• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dagar utan gas

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag blev både rädd och nyfiken på denna kraftiga vind som rusade ner från bergen, så jag letade lite på nätet... Och hittade detta....


Urklipp från ovan länk...

Bora — en oförutsägbar överraskning utan förvarning​

Starka och kalla vindar med kraftiga vindbyar , som blåser från norr eller nordost, är typiska främst för den östra Adriatiska kusten . De passerar vanligtvis utan förvarning eller åtföljande meteorologiska fenomen. Utan någon förändring i tryck, molnbildning eller dåligt väder börjar kraftiga vindbyar helt enkelt falla från himlen, och detta ger mycket farliga förhållanden för sjömän och material.

Boran kan slå hårdast under hela hösten och vintern, men du kan också stöta på den under högsäsong när vindarna inte är lika intensiva. Boran producerar grunda, korta vågor som inte är lika benägna att orsaka sjösjuka som vissa andra vindar, men gör det mycket svårt att styra båten. Håll också undan på rundande öar vid deras lovartade sida för att undvika att hamna på grund eller på stenar i vindbyar.
En Bora eller Bura föds på toppen av berg där en stor massa kall luft skapas. Den börjar sedan falla ner i dalarna och ut på kusten på grund av sin vikt. På sin väg "nedför" tar den stor fart och när tyngdkraften tvingar den genom den varmare och lättare luften på lägre höjder svänger den dramatiskt upp i havet. Detta orsakar bildandet av vattenflis och skum som bär starka vindbyar inte bara över havet utan även över land. Bommens hastighet kan också ökas av atmosfärstrycket, som pressar kall luft från land till havs. De starkaste Bora-vindarna i Kroatien finns i området kring Velebitkanalen (Pag), Kvanerbukten (Krk, Cres, Rab, Goli Otok) och Makarska rivieran. Ju längre söderut, desto svagare är Bora totalt sett. Se hur det ser ut på en båt när kroatiska Bora blåser .


Här är en annan länk om Bora vindarna som kan uppgå till orkanstyrka...:swoon: inte konstigt att panelerna bara revs av...

 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Har stött på den filuren i Rijeka när vi lastat där. Från lugnt, varmt och fint väder till att vi fick sätta extra förändor.
Tog 20 minuter från bra till kaos, och sedan 10 till bra igen.
Otrevligt
 
Toppen