Sv: Hur finansierar ni köpet?
Hei.
Interessant! Men noe jeg ikke forstår...
Den nye koster 1mill.
Den kjøpes med:
a: innbyttebil til 500000.
b: nødvendig kapitalbehov/finansiering 500000.
Hvor kommer de 500000 du sier man har i hånden og som skal gi ønsket avkastning? Jeg ser ingen frisk egenkapital her til formålet.
Ursäkta om jag inte fick fram vad jag menade.
Förutsättningen att göra på det sättet jag beskriver är att du har pengarna men du vill inte göra ett stort hål i ditt kapital eller tömma det.
Du har kanske sålt fastigheten, lägenheten, båten, ärvt, sparat eller vunnit och på så sätt fått ditt kapital.
Du kanske redan har en placering eller kapitalförsäkring som ger bra avkastning och inte vill avsluta dessa.
Du behöver inte ens ha någon husbil att byta med, som jag hade med i exemplet i mitt inlägg
Du har kanske hela millionen eller mer och vill ha till ex. en husbil.
Detta var bara ett sätt och en tanke hur man kan låta kapitalet jobba för sig och eventuellt få det att växa eller att inte bli mindre.
Och använda det tänkta överskottet till att betala lånekostnaderna.
Sen i exemplet att jag gjorde en fördelning av 50% insats och 50% lån, var att då hinner värdeminskningen få ett antal år på sig, innan man har ett minusvärde på bilen gentemot lånet.
Kanske hinner det inte ikapp eller minus-summan är inte så stor längre. När man säljer bilen eller löser lånet.
Hur man gör fördelningen i köpet 30-70, 50-50 eller betalar 100% är upp till var och en och om man är i den lyckliga situationen att man har pengarna.
Jag hoppas jag rätade ut frågetecknen och inte skapade fler.
Krister.