• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dagar utan gas

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jo.... Men allt är inte köpt under ett år...
Jag bor ju heltid i hb och har provat många olika idéer.... En av de första var ju en riktig solpanel för vatten... Köpte och byggde några modeller bla med vacumrör... Men den bästa var ändå kopparrör med aluminium vingar... Sken solen så tog det ungf 15min så var vattnet i truman riktigt varmt.. En panel var så bra att jag hade den i över 7år... Tills tanken att värma istället vattnet med el fastnade i huvudet för ca tre år sedan.... :twitcy: (då hade Jag 1100w solpaneler på hb taket men just nu är det bara 600w)
Joda, jeg ser poenget ditt, og all kudos til deg for ditt valg av levemåte, men det er litt skivebom for meg. Beklager avsporingen min.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som ett litet jämförelsetal, ett kylskåp beroende på storlek och omgivningstemperatur bör gå mellan 30-40 dygn på en p11 gasol.
Så om man inte bor i husbilen permanent är det ganska dålig ekonomi att gå över till 12v. Stora battterier och mycket solceller
krävs, och ändå fungerar det i våra trakter inte annat än några månader på sommaren, övrig tid gäller ändå gas. Eller 230V om man står
förtöjd vid stolpe!
Jag tror att här i hbk finns det de som är intresserade av möjligheten att slippa gasen...
De är oftast optimistisk och söker möjligheterna i att få det att fungera för dem.

Sen finns det också de inom hbk som inte är i behov/intresserad av att köra på el och bryr sig inte

Sen finns det också de stackarna inom hbk som inte vill se eller har förmågan att förstår varför andra försöker ändra på deras situation...
Och tyvärr är de oftast väldigt kritiska till att det kommer att fungera....
 
Senast ändrad:

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag följer dina inlägg med stort intresse, och är övertygad om att många andra också gör.
Vi har 660 W på taket och med detta paket tillagar vi all mat och kokar allt vatten.
Naturligtvis grillar vi också.
Men alternativa energilösningar och utveckling av befintliga är av stort intresse.
Vår uppfattning är att en 10 kg composite räcker i 25 - 30 dagar. Lite svårt att definiera denna förbrukning eftersom Alde värmaren också går på gas när vi duschar.
Så fortsätt på din inslagna linje, Muskatten.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Intressant tråd! Om jag skulle maxa det batteri som ryms under stolen i plåtisen så kanske jag får plats med ca 250 Ah Life4po batterikapacitet. Har 200 W solpaneler redan. Om jag ersätter gasspis och kyl med eldrivet, skulle det funka/räcka om man vill stå okopplat 2 dagar? Finns det färdiga enheter som passar där nuvarande spis o kyl sitter? Har även en Truma4 för värme o varmvatten (bara gasol). Vad är det eldrivna alternativet här?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror att här i hbk finns det de som är intresserade av möjligheten att slippa gasen...
De är oftast optimistisk och söker möjligheterna i att få det att fungera för dem.

Sen finns det också de inom hbk som inte är i behov/intresserad av att köra på el och bryr sig inte

Sen finns det också de stackarna inom hbk som inte vill se eller har förmågan att förstår varför andra försöker ändra på deras situation...
Men tyvärr är de oftast väldigt kritiska till att det kommer att fungera....

Någon måste ju ge en realistisk bild av kostnad kontra nytta med att köra kylskåpet på 12v och batterier.
Stora batterier, lämpligen runt 300Ah, mycket solceller, ca 300W eller mera är ju lämpligt, större regulator, byta kylskåp till kompressor om man inte har det förut, och detta för att i de flesta fall spara in 1 möjligen 2 P11 per säsong. Kostnad? Vikt? Solceller och batterier väger en hel del. Och då får man ändå räkna med att om det är längre perioder utan sol, liksom tidigt och sent på säsongen om man hör till de som använder bilen större delen av året, söka annan laddning genom att köra eller leta 230V.
Jag för min del uppskattar verkligen den frihet det ger att köra kylskåpet på gas hela året, inget problem med att behöva få tag i 30-40Ah per dag, inga elanslutningar/kablar, bara köra iväg antingen det är sommar eller vinter. Fricampa några dygn på vinterhalvåret utan problem.
Däremot, om man som du bor permanent i husbilen och befinner sig i södra europa större delen av året kan det ju vara
ett tänkbart alternativ.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att berätta för andra vad som är rätt eller fel i detta sammanhang skall vi nog lämna över till var och en....
Här finns de som står med alltid el trots att de har kyl som går på gas....
och så finns det dem som aldrig står med el men har nog med el, men har en gas kyl...
Och så finns alle de andra där i mellan...
Sen finns det dem som också har el även höst, vinter och vår men har en gas kyl...
Sen finns det dem som inte har nog med el om hösten, vintern och våren och har en kompressor kyl....
Och så finns det..... Osv... Osv.... Osv...

Men låt var och en själv bestämma hur de vill ha det....

Jag har varit medlem i några år här på hbk och säkert läst tusentals frågor.... Under knappt 12år har jag lyssnat på många om att gaskyl är det bästa... Med tanke på driften....
Sen ungf 1,5år tillbaks byttes kylen till en kompressor kyl/frys.... Även om jag var orolig över att inte ha tillräckligt med el.... I dag ångrar jag djupt att jag lyssnade på de som förespråkar gas till kylen... Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag bytt till kompressor kyl långt tidigare... Men som sagt.... Var och en har sitt eget ansvar i vad som de ser är realistiskt för dem..... Och det tycker jag vi skall respektera.
 

Pär G

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
37198
Medlemskap
2024
Att berätta för andra vad som är rätt eller fel i detta sammanhang skall vi nog lämna över till var och en....
Här finns de som står med alltid el trots att de har kyl som går på gas....
och så finns det dem som aldrig står med el men har nog med el, men har en gas kyl...
Och så finns alle de andra där i mellan...
Sen finns det dem som också har el även höst, vinter och vår men har en gas kyl...
Sen finns det dem som inte har nog med el om hösten, vintern och våren och har en kompressor kyl....
Och så finns det..... Osv... Osv.... Osv...

Men låt var och en själv bestämma hur de vill ha det....

Jag har varit medlem i några år här på hbk och säkert läst tusentals frågor.... Under knappt 12år har jag lyssnat på många om att gaskyl är det bästa... Med tanke på driften....
Sen ungf 1,5år tillbaks byttes kylen till en kompressor kyl/frys.... Även om jag var orolig över att inte ha tillräckligt med el.... I dag ångrar jag djupt att jag lyssnade på de som förespråkar gas till kylen... Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag bytt till kompressor kyl långt tidigare... Men som sagt.... Var och en har sitt eget ansvar i vad som de ser är realistiskt för dem..... Och det tycker jag vi skall respektera.
Kan du utveckla varför du ångrat dig, funderar på samma resa men har lite svårt att bestämma mig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som du kanske vet så bor jag 365 dagar om året i hb... Men jag tror att även om man inte bor som jag, så kan det finnas intresse för att slippa gas...
Ett är ju när man åker utomlands... Och inte har installerat en extern gas tank för LPG... Jag hade en stor Dometic kyl /frys och var tvungen att söka efter ny gas ungf var tredje vecka.. Vilket också kostar...
Sen strulade kylen ungf minst 1 gång om året... Blåste det så kunde man känna avgaserna från kylen inne i hb, till den dag jag ändrade avgaserna så de blåste ut uppe på taket ...
Var det varmt.... Vilket det oftast är söderut så vet jag inte hur många ggr maten i kylen inte blev kall nog...
Många monterar en fläkt bakpå för att få mer kyla...
Sen drar gasol avgaserna (koldioxiden) till sig mygg... Som kanske många har märkt och svurit över...
Reservdelar nya till gasol skåp är oftast mycket dyra....
Men det första jag tänkte på var ju varför värms inte vattnet med en solen/solpanel... Jag tillverkade och testade olika typer... Men provade Också en fabrikstillverkad.... Som jag senare byggde om, och då blev panelen den bästa panel för vatten jag provat... Den satt kvar i nästan 7år...och vägde under 2kg.
I dag har jag "tillverkat" en AES Enhet som skickar elen vidare till min 12/230v varmvattenberedare.... När mina Lithiumbatteri är fulladdad... Precis som Dometic har på vissa av sina kylar.... Så har jag det nu på varmvattnet... Vilket innebär att all mitt varmvatten är "gratis" och GRÖN :spinny:
Rädslan är människans största hinder till en förändring ;)
 

Pär G

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
37198
Medlemskap
2024
Som du kanske vet så bor jag 365 dagar om året i hb... Men jag tror att även om man inte bor som jag, så kan det finnas intresse för att slippa gas...
Ett är ju när man åker utomlands... Och inte har installerat en extern gas tank för LPG... Jag hade en stor Dometic kyl /frys och var tvungen att söka efter ny gas ungf var tredje vecka.. Vilket också kostar...
Sen strulade kylen ungf minst 1 gång om året... Blåste det så kunde man känna avgaserna från kylen inne i hb, till den dag jag ändrade avgaserna så de blåste ut uppe på taket ...
Var det varmt.... Vilket det oftast är söderut så vet jag inte hur många ggr maten i kylen inte blev kall nog...
Många monterar en fläkt bakpå för att få mer kyla...
Sen drar gasol avgaserna (koldioxiden) till sig mygg... Som kanske många har märkt och svurit över...
Reservdelar nya till gasol skåp är oftast mycket dyra....
Men det första jag tänkte på var ju varför värms inte vattnet med en solen/solpanel... Jag tillverkade och testade olika typer... Men provade Också en fabrikstillverkad.... Som jag senare byggde om, och då blev panelen den bästa panel för vatten jag provat... Den satt kvar i nästan 7år...och vägde under 2kg.
I dag har jag "tillverkat" en AES Enhet som skickar elen vidare till min 12/230v varmvattenberedare.... När mina Lithiumbatteri är fulladdad... Precis som Dometic har på vissa av sina kylar.... Så har jag det nu på varmvattnet... Vilket innebär att all mitt varmvatten är "gratis" och GRÖN :spinny:
Rädslan är människans största hinder till en förändring ;)
Tack för svar. Har du någon beskrivning av din AES-enhet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kommer länken till vad jag köpte och ställde in så det fungerar som en AES enhet...
Triggern drar i 99 sekunder eftersom jag vill inte att den tar för mycket om solen inte kommer fram eller jag stannar motorn (dc-dc laddaren)

Styrenheten...



Triggern...

 

Pär G

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
37198
Medlemskap
2024
Här kommer länken till vad jag köpte och ställde in så det fungerar som en AES enhet...
Triggern drar i 99 sekunder eftersom jag vill inte att den tar för mycket om solen inte kommer fram eller jag stannar motorn (dc-dc laddaren)

Styrenheten...



Triggern...

Tackar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Diskussion om solpaneler har förekommit i ett flertal trådar här på forumet. Hur många man behöver är högst individuellt, själv har jag "bara" 3x120W, det är för lite för min förbrukning ifall jag vill stå still mer än 10 dygn svensk sommar, andra klarar sig med en 100-wattare. Flera som bor längre stopp "off grid" i husbil menar att 600W är ett minimum.
När min kyl (som jag normalt bara kör på gas) lämnar in för gott och inte går att rädda, ja då blir det troligen en 12V kompressorkyl ifall jag fortfarande äger husbilen, jag kör redan en kompressorkyl/frys-box 24/7 i husbilen som extra kyl, den e verkligen strömsnål, men så är den bara på 18L.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland blir det inte som man tänker sig....
Vi körde lugnt längs kusten i Montenegro mellan Dubrovnik och Sveti Stefan... När det plötsligt rycker rejält till i hela hb.... Och så hörs en hög smäll :eek:
I vänstra backspegeln ser jag hur en rad med 3x100w solpaneler hänger ut ca 2 meter i körbanan....
Jag hade en enorm tur och hittade en ficka mellan några parkerade bilar vid parkeringen där man har utsikt över Sveti Stefan... Hoppade snabbt ur bilen och var jätterädd att en buss eller någon bil skulle dyka upp i kurvan och inte se panelerna som nu går 2 meter på tvären av hb rätt ut i vägen...
Snabbt upp på taket och in med panelerna (som verkar oskadad) här ser jag att de rostfria poppnitarna i gångjärnen här bara slitits ur sina fästen... Två poppnitar och fyra gångjärn.. Det blir 8 poppnitar som slets på bråkdelen av en sekund ut ur 2mm aluminium båda rostfria låsanordningar är också sönderslitna här höll poppnitarna men inte låsen...
Sen ser jag att kablarna till flera Mc4 kontakter är avslitna.... Inne i Y-ett :swoon:...
Vidare har kablarna till lyftanordningen och elektroniken slitits av, samt elektronik boxen som styr upp/ner är borta...
Så just nu har jag bara 300w solpaneler som kan ladda...
Jag har beställt ny elektronik och en Y-koppling men leveransen är utlovad till den 11-12/10....
Jag skall se om jag klarar detta annars måste jag använda gas till varmvatten och maten..

Detta hände bara plötslig... Vindar svepte med en enorm kraft och hastighet upp/ner längs berget... Jag har aldrig sett sådana vindar här vid Medelhavet... De var så starka att bilen trycktes till sidan.... Och havet blev rejält upprörd bara från stranden.... Detta vind fenomen heter säkert något men jag vet inte... Det var som en orkan svepte upp/ner i bergen längs kusten.

Vi befinner oss just nu vid Medelhavet ca 10 mil norr om Saranda... Många hb.... Och nästan bara tyskar :eek:
Vi har bara ca 15 mil till "målet" så på måndag kör vi nog in i Grekland

IMG_20230927_171103.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Usch vad otrevligt, men sicken tur att inget levande skadades.
Hoppas du får till det (vilket jag inte tvivlar på) så du kan fortsätta ditt gasfria husbilsliv.

Lycka till Peter :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kan du se om det är någon korrosion där nitarna suttit eller om de helt enkelt inte höll för trycket? Om jag kommer ihåg rätt från båtlivet så brukar rostfritt och aluminium inte gilla varandra. Använde en popnit av zircaloy för att undvika korrosion.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Ja vad tråkigt att detta hände men lite tur i oturen hade du iallafall att inte allt gick sönder.
Ha en fin övervintring i Grekland iallafall,
Lena och Björn läste jag i en tråd här skulle vara i Poleponessos
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan du se om det är någon korrosion där nitarna suttit eller om de helt enkelt inte höll för trycket? Om jag kommer ihåg rätt från båtlivet så brukar rostfritt och aluminium inte gilla varandra. Använde en popnit av zircaloy för att undvika korrosion.
Nä... Aluminiumet är uppböjd i hålen så kraften måste ju ha varit enorm...
Och allt är nytt sen sommaren 2022.

Sen tror jag att aluminum och rostfritt fungerar bra tillsamman.... Men bara i osaltade och torra miljöer.... Som en husbil... Men ej i en båt eftersom spalten fäller ut magnesiumet i aluminiumet och då blir aluminiumet poröst...
Eloxiderat aluminium fungerar bättre på båtar.... Men tiden orsakar ändå försvagning...
Det var vad lärde mig när jag hade båt...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nä... Aluminiumet är uppböjd i hålen så kraften måste ju ha varit enorm...
Och allt är nytt sen sommaren 2022.

Sen tror jag att aluminum och rostfritt fungerar bra tillsamman.... Men bara i osaltade och torra miljöer.... Som en husbil... Men ej i en båt eftersom spalten fäller ut magnesiumet i aluminiumet och då blir aluminiumet poröst...
Eloxiderat aluminium fungerar bättre på båtar.... Men tiden orsakar ändå försvagning...
Det var vad lärde mig när jag hade båt...
Du menar så osaltade och torra miljöer som finns vid medelhavet.
 
Toppen