• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Hur ställa in voltnivå-mätaren i BMS-appen?

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Håller på och bekanta mig med mitt nya kepworthbatteri och lifepo4.
I BMS-appen finns en SOCmätare som visar procent.
Den baseras på voltnivåer på cellerna.
Från fabrik är 100% baserat på 3400 mv per cell (tot 13.6v) och 0% baserat på 3200 mv per cell (tot 12.8v). Däremellan uträknade steg om 10%.

Är detta ett normalt sätt att räkna? Känns lite märkligt att visa 0 % vid 12.8 då lågströmsskyddet kickar in vid 2500 mv per cell (10v)?

Edit: jag kan alltså justera dessa värden själv om jag skulle vilja.

Tack på förhand för svar!
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För att behålla max antal cykler på ditt LiFePo4 batteri bör du aldrig ladda ur under 12,8 volt. Antagligen därför man satt SOC till 0% på det värdet. Utgår vi från att 0% SOC är 10 volt, innebär 12,8 volt 17%. Det är lite en smaksak vilka värde du använder.

Den här tabellen fick jag av Tor H när jag hade problem med mitt tidigare BMS. Bra vägledning på verklig SOC.
 

Bilagor

  • lifepo4vol.png
    lifepo4vol.png
    55 KB · Visningar: 71

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är detta ett normalt sätt att räkna?
”Normalt” är väl ett relativt begrepp i det här fallet. Jag uppfattar sättet som ovanligt eftersom jag trott att ”alla” baserar SOC-värdet på inmatade resp uttagna amperetimmar (alternativt watt-timmar) och inte på spänningsnivå. Uppenbarligen hade jag fel, tror dock fortfarande att den varianten är vanligast. Och bäst.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
För att behålla max antal cykler på ditt LiFePo4 batteri bör du aldrig ladda ur under 12,8 volt. Antagligen därför man satt SOC till 0% på det värdet. Utgår vi från att 0% SOC är 10 volt, innebär 12,8 volt 17%. Det är lite en smaksak vilka värde du använder.

Den här tabellen fick jag av Tor H när jag hade problem med mitt tidigare BMS. Bra vägledning på verklig SOC.
Tack för det tipset! Försöker ställa in appen enligt tabellen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
”Normalt” är väl ett relativt begrepp i det här fallet. Jag uppfattar sättet som ovanligt eftersom jag trott att ”alla” baserar SOC-värdet på inmatade resp uttagna amperetimmar (alternativt watt-timmar) och inte på spänningsnivå. Uppenbarligen hade jag fel, tror dock fortfarande att den varianten är vanligast. Och bäst.

Säkert så i mer avancerade BMS. Oavsett är SOC oftast ett beräknat värde medan aktuell spänning visar kapacitet i realtid.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Säkert så i mer avancerade BMS. Oavsett är SOC oftast ett beräknat värde medan aktuell spänning visar kapacitet i realtid.

Ja på bl.a. blybatterier, men aldrig på ett LFP-BATTERI, där måste det till en shunt för att få fram verkligt SoC, och helst ett som mäter ner till 0,1A, att utläsa SoC utifrån cellspänningar blir inte bra.
Har inte bms'et egen shunt, så är det inte mycket att ha.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!
Håller på och bekanta mig med mitt nya kepworthbatteri och lifepo4.
I BMS-appen finns en SOCmätare som visar procent.
Den baseras på voltnivåer på cellerna.
Från fabrik är 100% baserat på 3400 mv per cell (tot 13.6v) och 0% baserat på 3200 mv per cell (tot 12.8v). Däremellan uträknade steg om 10%.

Är detta ett normalt sätt att räkna? Känns lite märkligt att visa 0 % vid 12.8 då lågströmsskyddet kickar in vid 2500 mv per cell (10v)?

Edit: jag kan alltså justera dessa värden själv om jag skulle vilja.

Tack på förhand för svar!
Detta har jag aldrig hört talas om.
Står dessa uppgifter i manualen?
Helt felaktiga värden isåfall enligt mej.
Testa att ladda batteriet fullt med en laddare som kommer upp i 14,4-14,6V.
När man når fulladdat så kalibreras SoC-värdet till 100%.
Upprepa gärna en cykler.
Hur mycket kapacitet du sen kan utnyttja ur batteriet hänger på den sämsta cellen.
Bms'et bör vara inställt så spänningen håller sig mellan 2,5-3,65V på cellnivå.

På en del BMS eller externa shuntar kan man manuellt sätta 100% när man vet att batteriet inte tar emot mer laddning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu pratar vi om två olika världar. De flesta av oss som har dropin LiFePo4 batterier har vare sig shunt, eller avancerade BMS. Vi har likväl alla fördelarna med den nya batteritekniken. Vi har den dubbla kapaciteten till halva vikten. Vi har den snabba återladdningen. Vi kan effektivt utnyttja olika laddkällor. Men våra BMS visar inte reella, utan beräknade värden. Men summan av välbalanserade cellers spänning visar verklig kapacitet i batteriet i realtid! Eller är jag fullständigt ute och cyklar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, Krinil, jag känner absolut inte till alla lösningar som finns på ett drop-in LFP.
Men generellt så har batteriet blåtand så brukar det även ha en shunt, antingen inbyggd i bms'et eller bredvid, har man inte blåtand på bms'et har de självklart ingen shunt då man ändå inte kan kommunicera med bms'et, jag har ett gammalt Daly BMS I min powerbank, det bms'et kan man inte påverka alls, vill man då veta verklig status så kan man komplettera med en extern shunt.
Det finns "dyra" typ Victron Smart shunt
och det finns billiga typ såna här
Jag har själv en billig på min bärbara 280Ah powerbank, fungerar ypperligt.
Se bara till att shunten klarar er max. ström, t.ex 150A.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kan ditt BMS visa in- och utgående strömstyrka till/från batteriet? Isåfall är mitt tips att det är den mätningen och inget annat som används till det SOC som BMS:et visar. Och att den sätts/kalibreras till 100% varje gång batteriet laddas fullt (t.ex. baserat på en kombination av tröskelvärden för spänning och ström). Därifrån är det sedan ”död räkning” fram till nästa gång fulladdning inträffar.
Om batteriet stått frånkopplat under längre tid, t.ex. ett vinteruppehåll, och man kan se att BMS visar samma SOC-värde efter som innan uppehållet trots att spänningen sjunkit en aning är det ett tydligt tecken på att beräkningen sker på detta vis. Mina Sunlux är ett exempel på detta och efter vad jag läst på olika forum har ägare av andra batterimodeller märkt samma sak.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan ditt BMS visa in- och utgående strömstyrka till/från batteriet? Isåfall är mitt tips att det är den mätningen och inget annat som används till det SOC som BMS:et visar. Och att den sätts/kalibreras till 100% varje gång batteriet laddas fullt (t.ex. baserat på en kombination av tröskelvärden för spänning och ström). Därifrån är det sedan ”död räkning” fram till nästa gång fulladdning inträffar.
Om batteriet stått frånkopplat under längre tid, t.ex. ett vinteruppehåll, och man kan se att BMS visar samma SOC-värde efter som innan uppehållet trots att spänningen sjunkit en aning är det ett tydligt tecken på att beräkningen sker på detta vis. Mina Sunlux är ett exempel på detta och efter vad jag läst på olika forum har ägare av andra batterimodeller märkt samma sak.
Jag köpte ett Exide EV dropin batteri. Jag hade appen i både IPhone och Android enheter. Med batteriet ej anslutet visade appen olika värden beroende på vilken enhet jag kollade på. Iphone visade urladdning och 0,1A förbrukning, standby blinkade till ett kort ögonblick. Android visade standby och ingen förbrukning.
SOC minskade i appen med ca:2 % varje dygn utan att batteriet användes.
Det stämde ganska bra med hur många ampere som laddaren tryckte in i batteriet.

Jag lämnade tillbaka batteriet.


Nu till det som är lite skumt är att enheterna visade olika värden för samma batteri.
Appen är Exides egen. Kan man lita på appen. Jag fick en tankeställare i varje fall.

Appen är väldigt enkel upplagd med några få värden. Plus i kanten är att det går att se spänningen för varje cell.

Jag har köpt ett Victron 100A LFP batteri utan bluetooth och en Victron smartshunt.
Det borde fungera hyfsat.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ursäkta mitt tjatande. Men visst fasen är den samlade och balanserade spänningen från ett LiFePo4 batteri, det bästa värdet på aktuell kapacitet!?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan aldrig få fram ett lifepo4 batteri SoC genom att mäta spänningen, du måste mäta strömmen via en shunt och en "räknare" som räknar strömmen både in och ut ..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ursäkta mitt tjatande. Men visst fasen är den samlade och balanserade spänningen från ett LiFePo4 batteri, det bästa värdet på aktuell kapacitet!?

Ett BMS som kan presentera SoC =laddningstillstånd eller en shunt mäter strömmar, in eller ur batteriet, vissa väldigt noggranna=små strömmar, vissa reagerar först vi lite större strömmar.
Utifrån dessa strömmar beräknas SoC, alltså hur många Wh som finns tillgängliga för stunden.
T.ex i mitt fall har mitt hembyggda bobatteri ett BMS med 2st hallgivare en mäter ström in en mäter ström ur batteriet, men jag har även "tårta på tårta" en Victron Smart shunt på total jord kabeln, när min husbil står långa perioder i garaget, med lite förbrukning på bobatteriet, så får jag rätt stora avvikelser i SoC, olika noggranhet, men när jag använder husbilen så blir de mycket likartade när jag använder mer ström. All SoC- mätning på LFP-celler kalibreras genom att ladda till 100%, även elbilar med LFP.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Detta har jag aldrig hört talas om.
Står dessa uppgifter i manualen?
Helt felaktiga värden isåfall enligt mej.
Testa att ladda batteriet fullt med en laddare som kommer upp i 14,4-14,6V.
När man når fulladdat så kalibreras SoC-värdet till 100%.
Upprepa gärna en cykler.
Hur mycket kapacitet du sen kan utnyttja ur batteriet hänger på den sämsta cellen.
Bms'et bör vara inställt så spänningen håller sig mellan 2,5-3,65V på cellnivå.

På en del BMS eller externa shuntar kan man manuellt sätta 100% när man vet att batteriet inte tar emot mer laddning.
Japp, har ställt in skyddsnivåerna i BMS:et på det intervallet. Och bms:et verkar fungera då laddningen bröts när en av cellerna nådde 3.65v
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Japp, har ställt in skyddsnivåerna i BMS:et på det intervallet. Och bms:et verkar fungera då laddningen bröts när en av cellerna nådde 3.65v
En del BMS har väldigt låg ström när de balanserar batteriet, då kan man få ladda ur lite och göra om toppladdningen, ifall man fått obalans.
Lycka till med nya batteriet :cool:
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Förresten, kanske skulle visa hur det ser ut:

Huvudsidan i appen:
Screenshot_20240331_214402_XiaoXiangElectric.jpg
Längre ner på samma sida
Screenshot_20240331_214458_XiaoXiangElectric.jpg

Sidan där man kan ställa in volt motsvarande procent
Screenshot_20240331_214424_XiaoXiangElectric.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Spänning när? Under laddning, urladdning, vila? Om strömmen inte är försumbar kan nog spänningarna vara olika vid en och samma SOC
Anser att jag har bra koll på mitt LiFePo4 batteris kapacitet genom att mäta spänning i vila. Har nu ett nytt batteri med ett bra BMS, men kontrollmäter ändå alltid SOC via spänning. Ser på mitt nya batteri att SOC via BMS stämmer väl överens med kapaciteten via spänning. Skulle dock lita mer på att mäta spänning i vila, om värdena skulle diffa. Visst kan jag ha fel, det har jag haft förr, men känner mig väldigt trygg med de här dubbla referenserna.
 
Toppen