• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur länge går fiaten?

F

F.d. 24414

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Vad är sedan en "Fiat" och vad är en husbil?
Det är inte lätt att i dag hålla isär allt då tillverkare och leverantörer liksom flyter samman.
Vår vetranhusbil har ett "europachassi" med en motor som Citroén använde i sina personbilar som tydligen är byggd av Iveco(?).
Bilen kallas Peugeot men är identisk med en som kallas Citroén.
Och vår bil finns även som "Fiat" och är då nästan samma bil frånsett motorn som är byggd av...vem vet?
Min tanke är att en "Fiat" håller lika bra som allt annat som servas väl.

F

F.d. 58882

Guest
Sv: hur länge går fiaten?

Nya motorer är väldigt kostsamma att ta fram & därför har tillverkarna gått samman för uppnå effektiv cost reduction. Fiat, Peugeot & Citroen var relativt tidiga med detta. Likaså Volvo, Peugeot & Renault med V6'an (PRV-motorn). Volvo - Ford & Volvo - Mitsubishi är andra samarbeten. I alla fall främre delen av chassit & motorn är FIAT sedan kan bakre delen av chassit vara AL-KO. Detta köps av husbilstillverkaren som bygger på sin egenkonstruerade bodel.

Bennie

Toppen