F
F.d. 25063
Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?
Vår Concorde Charisma 9 m. Iveco 177 hk med automatlåda drar ca 1,55 l/mil.
Vår Concorde Charisma 9 m. Iveco 177 hk med automatlåda drar ca 1,55 l/mil.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Siffrorna som ni anger här på sidan, är det uppmätta värden
eller efter färddatorn?
Adriatik 650 SP 2008, med 2.3 Multijet. Snittar 0.93 lit/mil. Jag kör alltid lagligt, men kör efter GPS och den är ofta 7-8% lägre än mätarens. Så 90 km/h på GPS:en motsvara 96-97 km/h på hastighetsmätaren.
Det verkar faktiskt som dieseln i andra länder är bättre än den svenska, alltså inte bara den tyska. I Sverige ligger min genomsnittsförbrukning nästan alltid på ca 0,95 - 1 l/mil. Har precis komit hem från en Frankrikeresa, där vi tankat både i Tyskland, Frankrike och Belgien. Vid sex av åtta tankningar låg snittförbrukningen på 0,8 - 0,9 l/mil, med ett rejält undantag på 1,12 l/mil då vi mestadels bedrev bergsklättring på franska serpentinvägar. Så visst verkar den utländska dieseln vara bättre. Och OM det är så, vad är det som gör den effektivare???O.k. åter till förbrukning, det anges ibland, som jag tycker extremt låga förbrukningssiffror?
Vår bil (Ducato 2,5 TDi -96) vill nog gärna ha 1-1,2L /mil i blandad körning inkl 90-100 km/tim
på landsväg. Då drar vi ibland ett släp med två MC också. Detta gäller på svensk diesel, i Ttyskland har vi kommit under 1 L/mil ibland, beroende på den bättre tyska dieseln. Så jag är lite nyfiken på under vilka förhållanden de väldigt låga förbrukningarna uppstår.
Det verkar faktiskt som dieseln i andra länder är bättre än den svenska, alltså inte bara den tyska. I Sverige ligger min genomsnittsförbrukning nästan alltid på ca 0,95 - 1 l/mil. Har precis komit hem från en Frankrikeresa, där vi tankat både i Tyskland, Frankrike och Belgien. Vid sex av åtta tankningar låg snittförbrukningen på 0,8 - 0,9 l/mil, med ett rejält undantag på 1,12 l/mil då vi mestadels bedrev bergsklättring på franska serpentinvägar. Så visst verkar den utländska dieseln vara bättre. Och OM det är så, vad är det som gör den effektivare??
Det verkar faktiskt som dieseln i andra länder är bättre än den svenska, alltså inte bara den tyska. I Sverige ligger min genomsnittsförbrukning nästan alltid på ca 0,95 - 1 l/mil. Har precis komit hem från en Frankrikeresa, där vi tankat både i Tyskland, Frankrike och Belgien. Vid sex av åtta tankningar låg snittförbrukningen på 0,8 - 0,9 l/mil, med ett rejält undantag på 1,12 l/mil då vi mestadels bedrev bergsklättring på franska serpentinvägar. Så visst verkar den utländska dieseln vara bättre. Och OM det är så, vad är det som gör den effektivare???![]()
Kan inte låta bli att kommentera detta inlägg.
Att ha så dåligt omdöme så att man med en husbil kör så fort är oansvarigt både mot sin familj och övriga trafikanter.
Yvonne och Christer
Hej, som knarrevik skrev så vet ni inte varför jag körde för fort. Och för Er info så hade jag ingen familj i bilen. Jag höll inte heller en konstant hastighet utan på de sträckor som var fri sikt. Jag gjorde inte heller någon omkörning, och jag körde inte heller upp i bakdelen på någon bil som körde saktare.
Med det sagt så kan jag bara säga att jag hann till sjukhuset med några minuters resprit och jag skulle inte tveka en sekund att göra om den körningen.
Men det är tur att det finns människor som följer lagen oavsett vad som står på spel.
För övrigt så fick jag informationen över telefon från Polisen i Uppsala att det inte spelar någon roll vilken orsak man har till att köra för fort. Man kan aldrig få tillstånd utan det avgörs på plats och man kan få eskort till sjukhus etc. men är ändå inte garanterad att slippa åtal.