• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur testar jag batterier?

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Mina batterier för bodelen sinar på typ 10 timmar, med endast led ytterbelysningen på.
Har 2X 95 amp. batterier som är ca 3-3,5 år gamla. De laddar upp sig på några timmar, men sinar nästan lika fort.
Är det daggs för nya eller kan det finnas andra orsaker?

Mig veterligen är det inga mer förbrukare på, tja pannan var nog på men termostaten var så lågt justerat att det slog inte på.

Alla kabel anslutningar tycks vara rena och hela, som man ser efter en snabb titt.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.867
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hur testar jag batterier?

Det är nog så?

Har du fått något nytt om lithium batterier?
Är det många som har visat intresse?
Jag är intresserad, men bara intresserad än så länge.

Intresset för ett gruppinköp är inte tillräckligt stort än så länge.

För egen del kan jag bara säga att det är toppen! Kan inte se någon baksida än så länge.

Att kunna ladda fullt snabbt är riktigt bra:)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.867
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hur testar jag batterier?

Och degår att ladda med EBL 101, och liknande laddare.
Är dt bara att koppla loss de gamla och sätta dit de nya?

Jag har gjort på det viset även om originalladdaren inte är optimerad för det.

Jag har flera gånger räknat på hur mycket jag gjort av med och även räknat åt andra hållet när jag laddar, som jag ser det verkar det bli fullt och detta väldigt mycket snabbare än tidigare med blybatteri.

Laddaren laddar för fullt tills det är fullt, med blybatterier sänks Amp fort och laddningen tar som alla vet lång tid, detta för att motståndet i blybatterier sjunker fort.
 
F

F.d. 51433

Guest
Sv: Hur testar jag batterier?

Hej, det finns bara ett sätt att mäta, kapacitetstest. Vår maskin lägger på last 25A ner till 10,8V, med loggning av Ah, sedan startar laddaren. Upp till 8 cykler om man vill. Dessutom renoveras bly-syra batterier med BLS, Battery Life Saver. MVH A Simson
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Lånar denna tråd.

Jag upplever att min batteribank inte håller måttet.
3*90Ah gel.
Misstänker att ev. 1 batteri är dåligt, ålder okänd, dock är ett av de 3 av annat fabrikat.

Någon som provat denna testare från Biltema?
Batteritestare, 6/12 V - Batteritestare - Biltema

Kan jag med den avgöra ifall något av mina batterier behöver bytas ut?

Kan jag blanda gel, agm i samma bank?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Har du möjlighet att åka till en verkstad och be att de belastningsprovar dina batteri. Då får du snabbt reda på deras kondition.
Hej!
En belastningsprovare skall man definitivt inte använda till ett bodelsbatteri!!.

En belastningsvakt är bara till för startbatterier och ger helt missvisande värde för bodels-/fritidsbatteri.

Skillnaden mellan start- och bodelsbatteri är lamellarnas antal och utförande. Ett startbatteri skall "släppa från sig" mycket på kort tid, medan det är omvänt för ett bodels-/fritidsbatteri.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur testar jag batterier?

Et fritidsbatteri kan ødelegges av en belastningsprøve! Gel kan skades.
Det er bare startbatterier og agm som tåler store belastninger så lenge vi holder oss til blybasserte batterier.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur testar jag batterier?

Jag har hållit på och undersökt olika batterier i många år nu och gjort den upptäckten att fritidsbatterierna är en sämre sorts batterier med lägre blyinnehåll. Varför dessa är populära bland handlare och tillverkare får var och en räkna ut. Bly är dyrt idag.
Jag använder enbart startbatterier numera i bodelen eftersom de håller längre och inte är lika känsliga som fritidsbatterier.

Jappe
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Jag har hållit på och undersökt olika batterier i många år nu och gjort den upptäckten att fritidsbatterierna är en sämre sorts batterier med lägre blyinnehåll. Varför dessa är populära bland handlare och tillverkare får var och en räkna ut. Bly är dyrt idag.
Jag använder enbart startbatterier numera i bodelen eftersom de håller längre och inte är lika känsliga som fritidsbatterier.

Jappe

Jag håller nog med dig, fritids- och gel-batterier har nog en vekare mekanisk konstruktion än startbatterier och är nog lämpligare för mer stationära förhållande eller fordon som inte är ute och skakar runt på usla vägar jämt å ständigt.
Har också startbatterier, men det var egentligen måtten på batterierna som styrde då andra typer var svåra att få in under stolarna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Hej!
En belastningsprovare skall man definitivt inte använda till ett bodelsbatteri!!.

En belastningsvakt är bara till för startbatterier och ger helt missvisande värde för bodels-/fritidsbatteri.

Skillnaden mellan start- och bodelsbatteri är lamellarnas antal och utförande. Ett startbatteri skall "släppa från sig" mycket på kort tid, medan det är omvänt för ett bodels-/fritidsbatteri.
//Conny

Et fritidsbatteri kan ødelegges av en belastningsprøve! Gel kan skades.
Det er bare startbatterier og agm som tåler store belastninger så lenge vi holder oss til blybasserte batterier.

Tack för era svar.

Men kan detta med ev. skador bero på märke/kvalitet på gelbatteri?
Har ni lyckats skada era gelbatterier?

Jag har själv haft flera hobbybilar med gelbatteri (Optima) som startbatteri,
har aldrig märkt av några svagheter.
Batterier är ju även märkta vad de kan leverera, tror säkert det finns gel som levererar mer än billigt bly/syra i startkraft.

I vår husbil sitter det även ett gel som startbatteri, ett dåligt val kan tyckas, men det satt där när vi köpte den, har inte haft några problem med startström, dock så får batteriet för låg laddström från ebl99 vid stillestånd på landström.

Har även en inverter (1500W)kopplad på bobatterierna, säkrad på 200A
finns det risk att den kan skada mina gelbatterier?

Hur kan jag testa ifall något av mina gel inte håller måttet?

VET någon ifall jag kan ersätta ett gel i banken med ett agm?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur testar jag batterier?

En kommentar om Optima peter, är du säker på att det är gele-batterier?

Support - FAQs | OPTIMABATTERIES


Saxat från ovanstående länk från optimas FAQ

A gel battery design is typically a modification of the standard lead-acid automotive or marine battery. A gelling agent is added to the electrolyte to reduce movement inside the battery case. Many gel batteries also use one-way valves in place of open vents, which help the normal internal gasses to recombine back into water in the battery, reducing gassing. Generally, gel batteries are less tolerant of high heat and are charged at lower power than traditional or AGM batteries. An OPTIMA battery is neither a gel battery nor regular flooded battery. OPTIMA is a SPIRALCELLTECHNOLOGY AGM battery.

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Kollade på batterierna idag.
2st är original, monterade oktober 2004.
Mittenbatteriet är utbytt, dock okänd när.

Kanske har de gamla gjort sitt (?)
kanske man ska satsa på 3st biltema AGM 95Ah (?)

Vad tror ni?
 

Bilagor

  • 2015-08-06 19.18.54.jpg
    2015-08-06 19.18.54.jpg
    2,5 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Toppen