunder.

Jag har denna inverter/batteriladdare, en lågfrekvens. (men som 3 / 9 kW.)
Har man plats viktmässigt finns det få anledingar att inte välja en som nedan.

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Varför Victron är dyrare kan ha med nästa mening att göra. Om vi tittar på min länk nedan, är nog victrons pris till 75% beroende på varumärket....

Victrons inverter är en lågfrekvens inverter.
Dessa invertrar är mer robusta och klarar höga startspänningar bättre.
Till exempel, en inverter kan har data: 2000W / 6000W
Det innebär 2000W kontinuerligt och 6000W momentant.

För lätta högfrekvensinvertrar är "momentant" delar av sekunder, för lågfrekvensinvertrar är det många sekunder.

Jag har denna inverter/batteriladdare, en lågfrekvens. (men som 3 / 9 kW.)
Har man plats viktmässigt finns det få anledingar att inte välja en som nedan.

Ja jag har ju en likadan powerinverter men på 3000/9000W, jag tror att Michael S har en likadan. Bästa köpet jag gjort, Kaffekokare och induktionshäll drar den utan problem, ca 3500W i 5 minuter, tänkte inte på att jag bryggde kaffe under tiden jag skulle koka ägg en gång, Invertern la inte av, tänkte inte på att jag belastade den så mycket förrän kaffekokaren hostade till. Jo jag har kablage och batterier så att det räcker så inga kommentarer om det tack.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Kan inte tipsa vilken som är bäst för dej, men generellt, ju tyngre desto bättre.

Fundera även på ifall du behöver 3000W, det blir nästan 250A från batteriet.
(Vad i husbilen drar 3kW hos dej?)
Det kräver ett rejält batteri med kraftiga anslutningar och kablar och helst ett större litiumbatteri, ska du belasta ett blybatteri med >3kW i 10min. så blir det både tungt, dyrt, skrymmande.

Det enda min gamla best, en Dometic som peakar 2kW stoppade för, var en dammsugare 1,8kW, fast det var egentligen 3x95Ah AGM som sjönk för lågt i spänning som fick invertern att stoppa på för låg inspänning.

Idag med ett större litiumbatteri som kan leverera 1200A kontinuerligt, så kan jag köra mina apparater väldigt länge.

Jag har hårdkört andra Dometic inverters med litiumbatteri och de har levererat långt över spec. de känns rejäla, men kostar en slant.

Vet en som bytte ut sin spritt nya Dometic inv. till en Victron inv. Victronen pajade efter några månader! Ett nerbyte känner jag personligen.
Det har gått mode i Victronprylar, känner jag. :twitcy:
Bra input, tack!
Jag har ett 280AH LiFePo4 batteri. BMS är egentligen begränsad till 200A, så 3KW är kanske lite åt det högre taket av vad ett 12v system är lämpligt för...
Jag vill kunna installera tex en IKEA Laga induktionshäll, där startströmmarna kan bli höga.
Men samtidigt vill jag inte bygga ut det till 24 eller 48v just nu.

Helst skulle jag vilja dimensionera systemet för 3kW, men kanske begränsa det med en trög 10A säkring.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har en sådan induktionshäll, min inverter drar den "utan att blinka".
Som @Blaser338 nämner ovan.

Det finns ingen nackdel att överdimensionera invertern, tvärt om.
Med de Kina invertar jag och @Blaser338 har får man samtidigt en mycket kraftfull batteriladdare, (ställbar effekt) när man står på stolpe.
 
Senast ändrad:

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Varför Victron är dyrare kan ha med nästa mening att göra. Om vi tittar på min länk nedan, är nog victrons pris till 75% beroende på varumärket....

Victrons inverter är en lågfrekvens inverter.
Dessa invertrar är mer robusta och klarar höga startspänningar bättre.
Till exempel, en inverter kan har data: 2000W / 6000W
Det innebär 2000W kontinuerligt och 6000W momentant.

För lätta högfrekvensinvertrar är "momentant" delar av sekunder, för lågfrekvensinvertrar är det många sekunder.

Jag har denna inverter/batteriladdare, en lågfrekvens. (men som 3 / 9 kW.)
Har man plats viktmässigt finns det få anledingar att inte välja en som nedan.

Det här låter ju riktigt bra. Hade aldrig hittat den på egen hand!

Hm, det kanske kan räcka med en sån 2KW inverter då. En sån blistereo-kondensator kanske kan hjälpa till att avlasta strömspikar.

Edit: när jag läser att den väger 20 kg måste jag fundera lite till. Är väldigt begränsad med mina 3.5T, så något annat måste kanske stryka på foten då.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Lägre frekvenser kräver större spolar och kondensatorer och förmodligen större halvledare och kylning.
Samtidigt har man förmodligen lägre förluster, så vill man ha det bästa eller vill man ha en liten billig sak där man skrivit upp data på reklamavdelningen. Beror på vad man behöver, och det är ju inte bara invertern hela systemet från solpaneler batterier måste vara anpassade för så höga strömmar så de där kilowatten man hemma använder utan att tänka på det får en helt annan dimension när de ska produceras i en off gridhusbil. Krävs att man verkligen tar tag i hela systemet så man inte hamnar fel.
Utgående kablar från invertern behöver ju inte vara så avancerade men in desto större area. 50 periodig växelström har en spänning som är 230v effektiv värde i själva verket är toppspänningen en faktor roten ur 2 dvs 1,414 som ska multipliceras med 230v så 325v måste invertern klara momentant. Den utspänningen varierar från plus 325v till minus 325 v vilket dock inte inträffar samtidigt utan med en fördröjning på en hundradels sekund. På de ställen i invertern där de inträffar samtidigt pga av upplagring i induktanser och kapacitanser har vi att göra med 650v som komponenterna ska tåla. Den pulserande utspänningen och strömmen måste ju avspegla sej i inspänningen fast många gånger högre när det gäller strömmen Det sker ju viss filtrering men beroende på hur bra man byggt invertern kan det se olika ut. Så batteriets inre motstånd är viktigt för annars blir det en pulserande inspänning beroende på belastningen och det kan trigga inspännings avkänningen så att den slår ifrån. Blev lite ellära så mycket förenklad som jag klarar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vill bara tillägga om min inverter att den har en ganska hög tomgångsförbrukning ca 2A men det är ett billigt pris att betala för en annars utmärkt powerinverter. Jag har även en mindre powerinverter på 1500 W och 30A laddning men den användes nästan aldrig, bara när det är bråttom att ladda batterierna. Det är smidigt att kunna ladda 90+30+25A. Kan inte minnas att jag behövt det men kul att kunna göra det.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
En liten fundering en fredag em , varför släpa på en induktionshäll ! ! Har ni inte gasolkök som fungerar eller !
Ni får mycket gas för kostnaden vad en häll + inverter kostar, kan ju inte tänka mej att det finns nog imp-faktor att
det är orsak nog :wideeyed:
Har du gasolspis hemma?
Jo, gasolköket fungerar. Men frugan är inte riktigt nöjd. Det vi hade i vår förra Burstner var bättre än vi har i vår 11 år nyare bil.
Ett alternativ är förstås att byta till en annan gashäll också, men induktionsplattan är nog bra mycket snabbare.

Tror faktiskt inte någon blir särskilt impad av en induktionshäll länge

Nu är inte induktionsplattan den huvudsakliga anledningen till att jag vill skaffa en inverter heller.
Men en sak som lockar mig, är möjligheten att vara oberoende på obestämd tid. Idag är det främst toa och vatten som gör att vi måste "till civilisationen", men efter det gasen.
Jag har ju redan installerat i 6 st solpaneler och litiumbatterier, så det borde oftast gå bra energimässigt.

Mitt första steg blir nog en portabel induktionsplatta, så får gasspisen vara kvar som backup. Den kan jag dessutom driva utomhus med mitt EcoFlow Delta 2 batteri.
Men en inverter vill vi ha så vi slipper plocka fram EcoFlow batteriet varje gång vi tex kör vår air fryer.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En liten fundering en fredag em , varför släpa på en induktionshäll ! ! Har ni inte gasolkök som fungerar eller !
Ni får mycket gas för kostnaden vad en häll + inverter kostar, kan ju inte tänka mej att det finns nog imp-faktor att
det är orsak nog :wideeyed:
Ja du fick ju svaret av @Michael S. Inte kul att värma upp bilen ännu mer när det är varmt ute och inne. ACn som går via invertern har det körigt nog ändå ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du gasolspis hemma?
Jo, gasolköket fungerar. Men frugan är inte riktigt nöjd. Det vi hade i vår förra Burstner var bättre än vi har i vår 11 år nyare bil.
Ett alternativ är förstås att byta till en annan gashäll också, men induktionsplattan är nog bra mycket snabbare.

Tror faktiskt inte någon blir särskilt impad av en induktionshäll länge

Nu är inte induktionsplattan den huvudsakliga anledningen till att jag vill skaffa en inverter heller.
Men en sak som lockar mig, är möjligheten att vara oberoende på obestämd tid. Idag är det främst toa och vatten som gör att vi måste "till civilisationen", men efter det gasen.
Jag har ju redan installerat i 6 st solpaneler och litiumbatterier, så det borde oftast gå bra energimässigt.

Mitt första steg blir nog en portabel induktionsplatta, så får gasspisen vara kvar som backup. Den kan jag dessutom driva utomhus med mitt EcoFlow Delta 2 batteri.
Men en inverter vill vi ha så vi slipper plocka fram EcoFlow batteriet varje gång vi tex kör vår air fryer.
Är det viktigt att induktionsplattan eventuellt är något snabbare än gasen när man är ute med husbilen? Och hur mycket gas gör du av med, så att det har en avgörande betydelse för hur länge du kan vara utanför "civilisationen" ? utom på vintern räcker ju ett par gasflaskor eller en gastank nästan obegränsat, i varje fall flera gånger längre än vatten och toa?
 
Senast ändrad:
Toppen