Det är vad du ser på bilden....Är det en huvudled så är det ju blå, gul och sist röd
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är vad du ser på bilden....Är det en huvudled så är det ju blå, gul och sist röd
Hum finns ju en fd polis som svaratBlå,gul röd såsom jag tänker men många förslag här. Har vi någon bilskolelärarare här i gruppen som kan slå näven i bordet och säga vad som är förenligt med lag?
Tommy
Det är en bra grundregel i många trafiksituationer. Inte minst där medtrafikanter inte vet, att de inte vet, utan tror att de vet.Här gäller försiktighet. Utgår att de andra inte heller vet. Hänsyn utan att tänka på regelverket!
De som står stilla får vänta, sedan krypa fram. Beror på omständigheterna, och jag är rädd om lacken.
När du som fordonsförare närmar dig en vägkorsning där någon av vägarna inte är huvudled och ett annat fordon närmar sig från höger, har du väjningsplikt mot detta fordon. Denna regel gäller även i trevägskorsningar. Högerregeln gäller också på t ex parkeringsplatsesr eller andra öppna platser Ganska klart
Nu kollar jag barnbarnets bok Körkortsteori 2025.
Det är ingen huvudled,då skulle det vara lämna företrädesmärke för den röda bilen.Är det en huvudled så är det ju blå, gul och sist röd
Blå gul och röd!
Då bryter den gula bilen mot blockeringsregeln. Dessutom ska den blå bilen lämna företräde åt den röda, som dock inte kan köra pga blockeringen från den gula bilen, vilket skapar ett rejält moment 22!Den gula bilen stannar i korsningen och blockerar den röda bilen så att den inte kan köra. Den blå bilen kör vidare rakt fram och därefter kan den gula svänga vänster.
Nu kan den röda bilen svänga vänster.
Visst är det klurigt. Du har säkert rätt. Om jag minns rätt så gäller även paragraf 34 också. Man ska bla ta hänsyn i trafiken och även sammarbeta.Då bryter den gula bilen mot blockeringsregeln. Dessutom ska den blå bilen lämna företräde åt den röda, som dock inte kan köra pga blockeringen från den gula bilen, vilket skapar ett rejält moment 22!
Den gula bryter å andra sidan mot svängningsregeln om den svänger framför den blå.
Kolla # 22 igen och fundera.
Visst ska vi hjälpas åt i trafiken. En av de viktigaste grundbestämmelserna i Trafikförordningen är "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."Visst är det klurigt. Du har säkert rätt. Om jag minns rätt så gäller även paragraf 34 också. Man ska bla ta hänsyn i trafiken och även sammarbeta.
Det finns en korsning lika som den på bilden utanför där jag bor.
Jag bor åt det hållet som den röda bilen kommer ifrån, en mindre väg.
Alla sträckor är 30 km/h vägar. Det är inte många som håller 30 där den blå bilen kör. Jo ibland händer det när en polisbil kör där också. Man får se upp när man kör ut i den korsningen, bilarna kommer i hög fart. Det är oskrivna regler som gäller där.
Skola bredvid också.
Ett verkligt fall som hände för länge sen där högerregeln kan vara lite klurig
En motorcyklist körde på en landsväg, plötsligt så svängde en bil ut på vägen som från höger, en liten grusväg. Det small och polisen tillkallades, skulden lades på motorcyklisten. Högerregeln gällde.
Det var en bror till mig som körde motorcykeln på landsvägen.
Jag kollade upp vad som hade hänt( långt före Google ) och vad som gällde.
Det satt en vägskylt på den lilla vägen där det stod enskild väg. Det visade sig att då gällde inte högerregeln och bilföraren blev vållade och min bror friades.
Polisen hade fel så det är inte lätt för dom heller.
Jag kan bara inse att bilden är hur klurig som helst. Det finns människor som har svårt att skilja på höger och vänster, dom kan inte ha det lätt i trafiken.