• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket diesel drar olika husbilar?

F

F.d. 25063

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Vår Concorde Charisma 9 m. Iveco 177 hk med automatlåda drar ca 1,55 l/mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Siffrorna som ni anger här på sidan, är det uppmätta värden
eller efter färddatorn?
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Vår färddator anger 1.03l/mil i snitt vid ca:60mils färd.
Dock när jag har tankat så blir förbrukningen uträknad ca:1.2-1.3l/mil
Hastigheten brukar ligga runt 80-90 km/tim
Stephan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Jag kör alltid efter antal liter som jag får i samt kollar jag milen på trippmätaren , sen om trippmätaren stämmer vet man ju inte till 100% sen ser man ju en del som ligger i 80 på 90 väg och har en lång svans efter sig och då är det ju inte konstigt att man får ner förbrukningen dock får man säkert en hel del irriterande bilister bakom .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17555

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Siffrorna som ni anger här på sidan, är det uppmätta värden
eller efter färddatorn?

I mitt fall har vi loggbok på resor. Således har vi själva räknat ut förbrukningen mellan varje tankning.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Bengt-Åke!

Skall vi som har bilar över 3,5 ton inte hålla gällande hastighetsbegränsningar??
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Ni får väl köra så fort ni får eller ? Får ni köra max 80km/h med husbil över 3500kg så är det ju den farten ni får köra i .
Men jag menade det finns även det exemplet när vi åkte från en träff som Husbilslandet anordnade och då låg det en ny fin (mindre) Knaus före oss då vi hade våran gamla Pilote och trafiken och terrängen var sådan att inga större omkörningar kunde göras och denne låg i max 70km/h där det var 90km/h och då är det ju inte konstigt att han kunde köra billigt men jag såg inte slutet på kön i backspegeln .

Utanför Mariestad svängde han av , alla får tycka som dom vill men och jag tycker att det var en riktig väglus som kunde då svänga av på en parkeringsplats om han ville köra så sakta och släppa förbi denna kilometerlånga kön som han hade stoppat upp .

Ni kanske inte gillar min uppfattning om meningen ovan men då jag kör sakta (kör och turistar ser på omgivningen oftast i utlandet) så stannar jag till och släpper förbi bakomvarande .
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Åter till ämnet.
Vår Concord Carisma 06 Iveco 200 hk. manuell drar säkert 1,6l/ mil men lägger jag mej på 86 kmt enl navigatorn så kommer jag ner lite grann.
På en så stor "låda" är det luftmotståndet som kostar.
Mvh Gert8
 
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Adriatik 650 SP 2008, med 2.3 Multijet. Snittar 0.93 lit/mil. Jag kör alltid lagligt, men kör efter GPS och den är ofta 7-8% lägre än mätarens. Så 90 km/h på GPS:en motsvara 96-97 km/h på hastighetsmätaren.

Egentligen handlar denna tråd om bränsleförbrukning, men efter som du tar upp hastighetsmätaren kontra GPS´n och jag inte har sett detta tidigare,har jag en upplevelse att
när min GPS visar 90 km/tim visar hastighetsmätaren 82, alltså en skillnad på 8 km. Har också en 2.3 Multijet -08. Har ju förstått genom åren att hastighetsmätarna på olika bilar inte visar helt rätt p.g.a hjuldimentioner mm, men gör man en j.m.f med dina uppgifter blir skillnaden både i %
och km visning enormt stora. Litar trots allt på min GPS vad gälla hastigheten men kanske inte alltid på vägvalet. Hur mycket är acceptabelt i felvisning, vore roligt att höra om någon har en uppfattning vad som är acceptabelt.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Källa : vägverkets författningssamling
33 Kap. Hastighetsmätare

Övergripande krav

1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955eller senareskall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap.
19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.

2 § Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.

Krav enligt 1 § 3


3 § Hastighetsmätaren skall befinna sig i förarens direkta synfält och skall kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet skall vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.
Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h.

5 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981 eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet.



6 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1980 eller tidigare får ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.

7 § Hastighetsmätare som ingår i icke föreskriven färd-skrivare, får ha en felvisning som ligger i intervallet - 5 km/h, + 8 km/h oavsett fordonets skick eller belastningsförhållande.


// Pär
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

O.k. åter till förbrukning, det anges ibland, som jag tycker extremt låga förbrukningssiffror?
Vår bil (Ducato 2,5 TDi -96) vill nog gärna ha 1-1,2L /mil i blandad körning inkl 90-100 km/tim
på landsväg. Då drar vi ibland ett släp med två MC också. Detta gäller på svensk diesel, i Ttyskland har vi kommit under 1 L/mil ibland, beroende på den bättre tyska dieseln. Så jag är lite nyfiken på under vilka förhållanden de väldigt låga förbrukningarna uppstår.
Det verkar faktiskt som dieseln i andra länder är bättre än den svenska, alltså inte bara den tyska. I Sverige ligger min genomsnittsförbrukning nästan alltid på ca 0,95 - 1 l/mil. Har precis komit hem från en Frankrikeresa, där vi tankat både i Tyskland, Frankrike och Belgien. Vid sex av åtta tankningar låg snittförbrukningen på 0,8 - 0,9 l/mil, med ett rejält undantag på 1,12 l/mil då vi mestadels bedrev bergsklättring på franska serpentinvägar. Så visst verkar den utländska dieseln vara bättre. Och OM det är så, vad är det som gör den effektivare???:confused::confused::confused::confused:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Det verkar faktiskt som dieseln i andra länder är bättre än den svenska, alltså inte bara den tyska. I Sverige ligger min genomsnittsförbrukning nästan alltid på ca 0,95 - 1 l/mil. Har precis komit hem från en Frankrikeresa, där vi tankat både i Tyskland, Frankrike och Belgien. Vid sex av åtta tankningar låg snittförbrukningen på 0,8 - 0,9 l/mil, med ett rejält undantag på 1,12 l/mil då vi mestadels bedrev bergsklättring på franska serpentinvägar. Så visst verkar den utländska dieseln vara bättre. Och OM det är så, vad är det som gör den effektivare??

Svenska miljöklass-1 dieseln finns bara i Sverige och är mer miljövänlig för att den har ett lägre energiinehåll än dielsel i övriga europa. Entreprenadaktuellt - Svensk diesel ökar motorns törst

Frågan är väl om den har mindre miljöpåverkan per körd mil, då bilarna drar mer istället. :/
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Enligt uppgift bl.a. från Scania som testat har Eurodiesel ett ca 5% högre energiinnehåll än vår miljödiesel. I Tyskland finns ju dessutom ännu mer energirika dieselsorter bl.a. hos Shell och Aral, vår bil har aldrig gått så snålt som när vi testade med dessa!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Det verkar faktiskt som dieseln i andra länder är bättre än den svenska, alltså inte bara den tyska. I Sverige ligger min genomsnittsförbrukning nästan alltid på ca 0,95 - 1 l/mil. Har precis komit hem från en Frankrikeresa, där vi tankat både i Tyskland, Frankrike och Belgien. Vid sex av åtta tankningar låg snittförbrukningen på 0,8 - 0,9 l/mil, med ett rejält undantag på 1,12 l/mil då vi mestadels bedrev bergsklättring på franska serpentinvägar. Så visst verkar den utländska dieseln vara bättre. Och OM det är så, vad är det som gör den effektivare???:confused::confused::confused::confused:


Dom blandar väl i mera rapsolja i i dieseln så det blir mera "eco" och rapsoljan orsakar i sin tur (otur) dessa monsterbakterierna i tankarna som visas på bilden i länken nedan.
Monsterbakterie?

Även jag har märkt att bilen är piggare och drar mindre bränsle när man åker utomlands men skillnaden var större med den gamla bilen som hade 95hk och 17000mil på nacken med 170 hk så räcker det gott ändå .
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Så här ser förbrukningen ut för min del:
Bilen är en Dethleffs H7910, halvintegrerad, 3.0 motor med 157 hp, 08 års modell, 6-växlad manuell låda,
boggie, totalvikt 5000kg.
Antal mil i år: 575
Liter diesel : 755
Snitt : 1,31
Enligt färddatorn ska bilen ha snittat 1.26 under dessa mil, hyfsat nära sanningen men ändå lite sockrad siffra.
Mitt körsätt är inte att jaga droppar utan att hänga med i trafikrytmen, kör mycket på farthållaren.
Bilen har gått i 1100 mil.
Enligt min menig är det en helt :msn_thumbup: förbrukning sett till bilens vikt.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Kan inte låta bli att kommentera detta inlägg.

Att ha så dåligt omdöme så att man med en husbil kör så fort är oansvarigt både mot sin familj och övriga trafikanter.

Yvonne och Christer

Hej, som knarrevik skrev så vet ni inte varför jag körde för fort. Och för Er info så hade jag ingen familj i bilen. Jag höll inte heller en konstant hastighet utan på de sträckor som var fri sikt. Jag gjorde inte heller någon omkörning, och jag körde inte heller upp i bakdelen på någon bil som körde saktare.

Med det sagt så kan jag bara säga att jag hann till sjukhuset med några minuters resprit och jag skulle inte tveka en sekund att göra om den körningen.

Men det är tur att det finns människor som följer lagen oavsett vad som står på spel.

För övrigt så fick jag informationen över telefon från Polisen i Uppsala att det inte spelar någon roll vilken orsak man har till att köra för fort. Man kan aldrig få tillstånd utan det avgörs på plats och man kan få eskort till sjukhus etc. men är ändå inte garanterad att slippa åtal.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Vår Flair 8000 2008 modell på Iveco 6 tonn med 177 hk 3l motor og Agile automatisert giring trekker normalt 1,5 l/mil. Vi kjører stort sett på cruise-kontroll og ligger på virkelig hastighet tett opp til det tillatte 80 eller 100 km/h på åpen vei avhengig av land.

Det har vært to klare untak som har gitt høyere forbruk: fjellklatring i Pyrinerne og motorveikjøring i 110+ i Spania, begge gir litt over 1,6 l/mil
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hej igen...

Här om dagen var jag tvungen att testa! Körde bilen ca 3 mil med farthållaren på 51 km/timmen då drog den 1,00 liter/mil. Så kontentan blir att 5 ton Bürstner Argos (med alkov) drar allt mellan 1,0-1,5 liter/mil, hastighet 50km-120km/timme.

Pratade med någon som sa att förbrukningen sjunker när man kört ett par tusen mil, blir spännande att se om det blir så, just nu står mätaren på 1040 mil.

Ha det bra Torbjörn :yes:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hej, som knarrevik skrev så vet ni inte varför jag körde för fort. Och för Er info så hade jag ingen familj i bilen. Jag höll inte heller en konstant hastighet utan på de sträckor som var fri sikt. Jag gjorde inte heller någon omkörning, och jag körde inte heller upp i bakdelen på någon bil som körde saktare.

Med det sagt så kan jag bara säga att jag hann till sjukhuset med några minuters resprit och jag skulle inte tveka en sekund att göra om den körningen.

Men det är tur att det finns människor som följer lagen oavsett vad som står på spel.

För övrigt så fick jag informationen över telefon från Polisen i Uppsala att det inte spelar någon roll vilken orsak man har till att köra för fort. Man kan aldrig få tillstånd utan det avgörs på plats och man kan få eskort till sjukhus etc. men är ändå inte garanterad att slippa åtal.

Du har gjort rätt polis var underrättad (eller blev), sedan körde du ju så du inte riskerade medtrafikanter. Jag har själv kört dottern till lassarettet på liknande sätt polisen var förvarnad jag körde med varningsblinkers på. Orsakar man inga incidenter blir det i regel inget av det hela

Gurra
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Jag har kört in anhörig med förmodad infarkt och barnbarn med andningssvårigheter flera ggr när det inte funnits tid att vänta på ambulans. Det fanns då varken tid eller tanke att försöka skaffa polistillstånd utan samtalen hemifrån gick till akuten, (vi kommer), att jag då skulle bryta mot gällande regler för att försöka komma i tid var självklart för mig. Men att jag under denna press skulle kolla bränsleförbrukningen vore otänkbart oavsett vilket fordon jag körde. Jag är normalt en vän av trafikregler men i vissa fall har nöden ingen lag och skulle jag bli stoppad av polis med en treåring som är blå i ansiktet så förstod både han och jag vad som måste göras.
/Åke
 
Toppen