• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dricker vattnet?

F

F.d. 11654

Guest
Tja ba!
Vi är nyblivna husbilsägare en FIAT EURA MOBIL 695 HB 97:a.
Tänkte höra era synpunkter på att att dicka vattnet i husbilen?
Hör hört en del som har en separat dunk för dricksvatten.
Hur gör ni:confused:

Mvh Olle o Eva
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Hur många dricker vattnet?

Under mina snart 40 år som campare med husvagn och husbil har jag alltid haft en liten dunk med dricksvatten med. Numera kör jag med ett par 2 liters Lidl-flaskor som vi vid behov kan fylla upp på t ex en bensinmack (lättare att ställa undan och att handskas med) . Då har vi alltid färskt vatten till hands.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej i arla morgonstund. Fyller vatten som vanligt ur husbilen/husvagnen och ställer det samma i kylskåpet. Smakar smaskens och är kanon tjänligt. // Mia:yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Dricker vattnet från husbilens tank, alltid gjort och kommer alltid att göra så. Fyller upp tanken när vi kommer åt, till exempel i samband med bränslepåfyllning eller om vi står vid ställplats med vatten. Tömmer hela vattensystemet och kör en rengöring med ättika eller citronsyra någon gång, kanske vart annat eller vart tredje år och mest för att bli av med kalk (mycket kalk här i Skåne).
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej .
Vi dricker vattnet från tanken, häller upp det i bringare som får stå i kylskåpet , gott.
Vi har köpt en liten flaska med ett medel som tar bort alla bakterier ,ett par droppar räcker till en tank. Samt gör att vattnet alltid smakar friskt.
Kul med er nya husbil vår förra var en Fiat Eura Mobil 685 -97 precis som er (funderar om det kan vara samma) nu har vi en Dethleffs T6541 -02.
MVH Gunilla
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

God morgon Gunilla!

Har du namnet på detta medel?

Vore intressant att pröva!

Ha det gott!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi dricker alltid av det vattnet vi har i tanken på husbilen.
Vi försöker att fylla där det är kommunalt vatten alltså något klorerat.
Rengör tanken någon gång med ättika.
Arne.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Är man noga med byte o rengöring KAN man dricka ur tanken , men vi använder en sep, dunk till dricksvatten ,lite larviga? tja men kan man slippa magproblem så ok, Yrkesjukdom kanske,??? har arbetat med färska livsm, hela livet,och frun inom vården,
 
Senast ändrad:

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Här instämmer jag helt i vad Hbk 6977 skriver.
Vi har alltid vatten i kyskåpet som vi dricker av och i synnerhet
sommartid. Eftersom vi har eget brunnsvatten så vet man aldrig........
Jag är också yrkesskadad !

// Gunilla
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej!
Vi tar med oss ett par dunkar av vårt eget brunnsvatten i en kylväska i garaget, som vi fyller upp flaskor från och ställer i kylen. När detta vatten är slut köper vi vatten - billigt i Europa om du köper större flaskor/mängder.
Känns tryggt - alldeles onödigt att dra på sig magsjuka av en sån trivial anledning!

Våren är här! - Snart bär det iväg!:yes:

Ingalill o Leif
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi dricker också vattnet från tanken. När vi kör i södra Europa använder vi också vattenrengörings medel. Har ännu så länge inte blivit magsjuka. Kommer inte ihåg vad det heter, men det brukar finnas hos de som säljer tillbehör till husbil och husvagn. Är en genomskinlig vätska i en flaska med ca 150 ml i. /Jeanette
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Hur många dricker vattnet?

God morgon Gunilla!
Har du namnet på detta medel?

Vore intressant att pröva!

Ha det gott!
Ska kolla det när jag kommer hem återkommer om detta .
Medlet är toppen ger ingen "hinna" i tanken använde det även när vi var långliggare med husvagn. Vilket gjorde att vi inte behövde tömma tanken om vi åkte hem ett par veckor.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 55371

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi dricker inte vatten som vi har i stora tanken. Samma när vi hade husvagn.
Vi har köpt en som vi tycker smidig termos 6 l. med kran. Finns bla.hos Forsbergs i Hysna.

Bästa hälsningar Wåge
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Dricker alltid från tanken, den är ren och fin och jag låter aldrig vatten stå för länge i tanken!
Varför skulle man inte dricka från tanken, förstår ej frågan riktigt, vad jag förstår så är det när det är lite vatten i tanken och det får stå i flera dagar och det är varmt ute som det kan bli bakteriella problem!!!

Alltid mycket vatten i tanken...

Pilot
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många dricker vattnet?

Med tanke på hur fort bakterier förökar sig i stillastående ljummet vatten så avstår jag att dricka det. Möjligen kan man använda det till kaffevatten efter att ha kokat det.

Reser man på kontinenten finns vatten för någon krona per liter i affärerna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många dricker vattnet?

Har UV-lampe i tanken og dobbelt filter - micropore og aktivt kol. Vatnet fra tanken smaker bedre enn det vi fyller i tanken rundt i Europa. UV lyset skal drepe bakterier og skade virus, parasitter har heller ikke godt av UV og blir fanget i micropore filteret. I den australske har vi et kombinert filter for drikkevannstanken - den andre for vaskevatn filtreres ikke.
 
Toppen