• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur länge går fiaten?

F

F.d. 50078

Guest
Hej på er alla!Har några frågor som jag funderar på? Hur många mil kan man räkna med att en fiat ducato 2,2 2,3 2,8 om den har fått den omvårdnad den behöver, kan rulla innan motor o drivlina är färdiga för renovering, finns säkert många här på forumet som har rullat långt? :music-icon:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: hur länge går fiaten?

Det var inte en husbil iofs men väl en servicebil Fiat Ducato dock vet jag inte motorstorlek men mätarställningen hade passerat 25000 mil .

J

Jimbo

Guest

Enda referens jag har är en bekants skåpbil, Fiat Ducato 2,8 JTD 2001.

Man kan säga att den är allt utom välvårdad..... Följande är gjort:
Fjäderbenslagringar hö+vä bytt efter 25,000 mil
Höger drivaxelknut bytt efter 25,000 mil
5:ans växel rasade efter 28,000 mil
Turbon bytt efter 30,000 mil
Vänster drivaxelknut bytt efter 31,000 mil

Att femmans växel hållit så länge beror nog på att bilen inte snålkörts och segdragits med husbilens naturliga "överlast" jämfört med en skåpbil.

Bilen har nu rullat 34,000 mil och ser ut som ett krig!! ha ha ha men går....det gör den!!!!

Så med detta facit tycker jag att Fiats drivlina verkar hålla måttet.

Ps. Bilen han hade innan ver en Ducato -98 med 2,5 tdi. Den körde han 28,000 mil med utan större problem! (drivaxlar, fjäderbenslagringar och ett lös drev i växellådan som skruvades fast vilket medförde att det bara va att köra vidare) DS.

F

F.d. 53012

Guest

Dom gamla modellerna som tillverkades till 93 och kördes av Ångtvättbilen rullade runt 50 tusen innan man skrotade dom och då var dom på slutet av 90 talet oftast med bensin.
Detta fick jag till mig av Lasse på Bossings i Linköping när jag sade att det inte var någon kvalitet på FIAT sen håll jag käft efter det, och sämre är det inte på dom senaste modellerna men dom har inte hunnit dit ännu.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

JIPPIIIIIIIII !!!!!!! Har en sådan. 37.000 mil kvar innan skrot, kanske synd att byta ut den.
homer-05.gif

JANKRO.

F

F.d. 27368

Guest

Såg en tysk budbil med 79,000 mil på mätaren . Fick ta bild på mätaren och enligt han som körde bilen en bra bil . Sitter och försöker komma ihåg om den var 3 eller 4 år gammal . Men tyvärr så verkar åren slita mer än milen enligt egen erfarenhet .

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej.
Beträffande livslängd på Fiat motorer så vet jag inget om 2,3 och 2.8 HJtd.
Men har haft flera sevicebilar från IVECO med 2.5 TD, det är samma motori FIAT 2.5 TD
25000 mil utan problem, IVECOn har dock annan växellåda (längmontrad).

Jägarn:D

F

F.d. 7117

Guest

Det är lite roligt det här för annars brukar det verka som både det ena och andra är helt slut efter ett fåtal tusen mil. Man kanske inte ska vara orolig efter 4000 mil som min 2,8 har gått:mcride:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Vi har några Fiat, Renault och Sprinter dom kör vi i ca 2 - 3 år och då har dom rullat ca 40 000 mil.
Det som brukar ge upp först är lådan och kopplingen det håller ca 5 000 mil efter det bytet så rullar dom på kan vara någon drivknut då och då.Monterade för 2 veckor sen en KCR box i en Renault som rullat 29 000 mil och upplevdes som slö efter det har den varit 2 gånger i Frankrike och chauffören säger att bilen är som ny.Claes

F

F.d. 53012

Guest

Kul inlägg, ett är säkert det ingen skit som vi kör omkring med, utan det är som sagt elektronik och nymodigheter som sätter käppar i hjulen.

F

F.d. 7117

Guest

Vi har några Fiat, Renault och Sprinter dom kör vi i ca 2 - 3 år och då har dom rullat ca 40 000 mil.
Det som brukar ge upp först är lådan och kopplingen det håller ca 5 000 mil efter det bytet så rullar dom på kan vara någon drivknut då och då.Monterade för 2 veckor sen en KCR box i en Renault som rullat 29 000 mil och upplevdes som slö efter det har den varit 2 gånger i Frankrike och chauffören säger att bilen är som ny.Claes

Menar du att ni byter koppling och låda var femtusende mil? Jag har nog missat något.:wideeyed:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Nej de kopplingar och lådor vi bytt har rasat vid ca 5000 mil sen har bilarna rullat så länge vi ägt dom , det är bara på MB manuell som vi inte gjort något vid lådorna däremot på MB automat har vi haft problem vid ca 15 - 20 000 mil att dom börjar slira i lådan.Jag tycker överlag att det är god kvalité i bilarna och av de märken vi kör med skiljer det inte mycket på naturligtvis är service och underhåll viktigt då här är bilar som rullar närmare 2 000 mil i månaden.Vid nästa byte av bilar blir det bara Renault men det har inte att göra med att dom är bättre det är Volvo som kommit med ett bra pris/ Claes

F

F.d. 3297

Guest

Kul inlägg, ett är säkert det ingen skit som vi kör omkring med, utan det är som sagt elektronik och nymodigheter som sätter käppar i hjulen.

Håller fullkomligt med Jaktfalken, det är "elektronik och nymodigheter" som inte håller!

Vår husbil är av VägVerket åldersbestämd som 1987:a, hon är idag 22 år gammal!
När jag kom upp med "Uggleboet" till Sverige -03 så sa besiktningen att de saknade tvär-
balken längst bak! Vid fabrikationsdagen hade där suttit en 30 x 40 x 60 mm "U-balk" av
2mm bockad plåt med "öppningen" vänd mot fartvinden. Där fanns nu 2003 bara "kex".
Så nog har "damen" rullat "auf die Deutschen Autohbahnen"!!

Jag "rev kexet" och MIGade fast en 40 x 40 x 2 mm fyrkantsrör och sprayade på
underredsmassa. Besiktningsmannen gick ner i besiktningsgraven, tittade upp och sa:
"bör hålla några år!"

Den nya tvärbalken kommer även att få agera som insticksfäste för bottenfästen för
kommande Kv-antennmaster.

Underredsspray på burk är perfekt att använda på väderutsatta skruvförband!
"Blås på", skruva ihop och avsluta med ny "blåsning".
Tvätta av fingrarnas klet med fotogen.
Nu har du "låslackat" och rostskyddat gängan på samma gång! :)

F

F.d. 53054

Guest

HUR LÄNGE GÅR FIATEN?

Enl. Fiats hemsida skall i varje fall motorerna hålla c:a 30.000 mil och då pratar dom diesel. Övrigt
slitage är nog mycket beroende på det allmänna underhållet. Inte att förglömma vägunderlag,salt,
mm. Problemet med bränsle som man har svårt att kolla, är att alltid se till att man har bra bränsle-filter,byta ett förfilter en gång för mycket än att ha en insprutningspump som det gått vatten i, det kan bli dyra reparationer. Talesättet är KÖR SÅ DET RYKER men det skall det helst inte göra på en diesel för då kommer nog plånboken i kläm.
:twitcy:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det beror på hur stor plånbok ni har mvh håkan :yes:
Hej på er alla!Har några frågor som jag funderar på? Hur många mil kan man räkna med att en fiat ducato 2,2 2,3 2,8 om den har fått den omvårdnad den behöver, kan rulla innan motor o drivlina är färdiga för renovering, finns säkert många här på forumet som har rullat långt? :music-icon:

F

F.d. 53054

Guest

Rätt Håkan.
Men det är roligare och ha en liten plånbok med mycket sikiner i än att ha en stor med lite i.
Hälsningar

Kennet Rosang

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Underlig diskussition om hur länge en bil kan gå. Detta är sannolikt helt avhängit på hur bilen sköts och servats och kanske också rostskyddats även om nu moderna bilar har galvade delar. Tror att det finns folk som kan köra slut på en bil oavsett märke på mycket kort tid och tror också att om man sköter bilen och är rädd om den kan säkert hålla både 30 - 40 och kanske 50 tusen mil. En dieselmotor går ju med förhållandevis lågt varvtal dessutom.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Så sant, så sant Bror.

Har haft kontakt med många åkare genom mitt tidigare jobb. Otroligt många mil kan dom klämma ur en dieselmotor. Då jag köpte min Iveco för att bygga på hade den gått 14.000 mil. Precis inkörd sa åkarna.

Hälsningar
Alve

F

F.d. 8517

Guest

Jag har dåligt förtroende för Fiat. Har besökt fabriken.. brrrrr köp inget som e monterat efter lunch..;);)

Toppen