• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur länge går fiaten?

S

suneAl

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Ja, motorn går nog ett tag, men det år ju den femväxlade växellådan som är en katastrof. Det
vanligaste kända problemet är som bekant femman.

Vi drabbades av två haverier med dessa växellådor 2005. Först lossnade bottenstocken vilket
medförde att det inte var försvarligt att laga. Bara beställa ny från fabrik då några begagnade
inte finns att uppbringa pga av stor efterfrågan i hela Europa.

Denna fungrade ca 700 mil när 3-4 låste sig i Tyskland. Försökte ta oss hem för att utnyttja
garantin. Garantin på sådant eftermotage är bara 1000 mil enligt verkstaden.

Efter detta bytte vi bort objektet och aldrig mer Fiat
mvh

När det gäller växellådor 5-växlade så har problemet varit med synkringarna inte dreven fram till 2001 - 2002, nu med de nya växellådorna 5-växlade eller 6-växlade är detta en historia.

När det gäller dessa växellådor tillverkas dessa av ZF AG som ingår i ZF Sachs AG i Friedrichhafen Tyskland, de tillverkar komponenter åt bilindustrin växellådor och axlar med mera som tillverkar personbilar, lastbilar, bussar-,tåg och andra maskiner.
Det är möjligt att det sitter en ZF AG växellåda i Din VW.
Du säger att det var stor efterfrågan i Europa det talar att ZF AG är tillverkaren.
ZF AG tillhör inte FIAT Group.

Sven-Erik Alla kan inte älska ALLA (FIAT)

häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

Senast ändrad:
F

F.d. 52959

Guest

Inte alls. Det var årsmodell 2002, Euramobil 585 LS

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vår förra bil var en -03 med nya lådan. Möjligt jag har fel men hade inte -02 den gamla lådan.

Fast det finns väl övergångsmodeller.

J

Jimbo

Guest

Det är bara att minnas tillbaka var backen låg =)

Upp till vänster = nya lådan
Ner till höger = gamla lådan

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Intressant detta att ZF AG tillverkar växellådan till Fiat!
Jag såg en film på SVT-play som handlade om Koenigegg och hans sportbil. Även han valde ZF som leverantör av växellåda och han verkar inte ta vad som helst.

// Göte J

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Det var kanske inte skrivet till mig, men känner mig ganska ensam om att nämna GMC på forumet. I denna tråd gör jag inga jämförelser överhuvudtaget. Som jag skrev i inlägg 25 så var det bara en tanke som jag fick och gick ut och tog en bild på en kolv jag hade i verkstaden, och tråden rullade vidare. För informationens skull skrev jag var kolven suttit i för bil. Då en small-block 350 är en bensinare så skulle en jämförelse bli helt tokig. I denna tråd så förekommer ordet GMC endast i inlägg 35, så inga jämförelser med det märket kan ha förekommit i denna tråd.
Men i en annan tråd så har jag gjort en jämförelse.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

ZF är ju en av väldens mest kända växelådstillverkare, de till verkar växellådor till massor av kända bilmärken på alla nivåer. Att just Königseggs val skulle vara någon rekommendation vet jag däremot inte, sådana bilar tillverkas ju i väldigt små antal, och körs väldigt lite. Däremot får nog växellådorna i Ducaton utstå väldigt mycket, både långa körsträckor, höga belastningar (delvis p.g.a trimning) vilket
ökar vridmomentet kraftigt på låga varv, vilket är en växellådas fiende Nr:1. Ock därtill naturligtvis massor av olika behandling från oss förare.

F

F.d. 52959

Guest

Jodu det var den "nya" lådan. Blir ingen ny växellåda för att man flyttar backläget.
Smörjningen är fortfarande lika dålig.
Ser att du har drevat om din växellåda. Tycker du att det skall behövas göras på en
bil idag och i den prisklassen som Kabe är.
Som du sett är Kabe de enda som talar om hur illa ställt det är med just den växellådan.
Detta högaktar jag Kabe husbilsklubb för. Kabe är en fin och dyr husbil. Problemet är
det sk draghuvudet från Fiat.
Kan någon älska Fiat ??

F

F.d. 50069

Guest

Jodu det var den "nya" lådan. Blir ingen ny växellåda för att man flyttar backläget.
Ser att du har drevat om din växellåda. Tycker du att det skall behövas göras på en
Som du sett är Kabe de enda som talar om hur illa ställt det är med just den växellådan.
Detta högaktar jag Kabe husbilsklubb för. Kabe är en fin och dyr husbil. Problemet är
Kan någon älska Fiat ??

Skitlätt!!!!!!!!!
Inga problem, eller hur? YouTube - Fiat ABARTH 1000 OTS Melbourne

Eller ännu mera ren grov förälskelse;)!
YouTube - Fiat Abarth 1000TCs at SpaItalia 2006

Ursäkta om jag är lite dum, och tramsar i tråden:eek:

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag måste erkänna att jag är rätt förtjust i Fiat och Alfa....:eek:.

Särskilt Fiat Ducato! :)

J

Jimbo

Guest

Kan någon älska Fiat ??

Hmmm, intressant.....

Vore kul med en sprängskiss på den "gamla" resp den "nya" lådan.

Talar man med verkstadsfolk så är de av uppfattningen att den "nya" lådan är bättre.... iaf. min erfarenhet.

Har ej pillat isär den nya lådan men av den info jag fått så skall den vara "vänd" Dvs 5:ans drev ligger inte överst längre utan i botten vilket sörjer för att smörjningen blir fullgod..

Men vad vet jag, har inte skruvat med den själv utan stödjer mig endast på info jag fått.

Finns ju flera omnämnda välrenommerade företag som drevar och servar Fiat-lådor på detta forum....Har de fel??

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Kan någon älska Fiat ??

Jag älskar min Fiat 91a 2,5TD 17år 14000 .mil bara bytt 2 bromscylindrar bak plus kamrem och fläktrem utöver vanlig service. Med hembyggd intercooler går den som en dröm.

Jägarn:twitcy:

F

F.d. 23710

Guest

Håller fullständigt med att hur man kör och servar bilen avgör hur länge den håller. Vi hade några Iveco bilar på mitt jobb,inte en enda växellådshaveri eller motor problem, bilarna köptes 02. Hade gått ca, 25000 mil fram till 2013.
Kan säga att dessa bilar misshandlades på det grövsta, det var olika förare nästan varje dag och ingen brydde sig om något, då de var inte deras egna bilar bilar. ändå höll de mycket bra, de servades enligt föreskrifterna.
Har själv kört ett antal bensindrivna bilar till 30-35 tusen mil, inte en enda växellåda eller motor har havererat. Dislarna ska hålla ännu längre,varvtalet är ju inte så högt. Har nu en husbil 96 a, med Fiat motor som gått 6500 mil,inga som helst problem, har haft den i 3 år, oljan börjar mörkna efter 400 körda mil efter oljebytet. Lät kolla ventilspelet helt OK, kamaxeln såg ut som ny. Jag tror att den motorn kan gå mycket länge.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Vi har träffat en person som har kört 90,000 mil med sin fiat ducato budbil.

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Helt allmänt det är väl inte motorskador som skrotar de flesta även vanliga bilar utan det är väl rosten.

Toppen