• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket diesel drar olika husbilar?

F

F.d. 11904

Guest
Har svårt att hitta denna information nu när jag tittar på bilar på mobile.de finns det någon generell regel?

Ska köpa en halvintegrerad husbil med garage 6m lång (max 6,30), är det stor skillnad mellan de olika märkena?

Ju mer ja läser - desto mer förvirrad blir jag - det är svårt att köpa bil i annat land:wideeyed:

Frida
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Man kan nog lägga massor med vetenskap på bränsleförbrukningsteori men i det praktiska livet räkna med 1 liter diesel per mil, +/- 20% beroende på körstil och hastighet.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

köper du en alkovbil kan du plussa på ytterligaare 1-3 dl/mil allt beroende på storlek mm.

Körde tidigare Fiat 115hk med alkov, 3,5 ton, 6m drog 1,1-1,3l/mil beroende på tempo, har nu en Bürstner med alkov Fiat motor 157hk och 5 ton förbrukning 1,3-1,5l/mil. När jag jämfört med bilar där allt är lika med min men utan alkov så verkar det skilja ca 3dl/mil.

Mvh Torbjörn

PS Tycker att den extra förbrukningen som alkoven ger är värd sitt pris, sängen alltid helt klar och alla i sittgruppen kan sitta kvar om någon vill gå och knyta sig tidigare. DS
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

köper du en alkovbil kan du plussa på ytterligaare 1-3 dl/mil allt beroende på storlek mm.

Det där med att alkovbilar drar 1-3 dl mer stämmer nog inte riktigt. Jag kör alkov med Ivecos 3-litersmotor och körde i Norge med snitt 1,02. Har svårt att tänka mig att man kan köra 0,72 utan alkov.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Det är nog så att en skillnad på förbrukningen beror på typ bil, alkov tar en del,storleken ,motortyp,för lite hrk,i en för tung bil,men framför allt den som sitter bakom ratten,där ligger den största skillnaden i förbrukningen.
Med färddatorn ser man ju den stora skillnaden på upp till 0,5 l,från 90km, med Ecodrive till 120 km,lite mer avanserat.
Bernt
 

Ulla&Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1337
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Kört från Varberg -Oraudor - Bolnuevo. Totalt 351 mil. 286,1 L diesel.Förbrukning 0,815.
Hobby Van Exclusive L med Ford 140 HK. Från ett just nu regnigt Spanien.
Ulla&Gunnar
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hej.
Sommaren 98a med en Knaus 650LG Intregerad (Fiat 147hk)= 1.2
Sommaren 99e med en Knaus 650 TI halvinregerad(Renault 120hk) = 0.95
Ungerfär samma längd och totalvikt.

Ungefär samma rutter och snittet enl. logg. För övrigt kan jag bara säga att den halvintregerade går enl. mitt tycke mycket stadigare och känns rappare i maskin och respons! Samt att det är högre toppfart på den halvintregerade (egentligen helt oviktigt.....men ändå:wink:)

Anders som personligen aldrig mer köper Intregerad av flera skäl.

(nu får jag nog på läppen):eek:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Har svårt att hitta denna information nu när jag tittar på bilar på mobile.de finns det någon generell regel?

Ska köpa en halvintegrerad husbil med garage 6m lång (max 6,30), är det stor skillnad mellan de olika märkena?

Ju mer ja läser - desto mer förvirrad blir jag - det är svårt att köpa bil i annat land:wideeyed:

Frida
Fiat 2,3 Mc Louis alkov 2008 körda mil 800 förbrukning Skördefest via E22:an motorvägsfart och lägre på Öland snittförbrukning 1,12 tog mer första turen 1,22 när den var helt ny. Finner att denna motor går helt perfekt och kommer sjunka ytterligare efter mer inkörning och oljebyte enligt Bossing. Men så är alkoven väldigt slimmad vilket gör sitt det är inte alla som bygger med rätt form.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 660

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hej.
Sommaren 98a med en Knaus 650LG Intregerad (Fiat 147hk)= 1.2
Sommaren 99e med en Knaus 650 TI halvinregerad(Renault 120hk) = 0.95
Ungerfär samma längd och totalvikt.

Ungefär samma rutter och snittet enl. logg. För övrigt kan jag bara säga att den halvintregerade går enl. mitt tycke mycket stadigare och känns rappare i maskin och respons! Samt att det är högre toppfart på den halvintregerade (egentligen helt oviktigt.....men ändå:wink:)

Anders som personligen aldrig mer köper Intregerad av flera skäl.

(nu får jag nog på läppen):eek:

Hade Fiat sin 147hk motor -98:a verkligen??
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Adriatik 650 SP 2008, med 2.3 Multijet. Snittar 0.93 lit/mil. Jag kör alltid lagligt, men kör efter GPS och den är ofta 7-8% lägre än mätarens. Så 90 km/h på GPS:en motsvara 96-97 km/h på hastighetsmätaren.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Jag när vi körde på autobahn så låg vi mestadels i 120-130 på mätaren och låg väl på max 1,1 lit/mil , vid något tillfälle så var jag uppe i 160 men det var ju som ni förstår ingen bekväm fart ...

I Sverige så går den ju lätt på 1 liter/mil och skulle frugan köra så blir det billigare för hon gör inga större acclerationer = för mera med skallen än mej .

vi har med chipet 170 hk och 360nm och 3500kg , bilen ser ni i avatern.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Körde hem från Mora förra helgen, hade väldigt bråttom och låg i motvind på motorvägen. Låg i ca 140-150 km/timme på 120 väg och bilen hade dragit i snitt 2,6 det kallar jag förbrukning.

Normalt om jag snittar 100km/timme så ligger bilen på ca 1,2 har väldigt svårt att få ner den under 1,1.

Har en 2008 Ford med 140 hästars motorn och 6 växlad låda. Alkovbil på 7,35 och ca 3 meter hög.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Har en integrert bil på 6 tonn og 3,3m høyde - understell Iveco 60C18, denne 3l brukte de første tusen mil ca. 1,5l/mil. Nå er vi rundt 1,4l/mil - kjører hovedsaklig på fartsholder og lar automatikken gjøre jobben.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hade Fiat sin 147hk motor -98:a verkligen??

Ooops, ursäkta mitt oklara språk:eek:
Jag menar sommaren 08a...........åkte vi i en Knaus Sunliner 650LG årsmodell 05.
samt att vi köpte en Knaus sun Ti till sommaren 09e, och den bilen är av årsmodell 07.

Nu är det nog klarare, hoppas jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Det verkar som Fiat och Ford har svarat men vi saknar Mercedes och dom stora bussarna över 8-9 meter med Man dieslar i det skulle vara intressant för oss småfolk att se dom förbrukningssiffrorna.
 
Toppen