• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många kWh innehåller 1 Liter diesel.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag med flera har en Kina diesel heater för att få värme i husbilen...
I sommars uppgraderade jag till en 5-8 kW heater med Bluetooth och automatisk stopp/start när inställd temp är uppnådd...

Just nu tycker jag den värmer sämre än den förra på 5kw...

Så jag tänkte kolla hur mycket diesel de tar i timmen och vilken effekt får man ut ur 1 liter diesel...
Så jag googlade om hur mycket dieseln i kW innehåller.... Men blev väldigt konfuse... När jag läser allt från 9.9-12.6 kW...
Så nu undrar jag hur kan det bli så stor skillnad i kW....

Screenshot_20231128_120609_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Screenshot_20231128_120423_com.android.chrome.jpg


Screenshot_20231128_115849_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Screenshot_20231128_115834_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
 
Lösning
Del2 om volymvikten

Hm. Bränslena innehåller väl i huvudsak kolväten och då kan man ju gissa att de som väger minst har flest väteatomer per kolatom eftersom vätet är den lättare av de två. I ren form har 1 kg väte betydligt högre energiinnehåll än 1 kg kol men nu är det varken kol eller väte i ren form utan olika kolvätemolekyler det handlar om. Intressant om vi får veta hur bränslenas energiinnehåll skiljer sig.

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vilken effekt resp bränsle utvecklar beror på hur man eldar den.
En stor brännare ger hög effekt en liten brännare låg effekt.
Det som är av intresse är vilken energi reps bränsle kan ge från givet pris eller givet volym eller vikt.
Men en liten brännare kan det räcka exvis i 10 timmar, en stor brännare bara 5 timmar, men utvecklad effekt ggr tiden ger energin.
Så filmen är felaktigt rubricerad, eller totalt ointressant. Eller utförd av okunskap. Dvs trams!

Roysan
Nja, de är kanske ute efter just effekten som de olika bränsletyperna ger i deras BMW Det är ju också en intressant fråga. De mäter kanske i bromsbänk. Och om en bränsle ger högre effekt än ett annat så kan man ju också förvänta sig högre energiinnehåll, dvs lägre bränsleförbrukning.
Vi får se så småningom hur de gör.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
I så fall mäter man ju hur bilmotorn ( en viss bilmotor) reagerar på resp bränsle.
Och bilden visar ju dunkar av olika bränsle, dvs en bestämd volym som man skall ta reda på "effekten" av, är tanken att man skall köra en bil så är det ju bilens motor man mäter, dess effekt, och den effekt bränslet utvecklar i en viss motor. Dvs det som jag jämför med stor eller liten brännare. En stor motor ger mer effekt än en mindre motor även om den mindre körs på det mest potenta bränslet.
Har inget som helst samband mellan trådens ämne, energiinnehåll i olika bränslen.

Roysan
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Del2 om volymvikten

Hm. Bränslena innehåller väl i huvudsak kolväten och då kan man ju gissa att de som väger minst har flest väteatomer per kolatom eftersom vätet är den lättare av de två. I ren form har 1 kg väte betydligt högre energiinnehåll än 1 kg kol men nu är det varken kol eller väte i ren form utan olika kolvätemolekyler det handlar om. Intressant om vi får veta hur bränslenas energiinnehåll skiljer sig.
 
Lösning

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk på att det är ett bolag som sysslar med "Tuning", de kommer troligen bara att visa hur många kW testbilen kommer att leverera i dynon med de olika bränslena, dock inte helt ointressant för oss med dieselmotorer, sen ifall det är överförbart till en kinavärmare vet jag inte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
sen ifall det är överförbart till en kinavärmare vet jag inte.
Då kan jag tillföra, det är inte överförbart.

(Nördvarning!)

Förbränningsprocessen i en dieselmotor och överföringen av kemisk energi till mekanisk energi är så otroligt mer komplicerad att bara eneriinnehållet i ett bränsle inte går att överföra i ökad/minskad effekt som linjärt beroende på energiinnehåll. (som det kanske gör in en panna/brännare)

Jag gissar att BSR kommer att ta den enkla utvägen och bara byta bränsle, allt annat lika.
Intressant i sig.

Men, en i en dieselmotor regleras vridmomentet av insprutad volym bränsle per arbetstakt.
Den insprutade volymen bränsle är någonstans i mjukvaran beräknad att motsvara en viss massa bränsle. (ett antal milligram)
Om densiteten inte stämmer med mjukvarans definition av bränslets densitet, kommer sannolikt det tyngsta bränslet att ge högst effekt.
Detta på grund av att insprutningssystemet då blir maximalt "lurat" med aveseende på bränslet densitet, och kommer då att spruta in mer energi för var arbetstakt än vad mjukvaran vet om.

En annan variabel är Cetanvärdet.
Det blir intressant att se hur det "lätta" HVO100 står sig.
HVO100 har 100+ Cetanvärde.
Det betyder att HVO har kortare tändfördröjning och det motsvarar att öka start av insprutning xx grader VS för ett bränsle med Cetan 50-60. (EN590)

Att öka insprutningsstart i grader före övre dödläge ökar vanligtvis verkningsgraden/effekt/moment på bekostnad av NOX.

Jag gissar att BSR inte kommer att ta hänsyn till emmisioner i sitt test.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vilken effekt resp bränsle utvecklar beror på hur man eldar den.
En stor brännare ger hög effekt en liten brännare låg effekt.
Det som är av intresse är vilken energi reps bränsle kan ge från givet pris eller givet volym eller vikt.
Men en liten brännare kan det räcka exvis i 10 timmar, en stor brännare bara 5 timmar, men utvecklad effekt ggr tiden ger energin.
Så filmen är felaktigt rubricerad, eller totalt ointressant. Eller utförd av okunskap. Dvs trams!

Roysan
Eldar.. nähä du. Köra i bilmotor ska dom göra
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Man kan undra hur inblandning av vinterdiesel påverkar resultatet vissa minskar / öksr ju på den vanliga inblandningen sommar o vinter.
Han pratade om gamla radpumpar den trimmningen gjorde man själv skruvade upp pumpen med polygrip skruven var sliten på en fiat Dethleffs -86 75 hkr så när en körde om på motorvägen med torkarna på i solsken var det lite över max.
 
Toppen