• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dricker vattnet?

F

F.d. 11654

Guest
Tja ba!
Vi är nyblivna husbilsägare en FIAT EURA MOBIL 695 HB 97:a.
Tänkte höra era synpunkter på att att dicka vattnet i husbilen?
Hör hört en del som har en separat dunk för dricksvatten.
Hur gör ni:confused:

Mvh Olle o Eva
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi har djupborrad brunn (100 m) och vattnet är testat. Det högsta värdet av de testade var endast en tiondel av tillåtet.
Jag frågade testanstalten om bakterier, parasiter od och fick till svar att förhållandena 100 m ner är sådana (temperatur, mörker mm) att dessa inte kan leva därnere.
Så vi dricker alltid vattnet ur tanken som vi tankar själva hemma.
Utomlands duger vattnet till kaffe och matlagning.
När vi hade båt gjorde jag alltid ren tanken med lite klorin, sedan citronsyra och till sist bikarbonat för att ta bort ev smak och lukt.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi dricker inte vattnet i tanken ändas om det är kokt.
Kollade på UD rekommendationer när vi var i Baltländerna och där avråder man att dricka vattnet.
Tar vatten i dunkar för att dricka eller köper vatten på flaska.


Finns ett tidigare inlägg om driksvatten
Dricksvatten i husbilen - en lathund

http://www.husbilsklubben.se/forums/t24571/
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi dricker inte heller av vattnet i den fasta tanken, men däremot använder vi det till all matlagning, fryser isbitar av det, sköljer sallad och grönsaker i det, och till kaffe & Te.

Oftast köper vi kolsyrat vatten på Lidl eller Netto som brukar ha bra priser och så är det gott med lite kolsyra på sommaren, och flaskorna är smidiga att ha i kylen och att ta med.

//Tommy
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Jag gör som Tommy i inlägget ovan.

Sköljer, lagar mat och kokar kaffe med vattnet i bilen.

Dricksvatten har jag separat i en 10 liters Donjedunk med kran.
Sparar dessutom på dom små Lokaflaskorna, tror att det är 33:eek:r.
Dom är i ganska bra och kraftig plast.
Fyller dom hemma med vatten och lägger en sex - åtta stycken i frysen.
Jag står inte med el när bilen är parkerad så kylskåpet är avstängt.
När det är dags att sticka iväg tar jag med mig småflaskorna som funkar som frysklabbar och när dom tinat som gott, kallt dricksvatten.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

En annan intressant fråga när vi ändå håller på med vad vi använder i husbilen (vattendrickande från tanken), hur många använder sin dusch resp toalett..kanske dum fråga..men jag har träffat de som inte använder något av dessa, utan alltid tar till campingar resp. ställplatser där dessa "faciliteter" finnes!!!!

Mvh, Pilot:confused:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi har aldrig duschat i husbilen men tvätta håret nån gång. Går oftast till olika simhallar och duschar samt badar bastu (bastu endast "gubben") eller passar på när vi står på camping. Toalett använder vi endast till nr 1 när vi behöver göra nr 2 stannar vi till vid rast/ställ platser eller liknande.
Gunilla
PS kanske beror detta på att vi håller oss inom landet tror det blir annorlunda då man åker utomlands, men vet ej.DS
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi har en femtonliters vattendunk med kran som vi fyller med nytt vatten på bensinstationen när den är halvtom (vattendunken alltså). Då kan man oftast ha kallt vatten hela tiden.
Duschen använder vi nästan varje dag. Hårtvätten blir för det mesta på någon camping eftersom det går åt mer vatten till det.
Ettan blir det också varje dag i toan (eller ute i naturen), men tvåan försöker vi klara av på rastplatser eller matställen. Fast ibland hinner vi inte. :twitcy:
Det är mycket bra att vi har en solpanel på taket, så vi behöver inte någon elanslutning. Och kylskåpet kör vi alltid på gasol. Vi tycker om att frikampa.
 
Senast ändrad:

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hejsan på er alla....
Vi dricker vattnet från tanken brukar tappa upp det på flaska och sätta in i kylskåpet så det blir kallt, Brukar alltid rengöra tanken efter att vart ute med bilen och är vi iväg 4 veckor på sem så brukar vi göra rent den efter 2 v ungefär.
Vi har hittils överlevt och inte fått magsjuka skulle vi mot förmodan få detta så använder vår toalett i husbilen både till 1:an & 2:an.
Vill vi bli riktigt fräscha och rena så använder vi vår dusch, vi har skaffat husbilen för att just kunna utnyttja detta som finns i den, och kunna leva ett fritt och bekvämt husbilsliv.
Det är det som vi gillar med husbil.
Kjell & Catrin
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi dricker inte heller av vattnet i den fasta tanken, men däremot använder vi det till all matlagning, fryser isbitar av det, sköljer sallad och grönsaker i det, och till kaffe & Te.

Oftast köper vi kolsyrat vatten på Lidl eller Netto som brukar ha bra priser och så är det gott med lite kolsyra på sommaren, och flaskorna är smidiga att ha i kylen och att ta med.

//Tommy
kan man inte dricka det ska man inte använda det till skjölning eller is , endast till kokning och disk,
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur många dricker vattnet?

I vår heminredda husbil har vi en 135 l rostfri tank. Den är utvändigt isolerad och håller vattnet kallt och gott. Vi har en väldig omsättning på vattnet eftersom vi duschar i bilen varje morgon. Vet att många plasttankar sätter lite sämre smak på vattnet. Utomlands, det gäller Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien, har enligt vad vi vet vatten som vi törs dricka. Vi köper alltså aldrig vatten i flaskor.

I ärlighetens namn dricker jag själv väldigt lite vatten. Det finns så mycket annat gott att dricka. Det blir nog bara då man tar ett piller som vi dricker vatten.

Duschen och toaletten är det absolut bästa i bilen. Att ha alla sina hygienartiklar inom bekvämt räckhåll. Slippa packa kasse och besöka mer eller mindre välstädade gemensamhetsutrymmen. Toppen!

Då bilen står hemma tömmer och fyller jag tanken en gång i veckan. En gång per år öppnar jag "manluckan" och gör ren den till torr yta.

:)
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Har alltid druckit vattnet från tanken, vi har åkt i mer 30 år och varit i de flesta europeiska länder, även en del bakom järnridån och alltid druckit utan att någonsin må dåligt. Byter i tanken omkr var 3:e dag om det inte förbrukats innan.

Vi köper aldrig flaskvatten mer än för att få tomflaskor för att transportera hem vin från byarna. Om man fyller en mineralflaska ända upp så ingen luft finns kvar håller den mer än 2 år hemma av de sorter vi köpt. Har inga uppgifter på längre tid för det har varit slut då!

Glömde i Spanien söder om Barcelona köpte vi flaskvatten, för det var så mycket mineral i vattnet så det smakade illa, men det var felfritt ur bakteriologisk synpunkt att dricka.

Per-Åke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

kan man inte dricka det ska man inte använda det till skjölning eller is , endast till kokning och disk,

Jo visst kan man dricka vattnet, men som Alve skriver så är väl inte smaken på vattnet det bästa, och det blir gärna lite ljummet också.

Jag gör rent tanken på hösten och någon gång ytterligare med bakteriedödande medel som även hämmar tillväxt.

Då tycker vi att det är godare att köpa flaskvatten på Lidl och Netto, och på sommaren tycker vi att det släcker törsten bättre med lite kolsyra.

//Tommy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej, jag har också använt Aqua Clean i fem, sex år och har aldrig haft några problem med någon beläggning i vattentanken sedan dess. Men jag brukar ändå ha några liter helfärskt vatten i en liten dunk som man kan hålla kallt som dricksvatten.


10527223_2.jpg

Angående användning av toaletten :confused:. Jag tycker, och har nog trott att det är en av de stora fördelarna med husbilen att ha en egen toalett med sig och slippa använda offentliga hel eller halvsnuskiga toaletter. Jag har inte en tanke på att använda de toaletter som erbjuds under färd eller på ställplatser, men duscharna som finns brukar jag nog ta en långrengörning i ibland.

M.v.h. JANKRO.
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi dricker det vatten som vi har i tanken , vi har ochså den lilla flaskan som vi rengör tanken med 1 gång per säsong och det har funkat utmärkt bra :wub:Då man använder vattnat till allt så blir det bra cirkulation hela tiden . :yes: Man får fylla tanken ofta med nytt och färskt vatten :wideeyed:
 
Toppen