• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finansierar ni köpet?

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag grunnar lite över hur den vanligaste finansieringen ser ut. Kontant eller annat sätt. Lån kanske. Hur tänker ni? Husbil kan väl inte vara en investering. Som ett vanligt bilköp är man ju blåst redan från det att man kör ut från handlaren.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Om det finns möjlighet så kan man låna på huset (om man har ett). Med en ränta på 2,14% på rörligt 3 månaders så blir det inte så betungande
Lennart
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Betallösningarna varierar sannolikt mycket. Det som är en bra lösning för någon...kan vara en dålig lösning för någon annan.

En fråga som alltid är aktuell, oavsett betalningsförmåga, är huruvida det, i kronor räknat, är fördelaktigt att ta lån eller ej. Personlig ekonomisk analys ger svaret på den frågan.

Har jag obegränsat med slantar så kanske frågan överhuvudtaget inte vållar huvudbry.

Några har säkert genom långsiktigt sparande, för att uppnå en livsdröm, slantarna klara. Detta för att slippa ta lån pga ovilja att sätta sig i skuld.

Är belåningsgraden på egna huset redan hög och utgifter i övrigt sådana att marginalen för oförutsedda utgifter låg...är kanske lösningen inte att öka huslånet...utan först öka egen sparinsats före köp.

Är belåningsgraden på villan/bostadsrätten låg och utgifter i övrigt sådana att marginalen för oförutsedda utgifter är god...ja då är bolåneräntan attraktiv, dvs ökning av bolånet synes vara en god lösning.

En del säljer villa/bostadsrätt och bekostar på så sätt sin husbil som de sedan väljer att bo i. Detta ger (?) lägre levnadskostnader, men valet av levnadssätt är sannolikt ett större vägval än val av ekonomisk lösning.

Ja detta var bara några spontana tankar från en till professionen icke ekonom. Det finns naturligtvis andra med andra tankar.

Ps!
Personligen ser jag inte husbilen främst som en investering. Den följer nog i mångt och mycket samma principer som inköp av en bil med ett mer eller mindre snabbt sjunkande ekonomiskt värde. Jag ser husbilen mer som ett verktyg att tillfredsställa personliga intressen och känslan för andra kulturer och möta det oförutsedda.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur finansierar ni köpet?

När vi var i 40 - 50 års ålder så drog vi oss inte för att utnyttja en del av tillgängligt låneutrymme på villan för husbilsköp, men därefter prioriterade vi målet att bli skuldfria till pensioneringen. Andra må vara mer riskbenägna.

Vore jag ensamstående eller innehavare av en riktigt fet livförsäkring skulle jag sannolikt inte vara lika ovillig att skuldsätta mig.

aake
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Tittar man på utbudet av i princip nya H-bilar, körda 240-600 mil, så är nog en del så kallade spontanköp med lockande finansiering till relativt låg räntekostnad och inte tänkt att efter 10 års amortering finns det ett restvärde på hundratusentalskronor.
Betänk sedan att dom allra flesta ställer av bilen 4-6 mån om året, månadskostnaden ställs dock inte av.
Naturligtvis gör man som man vill,men???
Mitt bästa köp en 4 månader gammal och 248 mil körd H-bil perfekt utrustad för oss.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Ett bra sätt kan också vara som vi har gjort , vi är inne på vår 4:e husbil men startade med en billig bil för att sedan succesivt byta upp sig till allt bättre eftersom och då blir det inte så kännbart ekonomiskt och det är roligare att åka omkring i en kärra man har råd med och även unna sig annat som förgyller tillvaron :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Hej
Det man bör tänka på när man väljer att låna stora pengar till husbil är att nyare bilar tappar mycket pengar varje år. Man bör nog betala en större del med sparade pengar. För två år sedan köpte jag en ny demobil för 1250000. Den var då rabbaterad med ca 200000 från listpris. Om jag idag två år och två tusen mil senare skulle sälja den får jag kanske 800000. En nätt värdeminskning på drygt 200 kr per mil. Jag tror inte min värdeminskning är unik så man bör nog inte låna förmycket när man köper nyare bilar. Det är inte som förr när bilarna gick ned 5% om året. Nu liknar det mera personbilsmarknadens värdeminskning. Jag misstänker att det rullar en och annan överbelånad bil och då blir det inte så kul om man tröttnar eller av andra skäl måste sälja sin pärla.
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Så här tänkte vi; hade en slant över och kollade på Blocket. Hittade till sist en affär som lät för bra för att vara sann. Ringde och kollade och fick OK vibbar av säljaren. Säljaren tar hem en del begagnade HB från Tyskland i samband med sitt arbete som lastbilschaufför. Vi åkte dit, tittade, lyssnade och luktade. Bestämde oss på stående fot för vår Beisl på Transitchassie från 1993. Kostade oss 55 kkr och vi har fått lägga ytterligare 10 kkr på att få bilen i skick som vi kan klara av. Fukt har vi inte sett tillstymmelse till men det finns säkert någonstans om man bara letar, annat vore väl konstigt. Resten är vad det är, en begagnad bil som är tjugo år men bara har gått 8000 mil. Självklart uppstår det emellanåt lite småfel, allt annat vore att ljuga. Men att köpa något liknande i Sverige hade kostat oss det dubbla.

Vi pratar redan om nästa husbil och även den ska betalas kontant så det får bli till att lägga undan lite efterhand. Ännu är vi inte i ålder att pensionera oss och visst har vi lån på vårt hus, om än måttligt. Husbil är ett andrum och ska så förbli så därför vill vi inte binda för mycket kapital eller låna något till detta. Det måste finnas utrymme över till oförutsedda utgifter och det som kallas livets goda, annars får det vara.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Hård amortering redan från första huset har betalat två adoptioner samt gett oss utrymme att skaffa en 6 mån gammal husbil (egenhändigt importerad) på befintligt huslån :)
Bekanta ger oss gliringar men det skiter vi fullständigt i, är man så dum att man köper nya bilar eller renoverar sig pank för att imponera på grannarna får man skylla sig själv !
Nytt kök och badrum har vi i husbilen, får räcka med det ;):yes:

Vi är långt från välavlönade jobbande som undersköterska resp säljare inom handel.

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Vi hade sparat hälften och tog banklån på resten. Barnen är utflugna och huset är betalt. Vi tyckte oss ändå inte ha råd med en ny utan det blev en
-06:a. Vi tyckte det var bättre att inte plöja ner så mycket pengar i husbilen att man måste börja räkna euro och cent när den skall användas för en husbil är ju ingen sparbössa. Då har vi hellre en lite äldre/billigare bil och behöver inte fundera på att vi inte har råd att använda den och åka dit vi vill. Så resonerar vi.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Vi hade sparat hälften och tog banklån på resten. Barnen är utflugna och huset är betalt. Vi tyckte oss ändå inte ha råd med en ny utan det blev en
-06:a. Vi tyckte det var bättre att inte plöja ner så mycket pengar i husbilen att man måste börja räkna euro och cent när den skall användas för en husbil är ju ingen sparbössa. Då har vi hellre en lite äldre/billigare bil och behöver inte fundera på att vi inte har råd att använda den och åka dit vi vill. Så resonerar vi.

Lite grann så resonerade vi. Vi betalade för en 5 år gammal husbil men fick en 6 mån gammal (2012) genom att köpa den i Tyskland.

Peter :)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Är detta ett ämne att diskutera??????????????
Var och en gör väl som dom vill.
Förstår inte varför man ska diskutera finanseringen.
HaDe Hasse:twitcy:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Ska man ge råd så finns det bara ett råd att ge. "Mätta mun efter matsäck"

Naturligtvis ska man försöka att finansiera sin fritids sysselsättning cash om man kan. Men jag kan tänka på stunder i mitt liv när man var fattig och bet på naglarna men ändå hade lite reslust.

Hade jag då, bara kommit på tanken, skulle jag ha sagt upp min lägenhet när jag var 25 och flyttat ut i bilen. Där sparar man ju ivarjefall på sin egen bil och inte häller ut pengarna på en hyra som bara försvinner. Där hade det varit motiverat för mig att låna till en kärra och tom sparat någon krona.

Jag har även när man passerar vägarbeten och byggen sett fler och fler husbilar stå parkerade där. Behöver man det i jobbet kan man ju också belåna, men som läget är nu, speciellt när man köper en relativt ny husbil riskerar man ju en värdeminskning på i vissa fall flera hundra tusen på bara något år.

Då är det nog bättre att köpa en mer begagnad som redan råkat ut för värdeminskningen, om man ska ta en finansiering.


Men visst är det lätt att vara klok åt andra, när man själv när man var ung köpte motorcykel för dyra amorteringar.

skuldfallan.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Uppenbarligen är det intressant för en del av oss eftersom 12 st redan har lämnat sina åsikter i ämnet & fler lär det nog bli. Man får på detta sätt tips om vad som kan vara mest fördelaktigt & framför allt visar det att alla inte är stadda vid god kassa utan finansierar med lån för att uppfylla en dröm att äga en husbil. Själv har jag & frugan börjat med en husbil för en liten penning som jag gör små förbättringar & renoveringar på. Den uppfyller fn. alla krav som vi ställer på ett bekvämt husbilsliv. Framtiden får utvisa om vi byter upp oss & hur finansieringen löses.

Bennie
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Uppenbarligen är det intressant för en del av oss eftersom 12 st redan har lämnat sina åsikter i ämnet & fler lär det nog bli. Man får på detta sätt tips om vad som kan vara mest fördelaktigt & framför allt visar det att alla inte är stadda vid god kassa utan finansierar med lån för att uppfylla en dröm att äga en husbil. Själv har jag & frugan börjat med en husbil för en liten penning som jag gör små förbättringar & renoveringar på. Den uppfyller fn. alla krav som vi ställer på ett bekvämt husbilsliv. Framtiden får utvisa om vi byter upp oss & hur finansieringen löses.

Bennie

Precis. Det var så jag tänkte när jag skapade tråden. För att få ideer och tankar inför kommande husbilsbyten. Tack för alla svar. Och kanske kommande nya husbilsägare kan få lite hjälp på vägen inför köpet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Meningen med mitt första inlägg vara att informera om att husbilsmarknaden har ändrat sig de senaste två åren från en båtliknande marknad med mycket liten årlig värdeminskning. Nu har vi en personbilsliknande marknad med en stor värdeminskning de första kanske fem åren som sedan planar ut. Fortfarande bör man nog räkna bilen som avskriven på femton till tjugo år. Om man väljer att finansiera köpet är det viktgt att känna till avskrivningskurvan så att man inte fastnar i ett läge med större skulder än värde på bilen/säkerheten. Idag erbjuder handlarna finasiering på upp mot femton år med låg handpenning vilket i början låser de som går på detta med lån högre än värdet på objektet. En skuldfälla att varna för. Själv sitter jag inte i fällan men känner tyvärr vänner som fastnat.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur finansierar ni köpet?

Är detta ett ämne att diskutera??????????????
Var och en gör väl som dom vill.
Förstår inte varför man ska diskutera finanseringen.
HaDe Hasse:twitcy:

Varför disk detta ämne(?), helt enkelt för att det berör så många andrahandsköpare av just husbilar! Det sägs och skrivs från fackhandelns sida, att ca 3 av 4 nya husbilsköp finansieras just genom krediter/lån. Jag tycker att detta är en viktig diskussion som är helt rätt på dessa sidor! Tråkig men nyttig läsning för dem som annars inte ont anande betr försåtliga krediter kanske köper sina bilar i andra hand.
Tack Draumur för att du tog upp detta viktiga ämne!

Om man belånar sitt fordon (t.ex en husbil) så erhåller detta en notering om att fordonet är belånat. Se notat om denna belastning/"kredit" som då skrivits in i fordonsregistret = jfr med inteckningslån i ett vanligt hus! Varför(?) denna "kreditnot", jo för att skydda försäkringsbolag och ev andrahandsköpare från ev lurendrejerier genom att de ska kunna se och förstå att fordonet ifråga är belånat! Detta måste naturligtvis beaktas av en köpare i en ev affär.
 
Toppen