• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du egentligen, människa?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Kör vi för sakta... JA!
Med detta menar jag oss som kör efter våra hastighetsmätare och inte efter GPS.

En lastbils hastighetsmätare/färdskrivare är en kalibrerad utrustning och mycket mer exakt än de "vanliga" vi har i våra bilar.
Så i 90 km/h kör vi som regel ca 5 km/h för långsamt.

Men sen finns det ju många lastbilschaufförer som använder hastighetsregulatorn som farthållare, dvs full gas.
Hastighetsregulatorn är plomberad och inställd på ett maxvärde om 90 km/h (lastbil)

Detta fråntar dem inte ansvaret från att hålla ett godtagbart avstånd till framförvarande. Maxhastighet är...just vad det betyder... max hastighet. Om du vill köra 80 km/h på 90-väg så har du din fulla rätt.
Håller med dig om sista meningen, men har fler synpunkter;
¤ jag tycker inte att de som följer hastighetsmätaren "kör för långsamt", hur exakt en GPS fungerar spelar ingen roll om du är ensam om den.
¤ Vägen och omständigheterna bestämmer verklig fart för den omdömesgille upp till skyltad hastighet, inget lagligt eller moraliskt stöd finns för annat.
¤ Betr lastbilar så ligger de ofta som sagts omdömeslöst nära bakom framförvarande fordon som om de skulle ha någon slags "frisläng" från trafikreglerna (oavsett hastighet och last).

Om hastighetsregulatorer på tunga lastbilar verkligen är plomberade(?) för rätt max hastighet(?), hurr tas då hänsyn tagen till begränsningen till max 80Km/h med olika former av släp (på vanliga vägar inkl motorvägar)?
Alla tunga lastbilar tycks ju framföras med minst 90 oavsett begränsning för släp (= max 80Km/h) etc på alla vägar som är skyltade med 90.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Beror på vad det gäller och under vilka omständigheter. Kört 200 på okända smala grusvägar också - under tävling ;).
Kanske var otydlig i min berättelse. "De vräker in sina bilar på en annan liten asfaltväg och vid det läget ligger jag max en meter bakom SAABen".
När man svänger in i 90 graders korsning på två smala asfaltvägar, har man inte 140. Kanske 40?
Vad det gäller telefonen finns det handsfree.

Och du undrar om historien var sann? Har inte någon anledning att ljuga!

Vi får nog sära på ralley och vanlig bilkörning. Jag reagerade på " Nu börjar hastigheten passera 140. Golfmotorn klagar. Hjulupphängningen kränger. Adrenalinet är på topp!"

Jag vill då inte möta någon med adrenalinet på topp i den farten på en smal asfaltsväg.
Du skriver själv i början på denna tråd "Detta tycker jag personligen är mycket otrevligt! Yrkesförarna - vilken kategori jag själv tillhör - anser jag borde veta bättre!
Jag vill inte hänga ut någon men jag säger som jag brukar: Det är ett under att det inte händer fler olyckor!"
När jag läser det förstår jag inte varför du startar en biljakt på smala vägar med hastigheter över 140km:confused: Sedan är väll inte din krängande golf utrustad som en ralleybil heller.

Gurra
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Jag menar inte att man kör för långsamt. Men man tror att man kör en viss hastighet men verkligheten är en annan. DET va andemeningen.

Sen finns det en hastighetsgräns som är ABSOLUT! Och det är den relativa!

dvs rätt hastighet vid rätt tillfälle för att ha möjlighet att stanna för ett oförutsett hinder.

Hastighetsregulatorn är plomberad men kontrolleras inte vid kontrollbesiktningen. Vid en flygande inspektion kontrolleras denna och ålägges om kontroll vid ackrediterat bolag (Swedac) om den ej fungerar tillfredsställande.

Vad gäller att långtradarna (med släp eller på väg som inte är motorväg eller motortrafikled då 80 km/h gäller) kör för fort så är det upp till chaufförens moral och lagefterlevnad.

Att tänka på är att en bil utrustad med färdskrivare kan bötfällas för hastighetsöverträdelse vid en rutinkontroll om det framgår av färdskrivaren att fordonet framförts med för hög hastighet i anslutning till stoppet. Dvs ingen laser/radar-mätning behövs då färdskrivaren är tillförlitlig.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

"När jag läser det förstår jag inte varför du startar en biljakt på smala vägar med hastigheter över 140km"

Nä varför gjorde jag det? Låt buset hålla på att stjäla istället!
Varför skulle jag ens bry mig om att ringa till polisen? Jag har ju inte med det att göra! Det var ju inte min bil eller mina grejer de stal - den gången.
Men kanske nästa?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

"När jag läser det förstår jag inte varför du startar en biljakt på smala vägar med hastigheter över 140km"

Nä varför gjorde jag det? Låt buset hålla på att stjäla istället!
Varför skulle jag ens bry mig om att ringa till polisen? Jag har ju inte med det att göra! Det var ju inte min bil eller mina grejer de stal - den gången.
Men kanske nästa?

Vad jag förstår startades tråden att handla om trafikvett. Visst skall du väll ringa polisen, men starta en privat polisjakt tycker då inte jag att man skall göra speciellt inte när du skriver att du är yrkesförare. Sedan är det så att du kan inte veta hurdana bilföraren är som du jagar, han kan vara berusad eller påtänd För mig finns bara ett tillfälle då jag eventuellt överskrider hastigheten med så mycket som du körde, över 140 och det är om det behövs en iltransport till sjukhus och ingen ambulans finns.
"Buset" åker dit förr eller senare ändå.

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Det här ekipaget någonstans i Bohuslän hade väldigt bråttom! Jag fick en känsla av att dom ville komma bort från landsvägen så fort som möjligt! Vad är det han har på släpet?

terr.jpg
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Håller med dig om sista meningen, men har fler synpunkter;
¤ jag tycker inte att de som följer hastighetsmätaren "kör för långsamt", hur exakt en GPS fungerar spelar ingen roll om du är ensam om den.
¤ Vägen och omständigheterna bestämmer verklig fart för den omdömesgille upp till skyltad hastighet, inget lagligt eller moraliskt stöd finns för annat.
¤ Betr lastbilar så ligger de ofta som sagts omdömeslöst nära bakom framförvarande fordon som om de skulle ha någon slags "frisläng" från trafikreglerna (oavsett hastighet och last).

Om hastighetsregulatorer på tunga lastbilar verkligen är plomberade(?) för rätt max hastighet(?), hurr tas då hänsyn tagen till begränsningen till max 80Km/h med olika former av släp (på vanliga vägar inkl motorvägar)?
Alla tunga lastbilar tycks ju framföras med minst 90 oavsett begränsning för släp (= max 80Km/h) etc på alla vägar som är skyltade med 90.
Detta med "frisläng"från trafikregler,vett och sunt förnuft,har minsann många trafikanter i dag.
!00dra,tal exempel på en tripp på bara ett pr hundra mil i dagarna.
Detta med plomberad fartbegränsare stämmer knappast.
Vi kör E4 söderut i 90 km, enl,gpsen,(kör ytterst sällan fortare)passerar Linköping när ett
flisekipage kör om oss,på kul hakade vi på för att kolla,100 km, den var visserligen tom,
vi kör om flera långtradare,med en e n o r m o k ö r n i n g s s t r ä c k a som följd (dom åkte 90),
passerade en Polisbil,ingen som helst reaktion från dessa herrar, så visst har tradarna frisläng,
Bernt
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Nä och du kan ju tydligen inte läsa färdigt innan du kommenterar......

"Maxhastighet är...just vad det betyder... max hastighet. Om du vill köra 80 km/h på 90-väg så har du din fulla rätt."

Klantigt av mig att missa sista meningen i ditt inlägg, läser jag den så håller jag med dig i allt du skriver!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Ja Bernt, lätt att hålla med dig. Hastighetsgränsen för alla fordon med släp i Sverige är max 80 km/h, denna begränsning gäller fö även på motortrafikled och motorväg.

80 km/tim gäller också tunga lastbilar med släp/trailers, trots det håller nästan alla dessa fordon samma samma fart som de utan släp, dvs minst 90 km/h (och ingen tycks reagera).

För min del ser jag enbart byrokrati i dessa plomberingar till 90 km/h eftersom lastbilar med släp/trailers ändå aldrig får köras fortare än 80, i varje fall i Sverige.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Hej.

Det är ju så att tung lastbil får åka i 90km/h på motorväg utan släp eller trailer, så kanske därav regulatorns begränsning vid 90.

Polisen borde se till att 80 gränsen hålls. Börjar de dela ut böter för detta kommer det att sprida sej som en löpeld mellan förare. Det skulle också bli lättare för den som behöver göra en omkörning då den har 10 km/h marginal.

Peter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Polisen hadde en serie med fartkontroller i Østerdalen i Norge, en mengde lastbiler ble bøtlagt. Endel på dette er at svært mange norske lastbilsfirma som i hovedsak kjører i Norge har fått justert sine sperrer til 80 kmh - vi har ikke unntak fra regelen om biler over 3500 kg totalvekt og maks 80 kmh.
På alle service blir jeg spurt om sperre på min Flair, men grunnet reglene i Tyskland og Frankrike så er den ikke aktivert.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Jag har inte läst allt i tråden, men detta med att ha en fartbegränsare i lastbilar tycker jag är skitkonstigt! Har man legat bakom en tradare i vänsterfil på motorväg kilometervis när han seeegar sig sakta, sakta förbi en annan åkare med en fartskillnad på max nån eller ett på km/h så tycker iaf jag att alla borde köra med insidan av huvudet och inte styrd av en massa manicker som folk blir pådyvlade.

Sen till Lasse från Alvesta= Jag hade förmodligen gjort lika:oops:! Vi behöver mer civilkurage i detta land även om man kanske inte alltid "gör rätt"

Anders
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Jag har inte läst allt i tråden, men detta med att ha en fartbegränsare i lastbilar tycker jag är skitkonstigt! Har man legat bakom en tradare i vänsterfil på motorväg kilometervis när han seeegar sig sakta, sakta förbi en annan åkare med en fartskillnad på max nån eller ett på km/h så tycker iaf jag att alla borde köra med insidan av huvudet och inte styrd av en massa manicker som folk blir pådyvlade.

Jag håller med dej Anders. Har vikarierat lite på sommrarna de sista åren som lastbilschaufför och kan nog tycka det var bättre innan fartbegränsaren.

Inte för att man på min tid körde konstant i 90km/h,, utan att det gick att satsa innan backarna och även kunna göra en snabb omkörning om så behövdes.

Men nu är det ju som det är och inte mycket vi kan göra åt det.

Peter.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Sen till Lasse från Alvesta= Jag hade förmodligen gjort lika:oops:! Vi behöver mer civilkurage i detta land även om man kanske inte alltid "gör rätt"

Anders

En del kallar det "civilkurage". Andra kallar det "idioti". Gränsen kan anses hårfin.
Det är kanske just därför man står och tittar på medan det sker en våldtäkt, en misshandel eller ett rån? På sin höjd lyfter man sin mobiltelefon och ringer 112. Tyvärr är polisen alltför ofta, alltför långt borta för att hinna göra nåt.
Lite långt från början på tråden kanske :oops:.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Folk kör som de har förstånd till. "Yrkesförare" är sämst. Jag har slutat att reagera på tokfransarna. För min del får de köra ihjäl sig bäst de vill - det finns ändå för mycket folk på Jorden, det gäller bara att hålla sig undan. Attityden bland andra trafikanter gentemot husbilar är intressant - det måste vara väldigt provocerande för många att vi kan färdas med vårt hem. Är det friheten som irriterar? Samma inställning tyill medtrafikanter kan jag märka när jag åker mc, när det gäller det fordonet så är det väl smidigheten som retar upp gubbarna.
Hälsning
Jan
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Instämmer men du glömde bort mobiltelefonen. Den måste användas, speciellt i korsningar och rondeller.
Hälsning
Jan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Mobiltelefon brukt på "svensk" måte i Norge koster minst 2000 NOK om farbror blå ser deg. Er du involvert i et trafikkuhell så har du skyld uten forsikringsdekning. I enkelte andre land i Europa har du ikke lov til å snakke i mobil selv med fastmontert telefon og handsfri - dette er lov i Norge.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

En del kallar det "civilkurage". Andra kallar det "idioti". Gränsen kan anses hårfin.
Det är kanske just därför man står och tittar på medan det sker en våldtäkt, en misshandel eller ett rån? På sin höjd lyfter man sin mobiltelefon och ringer 112. Tyvärr är polisen alltför ofta, alltför långt borta för att hinna göra nåt.
Lite långt från början på tråden kanske :oops:.


Eller som denna historia :
Mannen ser att två personer gör inbrott i hans garage.

Mannen ringer nu polisen som får till svar att det finns inga bilar att skicka till
platsen.
Frustrerad lägger han på luren, men efter några minuter ringer han polisen igen.
Nu förklarar han för telefonisten att han blev så förbannad att han tog sitt jaktgevär
och har skjutit bägge gärningsmännen i benen.
Inom några minuter är två polisbilar på plats. Polisen griper männen i garaget.
Efteråt förhörs mannen och polisen konstaterar : Du rinde och sa att du skjutit gärningsmännen med gevär !!! det är ju inte sant.
Ni sa att ni inte hade några bilar att skicka och det var ju inte heller sant ???????:wub:

// Pär



 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Appropå ingen särskild här.
Det är tillåtet att köra i 80,70,60...30 eller vad som på en 90-väg. Men det finns en regel som säger att man ska visa hänsyn.

Man ska visa hänsyn när man kommer ikapp ett långsammare fordon. Hålla lämpligt avstånd och köra om då det kan ske utan fara.

Den som kör långsamt ska också visa hänsyn genom att då det är lämpligt låta bakomvarande trafik passera. Gärna genom att man tillfälligt stannar på en P-plats. Hur ofta ser man någon med släp göra detta?

Visst, kör en långtradare i 80 så blir det lite tjatigt för honom att stanna till var 3:e minut.
--------------------------------------------------

Jag åker dagligen 5 mil till och 5 mil från mitt arbete. Varje dag hamnar jag bakom bilar som håller 80 där det är 90 och 70. Ändrar bara farten då det blir bredare och eventuellt dubbelfilig väg. Då kan det gå i uppåt 100. Detta retar mig så till den grad att jag riskerar att bli en farligare bilförare.

Något som bara händer varanan dag är att bilar svänger ut från någon skogsväg strax framför mig och kör kanske 60 där det är 90. Men de ska ju bara åka 5 km, så de anser nog inte att det är idé att slösa bränsle på att öka farten.
--------------------------------------------------

Min högsta önskan i trafiken är att Polisen blev tvingad enligt lag att bötfälla alla trafiksyndare de ser. Jag skulle säkert få betala någon gång jag med, men det vore det värt.

--------------------------------------------------
Idé:
Inför automatisk rattvridning för de som har blinkersen på över 500 meter. Samt omöjliggör rattvridning om inte blinkersen varit på i minst 25 meter.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Eller som denna historia :
Mannen ser att två personer gör inbrott i hans garage.

Mannen ringer nu polisen som får till svar att det finns inga bilar att skicka till
platsen.
Frustrerad lägger han på luren, men efter några minuter ringer han polisen igen.
Nu förklarar han för telefonisten att han blev så förbannad att han tog sitt jaktgevär
och har skjutit bägge gärningsmännen i benen.
Inom några minuter är två polisbilar på plats. Polisen griper männen i garaget.
Efteråt förhörs mannen och polisen konstaterar : Du rinde och sa att du skjutit gärningsmännen med gevär !!! det är ju inte sant.
Ni sa att ni inte hade några bilar att skicka och det var ju inte heller sant ???????:wub:

// Pär

Ha ha... Synd att inte han förstod, vilket vi på detta forum såklart gör, att mord prioriteras högre än inbrott i fastighet/bostad.

Vi får hoppas att ingen försvunnen 7-åring avled eller någon grov misshandel med långvarigt handikapp blev resultatet av hans lögn om nu denna skröna är sann. :wideeyed:
 
Toppen