• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 
F

F.d. 2255

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Knappt att jag vågar berätta att vi faktiskt har sovit med upplåsta framdörrar på tankställen ner till Köln. Mig ovetande,så tyckte min osedvanligt trygge make att det är tillräckligt skyddat med snurrade framstolar som inte går att ta sig förbi,samt att han och hunden ligger i dinetten. Jag har inte heller varit särskillt orolig tidigare,men efter dessa inlägg så tänker man att kanske ska man sälja husbilen,flytta från bostaden,aldrig flyga,inte gå ut överhuvudtaget.Kanske bygga sig en liten bunker,att framleva resten av sina dagar i.Jag vill inte vara ironisk mot någon,saker kan hända,visst.Vi fick själva vända i Köln, inte pga opålitliga människor utan pga snökaos.Vi ska planera lite noggrannare med små avstickare ifrån de stora vägarna för vila,då får man ju dessutom se lite annat. Man får ta lite mera tid på sig,inte bara ha ett resmål i sikte,utan göra flera mål på hela resan.

Mvh. Elira som ej tänker låta oro o rädsla ta över glädjen med att resa.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Handen på hjärtat, hur många har haft inbrott eller blivit rånade medans vi varit i husbilen.Målar vi inte upp f-n lite på väggen. Inbrott i husbil får vi nog i dom flesta fall när vi inte är där. Läste att över julhelgen i Karlskrona varit ett 15 tal inbrott i villor liksom i Kalmar även där ett 15 tal. Flertalet av dessa var mer eller mindre larmade. Tjuvarna kom lika väl över smycken o kontanter, varför? tydligen ingen som reagerar. Hur många gånger har man inte hört larm som går på någon parkering, hur reagerar man, jo man fortsätter in i varuhuset som om ingenting hänt.:confused:
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Den reagerar på narkosgaser som i allmänhet är lättare än luft.
Larmet bör placeras strax över huvudhöjd där man sover. Problemet är att narkosgas verkar väldigt snabbt, så det gäller att få friskluft snabbt.
Har inbyggd siren och kan anslutas till extern siren/blixtljus.
Drivs på 12 volt.

Jojje
Vad menar du? Narkosgaser är väl tyngre än luft? Ge exempel på en som är lättare än luft. Gasvarnare skall placeras lågt!!

Piraten
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Så har jag också läst så skall man ha gasolvarnare skall den sensorn sitta lågt och sensorn till narkosgasen skall sitta högt .

På våran 1:a husbil så hade tidigare ägaren även borrat hål i ytterdörren och monterat vagnsbult och på insidan så var det hakar som man sedan lade en fyrkantsprofil i och då gick det inte öppna dörren alls .
På bilden så ser man profilerna och då det var stalldörr så var det likadan monterade på den nedre delen .

På framdörrarna så drog vi spännband mellan dörrarnas handtag .

Samt i vårat fall så hade det nog gått åt mycket gas då takluckorna stod alltid öppna om det inte regnade .
 

Bilagor

  • door.JPG
    door.JPG
    90,5 KB · Visningar: 92

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

om inte värdestransporterna lyckas stävja inbrott så hur skll vi då lyckas.En drog påverkad är inte lätt att stopp när dom väl vill.Totalat orädda för allt å alla.Dom ärliga tjuvrna går att stoppa.
Annars så är jag välldigt nyfiken på Alve:s ide
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Ang. gasers spec.vikt.
Ex.lättare än luft : Dietyleter och Benzylklorid m. fl.
Ex.tyngre än luft : Fentanyl
Därför bör man ha givare/sensorer i huvudhöjd där man sover.

Jojje
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Kanske någon här som kan räkna ut hur mycket gas det skulle gå åt att söva exempelvis två vuxna i en husbil på 30 kubikmeter. Desutom är väl gas klassad som eldfarlig?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Risken för en s.k. gasattack är nog försvinnande liten. De som har varit utsatta för troliga gasattacker inom landets gränser har tydligen vid blodprov tagna "dagen efter" inte visad några spår av gas.
Det andra som får mig att tvivla är att banditerna måste väl ha någonstans att föra in exempelvis en slang. Och vem vågar sova med öppna fönster om man befarar ett gasöverfall, i alla fall inte jag.
Men jag vågar absolut inte påstå att det aldrig har hänt. Men i sådana fall borde det nog vara väldigt välutrustade banditer, och då är nog chansen liten att man skulle klara sig.

Det har dessutom hänt betydligt fler olyckor med den gas som finns i bilarna, Gasol. Så en gasolvarnare är nog en bra investering.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Handen på hjärtat, hur många har haft inbrott eller blivit rånade medans vi varit i husbilen.Målar vi inte upp f-n lite på väggen. Inbrott i husbil får vi nog i dom flesta fall när vi inte är där.

Vi har rest i Europa nästan varje år sedan 1988 med Camper eller husbil. Det har varit resor till Italien och olika delar av Tyskland. Vi övernattar alltid på campingplatser och har aldrig varit utsatta för något knas. Jag målar alltså inte styggen på väggen. Det handlar inte om det.

Däremot tycker jag att husbilstillverkarna kunde snegla lite på annat än lulllullet inne i bilarna också.

Alve
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Blir en del gas om de skall fylla vårt fordon, ca 100 kubik...
Har dubbla sjutillhållarlås på dörrarna, men jag låser dem sällan när vi befinner oss i den.
Sedan hoppas jag givetvis att vår Rottweiler skall göra sitt jobb!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag tycker att det är jättebra att Alve väckt frågan så att vi tillsammans kan försöka komma på lösningar som HBK sedan kan presentera för husbilstillverkarna. Jag förmodar att det krävs ordentliga och tillräckligt kraftiga funktioner som måste byggas in från början. Egna eftertillverkade anordningar tenderar ofta att bli både klumpiga och fula. I sämsta fall kanske inte alls så säkert som man tror. Det är ju lite svårt att testa på egna dörrar.

Frågan är trots allt och tills dess att husbilstillverkarna hörsammar våra önskemål och förslag på säkrare dörrar om det ändå inte är både lättare och snabbare att utveckla ett säkert system som gör att man verkligen vaknar när någon nattetid närmar sig husbilen eller rör sig runt husbilen?

Det är ju ganska vanligt med en höj- och sänkbar TV-antenn på husbilarna. Skulle man kunna tänka sig en liten radar t.ex. på toppen av TV-antennen. En liten radar som snurrar innesluten i en rund kupol och som reagerar på värme och rörelse. När någon eller något närmar sig och passerar en fastställd gräns så går ett larm inne i husbilen som gör att man vaknar och kan kontrollera vad som är på gång utanför. Hur är det, finns det möjligen små enkla driftsäkra radarsystem som fritidsbåtarna använder sig av?

Detta är bara en tanke, absolut inget färdigt förslag. Det finns kanske redan betydligt enklare lösningar. Min utgångspunkt är att det finns inga dumma förslag. Utgår från att alla tankar och idéer är välkomna.
V-backen :santa-3-icon:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Gasning av människor i fordon och husbilar har i flera år diskuterats på nätet i Belgien, Frankrike, Holland och Tyskland utan att det klargörs så mycket fakta som överensstämmer med sanning och verklighet. Man får inte glömma att en människa sover väldigt djupt under nattens ”första” sömn. Om ”den onde” lyckas komma in då, är det relativt enkelt att fördjupa sömnen med lite eter på en trasa. En liten hund somnar direkt när den sniffar på trasan. Hundar beter sig inte alltid så rationellt som husse/matte önskar, de flesta går att lura ”till Skåne” med en liten köttbit som förrätt.

Alla narkosgaser med undantag av eterbaserade är tyngre än luft. Så även kloroform.
Fluorbaserade är tyngre än luft t.ex. Halotan/Fluotane (ej i Sverige), Sefofluran, Isofluran/Forene och Desfluran/Suprane (USA) är i stora drag det som finns tillgängligt för inhalerat narkos på sjukhus. Inget man köper över disk och kostar ca. 10.000kr/ltr, (ej verifierat uppgift) men allt går att köpa om man har de rätta kontakter och ”de onda” föredrar sannolikt att stjäla det.
Eter och Kloroform i ren form är antagligen lättare att få tag i. Det finns för övrigt många produkter som innehåller dessa ämnen.
”För att söva en människa i en husbil (ca. 20 m3) krävs det att en 20 ltr. gasflaska töms helt i bilen och då skall alla ventilationsöppningar vara stängda.” (uttalandet från en rutinerat narkosläkare)
Enligt en rapport från Franska polisen (1997) har det används startgas (ethylether) vid några tillfällen. En normalstor sprayburk innehåller 250gram och kostar kanske en femtilapp.
Lite på en trasa framför näsan på en sovande människa och han/hon sågar många tjocka stockar.
Detta var ungefär det ”vettigaste” jag fick reda på efter att ha skummat ärendet på nätet, på några olika språk, sedan Julafton.

Ju mer jag läser om det, ju mer skeptisk blir jag, ändå händer det bevisligen.
Det märkliga är dock att detaljerna är mycket sparsamma.
Jag vet inte heller längre vad jag skall anta för sanning eller skröna men jag instämmer helt med Alve att vikten måste läggas på att hålla ”ondskan” utanför husbilen.
Gott Nytt År önskar Julian & Stina
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Att kunna ta en titt ut, nästan som "radarförslaget" innan, tycker vi vore jättebra många gånger.

Man vaknar mitt i natten, hör något, och vill ta en titt utan att de som finns eventuellt där ute märker något.. en periskop... kanske.

Vi har alltid bilen vänt så vi kan köra snabbt ut, nycklarna på samma ställe, lätt nåbara, och förarsätet vänt åt rätt håll, om man måste iväg så skall man kunna det och snabbt! Helst utan att de (!) där ute inte märker det innan det är för sent. :)

I dag har jag fixat en enkel galler i fönstret på bodelsdörren. (Skickar en bild nästa gång). På vår Carthago finns en dörr med alldeles för stort fönster, lätt att öppna och krypa in, eller att sticka in handen och öppna den med originallåset låsta dörren. Hela dörren är helt galet designat, samma dörr finns tyvärr på en massa andra bilar! För stort, lågtliggande fönster och för enkel lås att öppna inifrån.

När vi lämnar bilen vill jag att inga dörrar kan öppnas inifrån, så tjuvarna som går in via fönster får krypa ut samma väg. Andra Carthagos fönster är placerade ganska högt så att krypa ut är inte så lätt.. och det syns!

Skulle också vilja hitta en möjlighet att kunna lätt "låsa" eller täcka låset på insidan så man inte kan öppna låset så lätt. Att fixa ett extralås går ju, men kunde jag fixa detta blev det inga angrepp på själva dörren.

Det måste finnas många som har samma dörr i sina bilar och funderar samma tankar.

hälsning
jyrki
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Den första åtgärden från husbilsleverantör borde vara att se till och bygga om hyttdörrarna så dom blir säkrare. Komplettera med ordentliga lås från insidan.

Nästa steg blir bodelsdörren som redan idag på en del bilar är så pass säkra att man inte kan göra så pass mycket mer. Här blir det till konsument att välja bil som jag hoppas dom flesta som köper ny bil idag redan gör. Här ska man nog vara uppmärksam om man har fönster i dörren. Trevligt ja men ett öppningsbart???? Hur har husbilsbyggarna tänkt om dom överhuvudtaget gjort det.

Nästa steg och det svåraste och även det dyraste blir fönstren. Ja vad ska man säga om dom fönster som tillverkas och monteras idag. Rena skräpet för inbrottsäkerheten. 2-3 små ynka plasthakar som vilken som helst helt enkelt bara sliter upp tills dom brister.

Med tanke på dom här punkterna så finns det en del att välja på. Och med det menar jag husbilsfabrikat.

Åter igen vill jag påpeka att det måste synas på en bil att den har bra lås och är larmad. Allt bygger på att man vill att tjuven ger sig på grannens bil.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

hej anita -jyrki det var en dum konstruktion man kan lika gärna hänga nyckeln på en krok på utsidan
men du kan byta ut fönsterlåsarna mot fasta jag skall montera wire mellan dörrarna fixera stolarna så ryggen kommer mot dörren går ej att vrida sedan en snyggrostfri plåt på dörren med ett fäste som låser fast dörrenvi drar ej för gardinerna så dom skall se wiren sedan ett larm som blinkar vad mer kan man göra sen ställer vi oss aldrig ensama mvh håkan kanske lite över arbetat
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Gasning av människor i fordon och husbilar har i flera år diskuterats på nätet i Belgien, Frankrike, Holland och Tyskland utan att det klargörs så mycket fakta som överensstämmer med sanning och verklighet. Man får inte glömma att en människa sover väldigt djupt under nattens ”första” sömn. Om ”den onde” lyckas komma in då, är det relativt enkelt att fördjupa sömnen med lite eter på en trasa. En liten hund somnar direkt när den sniffar på trasan. Hundar beter sig inte alltid så rationellt som husse/matte önskar, de flesta går att lura ”till Skåne” med en liten köttbit som förrätt.

Alla narkosgaser med undantag av eterbaserade är tyngre än luft. Så även kloroform.
Fluorbaserade är tyngre än luft t.ex. Halotan/Fluotane (ej i Sverige), Sefofluran, Isofluran/Forene och Desfluran/Suprane (USA) är i stora drag det som finns tillgängligt för inhalerat narkos på sjukhus. Inget man köper över disk och kostar ca. 10.000kr/ltr, (ej verifierat uppgift) men allt går att köpa om man har de rätta kontakter och ”de onda” föredrar sannolikt att stjäla det.
Eter och Kloroform i ren form är antagligen lättare att få tag i. Det finns för övrigt många produkter som innehåller dessa ämnen.
”För att söva en människa i en husbil (ca. 20 m3) krävs det att en 20 ltr. gasflaska töms helt i bilen och då skall alla ventilationsöppningar vara stängda.” (uttalandet från en rutinerat narkosläkare)
Enligt en rapport från Franska polisen (1997) har det används startgas (ethylether) vid några tillfällen. En normalstor sprayburk innehåller 250gram och kostar kanske en femtilapp.
Lite på en trasa framför näsan på en sovande människa och han/hon sågar många tjocka stockar.
Detta var ungefär det ”vettigaste” jag fick reda på efter att ha skummat ärendet på nätet, på några olika språk, sedan Julafton.

Ju mer jag läser om det, ju mer skeptisk blir jag, ändå händer det bevisligen.
Det märkliga är dock att detaljerna är mycket sparsamma.
Jag vet inte heller längre vad jag skall anta för sanning eller skröna men jag instämmer helt med Alve att vikten måste läggas på att hålla ”ondskan” utanför husbilen.
Gott Nytt År önskar Julian & Stina
Hej
Om dom nu har gasfyllt hela bilen hur kan då buset vara inne i bilen? jag bara undrar jag kan inget om narkosgaser.
Mvh Bert
 
Toppen