• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 
R

RobbeS

Guest
Jag är väl mer krass och räknar med att drabbas av inbrott i husbilen någon gång. Det man kan göra är att skaffa ett larm och parkera bredvid olarmade husbilar. Tjuvarna väljer nog de olarmade först. Sen är en bra gömma på udda ställe för värdeföremål guld värd.
Lås spelar ingen större roll på husbil lika lite som de gör hemma i villan. Vill man in tar man sig in.
Fördelen med en camping är att de är bevakade så där får man stå ifred.

Retar mig mer på den meningslösa skadegörelse. Tvättade husbilen idag och upptäckte att ett bakljus spruckit. Såg sen ett fint avtryck frå en skosula strax nedanför lyktan som tyder på att någon sparkat sönder lyktan...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi börjar med låsmuttrar/avslutar med det vi äger..:(

Låsbara hjulmuttrar tar tjuven bort lika snabbt som vanliga låsbultar men det talas det tyst om för det finns folk som tjänar på att sälja skräpet. Sätter man på superdyra fälgar så får man istället försöka förvara bilen inomhus, ja helst i sovrummet.:( Man bör nog utgå ifrån allt av värde som ligger i husbilen kan vara borta nästa gång man kommer tillbaka. När vi är ute och åker har vi ett gömt betalkort uppklistrat i husbilen där ingen kommer att hitta det, då hamnar man iallafall inte i ett läge utan pengar ifall man skulle bli rånad.

NI ser ju vart vi bor, inte är det i Norrlands inland inte;), jag skruvade fast alla fönster mot skogen och förstärkte upp altandörren med ett antal rejäla skruvar. Har lampor som tänds och släcks inuti huset samt belysning på baksidan som lyser upp som en hel fotbollsplan om någon går in på tomten.

Tjuvarna slog söder strålkastarbelysningen, hoppade in i uterummet och började bryta på 4 ställen, 3 fönster och en altandörr. Tack vare min förstärkning av altandörren fick dom jobba rejält för den blev mer eller mindre totalförstörd innan dom kom in, dessutom hade dom slagit söder 4 glasrutor för dom förstod aldrig att bågarna var fastskruvade med påföljden att det var glassplitter ÖVERALLT.

Dom var minst 2 förmodligen 3-4st, dom hade genomsökt allt systematiskt och dessutom lämnat dörrarna så att nästa tjuv inte behövde rota igenom samma rum/låda.

Man tror att man bara ska ringa sitt försäkringsbolag så sköter dom allt.
Vi fick ringa en glasmästaren som dom hänvisade till som satte in nya rutor, till en kostnad av 10.000kr och den fakturan fick vi lägga ut för, försäkringsbolagen har avtal med glasmästaren och sen är det ändå vi som ska ligga ute med stålarna. Efter några månader kommer ersättningen och en altandörr som är äldre än 15 år ersätts INTE, hade jag gett fan i att förstärka dörren hade dom kommit in direkt, hade jag struntat i att låsa fast alla rutor hade jag sluppit städa efter 4 glasrutor och ligga ute med 10,000.
Polisen hymlade inte vilken grupp det var som gjort inbrottet och att dom stal en massa saker var inte det jobbiga utan att dom hade intagit våran borg eller vårt trygga hem.

Ni har ingen chans att hålla tjuven utanför husbilen, det tar möjligtvis någon minut längre om ni utrustar bilen med galler, men då förväntar sig nog tjuven också att ni själva tror på ert skalskydd å därför lämnar ni mer av värde. Vill dom in kommer dom in oavsett..

Vi ska försöka måla upp ett scenario så kan ni försöka tänka ut vilken person ni själva är: Tänk er att ni står på en campingen eller låt oss säga på en IKEA parkering, larmet går på en husbil och genast slänger ni på er skorna och på väg ut ur eran egna husbil tar ni mer er den där stora skiftnyckeln, rusar fram för att ta fast tjuven!
Eller går ni fram till ert eget fönster för att titta bort mot husbilen och samtidigt tänker, varför går larmet? Ungefär där lämnar tjuven husbilen med en stulen datorn och kvar står husbilen med det dyra larmet och piper.


Inte ens försäkringsbolagen tror på larm längre, det finns ingen mätbar säkerhet att inbrotten minskar med larm därför tar dom bort självriskreduceringen. På 80-talet kunde det komma folk springandes om en bil larmade, idag tittar man i bästa fall mot bilen och tänker vilket skitlarm som falsklarmar.

Farmor och farfar låste inte ens dörren till huset dom första 30 åren, det var ju bara jobbigt och på stenåldern var det förmodligen bara en snedställd pinne så förstod folk att där fick man inte kliva in, nu behöver vi det sk, Polislåset förutom ett Assalås och helst fönsterlås men även larm med kameraövervakning och ändå går tjuvarna in. Senast saken jag hörde man skulle satsa på var okrossbara fönsterrutor, det tillsammans med gallergrindar, larm, kameraövervakning, polislås, Assalås och fönsterlås så kommer inte inbrotten att minska iallafall, fast vi ska luras att tro det.

Jag erkänner, jag är också lurad och skrämd till att betala för extraanordningar i mitt försök att hålla tjyven borta, men jag erkänner iallafall åtminstone för mig själv att jag är lurad i min iver att försöka skydda det vi äger..:(
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi kör ett annat scenario:

Kl 06:00 när du, först av alla på ställplatsen, vaknar för att ta en promenad med hunden.
Utanför grannens husbil ligger 1st 10kr på marken.


Det är procentuellt väldigt många som i det läget plockar upp pengen och stoppar i egen ficka i stället för att lämna den till den som mest troligt tappat den.
Pengen kan i det här fallet bytas ut mot vad som helst som är väldigt lättillgängligt. Allt från en godisbit inslagen i papper, reklampenna eller riktigt dyra prylar som någon tappat eller glömt (mobiltelefon, kamera). Skillnaden är oftast bara att de flesta ”normala” människor snor inte de dyra prylarna (utan lämnar tillbaks dem).

Till en viss gräns bryr sig även ”professionella” tjuvar om hur jobbigt eller lätt det är. Tar det 30sek längre (eller kräver mer/tyngre verktyg) väljer de av naturliga skäl det fordon som kräver mindre insats under förutsättning att båda står på samma plats (risk för upptäckt).

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 
Toppen