• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hur länge går fiaten?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: hur länge går fiaten?

jag kör min tredje mb vito är inte imponerad på kvalite det verkar som man ej skall köpa monterade bilar efter frukost kör ca 200000mil men tror att man ej kan jämföra dom som använder bilen varje dag taxi kan köra över 50.000mil
utan större problem med en fiatbuss (skolbuss):wideeyed:mvh håkan
Jag har dåligt förtroende för Fiat. Har besökt fabriken.. brrrrr köp inget som e monterat efter lunch..;);)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: hur länge går fiaten?

Någon som är duktig på matte? När fordonet rullat 39 000 eller 79 000 mil som det skrivs om är, vilket inte är orimligt. Hur många gånger har denna grej på bilden farit upp och ner i cylindern? Räkna då även in tomgångskörning vid rödljus och köer.

Kolven kommer från en Small-block Chevrolet 350 som jag renoverade då den hade rullat jättelångt.
 

Bilagor

  • Kolv 5,7L.JPG
    Kolv 5,7L.JPG
    75,8 KB · Visningar: 4

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: hur länge går fiaten?

Nej.
Det var bara en tanke som for igenom mitt huvud idag. Man kan tycka att kolven skulle bli trött och hålla på det viset. Blir nog svårt att räkna på, då motorn har olika varvtal hela tiden. En motor som driver en pump eller generator med konstant varvtal och drifttidsmätare skulle man kunna räkna på. Man kan nog våga sig på att säga att det är många många många gånger.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: hur länge går fiaten?

Bara uppskattningar:
Ett typiskt värde på färddatorn på renaulten (Benzen har inga så moderna grejer som färddator) är en snitthastighet på 64,3 km/h.
Det är under hela tiden motorn är igång.
Kan nog anta att varvtalet är i snitt 2500 rpm.
För att köra 39000 mil går det åt (med 64,3 kmh) 6065,3 timmar.
2500 rpm blir 150000 rph.
Totala varvtalet blir c:a 909795000 alltså i det närmaste 1 miljard.
Calle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: hur länge går fiaten?

6065 timmar blir ju drygt 3 eller i det närmaste 4 års arbetstid.
Det gör c:a 10000 mil/år.
Finns det nån chaufför som har koll på hur mycket man kör per år.
Calle
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: hur länge går fiaten?

Vadå matematik av högre skolan?:rolleyes:
Tillåt mig att lägga mig i denna, enligt min mening, mest onödiga tråden.;)
(Beklagar om jag trampat någon på tårna nu men det får jag väl leva med):cool:
Och tillåt mig att öka på mängden av meningslös kunskap med följandet:
Skall det vara så svårt att räkna ut Anders fråga?
Det räcker väl med enkel överslagsräkning eller?
Nu har jag inte en aning om vad en ”Small-block Chevrolet 350” är, så mina parametrar kanske behöver ändras lite men antag att bilen som motorn sitter i rullar med en medelhastighet av 50km/h (inkl.stilleståndstomgång), att den har rullat 40000mil vid medelvarvtal 2000 r/min. Resten är enkelt, eller hur?
Ca. 1 miljard gånger uppåt och lika många gånger neråt! Calle hade rätt!
Fullständigt onödigt vetande? Javisst!
Om man vet slaglängden, kan man även, lika enkelt, räkna ut avståndet som den här lilla rackarkolv har avlagd under sitt liv. Jag skall dock inte trötta ut er med det också för då blir vetandet fullständigt meningslös, och det är inte min avsikt.
Ha en trevlig och lugn kväll! Imor’n skall vi på’t igen!
MVH JvH :cool:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: hur länge går fiaten?

Med 30 inlägg kan väl knappt tråden vara helt meningslös :) så här kommer det:
Jag har varit en lycklig ägare till en Ford Anglia -62. Den var försedd med den extremt kortslagiga Kentmotorn som hade slaglängden 48,41 mm. Har svårt att tro att en sådan håller 40000 mil, men om den till äventyrs skulle göra det, skulle kolven ha färdats 9682 mil.
För närvarande står km-mätaren på Benzen på 521145 km.
Calle
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Underlig diskussition om hur länge en bil kan gå. Detta är sannolikt helt avhängit på hur bilen sköts och servats och kanske också rostskyddats även om nu moderna bilar har galvade delar. Tror att det finns folk som kan köra slut på en bil oavsett märke på mycket kort tid och tror också att om man sköter bilen och är rädd om den kan säkert hålla både 30 - 40 och kanske 50 tusen mil. En dieselmotor går ju med förhållandevis lågt varvtal dessutom.

Kan bero på att Fiat alltid har varit i strykklass i Volvo och Saab landet sverige där inte ens en generalagent vill ta hand om märket. Sen beror det på toleranser på motorer och hur länge som tillverkaren vill att den skall hålla, plocka sönder olika märken så märker Ni snart vad jag menar. Tyvärr hör man det oftast från Fordar med ventilknack som följd med dåligt ventilmekanism och undermåligt material.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Vadå matematik av högre skolan?:rolleyes:
Tillåt mig att lägga mig i denna, enligt min mening, mest onödiga tråden.;)
(Beklagar om jag trampat någon på tårna nu men det får jag väl leva med):cool:
Och tillåt mig att öka på mängden av meningslös kunskap med följandet:
Skall det vara så svårt att räkna ut Anders fråga?
Det räcker väl med enkel överslagsräkning eller?
Nu har jag inte en aning om vad en ”Small-block Chevrolet 350” är, så mina parametrar kanske behöver ändras lite men antag att bilen som motorn sitter i rullar med en medelhastighet av 50km/h (inkl.stilleståndstomgång), att den har rullat 40000mil vid medelvarvtal 2000 r/min. Resten är enkelt, eller hur?
Ca. 1 miljard gånger uppåt och lika många gånger neråt! Calle hade rätt!
Fullständigt onödigt vetande? Javisst!
Om man vet slaglängden, kan man även, lika enkelt, räkna ut avståndet som den här lilla rackarkolv har avlagd under sitt liv. Jag skall dock inte trötta ut er med det också för då blir vetandet fullständigt meningslös, och det är inte min avsikt.
Ha en trevlig och lugn kväll! Imor’n skall vi på’t igen!
MVH JvH :cool:

Va skönt att du ändå tog dig tid att läsa alla inlägg och komma med synpunkter i denna, enligt din åsikt, totalt meningslösa tråd.

För att ytterligare undertrycka vikten av denna tråd så vill jag påstå att du numer har vetskap om något viktigt inom fordonshistoria och allmänbildning.
:yes:

Då du ej vet vad en Cheva-350 small block är misstänker jag att du inte heller vet vad en Volvo B20 är. Men ägna några stunder framför Google eller Wikipedia så är din kunskap utökad med det mest grundläggande sen Otto-motorn och Folan.

Glöm inte.......man lär sig något nytt varje dag. :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Med 30 inlägg kan väl knappt tråden vara helt meningslös :) så här kommer det:
Jag har varit en lycklig ägare till en Ford Anglia -62. Den var försedd med den extremt kortslagiga Kentmotorn som hade slaglängden 48,41 mm. Har svårt att tro att en sådan håller 40000 mil, men om den till äventyrs skulle göra det, skulle kolven ha färdats 9682 mil.
För närvarande står km-mätaren på Benzen på 521145 km.
Calle


Jag fortsätter med ev. lite meningslöst...:rolleyes:

Jag har också varit ägare av en "Frilördag", dock en från 1960. Det var min första bil och som blivande bilmek så skruvades det en hel del, inte alltid för att det behövdes.
Innan jag, eftersom jag köpt en Cortina GT, gav den till brorsan hann jag med att besikta in den som Anglia GT med motor och bromsar från Cortina GT och Capri.....

Men jag reagerade på ditt resonemang om den tillryggalagda sträckan för kolven i Kent-motorn. Förutsatt att motorerna har samma varvtal så skulle kolven i en, vid den tiden vanlig motor, Volvo B18 med slaglängden 80mm, tillryggalägga 18673 mil!
Dessutom kommer B18-kolven upp i 12,5 m/s men 105E-kolven bara upp i 7,6m/s vid samma (3000r/s) varvtal. Sen ska vi inte tala om vridmoment eller slitstyrka för då får Ford pisk......

Ångrar djupt att jag inte behöll den bilen, eller iaf pappren på den....

Lasse
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: hur länge går fiaten?

Kan bero på att Fiat alltid har varit i strykklass i Volvo och Saab landet sverige där inte ens en generalagent vill ta hand om märket.

Instämmer "Jaktfalken" :D

Lite mera meningsfullt kunskap och allmänbildning! ;) :
Även om vi ännu inte vet hur länge den går så finns det hopp för Fiat!
Volvo blidde först en Yankare men är nu snart en Kines! Kineserna plockar väl in den gamla B18 i den nya Volvon!
Saab (Sonet) blev aldrig Italjensk! Den blidde en Norsk!
Men Fiaten . . . . . . , den kommer att gå långt!
God natt! :cool:
JvH
 
S

suneAl

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Intressant resonemang att jämnföra en FIAT Ducato "Lätt Lastbil" mot GMC Pic up, Volvo & SAAB "Personbil".
Mig veterligt har inte dessa märken tillverkat några LÄTTA LASTBILAR.

Vi får ta en gång till om FIAT Ducato.

Bilen sammansätts på fabriken SEVEL SYD tillsammans med Peugeot Boxer & Citroén Jumper. Fabriken är samägd av FIAT GROUP 50% och PSA 50% "Peugeot/Cirtoen"
Motorerna "JTD" tillverkas av Fabriken SOFIM "Iveco" Växellåda och Axlar tillverkas av Fabriken ZF AG i Tyskland.
JTD-Motorer finns i OPEL, SAAB, Suzuki, Cadillac, Peugeot, Tata, & Ford bilar, SAAB 9-3 & 9-5 har dessa. Nu talar vi om Dieselmotorer "Common Rail"

Sedan till frågan hur långt går FIAT ? Svaret beror mycket på hur man sköter bilen hur den används, vilka underlag man kör den efter, vilka hastigheter man kör osv.

Man skall ha klart för sig att en Husbil är det samma som en fullt lastad bil hela tiden.
Om man betänker att med en fullt lastad Tung Lastbil skulle köra i 110- 130 km/h det är ju ingen som gör detta men med husbil kan man båsta på. VAD ÄR DETTA ????

Om man följer INSTRUKTIONSBOKEN så håller den som LASTBÄRARE för en Husbil i OFANTLIGT MÅNGA ÅR. RUSA ALDRIG EN DIESEL- ELLER BENSINMOTOR OCH SEGDRAG ALDRIG PÅ FÖR HÖG VÄXEL.

När det gäller GENERALAGENT så kommer FIAT med all säkerhet att ta över den själv, med säte troligtvis i DANMARK "2010-04-01"lika som Mercedes för HELA NORDEN, Renault har sin i KISTA inget ovanligt.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 

Bilagor

  • SEVEL.jpg
    SEVEL.jpg
    1,7 KB · Visningar: 671
Senast ändrad:
F

F.d. 50078

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Tackar för en bra redogörelse av fiat ducato, är nog som du säger går många mil om den pysslas om och det gör ju vi husbilsägare. Tack för alla svar och funderingar, därmed är tråden avslutad för min del. Häls.brusen
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Ja, motorn går nog ett tag, men det år ju den femväxlade växellådan som är en katastrof. Det
vanligaste kända problemet är som bekant femman.

Vi drabbades av två haverier med dessa växellådor 2005. Först lossnade bottenstocken vilket
medförde att det inte var försvarligt att laga. Bara beställa ny från fabrik då några begagnade
inte finns att uppbringa pga av stor efterfrågan i hela Europa.

Denna fungrade ca 700 mil när 3-4 låste sig i Tyskland. Försökte ta oss hem för att utnyttja
garantin. Garantin på sådant eftermotage är bara 1000 mil enligt verkstaden.

Efter detta bytte vi bort objektet och aldrig mer Fiat
mvh
 
J

Jimbo

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Va hade du för årsmodell på den bilen? Misstänker att det var gamla lådan tom 2001??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Någon som är duktig på matte? När fordonet rullat 39 000 eller 79 000 mil som det skrivs om är, vilket inte är orimligt. Hur många gånger har denna grej på bilden farit upp och ner i cylindern? Räkna då även in tomgångskörning vid rödljus och köer.

Kolven kommer från en Small-block Chevrolet 350 som jag renoverade då den hade rullat jättelångt.

Kolven slits inte knappt alls utan det är lager och kolvbult och vevstake som tar mest stryk efter loppet i cylindern. Kolven tar stryk när den har fel tändning för hög så den tänder för nära kolvtoppen då kan det bränna hål med följd av hög oljeförbrukning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: hur länge går fiaten?

Om det bränner hål i kolvtoppen blir nog problemen betydligt större än ökad oljeförbrukning. Den cylindern slutar ju att fungera.
 
Toppen