• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur testar jag batterier?

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Mina batterier för bodelen sinar på typ 10 timmar, med endast led ytterbelysningen på.
Har 2X 95 amp. batterier som är ca 3-3,5 år gamla. De laddar upp sig på några timmar, men sinar nästan lika fort.
Är det daggs för nya eller kan det finnas andra orsaker?

Mig veterligen är det inga mer förbrukare på, tja pannan var nog på men termostaten var så lågt justerat att det slog inte på.

Alla kabel anslutningar tycks vara rena och hela, som man ser efter en snabb titt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur testar jag batterier?

Det känner jag igen. Mina betedde sig likadant efter ett par tre år så jag köpte två nya. Jag testade att ladda de gamla batterierna med en Ctek-laddare och då befanns att det ena batteriet var i riktigt gott skick medan det andra inte alls ville komma igång igen. Således kan det vara idé att testa batterierna separat innan man skrotar dem, i varje fall efter min erfarenhet!

Jappe
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hur testar jag batterier?

Som Jappe skriver, ladda båda fullt, mät spänning efter ett dygn.

Om spänning är bra (12,5V minst), koppla på en last (5-10A) låt denna last vara på till spänningen dalat till ca 11,5V. Räkna hur många Ah du fick ut.

Ladda fullt igen.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Hur testar jag batterier?

Bästa / enklaste sättet att testa batterierna utan "extrautrustning" är med voltmätare, 1st 55 W halogenlampa och stoppur/klocka.
Koppla ur batterierna från HB:n, ladda upp med extern laddare man kan lita på, typ Ctek, till 14,4V/fulladdat. Ladda ur med hjälp av en vanlig 12V/55W halogenlampa, oftast har man 1/2st sådana hemma. Det ger en urladdning på c:a 4.5Ah. Sen mäter man urladdningstiden och spänningen (på batteripolerna). Kapaciteten på 1st 95Ah batt ska vara minst 80% av 95Ah = 17 tim med 1 st 55 W halogenlampa. OBS: Batterispänningen mäts hela tiden och kapaciten/urladdningstiden räknas när spänningen under belastning sjunkit ner till 10,5 V (ej under 10,5V = VIKTIGT). Håll koll på spänning mot slutet då det kan sjunka rätt fort, men ladda ALDRIG UR UNDER 10V. Själv använde jag denna metod till mina dubbla 95Ah bo-batt. Hittade att min nya Banner originalbatt bara höll 25% kapacitet. Fick 2st nya batt av Banner agenturen på garantin = juste. Mvh Philip.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hur testar jag batterier?

Bästa / enklaste sättet att testa batterierna utan "extrautrustning" är med voltmätare, 1st 55 W halogenlampa och stoppur/klocka.
Koppla ur batterierna från HB:n, ladda upp med extern laddare man kan lita på, typ Ctek, till 14,4V/fulladdat. Ladda ur med hjälp av en vanlig 12V/55W halogenlampa, oftast har man 1/2st sådana hemma. Det ger en urladdning på c:a 4.5Ah. Sen mäter man urladdningstiden och spänningen (på batteripolerna). Kapaciteten på 1st 95Ah batt ska vara minst 80% av 95Ah = 17 tim med 1 st 55 W halogenlampa. OBS: Batterispänningen mäts hela tiden och kapaciten/urladdningstiden räknas när spänningen under belastning sjunkit ner till 10,5 V (ej under 10,5V = VIKTIGT). Håll koll på spänning mot slutet då det kan sjunka rätt fort, men ladda ALDRIG UR UNDER 10V. Själv använde jag denna metod till mina dubbla 95Ah bo-batt. Hittade att min nya Banner originalbatt bara höll 25% kapacitet. Fick 2st nya batt av Banner agenturen på garantin = juste. Mvh Philip.


Rekommenderar inte att gå så lågt då batterierna tar stor skada av att gå så lågt, finns heller inte någon anledning att gå så lågt då detta en är en spänning vi använder oss av.

Dessutom är det ju så att vi är olika, om jag har ett batteri 95Ah och tycker att jag är nöjd om jag får ut 50Ah så är det detta som blir relevant för just mej. (5A i 10tim med en spänning över 11,5V)

Så tycker jag.:)
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Lite utanför ämnet.
Oj det här var ju ett bra ämne. Har samma problem i min husbil med batterier som jag tycker laddar ur för fort.
Har kommit hem från Düsseldorf för två timmar sedan där jag tillbringade 2 dagar på husbilsmässan.
Jag ställde bland annat en fråga till personalen på Schaudt som tillverkar EBL till våra husbilar.
Jag har ett AGM batteri. Vad ska jag ställa in för batterival: Blei-Gel eller Blei- Säure. Jag fick till svar att till AGM batterier ska den ställas in på Blei-Gel. När den är ställd på Blei-Säutre Laddar den med 14,3 volt i fem timmar för att sedan gå ner på ca 13,5 volt (underhåll). När den står på Blei-Gel laddar den i 15 timmar med 14,3 volt och sedan men 13,5 (underhåll). Detta gäller bara när man står och laddar med 220/230 volt.
När man kör och laddar med bilens generator har ovanstående ingen betydelse, men den laddar bilbatteriet först och sedan bobatteriet

Fick också uppleva att de som tillverkar grejer till våra bilar svar mer än gärna på mailfrågor från oss brukare antingen på tyska eller engelska


Mvh
larsemil
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Som Jappe skriver, ladda båda fullt, mät spänning efter ett dygn.

Om spänning är bra (12,5V minst), koppla på en last (5-10A) låt denna last vara på till spänningen dalat till ca 11,5V. Räkna hur många Ah du fick ut.

Ladda fullt igen.

Hittade en oöppnad H7 lampa på 55 Watt.
Hur många Watt går det på en Ampere

Mvh
larsemil
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur testar jag batterier?

En bra sak med Lithium er at de kan plasseres opp-ned om det passer bedre.
De pakkene som ser ut som blybatterier er plastkasser med 4 celler dyttet nedi og koblet.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Hur testar jag batterier?

Bilen har stått te dagar utan laddning och 12 V frånslaget, kontrollerade batterierna igår, tomt såtillvida att 12 V kunde inte slåspå alls.
Så det blir väl batteri köp inom kort.

Är forfarande kluven mellan AGM och lithium.
Främst är det priset som avskräcker.
Jag har 2 st AGM idag och det är väl det minsta jag skall ha, kanske 3 st när det blir daggs för de nya.
 
Toppen