• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du egentligen, människa?

F

F.d. 5322

Guest
När vi var på väg hem från Ängelholm förra veckan, hamnade vi med vår HB, bakom en lastbil. En flisbil. Han låg på 80-90 sådär vilket vi också brukar göra när vi kör husbil. Tycker för övrigt att det är en lagom fart - trots att jag är en av de som älskar fart!
Nåväl. Vägen som går förbi vårt hus - innan vi svänger in på "vår" lilla väg, är en sån där väg ni vet, som man helst håller 110-120 på. Ödemark. Inte mycket trafik. Bred och i bra skick.

En personbil kom ifatt oss. Börjar sin omkörning på en raksträcka. Jag tänker att "han går ju in mellan oss och lastbilen" - där det fanns lagom med plats.
Men icke! Han forsätter även förbi lastbilen, i yttersväng, på fel sida heldragen linje! Både jag och min käresta sitter med hjärtat i halsgropen och tittar på högersidan om lastbilen om det skulle komma ett möte. Ett möte som utan tvekan hade resulterat i en katastrof!
Denna gången hade han och alla vi medtrafikanter, en jäkla tur bara!

Exakt samma senario såg vi för ett par månader sen. Den gången fick den omkörande bilen - en servicebil för ett åkeri - verkligen möte. Även den gången hade han tur. Han mötte en äldre man som körde sakta så han hann förbi. Hade han mött en yngre förmåga, hade det med stor sannolikhet smällt!

Ett annat fenomen som jag märkt, är att många lastbilar går upp och lägger sig "ett par meter" bakom oss. Kör vi för sakta?
Detta tycker jag personligen är mycket otrevligt! Yrkesförarna - vilken kategori jag själv tillhör - anser jag borde veta bättre!
Jag vill inte hänga ut någon men jag säger som jag brukar: Det är ett under att det inte händer fler olyckor!

Någon mer än vi som har sett detta eller liknande beteende? Med största säkerhet är det så!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Har tyvärr sett det ett antal gånger. Bara guds försyn har räddat några från de sälla jaktmarkerna.
Det finns idioter i trafiken var man än är och beteendet kan ibland vara hårresande.
Behöver ju egentligen inte gå så långt utan bara se på all rödljuskörning som görs - inte bara i Stockholm utan det förekommer överallt i landet som också är direkt livsfarligt, plus att moderna bilar tycks sakna blinkersspak av någon outgrundlig anledning. Till o med moderna stora o dyrbara husbilar............
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Hej
Nu får man väl på moppo så det skriker om det. Men yrkeschaufförerna ger jag inte mycket för längre. Kör dagligen 6 mil till jobbet. Hålller till 98 % alltid hastigheten.
Men nog kommer långtradarna ikapp samt lägger sig i baken på en. Dom kanske fixar en älg, men jag lär nog nita framför nosen på dom. klarar kanske älgen men får en tradare in i baken.
Dom brukar ju skryta om sina 40ton på flaket , och menar på att vem som helst inte klarar ett sådant ekipage. Hörde en på karlavagnen som förklarade att ibland måste dom lägga sig nära bara för att kunna hålla farten uppför backar. !!!!! Undra om en sån förklaring håller i rätten. Skaffa en starkare bil istället eller minska lasset.
Det verkar som om dom kör efter en egen lagstiftning. Gäller allt från lastbilar, taxi, till dessa små ettriga firmabilar. Om skall dom , och fort skall det gå. Och dom pratar om att dom är rutinerade trafikanter. Sen när olyckan händer står dom där och bara muttrar. "Det var inte meningen , det hände så fort"

/LJUNGBERG
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

När vi var på väg hem från Ängelholm förra veckan, hamnade vi med vår HB, bakom en lastbil. En flisbil. Han låg på 80-90 sådär vilket vi också brukar göra när vi kör husbil. Tycker för övrigt att det är en lagom fart - trots att jag är en av de som älskar fart!
Nåväl. Vägen som går förbi vårt hus - innan vi svänger in på "vår" lilla väg, är en sån där väg ni vet, som man helst håller 110-120 på. Ödemark. Inte mycket trafik. Bred och i bra skick.

En personbil kom ifatt oss. Börjar sin omkörning på en raksträcka. Jag tänker att "han går ju in mellan oss och lastbilen" - där det fanns lagom med plats.
Men icke! Han forsätter även förbi lastbilen, i yttersväng, på fel sida heldragen linje! Både jag och min käresta sitter med hjärtat i halsgropen och tittar på högersidan om lastbilen om det skulle komma ett möte. Ett möte som utan tvekan hade resulterat i en katastrof!
Denna gången hade han och alla vi medtrafikanter, en jäkla tur bara!

Exakt samma senario såg vi för ett par månader sen. Den gången fick den omkörande bilen - en servicebil för ett åkeri - verkligen möte. Även den gången hade han tur. Han mötte en äldre man som körde sakta så han hann förbi. Hade han mött en yngre förmåga, hade det med stor sannolikhet smällt!

Ett annat fenomen som jag märkt, är att många lastbilar går upp och lägger sig "ett par meter" bakom oss. Kör vi för sakta?
Detta tycker jag personligen är mycket otrevligt! Yrkesförarna - vilken kategori jag själv tillhör - anser jag borde veta bättre!
Jag vill inte hänga ut någon men jag säger som jag brukar: Det är ett under att det inte händer fler olyckor!

Någon mer än vi som har sett detta eller liknande beteende? Med största säkerhet är det så!

Kör vi för sakta... JA!

Med detta menar jag oss som kör efter våra hastighetsmätare och inte efter GPS.

En lastbils hastighetsmätare/färdskrivare är en kalibrerad utrustning och mycket mer exakt än de "vanliga" vi har i våra bilar.

Så i 90 km/h kör vi som regel ca 5 km/h för långsamt.

Men sen finns det ju många lastbilschaufförer som använder hastighetsregulatorn som farthållare, dvs full gas.

Hastighetsregulatorn är plomberad och inställd på ett maxvärde om 90 km/h (lastbil)

Detta fråntar dem inte ansvaret från att hålla ett godtagbart avstånd till framförvarande. Maxhastighet är...just vad det betyder... max hastighet. Om du vill köra 80 km/h på 90-väg så har du din fulla rätt.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Kör "gps" fart.
Garmin om det duger
:D
/Ljungberg
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Kör "gps" fart.
Garmin om det duger
:D
/Ljungberg

Jaha...Garmin.... vilken otur. Den använder ju de avstängda satelliterna från 70-talet...:spinny:

(ja, det är ett skämt.... så ingen blir arg i onödan ha ha)
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

:twitcy:
Avstängda satelliter????
Det förklarar varför den guidade in mig på ett sågverk en gång.
Snurrade runt bland diverse truckar och timmer-högar för att sedan leda mig
vidare till en timmerväg lång åt h-vte in i skogen

/Ljungberg
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Ja....och varför alla turister i Sälen lyckas köra på skoterleder med personbilen.......
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

När jag körde långtrad för 40 år sedan fanns en oskriven lag, tror jag i alla fall.
Du skall inga Polska långtradare och inga turister i husvagnar hava framför dig.
Jag kör inte så idag, utan är jättenoga med avstånd till framförvarande, men visst var det roligt på den tiden att ligga "en meter bakom". Idag är jag glad att inget hände.

Än idag undviker jag att ha husvagnar framför mig på autobahn. När man blir omkörd i 120 km av en bil & husvagn tycker jag att all respekt för medtrafikanter är borta. Tyvärr har jag sett alltför många olyckor med bil & husvagn. Nu senast på vägen ned till Spanien.

En fin Mercedes med fronten mot körriktningen och bakvagnen hängande i en liggandes husvagn mitt på autobahn.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Var i Ullared igår och handla mjölk. På väg hem hamnade jag bakom en Schweizisk husbil som behagade köra 65 km/h på 153:an som är 80 km/h väg.

Tur att mjölken inte hann surna:applaus:.

Mvh, Peter.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Att folk kör upp bakom en är inte så farligt, man kan ju alltid trycka lite på bromspedalen om de ligger för nära, värre tycker jag är alla som varken vet hur lång eller bred bil man har utan skall smyga in alldeles i närheten av vänstra backspegeln, var ute för samma sak ett flertal gånger även när jag körde husvagn

Rulla lugnt
Thomas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Här var det full rulle på E6:an på väg mot Norge strax före Spekeröd nära Stenungsund.

Nor.jpg

Jag trodde husvagnen skulle välta, så galet körde dom och fort och svajigt gick det. Många mobilsamtal till Polisen blev det säkert så till Norge lär dom inte ha kommit med det ekipaget!

Jappe
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Kör vi för sakta... JA!

Med detta menar jag oss som kör efter våra hastighetsmätare och inte efter GPS.

En lastbils hastighetsmätare/färdskrivare är en kalibrerad utrustning och mycket mer exakt än de "vanliga" vi har i våra bilar.

Så i 90 km/h kör vi som regel ca 5 km/h för långsamt.

Men sen finns det ju många lastbilschaufförer som använder hastighetsregulatorn som farthållare, dvs full gas.

Hastighetsregulatorn är plomberad och inställd på ett maxvärde om 90 km/h (lastbil)

Detta fråntar dem inte ansvaret från att hålla ett godtagbart avstånd till framförvarande. Maxhastighet är...just vad det betyder... max hastighet. Om du vill köra 80 km/h på 90-väg så har du din fulla rätt.

Man skulle kunna tro att du inte förstått innebörden med 90-skyltarna. Det är alltså maxhastigheten som är 90 km/h. Om man kör i 85 km/h kör man inte för sakta om man nu vill köra i 85 km/h
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Nä och du kan ju tydligen inte läsa färdigt innan du kommenterar......

"Maxhastighet är...just vad det betyder... max hastighet. Om du vill köra 80 km/h på 90-väg så har du din fulla rätt."

:mad::mad:

Förklaringen var att 90 km/h på mätaren är inte 90 km/h i verkligheten. Lastbilarnas hastighetsmätare är noggrannare eftersom de är kalibrerade.

Vi lever i en villfarelse när vi "tror" vi kör 90 km/h och lastbilarna fortare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Jo, visst är 90 km/h maxhastighetoch att ligga i 70 km/h är inte på något sätt fel. Men vägar är ju till för dem som behöver komma fram någon gång. Vill man studera vacker natur finns ju rastplatser att tillgå. Skulle man ändå välja att såsa runt får man nog vara beredd på bilar ända upp i baken och en och annan vansinnes omkörning.

Den viktigaste reglen oavsett om man kör fort eller sakta är "visa hänsyn".

Peter.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

När vi var på väg hem från Ängelholm förra veckan, hamnade vi med vår HB, bakom en lastbil. En flisbil. Han låg på 80-90 sådär vilket vi också brukar göra när vi kör husbil. Tycker för övrigt att det är en lagom fart - trots att jag är en av de som älskar fart!
Nåväl. Vägen som går förbi vårt hus - innan vi svänger in på "vår" lilla väg, är en sån där väg ni vet, som man helst håller 110-120 på. Ödemark. Inte mycket trafik. Bred och i bra skick.

En personbil kom ifatt oss. Börjar sin omkörning på en raksträcka. Jag tänker att "han går ju in mellan oss och lastbilen" - där det fanns lagom med plats.
Men icke! Han forsätter även förbi lastbilen, i yttersväng, på fel sida heldragen linje! Både jag och min käresta sitter med hjärtat i halsgropen och tittar på högersidan om lastbilen om det skulle komma ett möte. Ett möte som utan tvekan hade resulterat i en katastrof!
Denna gången hade han och alla vi medtrafikanter, en jäkla tur bara!

Exakt samma senario såg vi för ett par månader sen. Den gången fick den omkörande bilen - en servicebil för ett åkeri - verkligen möte. Även den gången hade han tur. Han mötte en äldre man som körde sakta så han hann förbi. Hade han mött en yngre förmåga, hade det med stor sannolikhet smällt!

Ett annat fenomen som jag märkt, är att många lastbilar går upp och lägger sig "ett par meter" bakom oss. Kör vi för sakta?
Detta tycker jag personligen är mycket otrevligt! Yrkesförarna - vilken kategori jag själv tillhör - anser jag borde veta bättre!
Jag vill inte hänga ut någon men jag säger som jag brukar: Det är ett under att det inte händer fler olyckor!

Någon mer än vi som har sett detta eller liknande beteende? Med största säkerhet är det så!

Hej I en annan av dina trådar står det så här "Jag hinner ikapp och farten ökar efter hand. Nu börjar de förstå att det är dem jag är ute efter!
De vräker in sina bilar på en annan liten asfaltväg och vid det läget ligger jag max en meter bakom SAABen. Frågar polisen – som får instruktioner hela tiden om vart vi kör via mobilen – om jag ska stoppa den, genom att helt sonika köra på den och vända ner den i diket.
De ansåg det mindre lämpligt så jakten fortsätter. Nu börjar hastigheten passera 140. Golfmotorn klagar. Hjulupphängningen kränger. Adrenalinet är på topp!"

Jag undrar, Det måste väll vara en påhittad historia eller kör du i 140km i en gammal Golf med krängande hjulupphängning max en meter från framförvarande pratandes i en mobiltelefon på en mindre asfaltsväg:confused:


http://www.husbilsklubben.se/forums/t49600/


Gurra
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Hej I en annan av dina trådar står det så här "Jag hinner ikapp och farten ökar efter hand. Nu börjar de förstå att det är dem jag är ute efter!
De vräker in sina bilar på en annan liten asfaltväg och vid det läget ligger jag max en meter bakom SAABen. Frågar polisen – som får instruktioner hela tiden om vart vi kör via mobilen – om jag ska stoppa den, genom att helt sonika köra på den och vända ner den i diket.
De ansåg det mindre lämpligt så jakten fortsätter. Nu börjar hastigheten passera 140. Golfmotorn klagar. Hjulupphängningen kränger. Adrenalinet är på topp!"

Jag undrar, Det måste väll vara en påhittad historia eller kör du i 140km i en gammal Golf med krängande hjulupphängning max en meter från framförvarande pratandes i en mobiltelefon på en mindre asfaltsväg:confused:



http://www.husbilsklubben.se/forums/t49600/

Gurra

Dessutom med Polisen :rolleyes::rolleyes:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur kör du egentligen, människa?

Hej I en annan av dina trådar står det så här "Jag hinner ikapp och farten ökar efter hand. Nu börjar de förstå att det är dem jag är ute efter!
De vräker in sina bilar på en annan liten asfaltväg och vid det läget ligger jag max en meter bakom SAABen. Frågar polisen – som får instruktioner hela tiden om vart vi kör via mobilen – om jag ska stoppa den, genom att helt sonika köra på den och vända ner den i diket.
De ansåg det mindre lämpligt så jakten fortsätter. Nu börjar hastigheten passera 140. Golfmotorn klagar. Hjulupphängningen kränger. Adrenalinet är på topp!"

Jag undrar, Det måste väll vara en påhittad historia eller kör du i 140km i en gammal Golf med krängande hjulupphängning max en meter från framförvarande pratandes i en mobiltelefon på en mindre asfaltsväg:confused:


http://www.husbilsklubben.se/forums/t49600/


Gurra

Beror på vad det gäller och under vilka omständigheter. Kört 200 på okända smala grusvägar också - under tävling ;).
Kanske var otydlig i min berättelse. "De vräker in sina bilar på en annan liten asfaltväg och vid det läget ligger jag max en meter bakom SAABen".
När man svänger in i 90 graders korsning på två smala asfaltvägar, har man inte 140. Kanske 40?
Vad det gäller telefonen finns det handsfree.

Och du undrar om historien var sann? Har inte någon anledning att ljuga!
 
Toppen