• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

F

F.d. 25431

Guest
Hej alla!

Batteriet är på 80h och tar laddning bra om man kopplar in 220 i bilen eller separat laddare, men laddar dåligt när man kör. Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hur kan man fixa eventuella fel?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.781
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hej! Har aldrig fått det fulladdat under körning då bodelsbatterierna inte får full spänning pga av långa tunna kablar och generatorn som inte ger så hög spänning som en laddare. Har monterat en CTEK D250S Dual när batterierna. Satte dessutom dit solcell och kopplade direkt till CTEK som då inte behöver någon regulator. Är bodelens batterier fulladdade och man kopplar 230V-laddare så laddas även bilbatteriet även från ev. solcell. Fanns tidigare en CTEK D250S som inte har ingång för två strömkällor.


www.ctek.com

Per
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Mitt 85ah laddade dåligt trots körning i snitt 75 mil om dán i ett regnigt hösteuropa (dvs solcellen hjälpte inte till). Fick tips här att ändra automatiska kylskåpet till enbart gasol även under körning, inte 12V och då blev det bättre.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hej! Har aldrig fått det fulladdat under körning då bodelsbatterierna inte får full spänning pga av långa tunna kablar och generatorn som inte ger så hög spänning som en laddare. Har monterat en CTEK D250S Dual när batterierna. Satte dessutom dit solcell och kopplade direkt till CTEK som då inte behöver någon regulator. Är bodelens batterier fulladdade och man kopplar 230V-laddare så laddas även bilbatteriet även från ev. solcell. Fanns tidigare en CTEK D250S som inte har ingång för två strömkällor.


www.ctek.com

Per

Hej!

Tack för tipset!

Jag kan nog ha samma problem.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Fick tips här att ändra automatiska kylskåpet till enbart gasol även under körning, inte 12V och då blev det bättre.

Ja du,så är det.Vi får komma i håg att kylskåp/frys använder 12 - 15 Ampère,så
nogot blir väl kvar till ladning,men inte mycket.Använd gas.

Ottar
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

sätt på en voltmätare och starta ,då ser du om det funkar fram till batteriet,annars är det felsökning på generatorn som ligger på tur dålig jord kanske eller relät som jäklas Lycka till hälsningar Lasse, PS laddningstiden beror på hur tomt batteriet är, DS
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

:) Hei.

Jeg har erfart det samme i tretten år og tre bobiler. Ved siste bilbytte fikk
jeg montert en "SoftCharger".
Det er en computerstyrt regulator som styrer ladestrømmen fra bilens
dynamo og sikrer 100% lading av batteriene på kort tid.
Etter at batteriet er tappet ned 50% er det toppladet etter to timers kjøring.

Etter to år og 34000km med mye fricamping er jeg svært fornøyd:D

Se www.revnesystem.no for nærmere opplysninger.

Lykke til hilsen Regent.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Hej!

På 2h körning händer inget direkt i min bil för bodelsbatteriet.
Är något fel då tror du?

För att identifiera felet kan jag ställa en massa frågor. :)

Använder du ström för kylskåpet under körning?
Hur gamla är batterierna.?
Hur mäter du att ingenting händer i 2 timmar?
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

För att identifiera felet kan jag ställa en massa frågor. :)

Använder du ström för kylskåpet under körning?
Hur gamla är batterierna.?
Hur mäter du att ingenting händer i 2 timmar?

Hej

Kylskåpet på gasol
Batteriet är 1 år.
Jag kollar på panelen i husbilen om mätaren stigit.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

sätt på en voltmätare och starta ,då ser du om det funkar fram till batteriet,annars är det felsökning på generatorn som ligger på tur dålig jord kanske eller relät som jäklas Lycka till hälsningar Lasse, PS laddningstiden beror på hur tomt batteriet är, DS

Hej!

Ja det blir nog fram med voltmätaren.

Det gäller att hitta relät.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Jag är total novis på allt sånt här, men fick tipset att byta generatorn vid husbilsköpet till större (A) i samband att vi dubblade bodelsbatterierna.

Nu är den nog 28A, har aldrig haft problem. Nu laddas både start- och bodelsbatterierna snabbt och effektivt.

(Ända problemet är att startbatteriet laddar totalt ur på två veckor om jag lämnar bilen, imget larm..)

Kan en underdimensionerad generator vara skälet till problemet du ha?

hälsning
jyrki
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Det tar tid... Längre tid än man vill.

Även om en generator kan max ge tex 60 amp, så kan ett tomt batteri endast ta denna laddning under en kort stund. Sedan sköter regulatorn strömbegränsningen. Eftersom batteriet inte kan hantera stora strömmar tills det är fullt. Detta gör att de första ca 75% av kapaciteten går hyffsat snabbt, sedan tar det tid att uppnå full laddning.

Läs bifogade länkar för ökad förståelse om batterier, jag ser att den ena är lite väl mycket reklam i, men den är så bra att det får ni faktiskt tåla ;) (jag har dock inget med företaget ifråga att göra)

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf
http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf

//Freddy
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?


Har läst och begrundat, och har därefter en fråga?? På forumet brukar alltid påstås att man skall ladda AGM som bly/syra och inte som GEL. I skriften hävdas motsatsen, ladda AGM som GEL. Vem känner sig manad att upplysa en okunnig i detta ärende?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Jag anser att källan till denna info är trovärdig . Samt att resonemanget om varför man laddar bly/syra på ett sätt samt de andra typerna efter en annan modell är logisk och relevant.

Jag håller med författarna i info materialet.

Och laddar därefter ;)

MvH

Freddy
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda bodelsbatteriet när man rullar?

Jag är total novis på allt sånt här, men fick tipset att byta generatorn vid husbilsköpet till större (A) i samband att vi dubblade bodelsbatterierna.

Nu är den nog 28A, har aldrig haft problem. Nu laddas både start- och bodelsbatterierna snabbt och effektivt.

(Ända problemet är att startbatteriet laddar totalt ur på två veckor om jag lämnar bilen, imget larm..)

Kan en underdimensionerad generator vara skälet till problemet du ha?

hälsning
jyrki
hade samma startbatteriproblem på min 99 verkstan skyllde på larmet ,kopplade bort det ingen skillnad bytte ut mitt felfria 2åriga 70amp ( syra) till ett 95amp agm sen funkade det !!hälsningar lasse
 
Toppen