• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dagar utan gas

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fom idag började jag att inte använda någon gas alls....
Värmen har diesel
Varmvatten laddar mina solpaneler eller generatorn när motorn är igång
Och maten lagas nu bara via min induktionshäll...
Och den nya tvättmaskinen går på 230v via invertern

Så nu får ni gissa på hur många dagar tror ni jag klarar det utan att använda någon gas..?

Jag bor heltid i husbilen
Jag har 350A lithium batteri
600 w solpaneler skall öka till 700w om 1,5 månad
Och en dc-dc booster 60A
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hehe... allt beror på W in/ut i batteriet.
Kommer du att stå stilla krävs vackert väder, kommer du att köra dagligen klarar du dej så klart längre.
Står du stilla gissar jag på 10 dygn.
Kör du dagligen flera timmar så klarar du dej mycket längre.

Lycka till//Peter :cool:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har du problem att hitta gasol? Eller är det en principsak? Ser annars alternativa energikällor som en tillgång.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu i kväll har den 1:a veckan gått utan att jag har använt ett enda gr. gas, visserligen kör jag 2-4 Tim om dagen så generatorn hinner laddar fullt...Och gör den inte det så klara solpanelerna lätt resten... .
Det blir även el över så att mitt AES system för varmvatten "laddar" VV beredaren så jag kan ta en "gratis" dusch varje dag....
Så en sak är säker.... Ni som kör vidare efter 1-2 dagar skulle lätt klarar er utan gas..... Börja med att släng ut gas kyl/frysen..

Någon som tror att jag klarar 14 dagar utan gas..?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu i kväll har den 1:a veckan gått utan att jag har använt ett enda gr. gas, visserligen kör jag 2-4 Tim om dagen så generatorn hinner laddar fullt...Och gör den inte det så klara solpanelerna lätt resten... .
Det blir även el över så att mitt AES system för varmvatten "laddar" VV beredaren så jag kan ta en "gratis" dusch varje dag....
Så en sak är säker.... Ni som kör vidare efter 1-2 dagar skulle lätt klarar er utan gas..... Börja med att släng ut gas kyl/frysen..

Någon som tror att jag klarar 14 dagar utan gas..?
Japp, om någon klarar det så är det du. Sen förstår jag inte varför, men det är en begränsning hos mig! :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ser inga problem med att klara sig utan gasol i 14 dagar så länge man/du kör bilen någon/några timmar med några dagars mellanrum. Den stora utmaningen kommer när man/du skall stå parkerad några veckor med mulet väder.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ser inga problem med att klara sig utan gasol i 14 dagar så länge man/du kör bilen någon/några timmar med några dagars mellanrum. Den stora utmaningen kommer när man/du skall stå parkerad några veckor med mulet väder.
Helt rätt.... Och då kan man ju börja fundera över de som inte står stilla någon längre tid varför har de en gasol driven kyl.? :rolleyes:

Det skall bli intressant att se hur länge jag kan klara det innan gaskranen öppnas... Men jag har nog mer än en veckas körning tills första längre stopp :eek:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Helt rätt.... Och då kan man ju börja fundera över de som inte står stilla någon längre tid varför har de en gasol driven kyl.? :rolleyes:

Det skall bli intressant att se hur länge jag kan klara det innan gaskranen öppnas... Men jag har nog mer än en veckas körning tills första längre stopp :eek:
Troligtvis när man köper bilen så finns det Gasol kyl. Byta ut den kostar pengar och sedan skaffa solpaneler osv.... kostar oxå pengar.
Gasolen är ju billig 1 flaska per sommar för oss 350 kr. Tycker det är kanon och strular ju nästan aldrig!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Troligtvis när man köper bilen så finns det Gasol kyl. Byta ut den kostar pengar och sedan skaffa solpaneler osv.... kostar oxå pengar.
Gasolen är ju billig 1 flaska per sommar för oss 350 kr. Tycker det är kanon och strular ju nästan aldrig!
Så är det för dig och säkert en del andra också....
Men sen finns det också dem som förbrukar en hel del gas... Tex Jag förbrukade ungf en p11 var tredje vecka.... Året runt..:eek:
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Nu i kväll har den 1:a veckan gått utan att jag har använt ett enda gr. gas, visserligen kör jag 2-4 Tim om dagen så generatorn hinner laddar fullt...Och gör den inte det så klara solpanelerna lätt resten... .
Det blir även el över så att mitt AES system för varmvatten "laddar" VV beredaren så jag kan ta en "gratis" dusch varje dag....
Så en sak är säker.... Ni som kör vidare efter 1-2 dagar skulle lätt klarar er utan gas..... Börja med att släng ut gas kyl/frysen..

Någon som tror att jag klarar 14 dagar utan gas..?
Jag tror du klarar det , och ännu längre, om du åker i skåne med 12 timmar sol ,eller i Europa så borde det vara lugnt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Min hb är nu över 18år...tidigare gick allt på gas.. :eek:
Det må da koste en liten formue å bytte ut alt fra gass til strøm? Jeg har skiftet fra halogen til LED i alle lampene i bilen min, og er igang med å skifte fra gel-batteri til lithium, men selv om tusenlappene flyr er det alltid noe som mangler og mer som må skiftes ut. Sorry om dette er OT, innlegget kan gjerne slettes.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Følger denne tråden med interesse, da jeg har en snart 20 år gammel bil hvor det meste går på gass.
Som ett litet jämförelsetal, ett kylskåp beroende på storlek och omgivningstemperatur bör gå mellan 30-40 dygn på en p11 gasol.
Så om man inte bor i husbilen permanent är det ganska dålig ekonomi att gå över till 12v. Stora battterier och mycket solceller
krävs, och ändå fungerar det i våra trakter inte annat än några månader på sommaren, övrig tid gäller ändå gas. Eller 230V om man står
förtöjd vid stolpe!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det må da koste en liten formue å bytte ut alt fra gass til strøm? Jeg har skiftet fra halogen til LED i alle lampene i bilen min, og er igang med å skifte fra gel-batteri til lithium, men selv om tusenlappene flyr er det alltid noe som mangler og mer som må skiftes ut. Sorry om dette er OT, innlegget kan gjerne slettes.
Jo.... Men allt är inte köpt under ett år...
Jag bor ju heltid i hb och har provat många olika idéer.... En av de första var ju en riktig solpanel för vatten... Köpte och byggde några modeller bla med vacumrör... Men den bästa var ändå kopparrör med aluminium vingar... Sken solen så tog det ungf 15min så var vattnet i truman riktigt varmt.. En panel var så bra att jag hade den i över 7år... Tills tanken att värma istället vattnet med el fastnade i huvudet för ca tre år sedan.... :twitcy: (då hade Jag 1100w solpaneler på hb taket men just nu är det bara 600w)
 
Toppen