• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Hur ställa in voltnivå-mätaren i BMS-appen?

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Håller på och bekanta mig med mitt nya kepworthbatteri och lifepo4.
I BMS-appen finns en SOCmätare som visar procent.
Den baseras på voltnivåer på cellerna.
Från fabrik är 100% baserat på 3400 mv per cell (tot 13.6v) och 0% baserat på 3200 mv per cell (tot 12.8v). Däremellan uträknade steg om 10%.

Är detta ett normalt sätt att räkna? Känns lite märkligt att visa 0 % vid 12.8 då lågströmsskyddet kickar in vid 2500 mv per cell (10v)?

Edit: jag kan alltså justera dessa värden själv om jag skulle vilja.

Tack på förhand för svar!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Krinil... Teoretiskt kan man beräkna SoC utifrån spänningen på ett LiFeSO4-batteri, men i praktiken är det mycket svårt, i första hand beroende på att ett 12V batteri igentligen är 4st batterier (celler) och minsta lilla diff. i spänning hos dessa gör stor skillnader i SoC, men även i kapacitet.
För det andra måste mätinstrument visa mycket hög noggrannhet, bara för att ett spännings värde levereras med 3 decimaler så behöver det inte visa rätt.
För det tredje så finns ca. 70% av all kapacitet i en spänningsdiff. på 0,2V, alltså en av de rakaste spänningskurvor i batterivärlden.

Därför mäter man ingående/utgående Watt i ett batteri för att iallafall ha någorlunda koll på laddstatusen.
Men då gäller det först att känna till faktisk kapacitet, det kan de flesta få fram genom ett förbruknings-/laddnings-test, då kapaciteten stämmer sällan exakt med vad tillverkaren/säljaren uppger, nya battericeller av god kvalitet levererar upp till ca. 5% mer än uppgiven kapacitet.
Sen finns det en fallande skala ner till 80% av uppgiven kapacitet, där räknas ett LFP normalt som förbrukat och dyker då inte sällan upp som "nytt" i en annan form på "fyndmarknaden".
Denna batterimarknad är en gigantisk djungel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag hade en datafil sparad där man kan se hur sambandet mellan litiumbatteriets SoC och batterispänning sett ut under en vecka med normal användning i vår bil. Alla värden kommer från batterimonitorn ("shunt") som också styrde laddningen av/på baserat på gränsvärden för SoC. Ingen fulladdning med tillhörande omkalibrering av SoC-värdet har skett under perioden. Laddningen kommer mestadels från daglig körning, 30 A från DC/DC-laddare, men en del kom också från enbart solcellen före/efter dagens etapp och då med betydligt lägre strömstyrka. Urladdningsströmmen var max 5-6 A, med kompressorkylskåpet som största förbrukare.

Jag har delat in värdena efter: "Vila" = ström mindre än +/- 1A. "Laddning" = ström större än +3A. "Urladdning"= ström mindre än -3 A.
Eftersom det handlar om 10-minuters medelvärden har det säkert förekommit tillfällen med mer än ett drifttillstånd under en och samma period, exempelvis både vila och urladdning, vilket gör att det slunkit med värden som är lite "orena".

Man ser ändå att sambandet mellan SoC och batterispänning varierar med driftläget. Att "laddning" avviker mer från "vila" än vad "urladdning" gör torde bero på att strömstyrkan vid laddning oftast var betydligt större än vid urladdning.

1711972321441.png
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Krinil... Teoretiskt kan man beräkna SoC utifrån spänningen på ett LiFeSO4-batteri, men i praktiken är det mycket svårt, i första hand beroende på att ett 12V batteri igentligen är 4st batterier (celler) och minsta lilla diff. i spänning hos dessa gör stor skillnader i SoC, men även i kapacitet.
För det andra måste mätinstrument visa mycket hög noggrannhet, bara för att ett spännings värde levereras med 3 decimaler så behöver det inte visa rätt.
För det tredje så finns ca. 70% av all kapacitet i en spänningsdiff. på 0,2V, alltså en av de rakaste spänningskurvor i batterivärlden.

Därför mäter man ingående/utgående Watt i ett batteri för att iallafall ha någorlunda koll på laddstatusen.
Men då gäller det först att känna till faktisk kapacitet, det kan de flesta få fram genom ett förbruknings-/laddnings-test, då kapaciteten stämmer sällan exakt med vad tillverkaren/säljaren uppger, nya battericeller av god kvalitet levererar upp till ca. 5% mer än uppgiven kapacitet.
Sen finns det en fallande skala ner till 80% av uppgiven kapacitet, där räknas ett LFP normalt som förbrukat och dyker då inte sällan upp som "nytt" i en annan form på "fyndmarknaden".
Denna batterimarknad är en gigantisk djungel.
Kära rara goa Peter! Du och många andra är gurus på det här. Du spelar definitivt i en helt annan division än vad jag gör. Däremot står jag med en dåres envishet fast vid min uppfattning att jag får ett hyggligt reellt värde på mitt LiFePo4 batteris kapacitet genom att mäta spänning i vila. Ex ser jag till att batteriet har ca 13,1 volts spänning i vila inför vinterns förvaring, vilket skapas av välbalanserade 3,275 volt per cell. Då har jag ca 40% SOC. Ser numera på BMS i mitt nya Sunluxbatteri att de värdena stämmer väldigt väl. Oavsett hur SOC uppmäts i shunt eller BMS, är det ett beräknat värde på laddning, dvs in- och uteffekt, dvs bedömd kapacitet, utifrån ett fulladdat batteri. Att mäta spänning i vila ser jag däremot som "här och nu" och en dubbel säkerhet! Sen gillar jag när det är enkelt och begripligt!! :cool::)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag hade en datafil sparad där man kan se hur sambandet mellan litiumbatteriets SoC och batterispänning sett ut under en vecka med normal användning i vår bil. Alla värden kommer från batterimonitorn ("shunt") som också styrde laddningen av/på baserat på gränsvärden för SoC. Ingen fulladdning med tillhörande omkalibrering av SoC-värdet har skett under perioden. Laddningen kommer mestadels från daglig körning, 30 A från DC/DC-laddare, men en del kom också från enbart solcellen före/efter dagens etapp och då med betydligt lägre strömstyrka. Urladdningsströmmen var max 5-6 A, med kompressorkylskåpet som största förbrukare.

Jag har delat in värdena efter: "Vila" = ström mindre än +/- 1A. "Laddning" = ström större än +3A. "Urladdning"= ström mindre än -3 A.
Eftersom det handlar om 10-minuters medelvärden har det säkert förekommit tillfällen med mer än ett drifttillstånd under en och samma period, exempelvis både vila och urladdning, vilket gör att det slunkit med värden som är lite "orena".

Man ser ändå att sambandet mellan SoC och batterispänning varierar med driftläget. Att "laddning" avviker mer från "vila" än vad "urladdning" gör torde bero på att strömstyrkan vid laddning oftast var betydligt större än vid urladdning.

Visa bilaga 232982
Tycker din kurva för vila hyggligt bekräftar mina antaganden! Jag bedömer alltid kapacitet efter spänning i vila.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skaffade redan 2015 mitt första lifepo4 batteri... Det höll jag koll på genom att ha koll på spänningen.... Några år senare med god fin spänning på cellerna.... Så fick jag knappt ut någon ström....

Vill man kolla hur mycket ett lifepo4 batteri innehåller så är mig veterligen enda sättet att mäta strömmen man tar ut... Antingen A x tid.... Eller via en shunt med räknare...

Det blev en dyr lärdom för mig... :swoon:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kära rara goa Peter! Du och många andra är gurus på det här. Du spelar definitivt i en helt annan division än vad jag gör. Däremot står jag med en dåres envishet fast vid min uppfattning att jag får ett hyggligt reellt värde på mitt LiFePo4 batteris kapacitet genom att mäta spänning i vila. Ex ser jag till att batteriet har ca 13,1 volts spänning i vila inför vinterns förvaring, vilket skapas av välbalanserade 3,275 volt per cell. Då har jag ca 40% SOC. Ser numera på BMS i mitt nya Sunluxbatteri att de värdena stämmer väldigt väl. Oavsett hur SOC uppmäts i shunt eller BMS, är det ett beräknat värde på laddning, dvs in- och uteffekt, dvs bedömd kapacitet, utifrån ett fulladdat batteri. Att mäta spänning i vila ser jag däremot som "här och nu" och en dubbel säkerhet! Sen gillar jag när det är enkelt och begripligt!! :cool::)
Precis som du skriver säger spänningen en hel del, dvs vilospänningen.
Självurladdningen av batteriet går inte att mäta med en shunt. Den pågår oavsett om batteriet är anslutet eller inte. En shunt behöver även programmeras med rätt värden. I varje fall så rätt som möjligt. Man får lära sig efter hand att ställa in rätt värden.
 

Tomtahagen

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
21358
Medlemskap
2024
Hej!
Håller på och bekanta mig med mitt nya kepworthbatteri och lifepo4.
I BMS-appen finns en SOCmätare som visar procent.
Den baseras på voltnivåer på cellerna.
Från fabrik är 100% baserat på 3400 mv per cell (tot 13.6v) och 0% baserat på 3200 mv per cell (tot 12.8v). Däremellan uträknade steg om 10%.

Är detta ett normalt sätt att räkna? Känns lite märkligt att visa 0 % vid 12.8 då lågströmsskyddet kickar in vid 2500 mv per cell (10v)?

Edit: jag kan alltså justera dessa värden själv om jag skulle vilja.

Tack på förhand för svar!
Hej jag har ett likadant batteri som dig. Såg nånstans att du hade problem med batteriet. Mitt bms har tydligen gått in på grund av för låg temperatur. Hur fick du igång ditt batteri?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej jag har ett likadant batteri som dig. Såg nånstans att du hade problem med batteriet. Mitt bms har tydligen gått in på grund av för låg temperatur. Hur fick du igång ditt batteri?
Hej!
I början hade jag trassel med att inställningen "dismos" i BMS:et var i läge "off", vilket stängde av utströmmen på batteriet.
Den inställningen finns under "Control" i appen.
Men svårt säga om det är samma sak som du råkat ut för.
 

Tomtahagen

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
21358
Medlemskap
2024
Jag kommer inte in i control läget soc 74 procent cellerna 3.33v dismos off, soft lock on, charging off. Köpte det i vintras haft batteriet inne i värmen. Tog ut det till husbilen när våren kom sen vart det minusgrader då slog väl bms av batteriet. Varför kommer jag inte in i control läget?
 
Toppen