• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

F

F.d. 25431

Guest
Hej alla!

Batteriet är på 80h och tar laddning bra om man kopplar in 220 i bilen eller separat laddare, men laddar dåligt när man kör. Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hur kan man fixa eventuella fel?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hej!

På 2h körning händer inget direkt i min bil för bodelsbatteriet.
Är något fel då tror du?

Har du solceller anslutna direkt på batteriet så kan detta hända beroende på vilken laddare du har, vissa laddare känner av spänningen från solcellen och uppfattar batteriet som fulladdat och stänger av laddningen.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Rusken :mad:
När du stoppar denna agitation för inte upptäcks laddning ???
Har du intressen i CTEK ?
Är vi ut ur magi ?

http://www.husbilsklubben.se/forums/t66844-3/#post522086

Det beste er om du bare ignorerer mine innlegg, jeg satt bare å ventet på ditt utspill..... Og det kom.

1. Kjøp en Ctek D250S, koble den opp slik jeg har gjort det.
2. Monter en kvalitets shunt, m/Votronic battericomputer ved førerplassen.
3. Samt en brokobling utenom Ctek laderen som sikrer generator lading samtidig, med styring av/på av denne fra førerplass.

og følg med på det morsomme som du da kan se når du kjører Ctek lading og generator lading og kan velge hvem du vil se måling av med ett knappetrykk, da ser du forskjellen.

DA vil du forstå....... om du vil forstå.....

:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Ledsen, inta att ha något ekonomiskt intresse eller att provocera.
Det var den sista kommentar i denna tråd.
HBK sjönk ytterligare grad av kvalitet.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

følg med på det morsomme som du da kan se når du kjører Ctek lading og generator lading og kan velge hvem du vil se måling av med ett knappetrykk, da ser du forskjellen.

Jeg tenker da ovilkårlig på EBL-blocken.Är den "ett måste",eller kan man koble
bort den om man använder C-tek`en? Hva med solpanelet som går igjenom
EBL blocken?Må den da ha egen regulator,eller blir det noe slags "krock" i og
med det här?? Hva gjör egentlig denne EBL blocken for jobb?? Det här blir man
ikke klok på.:confused:

Ottar
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Det er kun 3 måter og forbedre ladingen til bodelsbatteriet.
  1. Fjerne alt spenningsfallet i kablene og forbindelser til bodelsbatteriet. ofte medfører det skifte av kabler til større tverrsnitt og bedre kontakter.
  2. Skifte spenningsregulatoren på bobilens generator, som gir en bedre regulering av ladestrømmen og spenningen. Flere slike regulatorer lader også i flere trinn akurat som en 230V lader.
  3. Ved og montere inn en DCDC eller AB lader.
Hvert av disse punktene vil forbedre ladingen av batteriet og den opptimale ladingen vil en først få ved og benytte alle 3 punktene.

En viktig ting bør en også tenke på og det er at uansett hvor mye en har gjort for å forbedre ladingen er det batteriet som bestemmer hvor mye lading det vil ta imot. Slik at et godt/riktig batterie er nesten viktigere enn å forbedre ladingen. Legg noen kr. ekstra til ved batterikjøp og kjøp er "godt" batteri, med stor ladevillighet og forbruksegenskaper.


Det er ikke alle bobiler som har EBL (ElectroBLock) som er en enhet som regulerer det meste som har med strøm til bodelen og gjøre og ofte har den en innebygget 230V lader.

I denne blokken finner en ofte alle sikringene til bodelen. Den kopler sammen bodelsbatteri og startbatteri når en kjører. Det styrer 12V strømmen til kjøleskapet. Den har ofte en egen tilkopling til solcellepanel og/eller annen ekstern lading av bodelsbatteriet. Den kan bryte strømkretser til lys, vannpumpe o.l. etterhvert som batterispenningen synker. Den varsler med lyd/lydsignal når spenningen er faretruende lav. Det er innebygget batterivakt som bryter forbindelsen til batteriet når spenningen er under ca. 10,5V. Den kan ha mange andre funksjoner eller færre en det som er nevt her. Ved og avlese merke og betegnelse på EBL vil en nøyaktig kunne vite hva den gjør.

Det er mange bobiler som ikke har EDL heller, men forskjellige komponenter som gjør egne elektriske funksjoner.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Tack Tor för förklaringen!

För övrigt skall jag på bröllop i Norge i juni. Min bror gifter sig med en jente från Hammar.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Jeg tenker da ovilkårlig på EBL-blocken.Är den "ett måste",eller kan man koble
bort den om man använder C-tek`en? Hva med solpanelet som går igjenom
EBL blocken?Må den da ha egen regulator,eller blir det noe slags "krock" i og
med det här?? Hva gjör egentlig denne EBL blocken for jobb?? Det här blir man
ikke klok på.:confused:

Ottar

Hei Ottar.

Jeg har hele husbilens originale el. system urørt og intakt. Det vil ta 1 minutt å koble tilbake til original systemet. Det er kun å flytte bodelens originale ladekabel fra inngangen på Ctek laderen tilbake til batteripol bodelbatteri.
Mao Ctek laderen er montert mellom kabelklammer som satt på + polen på bodelbatteriet og batteriets + pol. "Ctek systemet er mao i seg selv ett lite lokalt system for seg selv mellom original ladekabel og bodel batteripol".

Solcelle panelet er koblet direkte til Ctek solcelle inngang. Da kjører man solcellenes høye spenning helt fram til Ctek/bodelbatteri før den blir regulert ned til korrekt spenning, mao ingen spenningsfall og laderegulatoren i Ctek laderen er av toppklasse blant mppt systemene.

Eneste "krock" man kan få er den jeg har fått, at ved start og stopp av motor kan Ctek koblet slik jeg har den gjøre at El.sentralen blir strømløs ett bitte lite øyeblikk, og slår seg av om den er ømfintlig for dette, de fleste er ikke slik!. (men min er). Da må jeg slå den på igjen med pekefinger. Dette har jeg løst med å montere ett jumpe rele som jeg manuelt aktiverer ved start og stopp av motor.

Jeg har eiet 8 bobiler og modifisert flere med kraftig oppgraderte kabler og annet for å få bedre lading ab bodelen, men for første gang er det virkelig en vanvittig forbedring av ladingen og hva jeg har av strøm ombord. Så bra er det blitt at jeg føler at det ene bodel batteriet er blitt unødig. Så de 25 kiloene det veier blir ikke med på sommerferien.

Skulle gjerne ha aksjer i Ctek, men er kun en 100% betalende kunde, som er 200% fornøyd, MINST.

:mcride:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Selv er jeg ikke i tvil om at DCDC lader er den enkleste måte og oppnå bedre lading av bodelsbatteriet. Legger ved lenken til en av testene jeg har gjort og selv med de "tynne" kablene som ble brukt, greide DCDC laderen ca 20A, men s generatoren bare greide et par A.

2dcdc.mp4 Video by catfish38 | Photobucket
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Har läst och begrundat, och har därefter en fråga?? På forumet brukar alltid påstås att man skall ladda AGM som bly/syra och inte som GEL. I skriften hävdas motsatsen, ladda AGM som GEL. Vem känner sig manad att upplysa en okunnig i detta ärende?

Inte är jag nå mera kunnig men kan berätta hur jag kör, sen räcker det för mina behov.

Jag har prova med bly/syra på sommaren 2011 i 2 månader men upplevde att batteriet hade betydligt mindre ström o tömdes snabbare. Märkte strax skillnad då jag koppla till gel igen, gel har jag använt annars hela tiden före o efter.

Nu är det 5 vintern på gång o har inte blivit utan ström så tex värmen inte skulle ha fungerat på natten, batteriet börjar få lite år på nacken men tycker den är likadan som då den var ny.
Ville ha större generator då jag beställde bilen egentligen för Webastos skull för jag använder den alttid vid kallare väder, den förbrukar ganska duktigt på en 0.5 t annars är bilen original till alla delar, kör kylskåpet på 12V.

Detta är min erfarenhet utan nå speciella mätningar, bara i praktiken.

/Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Jag är total novis på allt sånt här, men fick tipset att byta generatorn vid husbilsköpet till större (A) i samband att vi dubblade bodelsbatterierna.

Nu är den nog 28A, har aldrig haft problem. Nu laddas både start- och bodelsbatterierna snabbt och effektivt.

(Ända problemet är att startbatteriet laddar totalt ur på två veckor om jag lämnar bilen, imget larm..)

Kan en underdimensionerad generator vara skälet till problemet du ha?

hälsning
jyrki

Jag har också större generator än det brukar vara, har inte haft bekymmer med el/kylskåp. Men märker också att bilens batteri minskar när den står still några veckor, enligt panelen men bo delen ändrar inte.

/Leif
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hei Ottar.

Mao Ctek laderen er montert mellom kabelklammer som satt på + polen på bodelbatteriet og batteriets + pol. "Ctek systemet er mao i seg selv ett lite lokalt system for seg selv mellom original ladekabel og bodel batteripol".

Solcelle panelet er koblet direkte til Ctek solcelle inngang. Da kjører man solcellenes høye spenning helt fram til Ctek/bodelbatteri før den blir regulert ned til korrekt spenning.
Har modifisert flere med kraftig oppgraderte kabler og annet for å få bedre lading ab bodelen, men for første gang er det virkelig en vanvittig forbedring av ladingen og hva jeg har av strøm ombord.
Skulle gjerne ha aksjer i Ctek, men er kun en 100% betalende kunde, som er 200% fornøyd, MINST.

:mcride:

Dette hørs bra ut.Takk for nyttig orientering,Fred. :)
 
T

trino

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hei

Rusken, kan du tegne et skjema for hvordan du har koplet CTEK mellom EBL og bodelbatteri. Et enkelt skjema som viser hvilke tilkoplingspunkter på CTEK du benytter til hva.

Trino

Hei Ottar.

Jeg har hele husbilens originale el. system urørt og intakt. Det vil ta 1 minutt å koble tilbake til original systemet. Det er kun å flytte bodelens originale ladekabel fra inngangen på Ctek laderen tilbake til batteripol bodelbatteri.
Mao Ctek laderen er montert mellom kabelklammer som satt på + polen på bodelbatteriet og batteriets + pol. "Ctek systemet er mao i seg selv ett lite lokalt system for seg selv mellom original ladekabel og bodel batteripol".

Solcelle panelet er koblet direkte til Ctek solcelle inngang. Da kjører man solcellenes høye spenning helt fram til Ctek/bodelbatteri før den blir regulert ned til korrekt spenning, mao ingen spenningsfall og laderegulatoren i Ctek laderen er av toppklasse blant mppt systemene.

Eneste "krock" man kan få er den jeg har fått, at ved start og stopp av motor kan Ctek koblet slik jeg har den gjøre at El.sentralen blir strømløs ett bitte lite øyeblikk, og slår seg av om den er ømfintlig for dette, de fleste er ikke slik!. (men min er). Da må jeg slå den på igjen med pekefinger. Dette har jeg løst med å montere ett jumpe rele som jeg manuelt aktiverer ved start og stopp av motor.

Jeg har eiet 8 bobiler og modifisert flere med kraftig oppgraderte kabler og annet for å få bedre lading ab bodelen, men for første gang er det virkelig en vanvittig forbedring av ladingen og hva jeg har av strøm ombord. Så bra er det blitt at jeg føler at det ene bodel batteriet er blitt unødig. Så de 25 kiloene det veier blir ikke med på sommerferien.

Skulle gjerne ha aksjer i Ctek, men er kun en 100% betalende kunde, som er 200% fornøyd, MINST.

:mcride:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hei

Rusken, kan du tegne et skjema for hvordan du har koplet CTEK mellom EBL og bodelbatteri. Et enkelt skjema som viser hvilke tilkoplingspunkter på CTEK du benytter til hva.

Trino

Selvsagt, med den største glede. :)

Husk at skjema ser komplisert ut, men hele oppkoblingen er lokal ved Ctek lader/batteri med korte kabelstubber. Man beholder husbilens el. anlegg urørt og intakt. Og den er svært enkel å lage!

Slik veksle rele står på tegningen nå så er bobilen parkert og man bor i den.
Når motor startes så vil signal fra generator veksle over til den andre kontakt utgangen og ladestrømmen vil tilføres batteribank. (Grønn kabellinje er blitt sammenkoblet).
CtecD250SDualItineoskjema-Kopi.jpg


Om du får den bugg jeg har ved start og stopp setter du på det lille rele som har de gule kablene som jeg aktiverer ved start og stopp fra førerplass. Denne gule strømbanen er ganske enkelt den originale strømbanen til bodelbatteriet som man kan manuelt åpne og stenge.
Om man har tappet batterier langt ned kan man en kort periode etter oppstart kjøre denne kretsen åpen slik at funksjonen blir som en Ctek smartpass så lenge ladestrømmen er mer enn 20A. (normalt en svært kort periode)

#Legger til: at om temperaturen synker under +10 celcius og lavere så temperatur kompenserer Ctek laderen temp. fallet på batteri, og ved 0 C så lader den 15V om den føler behov for dette. Derfor er den hos meg koblet inn sist i systemet. Mange bodel komponenter er IKKE konstruert for slik spenning. På bodelen er det derfor generator spenning når man kjører siden denne er lavere.#
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Jeg tenker da ovilkårlig på EBL-blocken.Är den "ett måste",eller kan man koble
bort den om man använder C-tek`en? Hva med solpanelet som går igjenom
EBL blocken?Må den da ha egen regulator,eller blir det noe slags "krock" i og
med det här?? Hva gjör egentlig denne EBL blocken for jobb?? Det här blir man
ikke klok på.:confused:

Ottar
Jag har plockat bort EBL och erasatt med C-TEC D250s i en FFB Tabbert -89
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Det stora problemet med att ladda när man kör är att man samtidigt har strömuttag från bobatteriet.
En lösning är att när bilen är i gång man med hjälp av ett relä kopplar belastningen på bilbatteriet och samtidigt med en dc/dc laddare laddar det obelastade bobatteriet.
/Thomas
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hej!
Intressant diskussion som tydligen kan vara hur länge som helst eftersom ämnet varit uppe tidigare.
Om jag inte missminner mig så var det två saker som förlängde tiden för laddning av bodelsbatteriet.
Det ena var OM man körde kylskåpet på 12V, eftersom det sker utan termostat.
Och det andra var att generatorns laddningsrelä lägger av/shuntar ner när startbatteriet är fullt, vilket gör att bodelsbatteriet bara få lite laddning.

Den lösning som stack ut kom från JANKRO som hade kopplat en vanlig 220V batteriladdare till en växelriktare (12-220V), vilket trots en del förluster fungerade utmärkt.
//Conny
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hej!

Jag vill tacka för alla svar på min fråga.

Jag tycker det är viktigt att man kan ställa om frågor som tidigare finns i forumet. Då kommer det fram ny kunskap och andra vinklingar.

Önskar Er alla en trevlig helg!
 
Toppen