• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur korta av markisen

F

F.d. 2621

Guest
Jag skulle vilja korta av en meter av vår ca 5 m långa markis efter en skada, alltså på bredden och utmed hela längden eller också heter det på längden utmed hela längden. Det borde man kunna klara av själv OM man hade en handhållen symaskin!!!! Att stå på pall eller stege och för hand med nål och tråd sy så tjockt tyg / galon 2x5 meter långt så att det håller låter inte alltför lätt - eller hur?

Jag har hört mig för hos två markistillverkare, som båda två offererade jobbet för ca 5.000 kronor - någon gång i höst!!! Just nu har de ju högsäsong. För den summan kunde man kanske t o m köpa en handhållen symaskin eller hyra en för ännu lägre kostnad.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan situation och / eller känner till någon segel- eller tältmakare, så vore jag tacksam för tips!

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup
Sv: Hur korta av markisen

Antagligen är det enklaste att montera av väven och åka iväg till en bilsadelmakare som syr 2 sömmar på mindre än en halvtimme

Lars

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er enkelt å ta av hele duken, en skrur av dekslene i ene enden både oppe og nede når en har markisen i yttre posisjon. En kan da trekke duken ut - reparere den og trekke den inn igjen. Markisen er trukket inn i spor på samme måte som fortelt på husvogn.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är VÄLDIGT enkelt att lossa markisduken från armarna och rullen. Det är bara en grov nylontråd som man drar ut. Tänk på hur eventuella skarvar ligger när tråden ska in igen.

F

F.d. 2621

Guest

Tack för tips och råd! Det var och är relativt enkelt att ta ner markisen, även att kapa av den, MEN då återstår detta med att sy tillräckligt starka nya sömmar och få markisen på plats igen.

Jag har även gett mig på en större markis på huset för att korta även den, som blivit möglig och eländig längst ut. Och likadant där - kruxet är den nya sömmen!! Det kanske slutar med att man får sy för hand, 5 + 4.5 meter!

Att låta markisfolket göra allt detta hade kostat bortåt 15.000.-. Det borde man kunna köpa / hyra en lämplig symaskin för - någonstans!?! Den kan jag sedan hyra ut till andra som behöver renovera sina markiser. Här finns pengar att tjäna - kanske!

F

F.d. 58674

Guest

Istället för att sy kan du kanske limma ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har ved reparasjon av tyngre materiale benyttet en håndsymaskin for lær tilsvarende denne:
Håndsymaskine incl. 2 nåle og tråd
Det er litt pillejobb, men tar ikke lange stunden å sy en pen lang rett søm.
Tråden som normalt benyttes i disse dingsene er sterk.

F

F.d. 2621

Guest

Tack igen Knut, efter pingsthelgen ska jag ut på jakt efter en lämplig utrustning.

Jag tror inte det är så lätt eller bra att försöka sig på att limma eller svetsa (hb-markisen) och tror mera på att sy med stark och väderbeständig tråd.

Fortsättning följer.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Varför plockar du inte loss duken och går till en sadelmakare eller kapellsömmare, jag skulle tro att dom gör båda på 1/2 timma? :)

F

F.d. 2621

Guest

Jag är klar och jag är supernöjd med både resultatet och mig själv! Inte orkade jag vänta till nästa vecka för att hitta de rätta grejorna - de har jag ju redan i händerna och i vanliga enkla handverktyg. Men fingertopparna och nacken ömmar efter alla långa sömnadstimmar.

Nu kan jag det här, har sparat varenda krona och tackar än en gång för tips och mentalt stöd!

Toppen