• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många kWh innehåller 1 Liter diesel.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag med flera har en Kina diesel heater för att få värme i husbilen...
I sommars uppgraderade jag till en 5-8 kW heater med Bluetooth och automatisk stopp/start när inställd temp är uppnådd...

Just nu tycker jag den värmer sämre än den förra på 5kw...

Så jag tänkte kolla hur mycket diesel de tar i timmen och vilken effekt får man ut ur 1 liter diesel...
Så jag googlade om hur mycket dieseln i kW innehåller.... Men blev väldigt konfuse... När jag läser allt från 9.9-12.6 kW...
Så nu undrar jag hur kan det bli så stor skillnad i kW....

Screenshot_20231128_120609_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Screenshot_20231128_120423_com.android.chrome.jpg


Screenshot_20231128_115849_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Screenshot_20231128_115834_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
 
Lösning
Del2 om volymvikten

Hm. Bränslena innehåller väl i huvudsak kolväten och då kan man ju gissa att de som väger minst har flest väteatomer per kolatom eftersom vätet är den lättare av de två. I ren form har 1 kg väte betydligt högre energiinnehåll än 1 kg kol men nu är det varken kol eller väte i ren form utan olika kolvätemolekyler det handlar om. Intressant om vi får veta hur bränslenas energiinnehåll skiljer sig.

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
kWh är den energimängd en viss typ av bränsle innehåller per volym eller viktenhet.
W (Watt, eller vid större effekter kW) är den effekt en given maskin eller panna utvecklar med hjälp av bränslet, den effekten bestäms av hur det förbränns, en stor brännare ger mer effekt än en liten.
Exvis en bilmotor kan ge från 50 till flera hundra kW.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja nu står det ju K, dvs Kelvin, internationell SI, standard för att mäta temperatur.
Prefixet kilo skall skrivas med gemenen k.
Nå detta är väl okunnighet bara, men kan i vissa fall användas mot kunden.

8 kW är ganska mycket, det skulle kräv en mycket kraftig fläkt som blåser in värmen i bilen.
Manx pådrag på en kupefläkt i en bil lär vara mindre än 8 kW, uppskattningsvis handlar det där om 2 - 4 kW.

Det skulle behövas en fläkt som förser in värmen från pannan som har en motor på uppskattningsvis 100 W, eller dra 8 - 10 Amp från 12 V.
Är fläkten klenare så, är dieselpannan felspecisficerad. ( läs: kunden lurad).

Dock är det mycket svårt att mäta alstrad värmeeffekt, och de kanske krävs för att få rätt i ett reklamationsärende.

Ett primitivt sätt är att jämföra med en elektrisk värmefläkt byggfläkt etc på minst 2 kW och se hur fort den värmer ett visst utrymme,

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt upplever jag att värden/prestanda på kinaprylar många gånger ligger på halva det påstådda värdet, kanske är det "kina-faktorn" som spökar igen :rolleyes:

Edit: Det jag menar är att på kina-produkter uppges rätt ofta den teoretiska prestandan istället för den praktiska prestandan, det är ganska ointressant ifall en värmare teoretiskt kan leverera 8kW.
Samma med kinesiska lågpris LED-ramper, ointressant vad själva LED'en kan prestera i ljus teoretiskt, idag vet "alla" att man halvera dessa påstådda ljusflöde.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ju högre siffror: ju fler dB, ju mer Watt, ju mer hästkrafter, ju mer Lumen, desto bättre produkt.
Gärna 150 W med 12 V och 0,5 A (blir 6 W)
Tutor som låter 700 dB finns..... men teoretiskt inte.
Det är siffran i sig som säljer.

Att sen ifrågasätta om specen stämmer är extremt sällsynt, få kunder bryr sig, så de få som gör det får dom väl ta . (Dom = Kineserna)

Men ju fler reklamationer ju större chans att göra saker bättre.
De flesta saker åker nog på tippen ändå... för jobbigt att klaga.


Roy
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag hittade en tabell jag gjorde för mååånga år sen som besvarar trådstartarens första fråga.
Dvs energiinnehållet i olika bränslen.
Givetvis är det ungefärliga siffror som kan ändras med att innehållet, i exvis Diesel förändras med tiden.
För en Dieselpanna, ja även för en Gasolpanna går x procent av energin ut som varma avgaser
Lite beroende på brännaren och pannans konstruktion och dess tillstånd, sotig rengjord etc.
Obs att det handlar om utvunnen energi, (ej effekt som bestäms av brännarens storlek) dvs produkten av effekt och tid. Joule, Ws med lämpliga prefix. (Calori är ute....sen 60 talet.)
Så här skrev jag då:

Gasol
Energiinnehållet per kg Gasol är c:a 52 MJ, motsvarande 14,5 kWh
Energiinnehållet per liter Gasol är c:a xxx


Dieselolja
Energiinnehållet per kg Dieselolja är c:a 42 MJ, motsvarande 11,7 kWh
Energiinnehållet per liter Dieselolja är c:a 33,6 MJ, motsvarande 9,3 kWh


Eldningsolja
Energiinnehållet per kg Eldningsolja är c:a 37 MJ, motsvarande 10,3 kWh
Energiinnehållet per liter Eldningsolja är c:a 33,3 MJ, motsvarande 9,2 kWh


Bensin (ren bensin ej E10)
Energiinnehållet per kg Bensin är c:a 45 MJ, motsvarande 12,5 kWh
Energiinnehållet per liter Bensin är c:a 32 MJ, motsvarande 9 kWh


Etanol (ren etanol ej E85)
Energiinnehållet per kg Etanol är c:a 32 MJ, motsvarande 9 kWh
Energiinnehållet per liter Etanol är c:a 25 MJ, motsvarande 7 kWh


Ved, björkved
Energiinnehållet per kg Björkved är c:a 10 - 19 MJ, motsvarande xx kWh
Energiinnehållet per liter Björkved är c:a 9,7 MJ, motsvarande 2,7 kWh

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vilken effekt resp bränsle utvecklar beror på hur man eldar den.
En stor brännare ger hög effekt en liten brännare låg effekt.
Det som är av intresse är vilken energi reps bränsle kan ge från givet pris eller givet volym eller vikt.
Men en liten brännare kan det räcka exvis i 10 timmar, en stor brännare bara 5 timmar, men utvecklad effekt ggr tiden ger energin.
Så filmen är felaktigt rubricerad, eller totalt ointressant. Eller utförd av okunskap. Dvs trams!

Roysan
 
Toppen