• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket är snödjupet där du är nu?

tommyobritt

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket är snödjupet där du är nu?

Hej, här i UPPLANS BRO är det ca.45cm. TommyoBritt.
icon6.gif

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Kan ju säga att när jag var nere vid sjön så gick snön till knäna.
Jag tror att underbena är normalt långa :).
Så dit går jag inte igen./susanne

asd 002.JPG

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

I förrgår och igår kom det massor med snö, så här är nu en halvmeter snö lite drygt. Dimmor som driver över åkrarna ikväll, det är verkligen vackert!
Har just startat upp husbilen, i morgon ska den ner till verkstad för att fixa bakljuset samt byta till vinterdäck. Jag har lagt på snökedjor så jag kan ta mig ner till stan, ca 7km
/Annette

20100204.018.jpg

20100204.007.jpg

20100204.011.jpg

20100204.012.jpg

20100204.014.jpg

20100204.019.jpg

20100204.021.jpg

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Hej Annette
Glöm inte sopa av snön på husbilstaket.Du vet väl att det är böter på att ha snö på taket?
Eller enligt polisen:
Snö kan jämställas med last. I Trafikförordningen 3 kap, 80§ stå följande att läsa. Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. Utgöra fara för person eller
2. Orsaka skada på egendom.
Paragrafen innehåller 6 punkter men det är de två första som är relevanta i det här fallet. Straffansvar är lagstadgat i 14 kapitlet §3 och 6. Penningböter: 1500 kronor
Kör väl.

//Lars

:yes:

F

F.d. 25173

Guest

Här i Kalix är det bara 75 centimeter. Hälsningar Göran

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Annette
Glöm inte sopa av snön på husbilstaket.Du vet väl att det är böter på att ha snö på taket?
Eller enligt polisen:
Snö kan jämställas med last. I Trafikförordningen 3 kap, 80§ stå följande att läsa. Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. Utgöra fara för person eller
2. Orsaka skada på egendom.
Paragrafen innehåller 6 punkter men det är de två första som är relevanta i det här fallet. Straffansvar är lagstadgat i 14 kapitlet §3 och 6. Penningböter: 1500 kronor
Kör väl.

//Lars

:yes:

Hej jo jag vet, jag har bara startat motorn idag för att se att den verkade OK, samt rullat 20 cm för att få dit snökedjorna.
Egon är just nu ute o letar efter trappstegen så vi kan sopa av taket ikväll, men han har inte så bra ordning på sina prylar och så har han en knökfull lada på 236 kvadrat att leta på, så det kan dröja till sent ikväll innan han hittar stegen :wub:.
Jag ska ut i bilen och röja till lite också. Ligger pinaler överallt därinne nu...

/Annette

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Ni kvinnor säger jämt att vi män har dålig ordning på våra saker. Så är det inte alls. Vi vet exakt var allting finns. Men om nån kommer och flyttar på nånting, så störs hela systemet och allting försvinner...... :)
Calle

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jamen nu är det faktiskt så att det är karln här i huset själv som flyttar runt sin bröte och sen inte vet vart han har lagt det.
Jag har ett verktygsskåp inne i huset som bara är MITT och som han inte får röra utan tillstånd.. Där är det alltid ordning och reda, alla verktyg på sin plats, lätt att hitta när man ska ha nåt. Sen har han en egen verktygslåda nånstans ute i ladan, men den är tom för han lägger alltid ifrån sig grejer där han är för tillfället, och lägger aldrig tillbaks grejerna där dom ska vara.
Och därför får han varje gång tillbringa timmar ute i uthusen bara för att leta när han behöver nåt , och jag kan ju inte tycka synd om honom, för det är han själv som är orsak till att grejer försvinner, men han verkar heller aldrig lära av sina misstag...
Finns det fler karlar som är som han????

Tom o Cina

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2025

Här långt borta i östra Blekinge har vi inte haft så mycket snö sen mannaminne o när var det inte vet jag. Mätte igår ca 50 cm. Utanför har vi en smalväg med stenmur på båda sidor och kommer det mer så blir vägen väldigt smal.
Måste hålla med föregående skribent, Annette, tror att de flesta(dock inte alla) kkarlar är likadana, i vårt garage o carport är det också katastrof, hittar inget blir bara på dåligt humör när jag öppnar dörren. Men som du säger bra o ha egna grejer som man vet var de finns.
För att återgå till ämnet får det väl bli en riktig uppskottning på tomten ifall vi får hem husbilen innan snön försvinner.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

63 centimeter i mellersta Bohuslän, endast 1 cm mindre än rekordåret 1966. Det är enligt Bohusläningen endast norra Norrland som har mer snö. Inte undra på att taken rasar in i Uddevalla-Vänersborgsområdet.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tog ett litet kort från våran garageuppfart idag och det är gott att man har en snöslunga ...... ( det tycker grannarna också iofs ...
Det är gott att man skufflat bort snö från altantaket och takkupan över sidodörren samt en del på garaget .

Men i änden på trädgården ligger det över 50 cm "natursnö /ingen uppskottad hög".

husbil.jpg

F

F.d. 53074

Guest

"Jamen nu är det faktiskt så att det är karln här i huset själv som flyttar runt sin bröte och sen inte vet vart han har lagt det.
Jag har ett verktygsskåp inne i huset som bara är MITT och som han inte får röra utan tillstånd.. Där är det alltid ordning och reda, alla verktyg på sin plats, lätt att hitta när man ska ha nåt. Sen har han en egen verktygslåda nånstans ute i ladan, men den är tom för han lägger alltid ifrån sig grejer där han är för tillfället, och lägger aldrig tillbaks grejerna där dom ska vara.
Och därför får han varje gång tillbringa timmar ute i uthusen bara för att leta när han behöver nåt , och jag kan ju inte tycka synd om honom, för det är han själv som är orsak till att grejer försvinner, men han verkar heller aldrig lära av sina misstag...
Finns det fler karlar som är som han????"

Allt man äger och har ska man ha i ett snöre runt halsen...

Kjell :D

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24351

Guest

Hejsan!

I Uddevalla har vi fått 63 cm i år, det räcker och blir över.

ThomasElisabet

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2025

Hej.

Skottade av garage- o carport taken för säkerhetsskull. På taket hade det blåst upp en driva som var säkert 1,5 m men den gick inte så långt ut som tur var. Har ju 2 bilar i garaget och en husbil i carporten. När jag var färdig med taken efter 2 tim så mätte jag snödjupen på utemöblerna (ja utemöbler är ute året om) och det var 60 cm

Thomas Andersson

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Så där bara taget ur luften skulle jag nog vilja säga 2 meter. Det känns så efter allt skottande och skyfflande. Men för att inte riskera att överdriva så gick jag ut med tumstocken och konstaterade att det inte är mer än 40 cm.

Men det är ju i alla fall mycket, och mer ska det komma under denna vecka, Men...men...om två månader måste vi väl i alla fall ha fått de första vårtecknen!

Hälsningar från S-E i E-tuna

Toppen